Wij zijn woonachtig in het buitenland en ik vroeg mij af of mijn kinderen van 4 en 5 jaar tijdelijk naar een Nederlandse basisschool kunnen? Ze hebben in de zomer altijd van 20 juni tot en met 12 september vakantie. Het zou dan gaan bijvoorbeeld om een periode van 3 of 4 weken eind juni /juli. Mij lijkt het een goed plan om de Nederlandse taal zo te verbeteren. Ze spreken wel Nederlands maar een extra ´input´ kan natuurlijk geen kwaad. Daarna hebben ze nog steeds 8 weken echt vakantie dus is niet zielig hoor. Ik heb geen idee of zoiets mogelijk is en waar ik informatie kan krijgen? Iemand ervaring? Kan heel goed zijn dat het helemaal niet mogelijk of gewenst is natuurlijk
Lijkt me niet, als jullie hier niet staan ingeschreven. Denk dat je ze beter naar een taalles kan brengen. Denk dat een school sowieso geen subsidie krijgt voor jullie kids, daarbij is het ontzettend chaotisch voor een school (organisatie), een klas (nieuwe kinderen, nieuw jaar allemaal weer wennen) en ook jullie eigen kinderen om 'even'een paar weken in een klas gezet te worden. Overigens beginnen de scholen meestal pas weer half/eind augustus/begin september.
Bij onze basisschool zou het denk ik niet gewenst zijn, omdat ze dan veel tijd en energie in de nieuwkomers steken, en eigenlijk voor niets..
Ik denk dat je gewoon in de omgeving moet kijken voor bijles in de Nederlandse taal. Ze zullen niet naar een basisschool mogen lijkt mij, ivm subsidies en verzekeringen e.d.
Het zou gaan om het eind van het schooljaar dus 3 of 4 voordat de zomervakantie voor de Nederlandse kids begint.
Ja hier gaan ze al naar ´les´ maar juist het contact met Nederlandse leeftijdsgenoten is wat ik zoek. Voor de leeftijdsgroep 4/5 jaar is nog niet veel vanaf 8 jaar zijn er meer mogeljkheden.
Ik ken een stel dat vorig jaar naar de USA is verhuisd. Deze zomer zijn ze voor een week of 6 hier terug geweest waarvan ze nog 4 weken op hun oude school hebben meegedraaid. Maar daar waren ze dus al bekend. Je kan altijd mailen met scholen en informatie vragen.
Kan je niet een PSZ in de buurt bellen, het verhaal uitleggen en wie weet mogen ze daar meedraaien? Of je doet ze op een gymles daar in de buurt, een paar keer per week. Voetbal, zwemmen, voorleesgroepje, knutselclubje etc.
ligt denk ik aan de school, hier op de basisschool gaan de kinderen van de kermis ook naar de basisschool hier. Ook een 3 weken aaneen. Ook om het 'gewone' contact. Je zou gewoon eens bij de school kunnen informeren.
Ja heb ik ook allemaal aan gedacht als school niet kan dan probeer ik zoiets. PSZ is denk ik geen goed idee, kids zijn volgende zomer bijna 5 en net 6 hebben er dan 2 jaar en 3 jaar school op zitten denk dat PSZ voor iets kleinere kindjes is.
Gewoon een paar scholen in de omgeving bellen. Toen ik vroeger in het buitenland woonde met mijn ouders en voor waanzinnig lange zomers in Nederlands was draaide ik ook wel eens een paar weken mee op een Nederlandse basisschool. Maar goed, dat was lang geleden dus ik weet niet of dat tegenwoordig allemaal nog zo makkelijk kan.
Nijntje, Pinguin en Nikki, thanks dat geeft hoop. Dan ga ik gewoon eens vragen bij de dichtsbijzijnde basisschool in Nederland.
Vrienden van mij die ook in het buitenland wonen, komen ook bewust in de lange zomervakantie een aantal weken naar Nederland zodat hun kids een paar weken naar de Nederlandse basisschool gingen. Het moet mogelijk zijn maar hoe precies geen idee. Zou gewoon een school bellen waar kids van familie op zitten en de situatie uitleggen. Succes!
Ik denk het niet. Bij 'nieuwkomers' gaan alle leerlingen weer hun 'eigen positie bepalen'. Zijn ze leiders, volgers etc. Er ontstaat dus een groepsproces waarbij grenzen worden afgetast. Denk niet dat een juf of meester daarop zit wachten. Daarnaast heeft een leerkracht het de laatste weken voor de zomervakantie behoorlijk druk. Nieuwkomers vragen om een tijdsinvestering die er dan gewoon niet is. Lijkt me dus niet leuk voor jouw kids, de kids in de klas en de leerkracht... Maar ja...het voorstel bij een basisschool neerleggen kan natuurlijk altijd!
Wij wonen ook in het buitenland. We hebben met de oude school van de kinderen geregeld dat ze daar naar toe kunnen als we in het land zijn. Als jij je kinderen graag tijdelijk op een Nederlandse school wilt hebben, dan kun je het beste contact opnemen met een school in de buurt van waar je normaal gesproken verblijft, of kijken of het op school van familieleden kan. Maar het hangt echt van een school af of ze het zien zitten.
Ik heb er ook over zitten nadenken. Mijn zoontje gaat per eind oktober naar een internationale school maar hij heeft op 4 juni al weer zomervakantie. Maar ik denk anderzijds dat de belasting te groot wordt. Hij is op dit moment schoolloos en ik heb ook echt zitten denken om hem voor een maand in een Nederlandse school in te schrijven. Hij is nu bijna 5 en hij mist het contact. In afwachting van ons visum zit hij nu alleen maar bij mij en mijn ouders thuis en zijn kleine broertje. We doen wel veel met hem, loco, spelletjes, tekenen, beetje rekenen etc. Als hij eind oktober kan beginnen, dan heeft hij in december 2 weken vrij en dan tot begin juni zeggen en schrijven nog 3 dagen. Dus opzich is het een hele lange periode, van begin januari tot begin juni nonstop naar school. Maar goed, ik twijfel dus nog. Het lijkt me een goed idee trouwens maar geen idee of het in de praktijk haalbaar is. Waar wonen jullie?
Ik ben wel heel benieuwd. Wij hebben dezelfde vakantieperiode en geen mogelijkheid voor taalles hier in de buurt. Doe het dus zelf, maar dat zou ideaal zijn om wat extra´s mee te pakken..
In jullie geval lijkt het me wel een goed idee. Dankzij half overlappende zomer- en kerstvakanties hebben mijn kinderen nu al 7 jaar meestal maar 3 weken vakantie. Zij vinden het prima. School is geen straf voor ze, zeker niet als ze zo klein zijn.
De laatste dag internationale school is 4 juni en de eerste dag na de vakantie is 26 augustus. Dus ergens voor 26 augustus vliegen we weer terug en ergens na 4 juni vliegen we naar Nederland. Denk je dan dat het zin heeft? Ik ben half mei uitgerekend van onze derde. Zouden dat niet teveel veranderingen zijn? Twijfels twijfels Met de kerst blijven we trouwens in Saudi.
Of bedoel je dat het handig is om hem nog vanaf maandag tot en met half oktober naar school te doen? Hij kan dan al minstens drie dagen niet komen omdat wij voor het visum voor Saudi naar Berlijn moeten. Hij kan niet bij mijn ouders blijven omdat mijn moeder moet werken en mijn vader moet met mij mee omdat er in onze oude woonplaats in Duitsland (op de route naar Berlijn) nog spullen moeten worden opgehaald.