Houden van jezelf? Maar hoe dan?

Discussion in 'De lounge' started by Lionne, Jul 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Daar lig ik dan, in bed, huilend. Ik kan niet slapen want ik voel me rot. En tegelijkertijd vind ik dat ik niet zo moet zeuren.

Ik heb een man, een kind, we hebben beiden een baan en een eigen appartement. Ik vind mijn werk leuk.
    Wat wil je nog meer?

Nou... Houden van mezelf.

Dagelijks ben ik in de weer om voor anderen te zorgen; op mijn werk, thuis, bij vriendin.

Zo veel dat ik aan het eind van de dag "op" ben. Ik kan alleen nog maar op de bank zitten en tv kijken of op internet surfen.
    Ik ben dik, niet knap, niet zo slim als mijn vader en broer, heb mezelf zo verwaarloosd dat mijn tanden en kiezen (die er nog zijn) afbrokkelen. Ik gun mezelf geen tijd om dagelijks te douchen, me goed te verzorgen. (Zorg wel dat ik er voor de buitenwereld fris uitzie).

Kortom: ik baal van mezelf en ik heb zelfs een hekel aan dit mens.

Maar hier kom ik natuurlijk geen steek verder mee. Dus mijn vraag: hoe leer ik te houden van mij?

2. DDucky

DDucky Bekend lid

Jul 7, 2014
    997
    317
    63
    Ik herken mezelf hier wel een beetje in, al heb ik dan zelf geen kind..

Ik denk dat de eerste stap is: vergelijk jezelf niet met anderen!
    Ook zij kunnen hetzelfde doen als jou, door "te doen alsof" alles helemaal geweldig is. Je legt jezelf een gigantische druk op!

Stap 2: maak eens een klein beetje JIJ-tijd :) al is het maar een uurtje.. dat is in ieder geval iets.
    Het is leuk om voor andere te zorgen, en het appartement schoon te houden.. maar zonder af en toe zo'n momentje in te lassen is het gewoon niet vol te houden..
    Al is het maar een keer je nagels lakken of gewoon even een wandeling door de buurt maken. Dit zorgt er ook voor dat je weer iets meer energie hebt om de volgende dag er weer vol tegenaan te gaan :)
    Eventueel omdat je aangeeft niet tevreden te zijn met je uiterlijk: zou je een uurtje sporten kunnen inlassen als JIJ-tijd?

Bovenstaande stappen hebben mij in ieder geval erg geholpen en ik hoop dat het jou ook helpt :)

P.s. dat je alles hebt wat je wilt, betekent niet dat je niet mag zeuren..

3. womantje28

Nov 22, 2013
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Hier nog iemand die niet kan slapen en zich ook zo verdrietig voelt. Ik ben online via mijn mobiel en deze is bijna leeg dus ik kan nu geen lang bericht typen sorry. Ik wil je zoiezo sterkte wensen met dit gevoel en je mag altijd PBen. Ik hou ook niet van mezelf, soms walg ik van mezelf en altijd voel ik me wel ergens schuldig over. Voel mij ook vaak een slechte moeder. Allemaal negatieve gevoelens waar ik graag vanaf wil maar wat niet lukt. Toch wil ik je truste zeggen meid.

4. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    #4 Booey, Jul 21, 2014
    Last edited: Jul 21, 2014
    Door eerst beter voor jezelf te gaan zorgen. Lekker even douchen en je haar doen, kleurtje op je nagels zorgt er al voor dat je je een stuk beter in je vel voelt zitten. dan ga je ipv te surfen online, je inschrijven bij de sportschool of je gaat lekker een stuk wandelen. Je gaat dan lekker wat gewicht verliezen waardoor je weer respect voor je lijf gaat krijgen. Knap en slim vind ik onbelangrijke woorden. het gaat erom hoe je van binnen bent en volgens mij ben jij heel mooi aan de binnenkant. Laat het ook zien aan de buitenkant, maar daarvoor moet je wel in actie komen. Mooi zijn aan de buitenkant zit hem niet in knap zijn... het heeft te maken met hoe je bent als persoon, met je uitstraling... hoef je niet knap of dun voor te zijn. Je geeft aan savonds moe en op te zijn. Ga lekker bewegen, ook al ben je moe en op, je zult je er energieker van gaan voelen.

Kom p vrouwke, geef jezelf even een schupke onder het edele achterwerk en ga met jezelf aan de slag! You´re worth it ok?:)

5. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,866
    15
    38
    Heel herkenbaar! Lig nu ook huilend in bed en denk dan ook ja maar ik heb toch alles wat ik wil??!
    Geen tips of adviezen helaas, maar ik snap wel hoe je jezelf voelt...
    *knuffel*

6. Booey

Booey VIP lid

Dec 6, 2006
    5,663
    0
    36
    Radiator Springs
    Kom op ladies, niet verdrietig voelen, dit heb je zelf in de hand, doe er wat aan! Doorbreek dat gevoel en laat het je niet de baas zijn. Kom op, dit kun je. Doe het voor 1 iemand, voor jezelf!

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wat vervelend dat jij je zo voelt.

Houden van jezelf. Het zegt het al: dat kan alleen JIJ zelf mogelijk maken. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk en moet dus zelf actie ondernemen. Het is namelijk een keuze: gooi ik het roer om en doe ik er wat aan of houd ik alles veilig bij het oude en blijf ik mezelf zo voelen?

Je kunt beginnen door voor jezelf te bepalen wat jij graag veranderd zou zien en daar actie op te ondernemen. Denk hierbij in oplossingen en niet in problemen. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk! Booey geeft al wat tips waar je aan kunt denken. Wees wel realistisch en zorg dat het (stapje voor stapje) haalbaar is.

Ik heb het zelf ook een aantal jaar geleden gehad en heb er wel hulp van een coach bij gekregen. Voor mij was de eyeopener echt: jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk (keuze!)Dit heeft mij erg geholpen en ik kan zeggen dat ik tegenwoordig happy ben met wie ik ben!

Ik hoop van harte dat het je lukt om blij te zijn met jezelf want je bent het echt waard!

Je mag ook pb-en mocht je dat willen. Kop op meis!

8. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

Jul 16, 2011
    1,001
    29
    48
    Knuffel voor jou lionne!

9. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

Sep 24, 2012
    2,256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Neem weer eens lekker de tijd voor jezelf. Jezelf aandacht geven is ook van jezelf houden. Lekker douchen of in bad, nagels doen of nog beter laat ze doen, ga naar de kapper. Leuk make upje op. Een verwendagje in een beautysalon. Heerlijk. Echt even tijd voor JOU.

En maak een afspraak bij de tandarts! Laat je gebit opknappen. Waarschijnlijk durf je niet eens goed te lachen bang vanwege je tanden. Dat brengt ook behoorlijk wat onzekerheid mee.

En wat is de definitie van knap? Als jij lekker in je vel zit dan straal je dat uit. Dat vind ik veel mooier dan een bepaald ideaal beeld waaraan je denkt te moeten voldoen. En je hoeft echt geen maatje 0 te hebben om mooi te zijn. Koop leuke kleren waar je je wel aantrekkelijk in voelt.

Het is al heel knap dat je het hebt uitgesproken, want als je het alleen in je hoofd laat zitten wordt het steeds erger. Maar het is er nu uit, je hebt erom gehuild, nu is het tijd om jezelf bij elkaar te rapen en er wat mee te doen. Je maakt je eigen geluk!

En iedereen is mooi op zijn eigen manier! Sterkte

10. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Bedankt dames!

11. Eevie

Eevie Fanatiek lid

Mar 7, 2010
    2,491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik herken dit; ik was heel lang alleen maar aan het rennen. Deed alles voor anderen, m'n man, m'n kind, m'n vrienden, m'n familie, m'n werk. En ik? Ik had niks wat ik voor mezelf deed. Dus ik heb boor mezelf besloten dat 2014 MIJN jaar wordt. Ik ga de dingen doen die IK graag wil doen. Ik wilde afvallen. Prima: er is inmiddels 13 kilo vanaf. Ik voel me dunner en gezonder, ik zit beter in m'n vel. Daarbij wilde ik gaan sporten. Eerst was het om af te vallen, maar nu vind ik het superleuk. Ik ga 3x per week hardlopen, doe 5x per week insanity en ga nu ook 2x per week naar de sportschool. Veel? Ja! Maar ik geniet ervan.
    Ik wilde meer gaan stappen, dat miste ik. Dat doe ik nu eens per maand.
    Na de zomer start ik een opleiding, daar heb ik veel zin in. Die wilde ik sl n jaar zó graag gaan doen. Die ga ik doen voor mezelf, niet voor n ander!!

Ik heb ook een coach gehad. Van haar moest ik mezelf iedere dag 3 complimenten geven. Dat hielp ook heel goed. Dan moet je echt naar jezelf kijken om te zien dat er zo veel goed aan jou is!

Ik heb 2 motto's:
    Doe de dingen die JOU gelukkig maken (natuurlijk niet ten koste van anderen).
    Never regret anything that made you smile

Succes meis, je bent echt de moeite waard. Ga kijken naar iets wat je voor jezelf kunt doen, dat jou gelukkig maakt. En geef jezelf die complimenten!!

12. Chantallcindy

Chantallcindy Fanatiek lid

Mar 10, 2012
    3,669
    26
    48
    Verzorgende ig
    Fijnaart
    Herken me echt in je gevoel al heb ik nog geen kind
    Zit zelf momenteel in een depressie ook door deze reden.

Ik heb alles ik ben getrouwd, veel huisdieren mooi huis helaas nu even geen baan en nog geen kind maar verder mag ik tevreden zijn ik ben 24.

Ook ik dacht alleen maar aan anderen zorgen voor anderen ik werkte ook in de ouderenzorg. Als mensen vragen waar ben je nu goed in is mijn antwoord in mijn werk.
    Maar ik ben ook van mening dat je pas echt voor anderen kan zorgen als je voor jezelf kunt zorgen.
    Ik heb altijd het gevoel dat ik niet goed genoeg ben niet vor mijn familie voor mijn ouders voor mijn man. Maar dat gevoel maak ik zelf omdat ik voor mezelf niet goed genoeg ben 99% kan niet alles moet 100% zijn. En als iets moet gebeuren moet het ook meteen van mezelf.

Enigste tip die ik je kan geven ga wat leuks doen voor jezelf ik ga bijv hardlopen even hoofd leeg en er weer tegen aan. Maar even dagje shoppen of naar sauna of wat je leuk vind kan al helpen.

Succes en knuffel!

13. inkie86

inkie86 Bekend lid

Apr 27, 2011
    982
    6
    18
    Female
    Medewerkster bij de Lidl
    Goor
    herkenbaar helaas:( heb alles wat ik wil...verloofd, 2 prachtige lieve kids een huis, auto, hond, werk noem maar op en toch...

4 jaar geleden vreemd geweest iets wat ik nooit had verwacht te doen en toch gedaan...zal het mezelf nooit kunnen vergeven denk ik ook al heeft vl dat wel gedaan inmiddels dan 2 kids en ten huwelijk gevraagd maar blijft vreten (eigenschuld ik weet het)

14. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Weinig toe te voegen. Ik moest wel gelijk aan onderstaand lied denken.

Is van harrie jekkers, een cabaretier, die in mijn ogen de beste van Nederland is. Maar ja, dat ben ik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik hou van mij - Harrie Jekkers

15. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,614
    1,155
    113
    aahhh meis dikke knuffel voor jou!
    hopelijk goed voor je om te lezen dat je echt niet de enige bent! ik denk dat iedereen deze gevoelens wel eens heeft (ik althans wel)
    ik probeer iedere dag 1 geluks momentje te hebben, vanmorgen was dat toen mijn zoontje helemaal blij was dat ik de glijbaan in het water zette en hij zo het water in kon glijden :D hij blij, ik blij :D

kook eens iets anders dan anders, ga ergens naar toe wat je al lang graag wilt, koop iets voor jezelf. gun jezelf iets hoe klein het ook iets! probeer te genieten van de kleine dingen.

16. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Lijkt me heel naar als je zo over jezelf denkt:(
    Ik denk dat kleine dingen al een beetje kunnen helpen.
    Je moet echt wat tijd voor jezelf inplannen!!

Als ik een baal dag heb en niet lekker in mijn vel zit kan ik mezelf altijd weer een beetje opvrolijken door even heerlijk in bad te gaan. Lekker ruikend maskertje in mijn haar en een gezichtsmaskertje.
    (ondertussen laat ik mijn man zich met de kleine meid bemoeien, en soms ligt ze al op bed)
    Daarna ga ik fris en wel in mijn nachthemdje op de bank mijn nagels lakken.
    En echt waar.. ik voel me dan een stuk beter!:)

Iedere vrouw zou dat af en toe eens moeten doen. ;)

17. Logan

Logan Niet meer actief

Ik ken het wel een beetje. Heb ook momenten gehad, en nog wel eens, dat ik in de spiegel kijk en me afvraag wat ik nu eigenlijk bereikt heb/voorstel. Die gedachtes wil ik niet dus dan denk ik aan wat ik wél heb! Door te kijken naar wat ik wel heb voel ik me vaak veel beter.

Ik sport drie keer in de week. Hierdoor voel ik me goed en het zorgt dat ik niks aankom.
    Jezelf complimenten geven las ik hier, dat is een goed idee. Schrijf ze op en plak ze op de spiegel. Als je wakker wordt ga je je op maken en je haar doen. Hierdoor voel je je al lekkerder, daarna zeg je hardop die complimenten tegen jezelf.
    Las elke dag een uur, minstens, in om jezelf te verwennen. Lak je nagels, zoek je kleding bij elkaar voor de dag erna, ga een boek lezen, ga lekker wandelen.
    Succes meis, het is niet fijn om je zo te voelen maar dit kun je doorbreken :)

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Meid je bent het waard! Je bent mooi, zowel van binnen als van buiten. Straal dat uit. Neem tijd voor jezelf. Ga lekker sporten (helpt echt!), vaker bij vriendinnen op bezoek of onderneem dingen die je blij maken. Meer aandacht aan je uiterlijk besteden doet al zoveel goeds. Ik voel me ook onzeker en niet lekker in mijn vel als ik kleren aan heb die niet flatteren of als ik me gewoon niet verzorgd voel. Alleen al elke dag douchen, make-upje op en kleding die goed past en waar je je fijn in voelt, doet echt een hoop.

Ik herken het deels. Ik ben voor de liefde naar een ander land verhuisd en hier helemaal opnieuw beginnen was zwaarder dan ik gedacht had. Snel zwanger geraakt en een kind gekregen. Ik ben de eerste 1,5 jaar thuis geweest bij haar, op een gegeven moment voel je je dan heel geisoleerd. Uiteindelijk heb ik wat leuke contacten opgebouwd en voelde ik me beter in mijn vel, maar net op dat moment (zo leek het) zijn we verhuisd. Uiteraard was die verhuizing gepland en gewenst, we hebben een huis gekocht, maar ook dit viel en valt me zwaar. Opeens vallen die contacten weer weg en moet je weer alles opnieuw beginnen.

Ik voel me regelmatig zo'n zeurvrouw die alles heeft maar niks ziet, en daar walg ik dan weer van. Dan vraag ik me af 'hoe ik zo ben geworden' en ga ik daar weer over malen. Ik vind dat mijn man mijn gezeur om niks (dat het huis nog niet af is, sinds ik zwanger ben is dat echt heel erg) echt niet verdiend, en toch kan ik het soms niet laten. Nesteldrang denk ik. Maar dat is geen excuus.

19. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    1,327
    21
    38
    Haha! Heerlijk dit!!

Share This Page