Daarnaast kun je maar 1% van je kk mee financieren en moet je huidige huis 8.000 meer waard zijn geworden binnen een jaar om het stukje "restschuld" op te lossen.
Verkoop je het huis dan en kopen dan het ander? ik weet nog dat er jaren terug niet wenselijk was om je huis binnen 3j te verkopen. dus alleen dat stukje zou ik echt even goed na kijken. boetes en te veel gedoe het fijne weet ik niet was fam die zeiden een x en nooit meer.
Wij verkochten ons eerste huis na 1,5 jaar. We woonden daar heerlijk, maar hadden geen tuin en toen onze oudste geboren was misten we dat toch wel erg. Toen we ons eerste huis kochten konden we ook niet meer hypotheek krijgen omdat mijn man toen pas net werkte (intentieverklaring) en ik nog studeerde. 1,5 jaar later hadden we beiden een goede baan, dus konden we een stuk meer lenen. Wij hebben geen verlies gemaakt, omdat we ons huis goedkoop kochten 1,5 jaar ervoor, en we een hele handige verbouwing hebben gedaan (op de begane grond was de garage, daar was toen wij het kochten geen trap naar toe, alleen buitenom, dus telde niet mee als woonoppervlak, wij hebben voor 800 euro een trap gekocht, zelf erin gezet, waardoor het huis 30 m2 meer woonoppervlak kreeg). Daardoor werd het huis meer waard, dus hadden we de kosten koper eruit plus alle verf, vloeren e.d. die we hadden gebruikt toen we er in gingen en nog een beetje winst. Maar als dat niet zo was geweest waren we denk ik alsnog gegaan. We hadden in die 1,5 jaar veel gespaard, waardoor we dat verlies ook hadden kunnen betalen, en we wilden zo graag een tuin, en dat kon dus financieel waardoor voor ons de keus snel gemaakt was.
Wij hadden hiervoor ook een koopwoning en binnen 3 jaar verkocht en kregen zo'n 4000 terug ivm overdrachtsbelasting wat je dan niet hoeft te betalen.. De makelaar heeft ervoor gezorgd zelfs dat de overdracht van het huis voor de deadline was van 3 jaar. Dus denk dat je informatie niet klopt.
Al je er niet op verliest zijn er geen speciale nadelen aan het verkopen van je huis na zo'n korte tijd. Je moet alleen even de voorwaarden van je hypotheek goed nakijken. Er zijn hypotheken waarbij je niet boetevrij kunt verkopen tijdens de rentevaste periode...
Geen idee of dit al genoemd is, want ik heb niet het hele topic gelezen. Als je je huidige huis verkoopt kan je je hypotheek voorwaarden meenemen naar je nieuwe huis. Bij het afsluiten van een volledig nieuwe hypotheek gelden de regels van nu. Maar omdat jullie al een hypotheek hebben, kan je die voorwaarden meenemen.
Alleen tot de hoogte van de huidige hypotheek. Alles wat je extra leent gelden de nieuwe regels over.
Ik zie geen problemen in het verkoop van je huis, hooguit een mogelijke restschuld. Maar de koop van jullie nieuwe huis kan alleen met een hele grote spaarpot. Daar moet je kosten koper over betalen. Bij een bouwdepot kan je ook niet alles voor 100% uithalen. Hun bepalen in hoeverre elke verbouwing het huis in waarde laat stijgen. Voor een uitbouw, energiebesparing, dakkapel kan je vaak 90-95% uit je bouwdepot halen. Keuken, badkamer is noodzakelijk maar meer smaak gebonden en daarvoor kan je dus minder % uit je bouwdepot krijgen. Voor vloeren/behang e.d. Kan je bijna niks uit je bouwdepot halen. Al met al zal je dus echt veel nog zelf in moeten leggen. Als je al een fatsoenlijk bouwdepot krijgt. Zou zeker een gesprek met een adviseur aan gaan om te kijken wat er überhaupt mogelijk is.
Ik zou gewoon advies inwinnen bij een adviseur en niet op een forum. Het hangt van zoveel factoren af of het mogelijk is en wat het je gaat kosten. Dat kan niemand je zo vertellen en iedere situatie is weer anders. Zal te maken hebben met de verkoopprijs van je huidige huis. Blijf je met een restschuld zitten bijv. Dan de aankoop van het nieuwe huis, bouwdepot kan. Hangt helemaal af van de waarde na verbouwing hoeveel je kunt lenen voor die verbouwing. Het is niet standaard zo dat je alles maar gefinancierd krijgt. Wat voor hypotheekvorm heb je nu, wat is het meest gunstige?Je huidige voorwaarden behouden en voor het restant een nieuwe hypotheek etc etc etc etc Kortom: enige oplossing is een afspraak maken met een adviseur die echt kijkt naar jullie persoonlijke situatie.