Huis te koop topic

Discussie in 'De lounge' gestart door jumphola, 2 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.849
    113
    Gelderland
    Zo heb ik het wel begrepen idd. We gaan het nog mee maken maar ik vertrouw er op dat het goed komt. Nu hebben wij geen mega bouwdepot maar we starten wel direct met de verbouwing.
    Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me er niet zo mee bezig hou hoor. Mijn man heeft zich er helemaal op ingelezen en weet wat wel en niet kan. Misschien dat iemand anders het nog aan kan vullen :)
     
    MiniMe81 vindt dit leuk.
  2. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Heb je in je huidige huis geen overwaarde zitten? Je moet die kosten koper pas echt zelf betalen als je starter bent. Als je al een koopwoning hebt en je gaat naar de volgende koopwoning, dan gaat dat meestal gewoon mee in de hypotheek. Heb je e.e.a. al eens laten berekenen bij een hypotheekadviseur?
     
  3. MiniMe81

    MiniMe81 VIP lid

    29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ja zeker dat hebben we laten doen.
    Probleem is dat wij onze hypotheek in 2008 hebben afgesloten, toen nog veel meer mogelijk was. We hebben toen restschuld van de oude woning plus kosten koper mee gefinancierd . Hypotheek was dus een stuk hoger dan waarvoor we het huis gekocht hebben.
    Inmiddels is de huizenprijs wat gestegen en hebben we een potje in de hypotheek , waardoor we bij verkoop op 0 zouden uitkomen (indien we een goed bod krijgen;)).
    Bij een volgend huis starten we dus met een helemaal schone lei, dus eigenlijk net als starters. Dus ja, kosten koper moeten we gewoon uit eigen zak betalen.
     
    Lief of Stoer vindt dit leuk.
  4. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ja we hebben mondeling iets geboden, maar dat is niet officieel en er is ook nog niet op gereageerd.

    Ja, als er een flink bedrag af gaat wel. Kleine, kleine kans dus. Er zijn misschien wel mensen die naïever en minder goed kijken en wel de vraagprijs bieden.
     
  5. MiniMe81

    MiniMe81 VIP lid

    29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik duim voor je dat het gaat lukken!!
     
    samarinde01 vindt dit leuk.
  6. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Ik kom me hier ook melden... Ook in het spannende traject. We wonen in een hardstikke leuke buurt, doodlopend straatje, school op 50 meter afstand... Maaaaaaaaaaaar... Met een gehandicapte zoon, helaas veel te klein. Voor de verkoop van deze woning ben ik niet bang, er is hier niks onder de 225 te koop. Gemiddeld staat een gewone tussenwoning/starterswoning nog geen dag online voordat het eraf wordt gehaald.

    Wat zouden jullie doen? Ik neig zelf heel erg naar zelf op FB promoten en de papierkraam door een makelaar te laten doen. De bezichtigingen neig ik heel erg naar een open middag, zodat iedereen gewoon op 1 dag kan komen. Ik kan niet wekenlang elke dag mijn kids (vanwege onze zoon) onderbrengen. Dat is geen optie. En dan evt een week ertussen laten en dan maandag voor 10.00 uur de biedingen binnen zijn. Tenminste, zo gaat het bij de meeste huizen hier... En dan met de beste koopprijs + voorwaarden in zee gaan.

    Zelf morgen 2e bezichtiging. Huis heeft enorm veel voordelen, maar ook wat nadelen. Ik vind het moeilijk overal doorheen te kijken. Mijn man is daar wat gemakkelijker in. Spannende tijden dus :)
     
  7. MiniMe81

    MiniMe81 VIP lid

    29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Als ik het zo hoor, zou ik het ook eerst via FB proberen.. grote kans dat het dan al verkocht wordt, scheelt je een hoop geld.
    En inderdaad iedereen op één dag laten komen.

    Ik heb nu al een aantal keer het huis aan kant moeten hebben voor de bezichtigingen. Paar keer waren de kinderen op school, maar we zijn ook vaker met z'n allen maar even de stad in gegaan. Plus onze 3 katten elke keer naar de buurvrouw brengen.
    Het kost nogal wat stress (Ook voor de katten).

    Succes met de verkoop! En succes met de aankoop! Hopelijk binnenkort een geschikter huis voor jullie!
     
  8. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Hier ben ik het niet mee eens. We hebben het zelf ook overwogen, maar we hebben toch voor een makelaar gekozen. De verkoopprijs die we in gedachten hadden op basis van de andere prijzen in de straat, lag 9.000 lager dan dat de makelaar ons adviseerde. Uiteindelijk is het huis voor nog 5.500 méér verkocht. Hij heeft zichzelf dus meer dan dubbel terugverdiend.

    Ook de bezichtigingen/onderhandelingen verlopen veel professioneler dan als je dat zelf moet doen. Je handeld veel meer uit emotie.
     
    MiniMe81 vindt dit leuk.
  9. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.849
    113
    Gelderland
    @Bellybell
    Persoonlijk zou ik kiezen voor een makelaar. Als jij aangeeft een kijkmiddag te willen dan kan de makelaar dat inplannen maar ook de bezichtigingen doen.
    Ik vond het zelf heel ongemakkelijk de bezichtiging te doen. De makelaar weet waar hij over praat, wat hij kan zeggen enz.
     
  10. MiniMe81

    MiniMe81 VIP lid

    29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Daar zit wat in. En in zo'n geval zeker z'n geld waard!
     
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Wij zijn afgelopen maandag bij een huis gaan kijken waar bij iemand alles zelf deed. Het was echt erg de gene was thuis maar haar man zat hun kindje op de bank eten te geven. En wij voelden ons eigen echt indringers daar door.

    Al kan iemand die heel goed en duidelijk is het natuurlijk wel gewoon zelf doen.


    Zelf even een baal moment ben als de dood dat we dit huis niet verkocht gaan krijgen onze zoon kan in april al starten op speciaal onderwijs.
     
  12. MiniMe81

    MiniMe81 VIP lid

    29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    April is wel heel snel!
    Superfijn dat hij zo snel terecht kan natuurlijk.
    Hoe ver is dat van jullie huidige woonplaats?
    Zal toch tijdelijk op en neer rijden zijn dan.
    Hebben ze niet zo'n busje die hem ophaalt en thuis brengt?
     
  13. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ja we gaan eerst op en neer. Hopen eigenlijk dat ons huis volgend schooljaar toch wel verkocht is. Maar dat weet je nooit natuurlijk.

    Het is 30 minuten rijden zonder files. Het busje is er wel maar vind ik hem eigenlijk nog wel klein voor. En dan word hij heel vroeg opgehaald en pas laat thuis gebracht omdat onze woonplaats aan het einde van de route licht.
     
  14. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Wij hadden een soort van zelfverkoop met makelaar (weet niet hoe je dat noemt). De makelaar deed de taxatie, zet het op funda, klanten bellen naar hem voor een bezichtiging maar hij gaf dan de intel door, hij deed de onderhandelingen en stelde het verkoopovk op.
    Wat we zelf moesten doen; verkooptekst opstellen, bezichtiging en afspraak voor de bezichtiging maken met de mogelijke kopers.
    Fotos maken kon je voor €200 erbij nemen of zelf doen. Incl fotos waren we €1300 ongeveer kwijt.

    Wij vonden het ideaal omdat wij van te voren al wisten dat er een grote vraag naar ons huis zou zijn. Ik zou het alleen doen als je denkt dat je je huis makkelijk kan verkopen. Bezichtigingen vond ik leuk om zelf te doen. Ik zorgde wel dat niemand thuis was. Had alle bezichtigingen op 2 dagen gepland (daarna was het al verkocht).
    Als wij een "normale" makelaar hadden genomen waren we zeker 5000€ kwijt geweest.
     
  15. jumphola

    jumphola Fanatiek lid

    3 jan 2014
    2.185
    488
    83
    Zuid Holland

    Was dat toevallig via Makelaarsland ? Zo hebben wij het via hun geregeld toen.
     
  16. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Nee is bij een lokale partij maar het concept is idd hetzelfde!
     
    jumphola vindt dit leuk.
  17. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.648
    592
    113

    @ Maan14, even off topic maar wilde je een hart onder de riem steken: hier gaat onze zoon vanaf de start van de basisschool naar speciaal onderwijs, en sinds dag 2 met het busje. Ik was er van tevoren ook wat huiverig voor maar het gaat hartstikke goed! Zijn lange dagen voor hem, maar hij houdt het toch goed vol. Nu zo'n drie maanden op school en is net alsof het niet anders is geweest. Was hier een hele opluchting omdat het ook echt niet anders kan.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  18. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Hier nog een hart onder de riem. Hier ook vanaf 5 jaar met het busje naar school (licht verstandelijk beperkt). Ik heb staan janken de eerste 2 dagen toen het busje de straat uit reed; mijn klein kwetsbaar ventje helemaal alleen met allemaal vreemde mensen en vreemde chauffeur, uit handen geven. Maar elke dag kwam hij thuis met een grote glimlach. Inmiddels is hij 7 en weet hij niet anders. Onze zoon wordt als 2e opgehaald smorgens en als laatste afgezet. Ophalen smorgens is om 7.40 en hij is om 16.20 terug. Voor hem is in het busje echt een relax momentje. Ff afschakelen, lekker muziekje luisteren wat de chauffeur opzet, helemaal gezellig.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  19. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Vandaag 2e bezichtiging gehad. Hadden schoonbroer meegenomen, die zit in de bouw en weet enorm veel van die dingen af. Alles zag er op zich netjes uit... Alleen het gaat een smerig spelletje worden ben ik bang. Maandag om 10 uur moeten alle biedingen etc binnen zijn en dan worden we daarna een keer (kan ook de dag erna) gebeld met de 'uitslag'. Makelaar gaf nu aan dat er morgen nog een stel 2e bezichtiging had, en dat 1 stel geen 2e bezichtiging wou maar gewoon zo ging bieden. Wat zullen we doen? Eigenlijk weten we van te voren al dat het overboden gaat worden... Maar, niet geschoten is altijd mis. Overbieden gaat hem sowieso niet worden, de vraagprijs is ook echt het max haalbare voor ons en wil er niet ons spaargeld voor opgeven, want ook dat hebben we nodig voor meubels etc. Ik heb zoiets; als we het niet voor die prijs kunnen krijgen, is het helaas voor ons, maar er komt wel weer iets nieuws. Dit is gewoon ons plafond en meer zit er financieel niet in. Man wil spaargeld inleggen, waar ik het niet mee eens ben. Zitten dus nog heel erg in dubio.

    Vraagprijs is 350.000,00. Er zit asbest op de enorme garage dat binnen 4 jaar helemaal verwijdert en vernieuwd moet worden, toch wel een dingetje. En verder ook echt nog wel wat dingen die we anders willen, maar dat kan van het spaargeld. Gewoon de gok nemen en de vraagprijs bieden?

    Ow, nog een dingetje... Verkopers willen kerst 2020 eigenlijk pas eruit. Dus het is een combi van vraagprijs + voorwaarden. Qua hypotheek verlengen is 9 maanden het maximale dat mogelijk zou zijn, dus dat willen we dan ook aanbieden. Dus vraagprijs en per 1 januari 2020. Hier zullen toch wel meer kopers tegenaan lopen lijkt me, of ze moeten het cash op tafel kunnen leggen...
     
  20. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.648
    592
    113
    Wow kerst 2020 pas eruit? Dat lijkt me niet haalbaar met nu te koop zetten, helemaal niet als er meerdere geinteresseerden zijn. Een hypotheek kan je idd niet onbeperkt verlengen (vaak maximaal 1 keer). Bij ons vielen er in 2017 al best veel hypotheekverstrekkers af omdat sommigen helemaal niet de optie tot verlengen hebben.

    Lastige keuzes moeten jullie maken. Ik zou laten meewegen hoe groot je de kans acht dat er nog een keer zo'n huis voor jullie voorbij komt. Spaargeld komt aan de ene kant wel weer, aan de andere kant wil je niet continu je zorgen moeten maken over geld als je in dat huis woont. Je moet wel een beetje kunnen blijven leven, en geld hebben voor onvoorziene zaken als die op je pad komen.
     

Deel Deze Pagina