Huis verkopen en gaan huren?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 5 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Je kunt hier een twee onder een kap krijgen met gerenoveerde keuken, 2 badkamers en zonnepanelen voor rond de 1050 euro huur per maand.

2. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Ik zou het zeker niet verbrassen! Wat als je iemand anders tegenkomt en samen een huis wilt kopen? Dan heb je het geld natuurlijk hard nodig!

Neuzeke vindt dit leuk.
  3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Maar dat is neem ik zonder gas water licht? Wat betaal je daar nog voor? De totale kosten dus? Ik vind het een behoorlijk bedrag. Nu woon ik denk wat kleiner, maar wij betalen ruim €400 p/m nu. En we lossen elke maand af.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies! Dat bedoel ik. En waarom zou dat zonde zijn? Van een ton kun je heel lang huren en heerlijk leven. Die deuren bedoel ik

Majo1983 vindt dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Ligt eraan hoe je het doet, maar als je de € 1050 huur per maand van TS pakt is je ton in 8 jaar tijd verdampt...

6. Neilia

Neilia Niet meer actief

griebels.. :o:
    ik betaal 750,- huur voor een huis van 80m2

7. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Ook dat maar ook omdat je met koop je huis naar je zin kan maken met een huurhuis woon je in een huis van een ander en ga je niet investeren.

Huren die je omdat je het moet, jezelf uit laat melken door de verhuurder. Koop is alleen prut als je een zzp,er nodig hebt die maken je arm.
    Maar dat weegt niet op tegen de voordelen van lage maandelijkse lasten. Wij hebben een hypotheek op 1 inkomen en hoeven nu niet krom te liggen door de inflatie.

Zijn we straks 60 plus gaan we van 4 terug naar 3 dagen werken en leven we in onze spaarpot.

8. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dit is ons 2de huis wij zijn 66 en 68 als we het huis vrij hebben maar zolang gaat het niet duren. Ons plan is over 6 jaar nog 1x de hypotheek te verhogen en dan elk jaar het maximale af te lossen in ons geval €7500. Maar misschien hebben we over 6 jaar wel €30.00 spaargeld en is het niet nodig.

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Ik denk dat jullie overwaarde vrij snel weg is als je iedere maand zoveel huur moet betalen. Huur stijgt alleen maar in tegenstelling tot een hypotheek. En het is geen sociale huur dus geen bescherming of een woningbouw die je "even" kunt bellen.

Hou er ook rekening mee dat je wellicht nieuwe contracten voor gas en licht moet afsluiten. Niet zo fijn in deze tijd.

Daarbij hou ik van mijn vrijheid om zelf de woning te kunnen aanpassen aan mijn smaak wanneer het mij uitkomt. Grote investeringen in een huurwoning (als het al mag) zou ik zonde van mijn geld vinden. En een koopwoning zie ik ook als pensioenvoorziening. Veel ouderen die ik ken wonen bijna gratis.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Als dat slechts je overwaarde is zou ik er niet eens over nadenken. Ik weet niet welke regio je woont maar hier in de randstad zijn huurhuizen echt heel lastig te vinden. En voor een appartement via een particulier betaal je zomaar 2000 euro of meer. Nee ik zou het absoluut geen serieuze optie vinden. Het onderhoud bij huren is minimaal is mijn ervaring. Ik zou eerder kijken naar een jong huis. Wij zijn van een oud huis naar nieuwbouw gegaan, heerlijk om dus komende jaren amper tot geen onderhoud te hebben,

Dubbelgeluk en Suzie01 vinden dit leuk.
  11. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Ik zou het niet doen. Jullie hebben nog ongeveer 30 jaar tot jullie pensioen. Hier kun je zien hoe de huizenprijzen zich afgelopen 30 jaar ontwikkeld hebben. Nou is dit geen garantie maar alleen al door inflatie zullen de prijzen over 30 jaar hoger zijn, net als jouw huur. De huur mag mee stijgen met de inflatie, in tijden als deze geen pretje.

In 1996 was de gemiddelde de woning ongeveer 96.000 euro... in 2020 €350.000. Het is een prachtige belegging voor jezelf. Om straks eerder te stoppen met weken, of je pensioen. Nu met kleine kinderen en een hoge inflatie lijkt huren een makkelijke uitkomst maar je moet ook aan je toekomst denken.

https://www.businessinsider.nl/huizenprijs-2021-waardestijging-sinds-1995/

Marti en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Klopt. Mijn ouders hebben in 1997 een huis gekocht. Omgerekend 98000 euro. Inmiddels al 8 jaar geleden afbetaald maar na het afbetalen elke maand het oorspronkelijke hypotheekbedrag op de spaarrekening gezet om zo een mooie spaarpot te hebben .

Nu: 425.000 euro

Als ze het nu 1000 euro huur hadden moeten betalen konden ze amper rondkomen. Nu redden ze het prima.

Dubbelgeluk en Suzie01 vinden dit leuk.
  13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Als ik voor mezelf spreek ligt het vnml in de huis prijzen. Een simpele huur woning vrije sector is hier ( als je er al 1 kunt vinden) snel dan 1500 euro. Dat is meer dan mijn hypotheek. Daar kan ik nu voor in een groot huis wonen en hou ik nog ruim over om te sparen voor onderhoud. Huren is echt niet te betalen in de randstad. Als ik met pensioen ga is mijn huis afbetaald en kan ik leuk leven zonder woonkosten

14. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.134
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou nooit mijn koophuis weg doen om te huren! Mijn ouders huren, wij hebben een koophuis.

Wil je iets bij een huurhuis? Kan hoor maar dan gaat wel je huur omhoog. Mijn moeder heeft een schutting + poort laten plaatsen en daarmee ging haar huur 25 euro omhoog, dat stijgt ieder jaar met zoveel procent en nu omgerekend betalen ze al bijna 40 euro voor die schutting per maand.

En mijn vader heeft zonnepanelen laten plaatsen en ook die ging meteen omhoog in de huur. En ja je hoeft het dus niet te betalen als je het krijgt, dat klopt maar op de lange termijn blijf je er dus voor betalen. Ook als je het allang hebt afbetaald. Stel dat je er 20 of 30 jaar woont omdat er iets gebeurt of omdat je geen huis kan vinden dan betaal je die schutting 4 of 5x en je zonnepanelen ook.

Nee laat ons maar in ons koophuis zitten, uit 1903 waarmee we eigenlijk nooit klaar zijn maar uiteindelijk goedkoper uit zijn dan mijn ouders in hun jaren 60 of 80 woning.

Marti, Suzie01 en Vero0504 vinden dit leuk.
  15. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

In een huur woning doe je alleen waar je energierekening lager van wordt, je gaat niet voor een ander verbouwen.

Klopt zeker mijn ouders hebben een huis van bijna 4 ton vrij, mijn schoonpa heeft altijd gehuurd en heeft alleen een klein beetje spaargeld.

16. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Die discussie over zonnepanelen heb ik ook gehad, je moet ze zelf betalen maar krijgt meer huur punten.
    De schutting is de helft koop de helft huur daar zijn ze niet aangekomen als huurverhoging.
    Maar ja doordat we zoveel nieuwkomers hebben kon schoonpa zijn huurhuis niet kopen had nu 2 ton meer waard geweest. Hurenhuizen moeten ze gewoon voor wie dat wilt te koop aanbieden. Huren is veel te duur voor wat je er voor terug krijgt

Deel Deze Pagina