Huis verkopen en gaan huren?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 5 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Mijn schoonpa heeft een huurhuis met maar €580 huur maar bijna niks wat kapot gaat is op kosten vd verhuurder ja tenzij je voor €7,95 per maand een service abonnement neemt.

Klussen aan / in een woning.
    Kunststof kozijnen erin en de komende 30 jaar heb je geen onderhoud meer. Wil je geen boeiboorden vd schuur of dakgoot schilderen trespa is je vriend.

Wij betalen aan hypotheek minder als mijn schoonpa en dit huis wordt van ons.
    Voor ons is het een aanvulling op het pensioen.

Ik zou nooit gaan huren, eenmaal een koop woning en je leven is een stuk prettiger. Binnen schilderen / sauzen hou je altijd.
    Nee laat ons maar in een spaarpot wonen.

Komt er geld voor een dakkapel hup de overwaarde stijgt / passen we de tuin aan hup de overwaarde stijgt.
    Wij willen straks nog 1x de hypotheek die door het spaardeel met €5000 per jaar zakt en na de rente vaste periode nog maar €130000 is 1malig naar de €155000 zetten en dan nog 20 jaar aflossen en lekker vroeg stoppen met werken.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het gaat mi dus niet om het verschil in situatie, of om het nemen van verlies.
    Het gaat over de mogelijkheden die het leven kan bieden als je los bent van een stuk bezit. Welke deuren er dan open kunnen gaan.
    Waarom willen we allemaal een eigen huis? Zoveel bezitten vergaren en verdrinken in een hypotheek? Zodat we een erfenis kunnen nalaten aan onze nabestaanden?

Marsepein en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Zodat ik als ik ooit met pensioen mag/kan weinig maandlasten heb en niet het hele pensioen op gaat aan een huur huis. Of dus tegen die tijd mijn huis kan verkopen en dan met alles wat vrij komt tot aan mijn dood wat kan huren.

Overigens is ons maandbedrag van de hypotheek vanaf het begin al lager dan wat we voor ons huurappartement betaalden (vrije sector). En naarmate we aflossen wordt dat verschil alleen maar groter, dus dat verdrinken gebeurt hier ook niet.

4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Zo zie ik het niet. Bij ons zal huren altijd duurder zijn. Iemand met een 1 kamer appartement betaald meer dan wij voor onze woning.
    Waarom dan mijn huis verkopen en de overwaarde uitgeven, terwijl we zo prima rond kunnen komen, een heerlijk huis hebben en voor de komende jaren weten waar we aan toe zijn?
    Ik vind het anders als je vervolgens 2-3 jaar wilt gaan reizen, of als je een Tiny house wilt kopen zoals is gesuggereerd, of je zit in een andere situatie die niet ‘standaard’ is zoals bij jullie het geval is. Maar vervolgens terug gaan huren waarmee (in mijn geval) de maandlasten hoger worden, dat is voor mij niet logisch.

Suzie01 vindt dit leuk.
  5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Wij hebben ons huurhuis gekocht 12 jaar geleden dus wonen nog steeds in hetzelfde huis. Verschil is wel dat diegene die hebben gekozen te blijven huren nu rond de 900 euro pmnd betalen en wij rond de 500 .

En ja ik zou heel graag een erfenis aan mijn kinderen willen nalaten

Forumnaam en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    zijn er bepaalde zaken waardoor de "voordelen" die je noemt ook op een andere manier gedaan kunnen worden. is bijv. een optie voor een nieuw (of nieuwer) koophuis er, dan heb je voorlopig ook minder onderhoud, want nieuw.
    Aanschaf van zonnepanelen kan bij je huidige woning misschien ook, of op de schuur. Hier zijn ook eventueel verduurzamingshypotheken voor.
    Is het een idee om een keer een grote investering te doen in je huidige huis waardoor je er weer jaren tegen kunt qua onderhoud?

verder zou ik goed kijken of je kosten plaatje wel klopt, want bij voordelen lees ik minder kosten aan gemeente en verzekering. maar aan de andere kant staat hogere huur, dus daar zijn de kosten dan misschien weer minder gunstig.

En zoals vele al aangeven is het niet altijd ik bel even en het is opgelost. ook niet bij een particuliere huisbaas. ook kunnen er bepaalde eisen zijn, qua niet mogen boren in muren en dergelijke.

7. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik denk dat wij een andere zienswijze hebben. Ik zit niet vast aan mijn koophuis, ik kan hem zo verkopen en iets anders gaan doen. Net als bij een huurhuis. Het verschil is dat ik nu een hypotheek heb van 570 euro en een huis dat ruim 5ton waard is en een ruimte heeft van 150m2, dat ga je gewoon voor die prijs niet huren. Daarnaast ben ik over 20 jaar hypotheek vrij en woon ik gratis en ts moet al die jaren erna gewoon betalen voor haar huis.

Suzie01, Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Oh..en een tweede argument; Ik kan geen huis kopen; ik kan geen hypotheek krijgen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.883
    5.830
    113
    Vrouw
    Wij zijn van koop naar social huur gegaan en het was de beste beslissing van ons leven. We kochten het huis in 2007, net voor de financiële crisis van 2008. Huis werd in een paar maanden 60.000€ minder waard. (Iets waar ik mensen nooit rekening mee zie houden: die waarde die je huis nu heeft, hoeft het niet te hebben over 10-20-30 jaar) met toen nog een hoge rente van meer dan 5%, én 75% was aflossingsvrij. Toen bleken onze kinderen van alles te hebben waardoor ik niet meer kon werken en ons inkomen dusdanig daalde dat we het huis niet konden opknappen en we ook niet konden aflossen. Hypotheek was meer dan €1000. En na een aantal jaren konden we rente oversluiten naar ongeveer 850€ per maand. Kregen nog wel wat terug van de hypotheekrenteaftrek maar het bedrag bleef hoger dan onze huur nu. Lang verhaal kort: uiteindelijk in 2018 was het huis weer waard wat wij er voor betaald hadden- het deel dat we al wel hadden afgelost. Dus toen hebben we het verkocht en konden we terecht voor een sociale huurwoning in de stad waar we eigenlijk ook het liefste wilden wonen. We zijn van 120m2 naar 65 gegaan maar de woningbouwvereniging is super: knapt de huizen goed op, is snel met reparaties en is erg gericht op een duurzame toekomst. Zo koken we op electra en hebben zonnepanelen.
    Ons huis was nooit van ons geworden door het hoge aandeel aflossingsvrije hypotheek. En er was dan ook geen erfenis voor de kinderen. Het was ook gewoon een jaren 70 rijtjeshuis, dus of daar over 30 jaar überhaupt nog winst over te maken valt, betwijfel ik enorm.

ik wil niet afhankelijk zijn van de economische toestand van het moment om m’n huis te kunnen verkopen. En ik vermoed dat als de kinderen de deur uit zijn, we nog kleiner gaan wonen.

Suzy85 vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Eigenlijk is mijn antwoord simpel.
    Ik betaal liever iets van mijzelf af, dan dat ik een ander zijn rekening spek.
    Rond mijn 47 is alles afbetaald en zien we wel wat we doen.

Suzie01 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  11. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Bedankt voor al jullie reacties. Misschien heb ik het iets wat geromantiseerd allemaal:p

Nieuwbouw is in onze stad nagenoeg niet of niet betaalbaar op dit moment (vanaf 5 ton en dan moet alles nog)

We zullen er nog even goed over nadenken

loetje en Felice vinden dit leuk.
  12. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    nee precies er wordt hier wel leuk geroepen je kunt beter kopen, maar we leven nog altijd in een land waarbij ze vinden dat je geen 500 euro hypotheek kunt betalen terwijl je al jaren ruim 700 euro huur betaald. Zo makkelijk is dat niet voor Jan modaal om even een huis te kopen tegenwoordig

justme1974 vindt dit leuk.
  13. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Als je nu iets kleiner koop? Wij zouden veel groter kunnen kopen. Maar hebben nu een tussenwoning doen en laten wat we willen want hebben genoeg budget over. En menig mens betaald meer voor hun huurhuis dan wij aan hypotheek.

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Maar is huur dan wel betaalbaar? Weet je dat wel zeker? Ik woon ook in een grote stad, en particuliere huur voor een ieniminie rijtjeshuisje in een slechte buurt is 1500€ p maand…
    En het hoeft misschien ook geen nieuwbouw te zijn, zoals ik al zei , ons huis is uit de jaren 90 en daar hebben we ook geen essentieel onderhoud aan.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dit hebben wij dus ook. Ons huis is ons pensioen. Over 15 jaar is het afbetaald. Rente is omgezet, we betalen nog geen 600 euro per maand en lossen extra af. We sparen overal voor en lenen verder niks. Huis is tevens ook erfenis voor de kinderen later. Over 15 jaar zijn wij hypotheek vrij, dan ben ik 51 en mijn man 59. Dan kunnen we veel eerder stoppen met werken.

Als ik nu zou huren zou ik 1300 euro per maand kwijt zijn. Die 700 euro die ik dan extra kwijt zou zijn elke maand hou ik nu in mn zak voor eventueel onderhoudt of aanvulling pensioen.

16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Dat meer waarde geven hoeft echt niets uit te maken bij een huurwoning. Mijn zus had een huurflatje na haar scheiding, daar zaten allemaal van die ouderwetse deuren in met zo’n raampje bovenin. Die hebben ze vervangen voor mooie dichte deuren. Mooi dat ze alle deuren terug kon hangen toen ze eruit ging. Zo stom!

17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Ik zou nooit van koop naar huur gaan. Het is duur, je betaald elk jaar meer en er is helemaal niks van jezelf bij. Als de woningbouw dan ook nog eens beslist dat er appartementen gaan komen, kan je gewoon je huis uit en maar zien waar je dan weer terecht gaat komen.
    Ik zie er geen enkel voordeel aan om te gana huren als je nu al een koophuis hebt.

Neuzeke vindt dit leuk.
  18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Dat denk ik ook ja :D even de roze bril weer afzetten ...

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Maar je bespaard toch niet als je geen bezit hebt? Huur is vaak hoger dan hypotheek. Dus is denk ik niet dat je geld overhoudt met huren? Dus benieuwd welke deuren dan open gaan. Weinig hypotheek is niet voor mij nabestaanden. Maar juist weinig kosten voor mezelf waardoor ik vrijer kan leven, eerder stoppen met werken ect.
    Dus mijn keuze zou het niet zijn.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.385
    113
    Vrouw
    Broek
    #60 Majo1983, 7 sep 2022
    Laatst bewerkt: 7 sep 2022
    Nou, ik zit gedwongen in deze situatie (scheiding). Ons huis wordt verkocht in de komende 2 jaar ergens. Tot die tijd kan ik hier blijven wonen en ga dan naar een sociale huurwoning.

Krijg dan een leuke zak geld mee (+-100000) en moet nog kijken wat ik daarmee ga doen. Van de ene kant denk ik opbrassen aan een wereldreis ofzo en lol hebben :roflmao: maar ja dat is ook zonde natuurlijk. Misschien kan ik t investeren of moet ik t gewoon bewaren, stel dat ik ooit weer een huis ga kopen. We will see!

Deel Deze Pagina