Wij hebben ook een restschuld van 30.000 gehad op onze woning maargoed daar wilden we niet blijven wonen. Onze huidige woning hebben we relatief goedkoop gekocht. Lagere huizenprijzen betekent ook zelf een lagere prijs. Als de huizenprijzen weer stijgen wordt je volgende huis ook duurder. En de huizenprijzen zullen never meer zo hoog worden als in 2007
Tja de rest hangt een beetje van de financiële situatie af. Als je een beetje snel een behoorlijk bedrag kan sparen. Je moet jezelf afvragen of je hier over 5 of 10 jaar nog kan wonen. Het hypotheek bedrag wat je nu kan lenen zal straks alleen maar minder worden.
Misschien is jullie inkomen gestegen ten opzichte van 2007? Dan hoeft een restschuld niet zo een groot probleem te zijn als je nu denkt. Ik zou gaan praten met een adviseur.
En heb je je ook laten informeren over het oversluiten van je hypotheek? Misschien ook nog het overwegen waard.
Oversluiten van hypotheek is niet mogelijk ivm met de forse restschuld. Geen bank die dat wil financieren. Plus dat oversluiten ook forse kosten met zich meebrengt en dat is nu zeker niet verstandig. We weten zeker dat we in onze huidige woning echt geen vijf jaar meer willen wonen. Moet er niet aan denken! Ons inkomen is vergeleken 2007 zeker gestegen, maar door de restschuld word je beperkt in je nieuwe hypotheek.
Als je zeker weer dat je binnen nu en vijf jaar weg wil, dan zou ik er nu voor gaan. Je weet niet hoe lang het te koop staat he
We gaan toch ons huis verkopen! Spannend Iemand ervaring met makelaarsland? Zag dat de tarieven volgens mij ook verhoogd zijn. Was toch eerst 995 euro?
Is het echt zo klein dat het niet gaat of is het klein zodat het passen en meten is. We hebben hier nog maar een kind maar er komt hoop ik snel een tweede bij en wonen in een klein appartement. Er kan echt zoveel met ruimte. Persoonlijk leef ik liever klein en zonder scholen als 180 graden omgedraaid. Kijk eens goed naar je huidige woning ... kleine aanpassingen doen wonderen!
Zeker in jullie situatie lijkt me makelaarsland nou niet echt aan te rade . Ik zou zeker naar een lokale makelaar gaan kijken die de markt kent. Wij hebben ons huis voor een lager bedrag verkocht, wel met restschuld dus, maar wel binnen 3 maanden. Ons tweede huis hebben we zelfs binnen 2 weken verkocht, bij dezelfde makelaar en daar hebben we gewoon quite gespeeld. Dus ik zou altijd voor een lokale makelaar gaan die op Funda zit en de markt kent.
We twijfelen zelf ook wel over makelaarsland, maar de reviews zijn wel goed en je huis komt gewoon op funda. Het nadeel is dat je de bezichtigingen zekf moet doen, maar dat moet wel lukken denk ik. De lokale makelaars zijn aardig duur, rond de 2500 / 3000 euro. Goedkoper heb ik nog niet kunnen vinden helaas.
Wij zitten ongeveer in het zelfde schuitje. We willen heel graag verhuizen en de huizenprijzen zijn nu zeer aantrekkelijk. Nadeel, ons eigen huis is ook flink in prijs gezakt. Waarschijnlijk rond de 25000 euro restschuld. Na berekening met de nieuwe rente, restschuld en duurder huis gaan we in kosten niet veel omhoog. Wij gaan dus verkopen, wel gewoon bijde lokale makelaar. Makelaarsland zou ik persoonlijk niet doen in deze tijd.
Klopt. Onze makelaar was ook iets van 3000. Maar zijn geld dus zeker waard. Leuk hoor mensen die zelf rondleidingen doen maar ik kan dat dan echt niet serieus nemen. Ik heb een keer gehad dat de bewoners thuis waren en dan zich ermee gingen bemoeien, nou daar was ik dus echt heel vlug klaar mee. Een goede makelaar maakt zijn beloning altijd waard .
Hier in België is het dan toch veel "normaler" dat je je huis zelf verkoopt. Een heel deel mensen werkt hier niet samen met een makelaar. Makelaars krijgen hier overigens een bepaald percentage op de totaalprijs. Meestal variërend tussen de 3 en 6 %. Plus een heel kleine dossierkost (250 euro ofzo). Toen wij op zoek naar een huis waren, was ongeveer de helft van de bezoeken gewoon door de eigenaar. Uiteindelijk toevallig gekocht bij een huis dat te koop stond via een makelaar. Maar dat had dus evengoed anders gekund. Bovendien was op 't moment dat wij kwamen kijken de eigenaresse thuis en was een ander koppel aan 't rondleiden. Wij hebben ook bijvoorbeeld vréselijk opdringerige makelaars gehad. Die ervoor zorgden dat wij helemaal geen zin meer hadden om 't huis dat we aan 't bezichtigen waren te kopen. Ben je aan 't rondkijken in een huis met 3 slaapkamers, komen ze bijvoorbeeld af met "ja maar, we hebben ook nog een huis staan 3 straten verder met 5 slaapkamers." Nou, dat vroegen we helemaal niet! We kwamen voor dit huis! Of een huis dat bijvoorbeeld al een half jaar te koop stond aan prijs X (we woonden vlakbij). Was net fiks gezakt naar prijs Y. Makelaar zei letterlijk tijdens ons bezoek "ja maar, als je wil, prijs Z krijg ik ook nog wel verkocht aan de eigenaar." Als je enigszins kan, zou ik niet direct verhuizen. Want nu je huis verkopen, verhuizen naar een huurwoning en dan later misschien toch nog terug kopen ... dat zijn dubbele verhuiskosten, dubbele schilder- of behangkosten, misschien meubels dat je nieuw koopt die je nadien niet meer kan gebruiken, ... Dan zou ik nu eerder het huis proberen te renoveren, de kinderen samen leggen, nog een aantal jaren blijven (en proberen te sparen) en nadien ineens naar iets groters verhuizen.