Vraag aftrekbare zakelijke kosten

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 7 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Misschien mensen hier die bij de belastingdienst werken of er ervaring mee hebben?

Ik ben er van grote zakelijke kosten goed op bedacht dat we die van de rekening betalen die op naam van de gastouderopvang staat en dus opvoeren bij de belasting.
    Maar na een vergadering bij het gastouderbureau ben ik er weer achter gekomen dat ik echt meer met mn boodschappen moet doen. Er eten 3 dagen per week 6 kindjes extra mee. Dus wij willen de boodschappen ook deels gaan opvoeren. Ouders betalen een hogere uurprijs als ze geen eten meegeven, maar dan kun je blijkbaar alsnog de kosten opvoeren.

Maar wat is nu duidelijker/makkelijker zodat we er het minste gezeur mee krijgen bij een controle.
    - de boodschappen geheel van de opvang rekening betalen en de dingen die we niet opvoeren (alcohol, hapjes, onderdelen van de warme maaltijd) opvoeren als prive opname
    - of voor alles wat we willen opvoeren: groente, fruit brood, beleg etc apart een online bestelling doen en die laten bezorgen.
    En mogen de bezorgkosten dan ook opgevoerd worden?

2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik zou de tweede optie doen, is meest makkelijk en overzichtelijk. Bezorgkosten zijn dan ook aftrekbaar. Optie 1 is niet fout hoor maar wel bewerkelijker.

tuc en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou idd het eten en drinken voor de opvang apart kopen/bestellen. En dan betalen vanaf je zakelijke rekening, facturen goed bewaren als onderbouwing. Dat is voor jezelf makkelijker omdat je dan niet elke bon moet splitsen en richting de belastingdienst ook veel overzichtelijker.

tuc en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

voordeel van de laatste optie is dat je het op een zakelijke account kan doen en je dan ook direct de factuurtjes online kunt downloaden voor in je boekhouding. Bij optie 1 zul je met een highlighter oid je boodschappen moeten splitsen. In dat geval maakt het niet uit van welke rekening je de boodschappen betaald. Doe je het met de privé rekening gaat de bon in de boekhouding als privé betaling en doe je hem zakelijk gaat de bon in de boekhouding met een deel privé onttrekkingen (de boodschappen die niet voor de opvang zijn). Je kunt ook nog in de winkel de boodschappen voor de opvang apart afrekenen van je normale boodschappen, dan hoef je geen bon te splitsen.

tuc vindt dit leuk.
  5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Mijn man is belastingadviseur maar ligt nu net te slapen , zal het morgen avond even vragen.

tuc vindt dit leuk.
  6. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Mijn boekhouder houd de prijzen van de nibud aan omdat het volgens haar niet te doen is om alles apart te houden.

Nellie4 en tuc vinden dit leuk.
  7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Deze optie ken ik ook. Sowieso zijn deze nibud prijzen niet merr kostendekkend, maar ik wil het eigenlijk niet nog apart met de ouders gaan verrekenen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Het is ook lastig hoor, want je eet zelf ook van het fruit e.d. Maar goed, ook de belastingdienst weet niet exact wat ik eet of mijn kinderen, net zo goed als dat ik dat zelf niet precies in kan schatten.
    De ouders betalen hier een totaalprijs waar ook de gob kosten inzitten, en ik wil eigenlijk niet de maaltijden los gaan verrekenen.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Geen antwoord op je vraag, maar onze gastouder kocht alles voor de opvang los destijds.
    Ze bestelde 1x pw alles wat ze voor de opvang nodig had, zodat ze de bonnen voor de belastingdienst had.

tuc vindt dit leuk.
  11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Kijk daar mee uit, mag niet nml.

Ik vind het ook lastig, want om nu bijv 2 kuipjes boter en 2 potten jam in je koelkast te zetten.
    Is 1 onhandig en 2 mijn huisgenoten gaan dat 100% zeker niet doen.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Wat mag niet?

En hoe regel jij dat met de aftrekposten?

13. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    De Nibud bedragen gebruiken, alleen de bonnen mogen.
    En én ouders laten betalen én bonnen aftrekken ook niet denk ik, tijdens een controle zullen ze dat niet accepteren.

Ik streep aan op de kassa bonnen wat zakelijk is en dat bedrag zet ik in een excl bestand.
    Bijv elke week brood en 2 a 2,5 brood is opvang.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Jij doet de boodschappen dus tegelijk met je eigen boodschappen? En dan met strepen idd.
    Is er een speciale reden waarom je de opvangspullen niet helemaal apart doet en laat bezorgen bv? Of nooit bij stil gestaan?
    Ik probeer even verschillende ervaringen te polsen om te kijken wat wij het handigst vinden.
    Ik sprak gisteravond nl 3 collega's en die deden het alledrie anders:roflmao:
    1 zoals jij
    2 staat met 2 verschillende karren bij de winkel en rekent 2x af
    3 die laat het spul voor de opvang los bezorgen. Dat is in wezen hetzelfde als optie 2, alleen dan makkelijker:roflmao:

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113

Juist als je de ouders laat betalen moet je ook de kosten aftrekken. Je geeft de inkomsten aan en trekt de bijbehorende kosten af. Anders moet je belasting betalen over winst die je niet maakt.
    Met het aftrekken van mibudbedragen zou ik ook voorzichtig zijn. Prima als je die bedragen hanteert om door te berekenen aan de ouders (wel opletten of ze kostendekkend zijn anders lever je erop in), maar neem wel de echte kosten mee in je aangifte.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat eerste hoorde ik dus ook. Ook als je een inclusief prijs rekent qua eten en drinken dan moet je de kosten aftrekken, dat klopt dus inderdaad.

17. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    ik gebruik ook altijd nibud om aan te houden vind het anders ook echt niet te doen. tot nu toe nooit problemen mee gehad bewaar ook geen bonnen van al het eten.

18. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Ik ga er vanuit dat dit wel mag want dit doen vele andere boekhouders ook. Onze boekhouder heeft veel gastouders in dr bestand en ze doet dit al jaren zo. Als het niet op deze manier zou mogen dan was dat wel bekend bij een boekhouder.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Maar heb je al eens controle gehad? Dan weet je pas zeker of het goed gaat natuurlijk.

20. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Dat nibud verhaal is wel leuk maar je moet wel alle bonnen bewaren als onderbouwing van je kosten. Controle hangt erg van de inspecteur af, een is makkelijker dan een ander.

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina