Heeft er iemand hier een orthodontie behandeling ondergaan toen ze boven de 18 was en welke verzekering vergoed dat het beste ? Ik zoek ervaringen... In eerste instantie werd er gezegd dat mijn kaak klachten mogelijk alleen met een operatie opgelost konden worden maar de orthodontist zegt dat hij er zeker wat aan kan doen en dat een operatie niet nodig zou zijn... Maar dat houd in een behandeling van circa 2.5 jaar en een kostenplaatje van rond de 3000 euro... Ik twijfel heel erg of ik het zal doen (misschien heeft iemand voor en na foto's ?) En of er een verzekering is die dat vergoed voor een groot gedeelte zonder dat je eerst een jaar moet wachten ??? En heeft er iemand ervaring met een spalk aan het gehemelte om het allemaal te verbreden ?? Want dat zou de eerste stap zijn
Het enige wat ik hiervan weet is dat je er rekening mee moet houden dat veel verzekeringsmaatschappijen pas uitbetalen wanneer je minstens een jaar in dat pakket bent verzekerd. Dus als je nu een goede verzekering afsluit zul je pas volgend jaar met je behandeling kunnen beginnen.
Tel daarbij op dat wat dit jaar in het pakket zit, niet het jaar daarop ook in het pakket hoeft te zitten.
Geen ervaring mee, wel naar op zoek geweest maar voor mij loonde het niet. Volgens mij was Avero Achmea de enige zonder wachttijd die nog een redelijk bedrag vergoed, daar zou je dus even kijken. Het ligt er denk ik aan hoeveel premie je nu betaald en of je dan veel meer gaat betalen of het loont om van verzekering te wisselen.
Ik begrijp dat je bovenkaak verbreed moet worden en dat je al volwassen bent? Laat je in dat geval goed voorlichten. Er zijn inderdaad beugels waarmee je een bovenkaak kunt verbreden, maar die worden vooral bij kinderen gebruikt. Als je volwassen bent is je kaakbot vergroeid en als je het dan fatsoenlijk wil verbreden, dan kom je toch al snel bij een operatie uit waarbij ze je kaakbot verzwakken (zodat het weer beweeglijk wordt). Vervolgens kan je bovenkaak dan verbreed worden met een Hyrax beugel of een TPD-schroef in je gehemelte. Zover ik weet is het fatsoenlijk verbreden van een bovenkaak op volwassen leeftijd met alleen een beugel erg lastig. De vraag is bovendien hoe stabiel het resultaat dan is na verloop van tijd als je probeert met een beugel een kaak te verbreden die al vergroeid is. Ik zou dus eens goed informeren hoeveel jouw kaak verbreed moet worden en waarom jouw orthodontist vindt dat een operatie niet nodig is. Voordeel van een beugel i.c.m. operatie is trouwens dat je de beugel dan meestal volledig vergoed krijgt. Een kaakoperatie t.b.v. een kaakverbreding kan namelijk niet zonder beugel, dus de verzekering ziet de beugel dan als iets dat 'erbij hoort' en ook vergoed wordt. Althans, dit was enkele jaren geleden zo. Het gaat natuurlijk ook alleen op als er een medische indicatie is voor een kaakoperatie, maar die is er al snel als er iets niet klopt in de stand van 1 of beide kaken.
Ik heb een blokjes beugel gehad en kreeg van de menzis 1500 vergoed. Ik had toen al wel een aantal jaren de hoogste verzekering wat betreft tandheelkunde.
Mijn dochter 13 jaar heeft een spin gehad om haar kaak te verbreden. Een aantal weken elke dag 2x aandraaien. Ze heeft wel veel pijn gehad. Daarna een aantal maanden stabiel. Nu is de spin eruit, moest een kies worden getrokken en dan komt er binnenkort een blokjes beugel.
Ik hoorde van de week dat mijn tante de beugel van mijn nichtje had opgegeven bij bijzondere zorgkosten bij de belanstingdienst. Op die manier kreeg ze vrijwel alles terug. Ik heb het nog niet verder uitgezocht maar misschien heb je er iets aan.
Ik zou idd een beugel moeten aan mijn gehemelte om te starten.. Maar hoe kom ik er dan achter of het wel of niet kan?? Hij zei dat er genoeg rek zou moeten zijn (ben 27 ) Jaren terug was ik eens bij een kaakchirurg voor mijn verstandskiezen en die wilde mijn kaak breken en recht zetten dus ik dacht al waarom zeiden ze toen dat en nu dit? Kan ik aan mijn eigen tandarts een verwijzing vragen voor een kaakchirurg bijvoorbeeld? Of moet dat echt via een ortho? Ik neem aan dat degene die echt goed kan bepalen of het wel of niet kan en de flexibiliteit een kaak chirurg is??
Ik heb 3 jaar geleden een blokjesbeugel gehad en kreeg bij Menzis 1000 euro vergoed in pakket 3. Ik heb in totaal nog geen 1000 euro zelf moeten betalen (maandelijkse controle niet mee gerekend).
Vreemd. Ik was ook 27 toen ik het traject gestart ben maar volgens mijn Ortho kun je de kaakstand nauwelijks nog veranderen bij volwassenen met alleen een beugel dus zou zeker een second opinion vragen. In principe moet dat gewoon bij een ortho kunnen maar als je huisarts een verwijzing wil geven voor een kaakchirurg kan dat vast ook.
Mmmmm tegenstrijdig dus.. Bel vandaag wel even weer op naar die ortho met wat ik heb gelezen en gehoord
Ik heb ook een kaakverbreder gehad, gewoon met een beugel en toen was ik 23.. dus het kan wel. Ik was overigens niet heel goed verzekerd, heb 500 vergoed gekregen en de rest zelf betaald.. Ik kon wel een hogere verzekering nemen maar dan was ik net zo veel kwijt aan wat ik aan de verzekering moest betalen dan wat ik vergoed kreeg.
Ortho belt terug straks.. ook mijn verzekering gebeld en het is inderdaad zo dat wanneer een kaakchirurg het medisch noodzakelijk vind dat ze een aanvraag kunnen sturen om te laten beoordelen of het vergoed gaat worden
Dit wilde ik net zeggen. Als het medisch iets is wat jou kan helpen omdat je bijvoorbeeld een voedingsprobleem heb dan heb je kans op vergoeding. Is het puur esthetisch dan is de kans echt nihil tegenwoordig bij de verzekering.
Het zou dan mogelijk medisch noodzakelijk zijn omdat ik altijd pijn aan mijn kaken heb.. of dat de juiste reden is ???
ik ga volgende week naar de ortho. ik heb de moed verzameld. Ingreep is medisch noodzakelijk. Ik heb een overbeet en me ondertanden komen tegen me gehemelte aan waardoor het elke keer kapot/ontstoken is. Tevens heb ik slijtage in me kaakgewricht zitten. Nu is de enigste oplossing een blokjesbeugel en dan een kaakoperatie. Kaak wordt gebroken en naar voren gezet. Ik krijg door mijn zorgverzekeraar alles vergoed omdat het medisch noodzakelijk is. Het jammere vind ik dat ik van me 11de tot me 17de gebeugeld heb ivm een overbeet en dat deze gewoon is teruggekomen.
Ik heb bericht terug gehad en hij blijft erbij dat het wel mogelijk moet zijn weliswaar duurt het dan langer maar zij hebben goede ervaringen... Ik ga het terug koppelen bij mijn eigen tandarts en vragen of ze me naar de kaakchirurg willen sturen voor overleg