Ik ben sinds gisteren te weten gekomen dat ik 4 weken zwanger ben, ik heb dan ook bij mijn bloedname alles laten controle. Alles was in orde, het enigste probleem was dat ik totaal geen antistoffen had tegen rode hond en mazelen, de huisart zag dit ook als probleem en gaat verder onderzoeken wat ze moet doen, want nu een vaccinatie krijgen is een grote risico. Heeft iemand dit ook aan de hand gehad?
Ik kan me niet herinneren dat zo vroeg bloed is afgenomen. Mankeer je misschien wat waarvoor je extra in de gaten gehouden wordt?
Toevallig heb ik ook geen antistoffen tegen rode hond. Volgens vk is er een onderzoek geweest naar de waardes in het bloed en blijkt het dat het niet meer uitmaakt hoe hoog die waardes zijn, omdat je hoe dan ook na een inenting antistoffen hebt gemaakt...dus ondanks de lage waardes. Bij mij in de vk praktijk word er nu ook niet meer op getest, omdat het niet van meerwaarde is meer..
Na verloop van tijd zijn de antistoffen vaak niet meer in het bloed aantoonbaar. Dat wil echter niet zeggen dat je niet beschermd bent. De BMR vaccinatie heeft een heel groot slagingspercentage na 2 vaccinaties. Ben je twee keer gevaccineerd op de leeftijd van 14 maanden en 9 jaar? Zo ja, dan is het zeer waarschijnlijk dat je gewoon beschermd bent en dat je antistoffen dus zijn weg gezakt. Wij, ik werk bij de GGD, krijgen dit soort vragen vaak van een verloskundige of huisarts. Bel anders morgen even naar de GGD in jouw regio voor overleg. Of laat je huisarts de GGD even bellen voor advies. Dit is precies de reden waarom er niet standaard wordt getest op antistoffen tegen rubella en mazelen.
Ik heb met 8 weken moeten bloedprikken, mijn waardes voor rode hond/mazelen was ook laag! De vk zei dat ik me er niet druk over moest maken, aangezien vrijwel iedereen is ingeënt.. Zodra ik ben bevallen krijg ik meteen een prik, zodat de waardes weer stijgen! Inmiddels 16wk, ik maak me er totaal geen zorgen om
Bij mij is er ook sprake van geweest om evt int kraambed (bij B.) een rubella-vaccinatie te doen omdat ik (bijna) geen antistoffen heb. Toen niet aan toegekomen ivm hectische tijd, maar aangezien ik als kind ingeënt ben was het ook echt geen noodzaak omdat je dan wel beschermd bent. Laat het nu dus ook niet doen.