Ja denk idd dat we in dezelfde situatie zitten. Niemand had kunnen voorspellen dat de markt zo gigantisch in zou storten. We hebben niet gek gedaan, geen leningen lopen, geen schulden. Alleen de pech dat de huizenprijzen in 2007 zo hoog waren en je destijds ook nog eens de kosten koper mee kon financieren. Tuurlijk geeft het meer rust als je een lekker bedrag op je spaarrekening houdt. Maar als het echt echt nodig is kunnen we altijd bij onze ouders terecht om bij te springen. Doen we liever niet en zal ook niet nodig zijn waarschijnlijk. We blijven op hetzelfde dorp wonen, wel naar de andere (oude) kant van het dorp.
Herkenbaar herkenbaar! Maar dan van ruim een jaar terug. Wij dachten altijd in ons oude huis te blijven wonen, ondanks dat dat een klein kippenhokje was en we eigenlijk het liefst in een betere wijk wilden wonen maar ons huis stond flink onder water. Uiteindelijk de gok genomen om hem toch te koop aan te bieden met het idee van als we het verkocht krijgen voor minimaal x bedrag dan gaan we verhuizen aangezien de rentes zo laag staan dat als we een fors ruimer huis en in een toffe wijk kunnen kopen dan doen we dat. Al heeeeeeel snel hadden we ons huis verkocht en een verzekering die we hadden nam een deel van de restschuld op zich waardoor we nog ‘maar 17.000 restschuld bleken te hebben. We hadden dat met ons spaargeld gedeeltelijk kunnen wegpoetsen, maar ons droomhuis was een klushuis dus we hebben er voor gekozen om de restschuld als restschuld te houden en die nu maandelijks af te lossen zodat we budget over hielden om noodzakelijke klussen op te pakken. Onze badkamer is spuuglelijk en de leuken was spuuglelijk maar ik heb met verf en nieuwe greepjes de keuken echt leuk gepimpt en een vriend heeft in de keuken en in de hal nieuwe tegels gelegd die het totaalplaatje deed verbeteren. De kinderkamers hadden we direct helemaal opgeknapt, tuin ook (oh man dat moest echt wel, het was echt een schaam tuin haha) en verder wat kleinere opknap dingen zoals veel schilderen en stopcontacten verlagen, gekke muurtjes weg etc etc. Die grote klussen zoals een nieuwe badkamer en enzo komen ooit wel. Eerst heerlijk genieten van ons nieuwe onderkomen. En langs je toekomstige huis rijden: whaaaaa idd deden wij ook herhaaldelijk haha. Gelukkig zat er bij ons maar een paar weken tussen dat de hypotheek rond was en dat ons huis opgeleverd werd Kwam ik dus die weken niet al te stalkerig over in mn nieuwe buurtje
Even een brutale vraag hoor, maar wat voor verzekering was dat toen die jullie restschuld zou dekken?
Ik weet de naam niet meer maar was een verzekering die na de volledige looptijd een x bedrag zou uitkeren wat we zouden moeten gebruiken om de hypotheek mee af te lossen. Als de woningmarkt niet was ingestort zou na 30 jaar 1/3 van het hypotheekbedrag afgelost kunnen worden met de verzekering. Dat aan de hand van prognoses hoeveel winst de verzekering zou maken. In de praktijk met het inkakken van de economie was er weinig winst aan het bedrag komen kleven. Met overlijden zou trouwens de helft afgelost worden en blijkbaar met tussendoor verkopen kwam er gelukkig ook geld vrij.
Nu ons huis verkocht is krijgen we ik weet niet hoeveel post van verhuis bedrijven en de gamma ed. Ik heb aan de makelaar gevraagd of die onze gegevens doorgeven maar die zei van niet. Weet iemand hoe deze bedrijven komen te weten dat we gaan verhuizen ?
Wij ook de eerste dag na funda plaatsing al. Voor zulke bedrijven is dat een simpele zoekopdracht er in zetten en de nieuwe aanmeldingen komen er dagelijks uit rollen.
Nou, de hypotheek is door de eerste beoordeling en opeens is het fietsenplan van mijn partner een probleem Terwijl dit al bekend was bij de adviseur en alles.... Of de werkgever even een verklaring wil maken dat het fietsenplan al voldaan is, wat niet zo is dus uiteraard doen ze dit niet. Voel de bui al hangen dat het hele feest niet doorgaat
Had mijn man ook. Hij heeft door vakantiedagen in te leveren het fietsplan afbetaald ( ze wilde dat alleen op die manier doen) dus je man moet er even achteraan of het afbetaald kan worden! Veel bedrijven werken daar gewoon aan mee.
Dat is mooi kak, want zijn vakantiedagen zijn geloof ik al op of nou ja, zo goed als. Misschien dat we het zelf kunnen aflossen, hij moet zo maar even bellen wat de mogelijkheden zijn.... Wel fijn dat het bij jullie zo alsnog gelukt is! Hopelijk bij ons ook straks.
Nou dit was een uitzondering, normaal doen bedrijven dat niet zo en kan je het gewoon in 1 keer afbetalen. Soms kan het ook met bovenwettelijke -vakantie- uren. Als ze het alleen met vakantie uren willen afbetalen kan je ook voorstellen om de vakantie dagen van volgend jaar te gebruiken? (of zeg ik nou iets heel erg doms?) Want die bouwt je man natuurlijk gewoon weer op.
Zal zo wel even bellen wat er mogelijk is om toch een verklaring te krijgen en het dus anders te voldoen. Hij is er nog niet en ik vermoed dat zijn werkgever mij niet gaat informeren hierover (zou mijn werkgever omgekeerd niet doen)
En toch geeft hij aan dat dit 5000,- scheelt, snap er zelf ook niks van. Het gaat om een fietsplan van 750,- (loopt al meer dan een half jaar trouwens...). Ik heb de adviseur gevraagd of er andere opties zijn, want vanuit de werkgever komt er echt geen verklaring waarmee we geholpen zijn.
Waarschijnlijk word het gezien als lening en daar tillen ze nog al zwaar aan. Wij hadden een auto op afbetaling en hebben deze eerst moeten afbetalen (€7000,-) anders konden we €50.000 minder hypotheek krijgen..
Ik weet niet wat voor bedrag er nog open staat, maar kunnen jullie dat niet gewoon in een keer voldoen?
Fietsplan, telefoonabonnement allemaal BKR registratie. Zo'n onzin! Wel vreemd dat je financieel adviseur dat niet verteld heeft. Ons werd gezegd dat we alles af moesten betalen. Optie om rood te kunnen staan moet ook opgeheven worden.