Wat was ruim bieden in jullie geval? 5k, 10k, 20k meer? Dat we hoger inzetten dan de vraagprijs is voor ons wel duidelijk maar hoeveel meer weet ik niet zo goed.
Je moet ook wel weten wat je op kunt brengen, als je meer betaalt dan het huis waard is (dat kan natuurlijk wel als je het echt wilt hebben), dan kun je het niet volledig financieren met een hypotheek, dus dan moet je meer eigen geld inleggen. Wij hebben op 1 huis geboden op inschrijving, wij konden niet boven de vraagprijs bieden, maar toch geprobeerd en niet geworden. Ik moet nog opvragen waarvoor dat huis is verkocht, onze aankoopmakelaar verwachte misschien een ton boven de vraagprijs (vrij unieke ligging).
Onze financieel adviseur zei ; Je zit in een tijd waarbij de marktwaarde nietszeggend is je moet bieden naar wat jij het huis waard vind. Wij hadden dus 25k boven de vraagprijs geboden en zaten maar 2k boven een andere bieding.
Wij zijn ons inderdaad bewust van de inbreng van eigen geld, gelukkig hebben we daar veel speling in ivm een schenking. De huizen hier in de buurt zijn de afgelopen maanden verkocht voor prijzen net onder tot net boven de vraagprijs. We zaten zelf te denken aan 10 tot 15 k boven de vraagprijs. Vanmiddag eerst de makelaar even afwachten die gaat een schatting geven van de taxatiewaarde.
In eerste instantie moet het natuurlijk gewoon goed voelen vanmiddag, het huis en de locatie. Wanneer moet het eindbod binnen zijn? En het is wel heel fijn dat de aankoopmakelaar meegaat. Hoeveel boven de vraagprijs is natuurlijk ook afhankelijk van die vraagprijs, 15.000 boven 3 ton is best aardig erboven, maar 15.000 boven de 8 ton is wat magertjes.
GRR! Moesten jullie ook 12 maanden aan dubbele lasten kunnen dragen? Dat is voor ons een verrassing... sprokkelen en bedelen dus bij familie. Ons huis staat nog niet op funda (GRR makelaar) maar op de vooraankondiging zijn wel al 4 bezichtigingen gepland
Dat weet ik niet eigenlijk, ik weet wel dat je een poos dubbele lasten moet kunnen dragen, maar wij willen sowieso een buffer van ongeveer 40-50.000 overhouden aan spaargeld, dus dan redden we die 12 maanden wel. Maar de hypotheekadviseur had dat inderdaad wel aangegeven ja. Bij jullie niet? Wanneer moet de hypotheek rond zijn? Misschien heb je je huis verkocht voor die datum, dan zien ze van die regel vast af.
We horen vanmiddag de datum wanneer het eindbod binnen moet zijn. We zitten in het segment 2 ton, dus 10 tot 15k leek me wel redelijk
Moeten jullie dat dan op de bankrekening hebben staan? Hier volgens mij niet, maar wij konden met ons maandelijks inkomen wel de lasten dragen van 2 huizen. Hebben we ook 1,5 jaar gedaan, dus was wel fijn dat dat kon.
Lijkt me ook. Maar ga vooral uit van wat jullie het waard vinden en wat je kunt dragen. Wel fijn dat jullie een aankoopmakelaar hebben, scheelt een hoop in deze gekke markt. Ben blij dat wij een huis hebben in ieder geval
Ik ben ook erg blij met onze aankoopmakelaar, het is echt een gekke markt tegenwoordig. Ik vind dat hele bieden op inschrijving ook waardeloos, je weet dat er 20 bezichtigingen zijn maar niet hoeveel er bieden. Je het totaal geen controle en laat mij nou net een controlefreak zijn, echt niet handig die combinatie
Ja, ik vond dat ook niets, die tijdsdruk en je kunt het dan maar 1x bezichtigen, en die onzekerheid inderdaad. Op een huis van 2 ton vind ik 10-15k ook een mooi bedrag boven de vraagprijs inderdaad. In welke regio woon je? Ik ben gewoon nieuwsgierig, hier (Zuidwest veluwe) kun je voor 2 ton niet veel krijgen helaas. Overspannen markt noemt onze aankoopmakelaar het.
De huizen welke onder de vraagprijs zijn verkocht is dit in de afgelopen weken/maanden geweest? Nieuwe badkamer, keuken en extra kamer laten maken vind ik nog best veel wat er gedaan moet worden en dat zal ik zeker meenemen in het bod. Overigens zeggen 20 kijkers ook niet veel hoor! Wij hadden ook veel kijkers en uiteindelijk 3 die echt een bod hebben uitgebracht.
wij hebben ons huis op basis van inschrijving / bieding verkocht deze week. Wij hebben niet alleen naar de prijs gekeken, maar ook naar welke voorwaarden de bieders wilden. Houd hier dus ook rekening mee. Wanneer je veel biedt, maar wel het volledige bedrag wilt financieren, een bouwkundige keuring wilt en snel erin wilt, kan dit voor een verkoper afschrikken. Dit als tip om rekening mee te houden. Wat ook nog kan helpen is het schrijven van een brief en niet op een rond bedrag uitkomen (dus ipv 210.000 euro 210.052 bieden, bijvoorbeeld). Wat ook nog kan helpen: bedenk wat jullie willen bieden, maar ga hier dan net nog iets boven zitten. Er is een kans dat een ander dit namelijk ook een goed bedrag vindt om te bieden, maar jullie zitten er dan net nog iets boven. Maar hierin zal jullie aankoopmakelaar kunnen adviseren. Succes!!
wij hebben dit ook meegemaakt. Super fijn huisje moest wel wat aan gedaan worden maar dit was wel het perfecte huis voor ons. Ook hier gaan de huizen er snel. Huis stond voor 185 te koop, taxatiewaarde was 210 en wij hadden 225 geboden. in totaal waren er 11 biedingen en zelfs 1 ruim boven ons bod maar die had geen eigen geld dus werd ons bod geaccepteerd. Kijk wat de taxatiewaarde is en kijk wat jullie kunnen missen. Succes!
Ik zou afgaan op het advies van de aankoopmakelaar en kijken wat je er zelf voorover hebt. En kijk naar de markt. Wij hebben gekocht in zuid holland zuid. Het was al lastig om een huis te bekijken, want alles was al verkocht. Uiteindelijk alsnog binnen 3 maanden ons droomhuis kunnen kopen voor 5000 boven de vp. Zo’n storm loopt het dus niet blijkt als je kijkt naar het aantal bezichtigingen. Wij konden ook financiele zekerheid bieden waardoor ze voor ons kozen.
De vergeleken woningen zijn nagenoeg hetzelfde. Ene huis was de badkamer prima en de keuken niet of andersom. In deze woning is de keuken prima maar niet onze smaak. Dit is iets wat we in de toekomst aan willen pakken. Badkamer is wel echt nodig en de extra slaapkamer ook. Gelukkig heb ik een handige man en kunnen we het meeste zelf doen. Stiekem hoop ik dat hier ook niet super veel bieders zullen zijn maar het aanbod is hier erg mager en de vraag ontzettend groot. Dit maakt het ook zo lastig. Ik ben benieuwd wat de makelaar voor verwachte taxatie geeft, als die hoger is dan de vraagprijs dan geeft dat ons nog meer financiële ruimte