Dames, we komen er echt niet meer uit. in 2007 op de top hebben wij een huis gekocht. Loop der jaren is de waarde van het huis verminderd en we hadden / hebben helaas een slechte hypotheek met een stukje belegging, daar hebben we nu 7500 euro opgebouwd. De makelaar heeft het getaxeerd en de verwachting is dat we 19000 tot 25000 euro restschuld hebben. ik ben nu zwanger van de derde en we hebben geen ruimte genoeg boven. 2 kids moeten bij elkaar. Er zijn meerdere dingen wat we missen in ons huidige huis, het wordt echt te klein. Nu hebben we 3 opties. 1. we verkopen het huis en de restschuld wordt een persoonlijke lening. Dit houdt in dat we beperkt worden in onze volgende hypotheek. We kunnen door de schuld veel minder lenen. Voordeel hiervan is wel dat we nu een hele lage rente hebben en de schuld mag je ook aftrekken van de belastingdienst. 2. We gaan verkopen, restschuld wordt lening en we gaan tijdelijk huren (particuliere sector). Nadeel is een forse maandlast, maar voordeel is geen onderhoud. 3. we blijven zitten en hopen op betere tijden. Misschien dat we het gat van de restschuld zo iets kunnen dichten. Wij weten niet meer wat we moeten, ik wil echt heel erg graag verhuizen, maar is dit ook slim? XXXX Tumtummjetje
Ik zou blijven zitten en de 2 oudsten bij elkaar leggen. 7 en 5 moet haast wel goed gaan. De huizenmarkt begint al weer wat aan te trekken.
ik vind het zo lastig want de rente staat nu super laag en de huizenprijzen zijn ook laag. Hoe ziet het er over 3 jaar uit... dat weet niemand. maar een schuld van 19000 euro zit ik eigenlijk ook niet op de wachten. en over bijvoorbeeld 3 jaar mag je nog maar 100 procent financieren dus dan mag je aardig wat spaargeld hebben.
Ik zou vooral met wat professionals naar deze casus kijken. Mensen zijn nu eenmaal geneigd afkeer te hebben van schulden. Heel gezond overigens, heb ze zelf ook niet behalve een hypotheek. Maar, het kan echt zo zijn dat een nieuwe woning financieel aantrekkelijker is ondanks de restschuld. Denk wel goed na wat je koopt, waar en in welke staat en of je er als gezin duurzaam kunt wonen ( afstand werk etc ect). Zo'n switch maken en er kortdurend wonen gaat je nl wel serieus geld kosten.
Hoi tumtummetje, Het ligt ook een beetje aan de rest van de situatie, hoe zien jullie financiën de komende 10 jaar eruit. Allebei vaste baan, leuk inkomen? Dan is een restschuld misschien niet zo'n probleem. Wat wel vaststaat is dat je meer kosten krijgt, met een derde. Hoe kom ik erop: door onze situatie. Wij hebben er voor gekozen om het huis te verkopen (reken trouwens op de hoogste restschuld, laat van daaruit eens een berekening maken welke hypotheek er nog mogelijk is) en met nog een hogere restschuld dan jullie een nieuw huis te kopen. Voordeel was idd de lage rente van dit moment en het nieuwe huis hebben we gunstig kunnen kopen. Procentueel gezien was er eerst een super tophypotheek, vandaar de flinke restschuld. Nu is er ten op zichte van de waarde van het huis, minder tophypotheek inclusief restschuld .... Wij denken dus beter te zitten. Hou wel rekening met echt hogere maandlasten, wat lastig kan zijn in combinatie met hogere kosten door een extra kindje. Oja, verhuizen terwijl je zwanger bent vond ik geen aanrader.
Blijven, met kinderen wil je toch geen geldzorgen en hoge lasten? Mischien kun je wat aan de indeling veranderen of een kleine aanpassing of verbouwing doen.
Ik zou blijven zitten. Wij hebben zelf ook 3 kinderen, de oudste 2 zijn net zo oud als de jouwe en zij delen een kamer. Zijn wel 2 jongens, als die van jou een jongen en meisje zijn maakt dat het wel wat lastiger. Wij hebben nu nog een open zolder waar we in de toekomst een kamertje willen maken, hiervoor moeten we een dakkapel laten plaatsen want het dak is laag. Wasmachine etc staat ook op zolder dus we kunnen niet de hele zolderverdieping ombouwen tot slaapkamer. Verkopen is voor ons eigenlijk geen optie, de buren hebben hun huis al 1,5 jaar te koop staan en zij hebben een nieuwere keuken, badkamer en een uitbouw. Vraagprijs bij hen is al lager dan waar wij ons huis voor gekocht hebben. Wij zouden dus ook een flinke restschuld eraan overhouden.
Ik denk niet dat de huizenprijzen ooit worden zoals ze waren (dus jaar 2007). De huizenmarkt stabiliseert, maar mensen kunnen niet meer een "top" hypotheek krijgen, dus zou het in mijn ogen nooit zo worden ..dus moet je dat helemaal niet overwegen. De rente is laag, de huisprijzen zijn laag en het huis voldoet niet meer. Verhuizen dus!
Dit. Echter gaan wij voor een andere optie. Verbouwen. Maar dat komt omdat alleen beneden te klein is. Boven is al verbouwd.
Dit en blijven zitten word je denk ik doodongelukkig van. Maar laat het even echt goed narekenen. Ik zou dan wel opnieuw kopen en niet gaan huren. Het kan zomaar zijn dat je maandlast niet heel erg stijgt dankzij de gunstige huizenmarkt en een lage rente tov 2007.
we hebben het al laten berekenen bij een hypotheekadviseur en zijn van de ergste restschuld uitgegaan ( 25000). Hierbij kwamen onze maandlasten in totaal met restschuld ongeveer 50 euro duurder uit, dus dat valt heel erg mee! Het nadeel is alleen dat we door de restschuld fors minder kunnen lenen en dus waarschijnlijk weer een tussenwoning moeten kopen, terwijl we zo graag een stap verder zouden willen.
Dus dan blijft over of sparen en wachten, of toch naar een ruimere tussenwoning. Weet niet of jullie redelijk snel wat opzij kunnen zetten? ik zou niet gaan verhuizen als je weer het gevoel hebt van, ja, maar dit is het ook niet. Sowieso om dan weer te verhuizen moet je een hoop sparen..
Wij zitten in een soortgelijke situatie met eenzelfde hypotheek. Wij hebben het beleggingsdeel omgezet naar annuïteiten hypotheek, hierdoor zijn we 90 euro duurder uit, maar bouwen we iig iets op. Maar wij blijven zitten, want die restschuld die bij ons ook zoveel zal zijn, willen we echt niet. Dat weet voor ons niet op tegen de luxe (meer ruimte oid) wat we graag willen.
Denk er om dat verhuizen ook geld kost! Ligt de vloer er nog in? Wellicht afgesleten, afgetrapt, of wat dan ook. Kost geld. Nieuwe gordijnen aanmeten, andere apparatuur voor in de keuken? Kost geld. Het huis is groter? Je bent geneigd om dan spullen te kopen om het op te vullen. Kost geld. Het huis is kleiner? Waar moet je je spullen laten? Wat neem je mee en wat niet?
Zijn er grotere woonhuizen in de wijken waar je wilt wonen wel beschikbaar in de gewenste prijsklasse? Zo ja, dan kan je huis te koop zetten.. Je eigen huis is eigenlijk te klein, maar is de locatie fijn? Gezellige buren.. Dan kan je overwegen of het mogelijk is te verbouwen om meer ruimte te creëren.. Bedenk wel dat je eigen huis waarschijnlijk niet binnen een week verkocht is.. Ik zou niet zo snel een ander huis kopen, voordat je deze hebt verkocht (als je al een hoge restschuld verwacht)
Hier het beleggingsdeel om laten zetten in een annuïteitenhypotheek. Het belegde deel is afgelost op de hypotheek. Hier zou de restschuld 5000-8000 zijn. Wij blijven hier zitten omdat dit verschil wel te overzien is. Hier willen we hier na ook een huis wat aan onze wensen voldoet. Dat is nu niet haalbaar.