Zelf groenten verbouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door Tum83, 28 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tum83

Tum83 Niet meer actief

De titel zegt het al!

Wie verbouwen net als wij, zelf hun groenten en wil daar ervaringen over uitwisselen?

We hebben een moestuin en eten sinds een paar weken al uit eigen tuin.
    Tot nu toe: sla, andijvie, radijs, peulen, spinazie en wat kruiden.

En er gaat als het goed is nog heel veel volgen want werkelijk elke cm van de 3 are is ten volle benut met verschillende soorten groenten en fruit! :D

2. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Oh wat gaaf.
    Wij zijn vorig jaar hier komen wonen en de tuin is nog niet zo ver.
    Maar de bedoeling is dat hij af is aan het einde van de zomer.
    En de moestuintje (ja, 3 kinderen, dus 4 tuintjes, eentje voor mezelf:D) staan gewoon op de tekening.

Wat gebruik jij tegen slakken enzo??

3. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Oh ja in ons vorige huis hadden we verschillende soorten tomaten, rode bessen en druiven (meer ruimte was er niet helaas)

4. Draagmoeder1976

Draagmoeder1976 Niet meer actief

Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met groente in potten. Ik ben er een beetje laat mee begonnen dus ik ben benieuwd wat ik dit jaar kan oogsten. Ik heb komkommer, tomaatjes, rucola, paprika, sugar snaps, broccoli en uien. We hebben ook aardbeien plantjes en er al wat van kunnen snoepen.

Ik heb nog heel veel te leren en als ik het allemaal leuk blijf vinden wil ik een stuk tuin reserveren voor een volle grond moestuin.

5. petrova

petrova Actief lid

Ik ben net verhuisd en heb een balkon dus geen echte moestuin of zo maar...

Tot nu toe heb ik cherrytomaatjes, aardbeien en rozemarijn als plantjes gekocht. Daarnaast van mijn moeder een tijmplantje (gesplitst uit haar tuin). Ik had al koriander, bieslook en lenteuitjes en een prei- en bleekselderijstompje die ik geplant had, en daarnaast heb ik nog prei, bleekselderij, basilicum, peterselie, oregano en rode pepertjes gezaaid.

Moet nog even rucolazaadjes kopen, de bak staat er al klaar voor i.i.g. :)

6. Aimee85

Aimee85 Bekend lid

22 mrt 2014
    774
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net terug van onze moestuin, al andijvie op en nu weer twee kroppen mee, 2 kroppen sla en 3 paprika`s.

Wel jammer dat sommige zaailingen niet opkomen. Voor ons is het ook de eerste groententuin. Gelukkig hebben we goede hulp, de eigenaar van de grond boert al 50 jaar!

7. Tum83

Tum83 Niet meer actief

He wat leuk! Al best wel wat dus!

tegen slakken gebruik ik bio korrels die niet schadelijk zouden zijn voor mens en dier. Maar zeer spaarzaam, hou liever de boel schoon zodat die krengen geen verstop plekken hebben :D

Aimee85: al paprika's! wat vroeg! Uit de kas? heb je de planten gezaaid? Ik heb wat plantjes van een tuinbuurman gehad maar die hebben pas een blaadje of zes per plant. zijn dus nog maar heel klein.

8. Draagmoeder1976

Draagmoeder1976 Niet meer actief

Grrr, kom ik net in de tuin zie ik dat meer dan de helft van mijn rucola stekjes zijn opgegeten. Ze waren nog niet zo heel groot, net 4 blaadjes. Ik ga ook maar slakkenkorrels kopen. Nou ja gelukkig is het een gewasje dat snel groeit, maar baal wel een beetje :(

9. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    leuk een toppic over moestuintjes

misschien weet iemand van jullie dit wel
    ik heb minitrostomaatjes gezaaid en nu vroeg ik mij af hoelang het duurt voordat er tomaatjes aan zullen komen
    ik heb 2 kleine plantjes staan ondertussen

gisteren en vandaag de eerste aardbeien geoogst
    ze waren nog wat zuur hoewel ze heel rijp waren

10. zuurtje

zuurtje VIP lid

11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    o ja en snijsla en veldsla hebben we ook al gegeten, heerlijk
    de radijsjes zijn helaas nog niet gelukt

nog even bij vertellen dat we op een appartement wonen, maar op een hoek en hebben heel erg lang en veel zon
    volgend jaar wil ik op ons terrasje een aantal bakken zetten en nog meer dingen proberen

11. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Oeee, leuk, moestuintjes! Ik ben enthousiast. Ik ben van huis uit gewend om veel van het land van mijn opa te eten. Aardappels, boontjes, rode bieten, erwten, dat soort dingen.

Nu ga ik 23 juli trouwen en in een huis wonen waar we een moestuin + kas hebben. Ik vroeg me af, tot wanneer kunnen we iets verbouwen in die kas? Uiteindelijk dringt de kou daar toch ook door? Ik ben heb er echt nog geen bal verstand van, maar onze verhuurder heeft alvast aardbeitjes voor ons laten groeien, zo aardig, 't lijkt me zo ontzettend leuk om het zelf te verbouwen.

12. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Tomaatjes: staat vaak op de verpakking. Volgens mij vanaf bloem tot rijpe tomaat anderhalve maand? Afhankelijk van omstandigheden en ras.

Slakken: arghhhhh! Zonde van je rucola! Heb zelf wilde gezaaid, een regel van 4m lang. Komt heel mooi op, ik moet gaan uitdunnen maar vind dat altijd zo zonde! Hebberig ben ik.

Kas: als je er vanaf eind juli in kunt zou ik volwassen komkommer en tomaat planten kopen in een tuincentrum. Voor zaaien is het dan te laat. Maar bijvoorbeeld weer niet voor warmte
    Minnende kruiden als basilicum. Die kun je in je kas zaaien.
    En hoe lang je door kunt kweken in een kas ligt niet alleen aan de temperatuur maar ook aan het aantal uren daglicht. Daar heb ik zelf weinig ervaring mee. Gewoon uitproberen!

13. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Dit is ons eerste moestuinjaar. Maar we zijn mega ambitieus begonnen. We hebben in de tuin:
    Rode ui, tuinbonen 2 soorten, slabonen, komkommer, drie soorten tomaten, lente ui, zomer en winter wortel, sjalot, prei, broccoli, witte en savoy kool, bloemkool, knolraap, spruiten, boeren kool, pompoen, meerdere soorten sierpompoen, paprika, kivietsboon, knolvenkel, snijbiet, aardbei, spinazie, aardappel, suiker mais, sla twee soorten, andijvie, meloen. En nog een aantal soorten kleinfruit.

Alles behalve het fruit heb ik zelf thuis gezaaid en verspeent en daarna in de moestuin uitgepoot.

Vind het te leuk, de vrijheid om zelf alles te bepalen en de mogelijkheden qua zelf zaaien zijn eindeloos. Het aanbod is zo groot.
    Mega leuk.

14. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een enthousiast iemand! Mijn man word gek van mij en mijn plantjes hihi....

Ik heb paprika, pepers, boontjes, veldsla, rode krulsla, spruiten, broccoli en bloemkool. Voor inde tuin een klein appelboompje en kersenboompje en nog wat aardbeien...

Hier geen last van slakken tot nu maar wel van vogeltjes die mijn Aardbeitjes toch ook wel erg lekker vinden

Ben benieuwd of alles goed gaat groeien dit jaar, ook het eerste jaar voor mij

15. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Oh gezellig!!
    Leuk om tips uit te wisselen en successen en verliezen te delen!
    Mijn man wordt ook gek van me! Maar als er wat te oogsten valt is hij er als de kippen bij. :)

16. Soit

Soit Niet meer actief

Hier ook een groot groenten project dit jaar :). Hoewel mijn man nu alles doet, aangezien ik het ff noet meer kan. Volgend jaar kunnen we het samen doen.

Dit hebben we:
    Prinsessenbonen
    Peultjes
    Ewrten
    Vroege en late aardappelen
    Aardbeien (vandaag weer geoogst, echte zoete joekels! :D)
    Sjalotten
    Venkel
    Boerenkool
    2 soorten sla
    Radijzen
    Patisson (gele, platte courgette)
    Courgette
    Rode bieten
    Wortelen
    Oost indische kers
    Pompoenen
    Veeeeeel rode bessen
    Rabarber
    Frambozen

En in de kas:
    Watermeloen
    Cayennepepers
    Tomaten
    Komkommers
    Aubergine

En verder veel potten met kruiden...

Staat behoorlijk vol nu :D

17. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Wat leuk Soit!
    Bespuiten jullie de aardappels en de tomaten?

Ik wil het niet doen dit jaar en kijken hoe het gaat.

18. Soit

Soit Niet meer actief

Oh paprika's vergeten, die staan ook in de kas :)

@ ireen; nee we spuiten of strooien niets. Aardappelen gaan normaal gewoon heel goed hier, zonder iets aan te doen.
    Tomaten wel voor het eerst in de kas laten dit jaar, ipv alleen kweken en dan naar buiten. Tomaten buiten is hier nog nooit goed gelukt vandaar...

19. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Hier hebben we een moestuintje op balkon. Speciale bakken gemaakt die veel zonlicht vangen.
    Gezaaid: Spinazie, radijs, stengelui, andijvie, franse boontjes, rucola, diverse kruiden.
    Helaas is de eerste oogst van de spinazie mislukt, want die bloeide al (had geen flauw idee wanneer je dat moet oogsten en was dus te laat)

20. Tum83

Tum83 Niet meer actief

Leuk om te lezen hoe en wat iedereen verbouwt!

Wij hebben de tomaten ook in een kas staan, mijn man heeft er één gebouwd. Ben benieuwd hoe dat gaat. Volgens mijn vader is tomaten niet te doen zonder tegen phytophthora te spuiten. Maar dat moet iedere tien dagen gedaan worden en als het regent zelfs vaker. Dat zie ik gewoon niet zitten. Dan maar geen tomaten hoor.

We stonden vanmorgen al bijna bij de auto om naar de tuin te gaan maar het is zulk miezerweer dat we maar lekker thuis blijven. Zo maar een appeltaartje bakken of zo.
    Morgen wordt het weer beter, er moet toch niet zo veel gebeuren.
    Maar het is altijd zo heerlijk ontspannen op de tuin! En thuis liggen er alleen maar nare klusjes zoals was vouwen en schoonmaken. ;)

Deel Deze Pagina