Volgens mij had hij een tijdelijk contract? voor zover ik begrepen heb? Dus als hij een aardige werkgever heeft, bestaat er wel een kans dat ze gewoon kunnen kopen.. Ik zou zeggen probeer het gewoon. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je naar een adviseur gaat en je huidige situatie uitlegt, kan hij je precies vertellen wat je kan of wat je zou moeten hebben om een hypotheek te kunnen krijgen.
Dat is ook wel zo. Overigens is niet elke werkgever zo happig op het geven van intentieverklaringen. Zeker als ze al weten dat ze je niet willen... Maargoed, dat weten we in dit geval ook niet...
Klopt, je kunt er geen rechten aan ontlenen. En daarom geven ze hem meestal als ze je echt willen aannemen. En dan kun je wel een lieve baas hebben die je er sowieso eentje geeft....maar bedenk wel datj e daar ook jezelf mee kunt hebben. Als je geen werk hebt kun je ook je hypotheek niet betalen.
Ik ben het toch eens met Amaranta, op dit moment kopen is heel moeilijk, met 800 euro + uitkering per maand kan je nog geen 100.000 euro lenen en probeer maar eens iets te vinden voor 100.000 euro, in die prijscategorie is vandaag de dag niets meer te vinden. Huren mag geld weggooien zijn, maar met sociale woningbouw en huursubsidie zullen ze daar beter mee om kunnen gaan. Daar komt nog bij dat als ze nu kopen ze alleen een aflossingsvrije hypotheek kunnen krijgen en dus eigenlijk huur aan de bank betalen. De huizenprijzen stijgen nu nog, maar met een eventuele afschaffing van de hypotheekrente aftrek zal dat over een paar jaar wel weer eens fors kunnen gaan dalen, dus opbouwen van overwaarde is in deze tijd ook al geen garantie weer. Ik zou het wel weten voor ik me in deze tijd in de schulden zou steken en krom zou gaan liggen voor een eigen huis als ik het eigenlijk nog niet op kan brengen, maar goed, Dat is mijn mening.
de hypotheekrenteaftrek wordt niet afgeschaft. krijgen ze dr nooit doorheen, zou een financiele ramp worden in nl.
Of je voor een ton iets vind ligt er denk ik aan wat je zoekt en waar.. Onze maisonette heeft ons destijds incl. k.k. 96000 euro gekost. Dus voor ons was die ton precies voldoende. Wij hebben niks aflossingsvrij, maar gewoon een spaarhypotheek voor 10 jaar vast.
Ik zou er maar niet op rekenen dat de hypotheekrente aftrek niet wordt afgeschaft. Het is dan zo dat dat gefaseerd ingevoerd gaat worden, een afbouwingsregeling zogezegd, dus niet dat iedereen zijn aftrek in een keer kwijt raakt, maar toch. De huizenprijzen zullen dan behoorlijk dalen. Het kost het rijk veel te veel geld, en de werkende samenleving kan dat soort extra's straks niet meer opbrengen met de vergrijzing, maar goed, dat is buiten de discussie van dit forum. Vosje, natuurlijk kun je het altijd proberen, maar iets meer financiele zekerheid is misschien wel beter lijkt mij, zeker als je een uitkering hebt, volgens mij telt die niet mee in de berekening van de hypotheekhoogte, en dan blijft er met 800 euro per maand wel erg weinig over hoor.
Het hangt er inderdaad ook wel heel erg vanaf waar je wilt kopen en of je die intentieverklaring kan krijgen. Zonder intentieverklaring krijg je geen hypotheek... Wij hebben uiteindelijk 2 jaar geleden gekocht, maar hebben 5 jaar geleden al wel gezocht naar een koopwoning. We hadden toen 1 vast salaris, ik studeerde nog en had wel een bijbaantje waar ik aardig mee verdiende. Inkomen van mijn man was toen 2100 per maand (dus zo'n 1500 of 1600 netto). We hadden verder geen schulden en konden toen voor 107.000 hypotheek krijgen, dus voor ongeveer 95.000 kopen... en dat is er gewoon niet in Utrecht! (of een mini-flatje in Kanaleneiland wat helemaal opgeknapt moet worden ofzo). Voor zo'n bedrag aan hypotheek betaal je netto ongeveer 400/450 euro in de maand, exclusief.
ik denk niet dat het gaat lukken.. wij werken allebei fulltime, en konden echt maar weinig lenen vonden wij,, we hebben nu al een jaar een heel mooi koop huisje .. mijn vriend en ik verdienen samen 3400 euro, en dan hou je echt weinig over hoor. alleen de hypotheek kost al 900 euro. en dan de vaste lasten nog.. gsm, overlijdenrisicoverzekering. evt auto. water gas en licht. en dan de boodschappen nog.. zelfs met 1900 euro zou ik het niet aan durven. want als er eens een rekening komt waar je niet op rekent. ik denk aan mij zelf. (kreeg een rekening van essent.. te weinig voorschot betaald) en zulke dingen. heb je echt geen erg in tot het in de bus ligt, ik hoop dat het je lukt natuuurlijk. maar pas goed op. het is zo ontzettend duur. ben er wel van verschrokken. en nog weleens. maar daar in tegen. is het geweldig om je eigen stekkie te hebben!
niet iedereen heeft een hypotheek van 900 euro ik vind dat vrij hoog. en volgens mij wil ze nu nog niet kopen maar pas als zij ook een baan heeft. het dus niet over nu met haar uitkering maar over een tijdje als ze een beter inkomen hebben, dan moet het toch lukken.
Ik denk dat kopen erg lastig is. Banken kijken toch naar kredietwaardigheid. Vaak willen ze toch een vast contract zien.Meestal krijg je die niet meteen, maar eerst voor een half jaar. Alleen op het salaris van je vriend gaat het gewoon niet lukken. En daarbij, je moet genoeg over houden om van te leven, er komt nog veel meer bij kijken, bij een koophuis. Zoals onroerend zaakbelasting, verzekering etc. Ik zou eerst huren, jullie zijn jong, er zit nog zat "rek" in jullie inkomens.
Wat mij opvalt in alle reacties (op 1 na) is dat niemand het heeft over de extra kosten als eigenaar van een woning. Met jullie inkomen zit er op dit moment gewoon heel erg weinig rek in als je al een woning zou kunnen kopen. Als er dan onderhoud aan je woning nodig is, zijn jullie volgens mij meteen het bokje. Ook je ozb is b.v. hoger als eigenaar. Ik zou zeggen eerst lekker huren. Geeft je wat meer armslag omdat onderhoud buitenom helemaal voor je betaald wordt. Zo hebben jullie de tijd om je inkomen op te schroeven en kun je dan alsnog eens naar een eigen woning gaan kijken.
Wij zitten in een maisonette en hebben dus een VVE (vereniging van eigenaren). Hier betalen we servicekosten aan van 150 euro p.m. Daar wordt al het onderhoud voor buiten aan betaald incl. ketel en ramen wassen. Dus ligt eraan wat je koopt.. Onze totale vaste lasten zijn 1000, als zij straks een baan heeft is dat best goed te doen denk ik. (had begrepen dat ze pas wilden kopen, nadat ze werk heeft) MAAR dan moet ze natuurlijk wel in een omgeving wonen waar je ook zoiets kunt krijgen als wat wij hebben. Niet overal zijn de woningen zo goedkoop. Maar goed.. Ik neem aan als ze zich goed laat adviseren het geen probleem is. Dan hoort ze vanzelf wat haar exacte mogelijkheden zijn..
Ik ben het nog steeds met de meeste van jullie eens hoor, alleen wordt er wel vaak geroepen dat ze eerst een vast contract moet hebben. Waar krijg je tegenwoordig een vast contract, ben benieuwd want dan solliciteer ik nl meteen! .. De banken zijn daar ook wat reëler in geworden en gaan er dus wat soepeler mee om, dus een contract voor een half jaar of 1 jaar volstaat meestal wel, mits je idd een intentieverklaring krijgt..En ook uitkeringsinstanties geven werkgeversverklaringen af, althans..het UWV, waar ik voor werk, wel. Liefs Jessica
Nou, mijn man heeft bij het bedrijf waar hij nu 2 jaar werkt meteen een vast contract gekregen. En hij gaat per 1 december ergens anders werken en heeft daar bij voorbaat ook al een vast contract gekregen....
Hebben wij nooit af hoeven te geven een intentie verklaring en inmiddels zitten we in ons 2de koop huis. Het eerst kocht ik samen met mijn man toen ik 19 jaar was en hij 22. Geen verklaring nodig niemand hoefde borg te staan en wij verdienen echt geen tonnen hoor Ja je moet werken dat wel want met 800 euro geloof ik niet dat je er komt, tel je verzekeringen en je water/gas/licht van die 800 af en als je mazzel hebt kan je een garagebox huren..... Ik zou eerst gaan zoeken voor een baan meid want ik denk niet dat je met 800 netto in de maand een hypotheek los krijgen gaat.
Wij hebben net een huis gekocht en heb het toen helemaal uit zitten zoeken hoe het in elkaar zit. Je kunt het zelf ongeveer berekenen met de volgende formule; bruto maandsalaris x 12,8 = ... x 5 Dit is dan wel de absolute max! je vakantiegeld wordt namelijk ook meegewogen, vandaar de 12,8. Als ik jullie was zou ik inderdaad wachten tot jij ook een baan hebt. Geeft jullie sowieso wat meer ruimt. Wel zou ik er erg in houden dat op dit moment de rente nog in de stijgende lijn zit. Een paar 10den van een procent rente scheelt al snel enkele 10tallen euro's in de maand. Succes!
Lievemama18: Als ik jou was zou ik de raad van velen hier opvolgen: Ga lekker huren! Maakt toch niet uit? Er zijn zoveel mensen met een huurhuis ipv koop. En denk sowieso dat je met een uitkering en 800 of 1000 euro echt niet kunt kopen. Wij hebben overigens ook heel lang gehuurd en 2 jaar geleden gekocht. Ik was toen 29, mijn man 35. Gr Otje