Twintig honden, twee schildpadden, drie hagedissen én een meisje van 2,5 jaar oud zijn zondagmiddag in de Rotterdamse wijk Delfshaven uit huis geplaatst omdat de piepkleine tweekamerflat bomvol zat en ernstig was vervuild. 'Eigenlijk zijn dit lieve mensen', zegt de directeur van de Dierenbescherming over de moeder en haar vriend in het AD. De uit de hand gelopen dierenliefde van Justine (23) is geëindigd in een regelrecht drama voor haar peuterdochter, Amika. Het meisje leefde al die tijd in een beestenbende en is nu gescheiden van haar moeder. De schrijnende zaak kwam aan het rollen toen twee chihuaha's op een onbewaakt ogenblik van het balkon afsprongen en na hun buiteling verdwaasd rondliepen op straat. Een van de twee hondjes had na de val van 5 meter hoogte een lichte hersenschudding. Buren sloegen alarm. Redden In de zeer krappe woonruimte van 45 vierkante meter sliepen, aten en leefden behalve de 25 dieren ook twee volwassenen en het peutermeisje, zo bleek. 'Ik wilde de honden redden', verklaart Justine, die gek is op dieren en naar eigen zeggen de afgelopen weken juist bezig was de sterk vermagerde beestjes in haar appartementje te verzorgen, nadat hun vorige baasjes ze hadden verwaarloosd. 'Via Marktplaats wilden we ze herplaatsen. We wilden helpen. Toen ze hier aankwamen, staken de botten er nog uit.' Huis vol schurft De twintig honden - herders, staffordshire bullterriërs, een bastaard en een paar chihuaha's - kostten ondertussen klauwen met geld. De verwaarloosde dieren, die via-via bij het stel verzeild raakten, staken de anderen honden aan met besmettelijke ziektes. 'We hebben voor 2000 euro rekeningen aan dokterskuren. We hadden een huis vol schurft', zegt vriend Mike. 'Gelukkig van een soort die niet besmettelijk is voor mensen.' De dieren hadden ook suikerziekte, parvo en wormen. 'Het was eigenlijk de bedoeling dat de honden binnen een week zouden verdwijnen', zegt Justine. 'Dat hebben we ook gezegd: geef ons tijd.' Jeugdzorg Maar de politie, die al eens eerder aan de deur kwam, heeft alle dieren in beslag genomen. Jeugdzorg heeft de peuter bij haar moeder weggehaald. 'Het huis is onbewoonbaar verklaard. We moeten nu eerst schoonmaken', zegt Mike. 'Jeugdzorg wil dat we in een grotere woning gaan wonen, maar die kunnen we niet vinden.' Mike en zijn vriendin zagen het kind in verwarring vertrekken. 'We hebben nu twee keuzes. Of we houden ons rustig en werken mee met de instanties. Of we maken ons gek, en dan krijgen we haar nooit meer terug. We hebben verdriet, maar gek worden heeft geen zin.' Jeugdzorg kan vanwege de privacy van het meisje niet reageren. Rinus Hitzert, directeur van Dierenbescherming Rijnmond, repte gisteren over een ongezonde en zelfs levensgevaarlijke situatie. Voortgekomen uit een uit de hand gelopen goedwillendheid. 'Eigenlijk zijn dit lieve mensen, maar twintig honden houden in één tweekamerflatje heeft niets meer met dierenwelzijn te maken', zegt Hitzert. De honden hadden volgens hem zelfs een levensgevaarlijke bedreiging kunnen vormen voor het kind. Rotterdamse peuter woonde met 20 honden in flatje - AD.nl
ow bah zo vies.. Om heel eerlijk te zijn vind ik minder ook al niet zo fris. Ik heb een buurvrouw met 2 honden en die zijn zo vettig en verharen enorm, laatst waren mijn kinderen daar binnen en heb ze thuis meteen uitgekleed en gewassen. Heb echt geen last van smetvrees maar ze zaten compleet onder de haren en roken gewoon naar hond. Weet dat niet alle honden zo zijn maar kan me wel voorstellen hoe dat moet zijn met 20 honden, bleeh.
Haha Umm, nee hoor niet alle honden zijn zo vies! Ligt ook wel aan hoe je je huis schoonhoudt en je hond zelf. Ik heb ook 1 hond, maar die stinkt echt niet. Verharen wel, maar wij stofzuigen gewoon wat vaker Geen last van.
Ach wat een ellende... Voor het kleine meisje...voor de dieren en ook voor de eigenaren/ouders Schrijnend...
Ik hoop dat de ouders zorgen dat het huisje mooi schoon is en hun zaakjes op orde zijn, zodat ze hun kleintje snel weer terug kunnen krijgen.
Ik niet, ze hebben haar in een gevaarlijke, vieze omgeving laten opgroeien zonder daar bij stil te staan, dat is niet correct ouderschap, dan ben je ook niet goed bij je hoofd als je dat doet, ook al is het uit liefde, een normaal denkend mens doet dat niet. Dat is niet het beste met je kind voor hebben en logisch dat ze uit huis geplaatst is, zodra ze hun zaken op orde hebben en counseling hebben e.d. dan kunnen ze praten over het terug laten komen van hun meisje. Dan is het weer veilig en schoon voor haar, met de nodige follow up controles uiteraard!
Ik ook. Want eens een kind door jeugdzorg of de kinderbescherming word weggehaald heb je het nog zomaar niet terug. De dieren zijn neem ik aan gelijk in beslag genomen, de woning schoon en op orde maken hoeft ook geen weken (niet eens dagen) in beslag te nemen. Geef ze nog een kans met extra toezicht. Mits er sprake is van verwaarlozing van het kindje (wat in zekere zin zo is, maar toch). Zoals al eerder gezegd allemaal verliezers.
als een woning "onbewoonbaar" is verklaar is dat echt niet een kwestie van een paar dagen poetsen hoor, daar gaat wel wat meer bij kijken, wat denk je van eerst leeghalen, schoonmaken, compleet deinfecteren, behandelen voor vlooien en andere beesten, dan compleet luchten, dan weer behandelen na een tijd, waarschijnlijk schilderen, behangen, nieuwe vloeren e.d. dat krijg jij in 2 dagen voor elkaar? Ik denk dat je nog moet opschieten wil je dat in 2 weken halen.. Maar je hebt wel gelijk, iedereen is de verliezer hier, maar dat betekend niet dat er niemand schuld heeft en beter had moeten weten...
Het ligt eraan met hoeveel eraan word gewerkt en hoe erg de woning eraan toe is idd. Maar kan zo'n kindje niet samen met haar ouders ergens anders terecht, of tijdelijk worden ondergebracht bij familie? We kennen de situatie natuurlijk niet maar ik heb er nogal moeite mee als kinderen snel bij de ouders worden weggehaald. Ik word daar een beetje naar van.
ja ik ook, maar word ook naar ervan als mensen hun kinderen zo laten leven, dat mag best afgestraft worden naar mijn mening, voor hetzelfde geld zat er een verkeerde hond bij (weet jij veel wat voor ziektes en gedrag ze vertonen) en had ze er nu niet meer geweest dan hadden we met zijn allen staan "schelden" nu is het toevallig redelijk afgelopen.
Zo zijn er wel meer gezinnen waarbij niet alles spic en span is. Ik ben het er mee eens dat er ingegrepen moest worden maar had dan alleen de dieren in beslag genomen en het kindje bij haar moeder gelaten, of desnoods tijdelijk bij familie onder geplaatst. Voor haar werd toch goed gezorgt. Zelfs de directeur van jeugdzorg zegt dat het hele lieve mensen zijn die zich onbewust te veel op de hals hebben gehaald. Daarnaast snap ik ook niet waarom ze haar ook pas terug krijgen zodra ze een grotere woning hebben. Ik kan hier echt zo boos om worden. Ik ken een paar gezinnen uit mijn omgeving waarbij het echt 1 grote smeerboel is en de kinderen ook emotioneel verwaarloosd worden . Bij het ene gezin werden de kinderen de hele dag de straat op gedonderd , er tegen geschreeuwd enz enz bij het tweede gezin is het 1 grote smeerboel thuis en is moeder zwakbegaafd, en toont zij nauwelijks interesse in haar kind en wordt er wiet gerookt in het bijzijn van hun dochter . Die kinderen mogen gewoon bij hun ouders blijven wonen. Jeugdzorg komt 1 of 2 keer in de maand op bezoek om te kijken hoe het gaat en thats it.
Haha, wat een overdreven gedoe. Dat van een hond met een ziekte die overdraagbaar is op de mens kan ook gebeuren wanneer je maar een hond hebt. Wat dacht je als je hond wormen heeft. Die zijn ook overdraagbaar op de mens .
Ik vind het echt heel naar dat het kindje weg is gehaald bij de ouders, ik kan daar echt op geen enkele manier achter staan. Het had misschien ook anders opgelost kunnen worden. Dat er iets moest gebeuren dat is logisch, maar had dan de ouders met het kindje samen ergens onder gebracht.
echt bizar honden zijn niet vies mits je de diertjes goed verzorgt hier ook hondjes maar ze worden elke dag gekamd en elke dag word er hier gestofzuigt en gedweilt alles gestoft dus vies is het hier zeker niet
Ik zeg niet dat honden (in algemeen) vies zijn maar deze honden waren dat wel (misschien moet je het stukje even goed lezen) daarnaast is het ongezond om met zoveel honden in een kleine ruimte te leven, daarnaast was er niets bekend over de mentale bekendheid van de honden, dat alleen is al heel gevaarlijk bij zo'n klein meisje te laten. DAAR was het wel vies (anders word het echt niet zomaar onbewoonbaar verklaard hoor ) en de honden waren vies en ongezond, de kans dat je wormen oploopt van 1 hondje is bv kleiner als dan 25 honden (weet ik veel wat voor parasieten nog meer), ze hebben vast ook geen entingen gehad, ze kunnen lyme hebben wat dan voor mensen ook weer gevaarlijk kan zijn. Nee ik heb niets tegen honden, bij normaal en fatsoenlijk gebruiksvormen erbij, dus je huis schoonhouden, niet teveel honden e.d. maar dit niet. Dit had volgens jullie eerst moeten escaleren en dan pas wat gebeuren, het is denk ik ook nooit goed.
Wist je dat minstens 80 procent van de honden besmet is met wormen? Escaleren in wat ? Ze hadden alleen de honden in beslag moeten nemen , ze hun huis laten schoonmaken en ze hulp moeten geven zodat ze van de verzamelwoede afkomen. Zolang het kindje verder gezond is en ze er goed voor waren vind ik dit soort besluiten veel te drastisch. Ik denk zo dat alleen al dat ze de honden in beslag hebben genomen al een wake up call was geweest.
Escaleren in de zin van kind doodgebeten door hond? Vind ik een groot risico met zoveel honden waaronder ook vreemde honden waren.