Huis met tuin op het oosten. Doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Loth, 4 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik had er al een vraagteken bijgezet;) Het zal wel het Noorden zijn;)
    Ik wilde er ook alleen mee aangeven dat het dus een echte persoonlijke keuze is. De hele dag de brandende zon in mijn tuin, ik word er blij van:D

2. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik zou het ook niet doen. Wij hebben een tuin op het noord-westen en in de zomer wel volop zon. Alleen ik zou liever een tuin op het zuiden gewild hebben (maar goed konden we nog even niet betalen:D).
    Als je echt van zon houdt zou ik het zelf niet doen. Wij hebben tot s avonds laat de zon in de tuin en ik vind het heerlijk.
    Volgende week wordt alles opnieuw gestraat en krijgen we achter een terras (waar we dan s ochtends al in de zon kunnen) en tegen het huis één, daar kunnen we dan s avonds zitten. Ideaal.

3. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Hier net een huis gekocht met tuin op het westen. Was voor mij ook wel een must. Tuin op zuid of west. Ik vind t heerlijk om tot (laat) in de avond nog lekker buiten te kunnen zitten. Lekker buiten eten. Zo vaak hebben we hier geen mooi weer en schaduw is te creëeren. Zon niet. Maar ik denk dat iedereen zo z'n persoonlijke voorkeur heeft. Succes!

4. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik zou het niet doen. Maar ik ben een zonaanbidder. Ik ben dan ook zo blij met mijn tuin op het zuiden!

5. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Haha, volgens mij ben ik echt de enige die het geen biet kan schelen of ik een tuin op noord,oost,zuid,west zou hebben.... Je hebt altijd wel een keer geen of wel zon toch? ;)

Ik zou er in ieder geval geen huis voor laten schieten, als je dat echt een leuk huis vind!

(ps; wij hebben een tuin op het noorden)

6. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik zou nooit een superhuis laten schieten vanwege de ligging van de tuin. Wij hebben de tuin op het noorden en ben er blij mee. Wij liggen toch nooit te bakken. We hebben wel een heel grote tuin, dus wij vangen nog altijd toch veel zon op bepaalde plekken in de tuin.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Wij woonden in huis met een tuin op t oosten. En had je het me toen gevraagd, dan had ik gezegd: doen!!
    Lekker ontbijten in de zon, smiddags in de zon en ik kon met mn nieuwe terrasje achter in de tuin toch wel tot 1700 in de zon zitten.

Echter.. Nu wonen we met een tuin op t westen. Helaas hebben de achterburen flinke bomen in de tuin.
    Maar dan nog... De tuin is zo lekker licht!! Ik ben gek op de zon en is t me teveel dan hebben we altijd wel schaduw in de tuin.
    Heeeeeerlijk

8. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Onze vorige tuin lag Noord-West, was 12m en vond het best vervelend. Omdat wij zoveel schaduw hadden, hadden wij ook veel groene aanslag en groeide er maar weinig planten. En in de voortuin hadden wij geen waterleiding, waardoor het extra lastig werd om de planten daar goed te onderhouden met die felle zon (iets om dan ook rekening mee te houden).
    Nu hebben wij een tuin op het Oosten gekocht, maar van 30m lang en een twee onder een kapper, waardoor wij dus evengoed veel en lang zon hebben. Zou zelf geen kleinere tuin op het Oosten willen hebben.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vond het eerlijk gezegd zo apart dat mensen in de brandende zon willen zitten eten.
    Dat zie je alleen in Nederland :D, met samengeknepen ogen naar je eten en naar elkaar zitten kijken. Of nog erger, met zonnebril op aan tafel :cool:.
    Ik heb nergens anders een eettafel in de tuin zien staan die niet zodanig beschut is dat je altijd in de koele schaduw zit.

Hier een tuin op het oosten, en daardoor juist s ochtends de parasol open zodat we niet in schele zon zitten te kijken tijdens het ontbijt.
    Rond 16uur is het terras waar we zitten lekker in de schaduw en kunnen we rustig eten buiten.

10. Bieslook

Bieslook Actief lid

4 mrt 2015
    232
    0
    0
    Sprookjesbos
    Wij hebben een tuin op het noordoosten. Wij hebben van Sochtends tot savonds zon. Onze tuin is 16 meter diep en wij wonen in een laagbouw huis. Ideaal. De zon staat niet pal op het huis. Maar achterin en in het midden hebben wij tot ongeveer half 8 zon! Ik vind het ideaal en we hebben altijd een schaduw plek.

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#51 MMarianne, 6 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2015
    Ik vind de ligging van een tuin erg belangrijk maar wat die ligging is is natuurlijk een persoonlijke keus en ligt ook wel wat aan de grootte van de tuin en de omgeving...denk aan hoge huizen, bomen?!? Een tuin op het noorden of oosten zou ik in principe niet willen. We hebben nu een tuin rondom, oost-west-zuid :D

12. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Is het echt pal op het oosten? Of juist iets meer zuid-oost? Wij hebben een tuin op het zuid-oosten en vinden het ideaal. De hele dag zon. Zelfs nu in de lente nog tot 19:00-19:30 uur zon in de tuin. Maar ook plekken met schaduw.

Noord-oost zou ik niet doen. Snel mos in het gras. Groene aanslag op de tegels.

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik heb niet alle reacties gelezen, maar persoonlijk vind ik een tuin op het oosten niet echt een probleem, je leeft ten slotte van het hele jaar meer in huis dan in de tuin, dus bij mij zou de doorslag het huis zijn, en een tuin vooral met kleine kinderen op het oosten lijkt mij ideaal ivm de hitte van de zon op het heetste tijdstip van de dag

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik heb nu een tuin op het zuiden en zou wel willen ruilen hoor. :DJe brandt hier weg man. Nou ben ik ook helemaal geen tuinmens dat scheelt.

15. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    wij hebben de tuin grotendeels op het westen, (licht naar noord gebogen) maar ideaal hoor, smorgens achter in de tuin wat zon en naarmate de dat vorderd heel de dag zon tot savonds,. smorgens kunnen we ook voor het huis tot een uur of 5 heerlijk genieten van de zon.

Hier voor hadden we een tuin op het noorden gericht, dat was wel een stuk minder, erg weinig zon smiddags, smorgens meer dan genoeg dat wel. maar wel zou ik het huis belangrijker vinden als de tuin, je zegt zelf al dat je ook voor het huis kan zitten, wij vinden dat soms best gezellig, en zitten best veel voor het huis. en met visite enz gaan we achter zitten. als dit is wat je kunt betalen en het huis is ideaal verder, dan zou ik er wel voor gaan.

16. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Wij hebben een tuin op het oosten en al zou ik er zelf nooit voor gekozen hebben (bij vriend in getrokken) is het prima.

Eigenlijk hebben we de hele dag wel ergens zon in de tuin. 's Morgens (in de vakantie) kunnen de kinderen meteen in de zon spelen en rond 17.30/18.00 uur is er nergens zon meer. Dan gaan we eten en de kids gaan om 19.00 uur naar bed.

Wij zitten dan soms nog in de achtertuin (in de schaduw) en als we echt zon willen, doen we nog even een bakkie in de voortuin.

Dus voor de kids is het prima. Ze kunnen de hele dag in de zon met hun waterbak of in de schaduw als het echt te heet is. Met kids ben je vaak vroeg op en dan is het lekker om meteen in het zonnetje te kunnen zitten.

Als je de hele dag werkt kan ik me voorstellen dat het lekker is om 's avonds nog even lekker in de zon te zitten, en dan is een achtertuin op het oosten niet ideaal.

17. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je tuin is 9 meter lang, je huis niet 9 meter hoog neem ik aan. Dat heb je toch altijd zon erin of ben ik nu te simpel aan het denken? :)

18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Suncalc.net

Overigens is een rijtjeswoning met gemak 9 meter hoog hoor ;) (plafonds 0 en 1 op 2,7m, vloer 20cmx2 en dan nog 3,5m zolder is al 9,3meter)

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee hoor, mij maakt het ook niet echt uit. Hier juist de tuin op het zuiden en aan klein stukje achter het huis wat op het noorden ligt. 1x raden waar ik altijd zit in de zomer. Maar met het kopen van het huis heb ik daar absoluut niet naar gekeken.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Ik heb ondertussen een tuin op het oosten gehad van 7 meter diep en 5 breed, een tuin op het zuidwesten gehad van 9 of 10 meter diep en 7 breed en nu een tuin op het noordoosten van 11 meter diep en 6 meter breed. Is ook nieuwbouw.
    Eerst twijfelden wij ook of we wel genoeg zon zouden hebben, maar is prima zo. In de winter hebben we alleen maar een klein strookje zon, maar vanaf half maart hebben we de hele dag wel ergens zon in de tuin. Zomers kan het nog behoorlijk warm worden in de tuin, heb dan echt wel een parasol nodig. Onze voortuin heeft een terrasje met stoelen, tafel en bank, daar zitten we ook regelmatig, bijv. 's avonds of begin voorjaar/najaar. Zomers is het er te warm. We hebben geen huizen tegenover of achter ons...nou ja, daar zit 80 meter tussen.
    Ik hoef juist geen tuin meer op het zuiden/zuidwesten, brandde de tuin zowat uit.

Deel Deze Pagina