Verhoging calprotectine mogelijk bij coeliakie?

Discussion in 'De lounge' started by yaro, May 24, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. yaro

yaro Niet meer actief

Wie kan mij hierin helpen?

Is een verhoogde waarde van calprotectine in de ontlasting ook te wijten aan coeliakie? Er was vermoeden coeliakie.

Maar nu blijkt de calprotectine niet tussen 0 en 50 te zitten maar op 491.

De arts denkt nu eerder aan colitis of crohn, al is coeliakie nog niet uitgesloten en gaat dit nog gebeuren (over 3 weken weer Bloedtest na 12 weken goed gluten eten).

Maar op internet lees ik dat een verhoogde calprotectine toch ook door onbehandelde coeliakie kan komen.

Iemand hier ervaringen?

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Calprotectine wijst op ontstekingsreactie in de darmen. Waar die door komt is niet vast te stellen. Dat kan coeliakie zijn, maar ook alle andere dingen die je noemt. Coeliakie is hiermee dus niet uitgesloten nee.

Waarom is er niet gekozen om voor het dieet een scopie te doen en een biopt te nemen van de darmen? Dat is de enige manier om coeliakie met 100% zekerheid vast te stellen...

3. yaro

yaro Niet meer actief

Hij at al weken enorm slecht en ze willen dus dat hij eerst 12 weken volop gluten eet. En hij heeft er nu 9 gehad dat hij normale hoeveelheden eet. Dan eerst bloedprikken en als het daar niet uit komt een gastroscopie. Hij heeft ontzettend veel symptomen namelijk.

Maar de arts zei dat dit dus weinig voorkomt bij coeliakie omdat dat zich af speelt in de dunne darm en deze ontstekingswaarde uit de dikke darm zouden moeten komen, tenminste dat was veel waarschijnlijker. Ze denk dus dat er iets van crohn of colitis speelt.

Maar hij heeft ook een onschuldige parasiet en die gaan we nu voor alle zekerheid behandelen en dan nogmaals de ontstekingswaarden testen (en controleren of die parasiet weg is) en als die nog steeds zo erg aanwezig zijn zooi hij dus ook nog een colonscopie moeten.

Maar het klopt dus wel dat het ook van coeliakie kan komen..

4. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

Sep 2, 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Dit klopt, zou vragen voor een gastro en coloscopie. Gastro om biopten te nemen voor coeliakie en een coloscopie om te kijken voor crohn of colitis ulcerosa

yaro likes this.
  5. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    @yaro sorry, ik las verkeerd, ik dacht dat jullie een eliminatie/provocatie deden op gluten.
    Het komt niet heel veel voor bij coeliakie, maar het kan wel, dus als de verdenking op coeliakie zit zou ik die hiermee niet afschrijven, dat bedoelde ik te zeggen.

yaro likes this.
  6. yaro

yaro Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb net nog nagevraagd hoe hoog zijn calprotectine 6 jaar geleden waren.. toen was hij nog een baby. Klachten waren alleen nog maar slijm en schuim poepen en braken met bloed.

Waarde was toen 1100!!

Toen antibiotica gehad en de volgende controle (ruim 2 maand later) was de waarde 240.
    Nog steeds te hoog maar verwachting was dat het nog wel verder zou dalen.

Hij heeft weer onverklaarbare maag klachten gehad toen hij bijna 3 was. Toen weer antibiotica gehad en was toen weer klachtenvrij. Er is toen niet naar de ontstekingswaarden in de ontlasting gekeken.

En nu dus al weer een tijdje problemen en een ontstekingswaarde van 491.

Nu ik dit verband leg ben ik toch wel heel bang voor crohn

7. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,272
    3,239
    113
    Female
    En kreeg hij toen hij baby was (en de waarde 1100) al gluten?

Ik denk als ik je verhaal zo hoor ook eerder aan bijvoorbeeld Crohn (ben zelf crohn patient). Hopelijk is er snel duidelijkheid en herstel. Sterkte!

8. yaro

yaro Niet meer actief

Nee alleen Neocate dus zelfs geen melk. Kon op dat moment niks anders verdragen. Zwol al op van johannesbroodpitmeel en tapiocameel om in te dikken.
    Maar was niet allergisch.

Share This Page