wachtlijst sociale huurwoning, iemand die dit snapt?

Discussion in 'De lounge' started by Damay77, Jul 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik sta nu zo'n 6 jaar op de wachtlijst voor een sociale huurwoning. gemiddeld zijn de wachttijden voor een eensgezinswoning hier 8-9 jaar.
    de wachttijden zijn afhankelijk van je inschrijfduur en je positie van je reaktie dus ook.
    ik zou dus met mn boerenverstand zeggen dat ik in de loop van de jaren alleen maar verder bovenaan die wachtlijst komt te staat. dat gebeurde ook even. maar nu gaat hij weer flink omhoog??
    heb de woningstichting al gevraagd om uitleg hoe dit kan, wil het graag kunnen begrijpen maar hun zeggen dat dit gewoon zo is. dan zullen er nu wel meer reageren. erg vreemd allemaal.

voorbeeldje van het afgelopen jaar: (ja, zo weinig betaalbare woningen zijn hier):

- 2015 van 74 reacties op plek 4 (in nieuwbouwwijk dus gewild zou je zeggen.
    - 2015 van 100 reacties op plek 22
    - 2016 van 75 naar plek 5 (naar urgentie gegaan)
    - 2016 van 115 reactie op plek 17
    - 2016 van 85 reakties op plek 2
    - 2016 van 55 reacties op plek 44??
    -2016 van 68 reaktie op plek 66??

wie werkt er bij een woningstichting of weet hoe het werkt?

2. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,797
    497
    83
    Maar dat is dan toch ook volledig afhankelijk van de inschrijftijd van de anderen die reageren? Als er op woning 1 net meer mensen met een kortere inschrijftijd reageren, kom je automatisch boven hun terecht (en dus hoger op de lijst). Als op woning 2 meer mensen met een langere inschrijftijd reageren, zal je daar dus onder komen (en lager op de lijst). :)

Daarnaast wijzen ze nu passend toe, op basis van jaarinkomen. Waardoor je dus kans hebt dat er ineens een veel grotere groep op woningen tot 628 euro reageren, die voorheen wel op duurdere woningen mochten reageren.

3. Moshi

Moshi Actief lid

Oct 21, 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ze hebben dat toewijzingsbeleid volgens mij landelijk aangepast. Had daar keer mail over gehad.
    Afhankelijk nu van inkomen, gezinssamenstelling etc.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    klopt maar voordat je reageert staat er een diagram naast de advertentie. deze is op basis van alle ingeschrijvingen, de wachttijden en gekoppeld aan passend wonen.deze laat zien hoeveel kans je maakt. (dus zonder de reakties).

deze stond de laatste tijd heel hoog en nu weinig tot geen kans. de mensen die nu inschrijven komen automatisch onderaan te staan. zou dus geen invloed op mij moeten hebben.

vind het gewoon heel raar dat het laatste jaar ik steeds hoger kom. zie je ook duidelijk vanaf de starttijd dat ik ingeschreven ben dat het terugloopt. en nu zak ik ineens weer.

5. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,167
    1,845
    113
    Haaglanden?
    Zo ja dan zou het met de sloop van flats te meken kunnen hebben.
    Zon 600 woningen dat eind van het jaar leeg moest en moet.
    Voorang voor die woningen plus 5 jaar kado dus ja dikke pech als je een woning zoekt in haaglanden.

mocht het ergens anders zijn miss speeld zoiets ook bij jou?

6. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    nee, regio utrecht. hier is 1 flat die plat gaat maar die mensen zijn er 3 jaar geleden al met urgentie uit gegaan. hier zitten alleen nog mensen via anti kraak. en die krigjen bij sloot geen urgentie.

gewoon kl*te dat ze hier zo'n tekort hebben en niet bij bouwen. er komen misschien 20 woningen per jaar op woningnet waarvan 6 eensgezinswoningen en misschien 3-4 die in mijn prijsklasse valt. is al erg weinig en dan gaan ze hier ook nog eens 40-70 vluchtelingen opvangen die urgentie gaan krijgen op deze woningen. echt, van de zotte. denk dat ik over 9 jaar wel een woning heb;)

7. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Hier 9 jaar meettijd, hoogste wat wij zijn geeindigd is 17de, het is net of iedereen inneens naar de plaats wil waar wij ook heen willen.
    Hier naar mijn weten geen sloop of iets, maar sinds passend toe wijzen merk je wel dat er meer reacties komen op dezelfde woningen.

8. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,167
    1,845
    113
    T is ook te gek hoor hier.
    gelukkig gaan er veel deze stad uit.
    en we zeiken er nog naast ook we zijn een half jaar te vroeg weg gegaan anders hadden we nu een mooie gezin woning.
    Nu staan we in geschreven maar ook wij staan plekje 100 en meer.

hier geld ook nog eens een regel dat mocht je in je huidige woning vanaf 1999 te wonen (noem maar iets) en je schrijft je nu in krijg je 5 jaar erbij inplaats ingeschrven vanaf 2016 ben je dus vanaf 2011.
    maar heb je een woning zoals wij vanaf 2012 krijg je niets extra.

dus ja dan maar wachten en wachten.

9. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Er zijn mensen die met een inschrijftijd van 18 / 20 jaar op de woningen reageren! Als de woning toegewezen wordt, zetten ze de inschrijftijd van diegene erbij.. Wij hebben een inschrijftijd van 8 jaar en hebben precies hetzelfde. En ook hier een te weinig aanbod aan woningen ;)

10. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

Sep 13, 2013
    1,100
    197
    63
    Female
    Hier krijg je tegenwoordig niets meer als je je inschrijft als je al een woning hebt..zelfs geen 5 jaar

11. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,899
    5,212
    113
    Home
    ik denk dat er andere woningen gesloopt/gerenoveerd worden en dat die voorrang krijgen en daarom de wachtlijst langer word

of misschien de vluchtelingen dat zie ik hier ook er wonen nu naast mijn schoonzus mensen die nog niet zo lang in nederland zijn en ze wonen in een prachtige huis met ruime woonkamer en 4 slaapkamers en grote tuin
    en die woningen zijn zo gewild dat ik mij heel goed kan voorstellen dat anderen zich daar erg boos om kunnen maken.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    er worden geen woningen gesloopt. ja, 1 flat maar die bewoners zijn een paar jaar geleden al met urgentie verhuist.

over de vluchtelingen kan ik me ook boos maken hoor. prima dat ze woning krijgen maar niet met voorrang en dan zeker niet de eengezinswoningen waar mensen 9 jaar voor in de rij staan en die er al zo weinig te huur komen. wat is er mis mee om met een flat te beginnen?? gewoon vanaf zo'n opvangcentrum om de wachtlijst. net als ieder ander en in een flat beginnen. daarna kan je je weer opnieuw inschrijven en kunnen ze net als ieder ander op de wachtlijst om jaren te sparen voor een grotere woning.
    hier is al jaren zogenaamd geen geld en ruimte om te bouwen. gemeente moet 30 vluchtelingen opnemen en is op het toffe idee gekomen om er 50-60 op te gaan nemen. terwijl er hier al woningnood is. echt, onbegrijpelijk. en nu het leuke: de gemeente gaat bestaande woningen van particulieren opkopen om de woningnood terug te dringen. daarnaast gaan ze een aantal noodwoningen bouwen. woningen op plekken waar ooit een woonwijk gebouwd gaat worden. deze woningen schijnen zo opgebouwd te worden, kunnen maar 15 jaar mee en kunnen verplaatst worden.
    wat denk je?? de woningen die ze op gaan kopen zijn voor de vluchtelingen (en dan hebben we het over huren a 700 en hoger) en de noodwoningen zijn voor de mensen op de wachtlijst......
    en dan gek vinden dat de mensen op de wachtlijst zich achtergesteld voelen...;)

13. bababoe

bababoe Fanatiek lid

Mar 11, 2011
    1,806
    784
    113
    Ik zou dolgraag nog mee kunnen doen voor de sociale huurwoningen. Helaas, toen wij een beetje in de buurt kwamen kwam de inkomensgrens, en daar zitten wij met zijn tweeen een beetje boven. In ons geval betekent dat verplicht zijn tot particuliere huur, want een huis kopen gaat ook niet (nu in WW, daarvoor tijdelijke contracten en werkgever die geen intentieverklaring wilde geven). Terwijl dat per maand honderden euro's zou schelen, en we dan een groter huis met tuin zouden hebben. Maar goed, heb de inschrijving laten doorlopen, als ik geen nieuwe baan kan vinden hebben we nu iig meer kans (inmiddels een jaar of 14 ingeschreven, hoewel ook dat geen garantie is)

Ik snap je frustratie dus echt wel heel erg goed, het is enorm frustrerend als je eindelijk een beetje in de buurt komt van een woning, en dan ineens ziet dat je toch minder/geen kans maakt. Vreemd dat de woningbouwvereniging het ook niet kan uitleggen, die zouden toch inzicht moeten hebben in de gewijzigde regels, danwel woningen voor vluchtelingen.

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik sta sinds mijn studententijd ingeschreven in regio Utrecht en ik heb toevallig voor de lol een paar maanden geleden eens gekeken of ik in aanmerking zou komen voor een woning. Dat doe ik wel vaker, maar nu sta ik voor het eerst op nummer 1. Ik heb 10 jaar ingeschreven gestaan. Ik ben verder niet op zoek, dus ik heb niet gereageerd, maar ik weet wel dat het niet zegt dat ik de woning krijg. Iedereen met urgentie gaat voor nummer 1. Waar ik woon (gemeente in de buurt van Utrecht) worden woningen momenteel alleen vergeven aan mensen met urgentie. Hier krijg je pas urgentie als je bij de opvang hebt aangeklopt of op een andere manier toch al overheidsgeld kost. Ik zou daarom wel begrijpen dat statushouders voor gaan op mensen die momenteel op eigen kosten (d.w.z. geen overheidsgeld) een dak boven hun hoofd hebben. Ik zou het anders ook wel verspilling vinden eerlijk gezegd.

Ik ken jouw situatie niet en ik kan ook niet helemaal uit je bericht opmaken of je nu nog urgentie hebt of niet. Als je momenteel een woning hebt denk ik dat je niet zo snel aan de beurt bent.

15. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Ja maar dan zouden wij bij jullie nooit aan de beurt komen, wij hebben en krijgen geen urgentie, maar willen hier weg omdat het echt te klein is met 3 personen.
    In ons huis zouden dan ook weer degene kunnen die dus overheidsgeld kosten lijkt mij zo.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ze mogen geen woningen alleen aan urgentie en statushouders geven. Een bepaald percentage van de woningen moet gewoon beschikbaar blijven voor mensen op de wachtlijst.

Ik vindt dus niet dat statushouders voorrang moeten krijgen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Op de wachtlijst dus, net als de rest van nederland. Op die manier komt niemand namelijk meer aan een woning. Zoals in onze gemeente, max 20 woningen per jaar in de verhuur. En dan in alle prijsklassen. Dus voor studenten, middeninkomens en hogere inkomens. En dan gemiddeld 50 vluchtelingen op gaan nemen. En volgend jaar misschien weer een x- aantal. En daarbij nog mensen met kinderen die gaan scheiden. Krijgen ook nog eens voorrang. Ben ik over 10 jaar nog niet aan de beurt. Ik val overal buiten. Kan geen woning kopen, mag maar tot 627 euro?? Huren. De leuke woningen zijn net 10 euro te duur dus geen recht op. 10 euro die ik qua loon prima kan betalen. Wat, 100 euro per maand huur kan ik zelfs betalen. Maar nee, dat mag niet.

Ik heb geen urgentie maar woon met mn 2 kinderen op een 2 kamerflat. Ik wil hier gewoon weg. Huis waar mn kinderen lekker in de tuin kunnen spelen f lekker buiten kunnen spelen. Zo hun fiets kunnen pakken enz.

17. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Wij zitten in precies dezelfde situatie. Ook wij vinden het enorm frustrerend en vinden dat dus ook! Wij als jonge gezin zouden toch juist meer kans moeten maken voor een groter woning zodat anderen weer "passend" in onze woning kunnen wonen ;) Wij kunnen veel duurder huren aangezien wij geen huurtoeslag krijgen nu... Maar logisch nadenken is blijkbaar erg moeilijk voor degenen die de "regels" maken ;)

Er klopt helemaal niks van hun rare wet en regelgevingen. En ik snap idd ook niet waarom vluchtelingen voorrang moeten krijgen op een eengezinswoning terwijl zij ook gerust in een goedkopere flatwoning kunnen. En begrijp mij niet verkeerd. Mijn ouders (en dus ik ook) zijn ooit als vluchtelingen naar Nederland gevlucht en ook wij waren toen blij met alleen al een dak boven onze hoofd en een nieuwe start in onze leven....

18. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Het klopt wat je zegt. Zonder urgentie krijg je waar ik woon momenteel geen huis. Als je een huis achterlaat voor de woningbouwvereniging zou ik in gesprek gaan, want zeker als je op zoek bent naar een duurdere woning heeft de woningbouwvereniging er belang bij om jouw huis aan een ander te verhuren. Ze kunnen dan waarschijnlijk een wat hogere huur vragen. Aan de andere kant zijn er momenteel zo veel woningzoekenden dat de woningbouwvereniging in een luxe positie verkeert, dus of ze mee willen werken...

19. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik kan me helemaal voorstellen dat je graag wil verhuizen! Dat zal ontzettend krap zijn en als je dan een grotere woning voorbij ziet komen wil je daar natuurlijk in.

Ik vind niet dat sprake is van gelijke monniken, dus hoeven er ook geen gelijke kappen te zijn. De statushouders of mensen in de opvang zijn feitelijk dakloos en worden door de Staat van een dak voorzien. Daar is urgentie voor bedoeld en dan ga je voor mensen die geen urgentie hebben, ongeacht hun inschrijfduur. Het zou mijns inziens te gek voor woorden zijn als een dakloze alleenstaande moeder met drie kinderen (voorbeeldje) tien jaar lang in een opvang moet wachten tot ze aan de beurt is voor een sociale huurwoning. Het ligt ook niet aan die mensen, maar aan het gebrek aan woningen.

Dat heeft als resultaat dat 'normale' mensen nu niet in aanmerking komen voor een woning, zelfs als hun huidige woning eigenlijk niet meer passend is. Ik hoop daarom dat er snel nieuwe woningen bijkomen, want dit zorgt alleen maar voor ongelukkige mensen.

20. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik denk niet dat er veel keuze is. Een woning is een woning, of dat nu een flat is of een eengezinswoning. Als er weinig aanbod is wordt iemand met urgentie geen woning onthouden, omdat er mensen zijn die beter bij die woning zouden passen.

Share This Page