Bieding op marktplaats, verplicht tot aankoop?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bianca16, 20 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Ik had op mp geboden op een eettafel, stoelen en een salontafel. Vanavond zou ik het geheel ophalen, maar nu ik net voor vertrek de advertentie nog eens las, bleek dat de eettafel 20 cm langer was dan ik had gedacht. En dit is te groot. Ik heb de verkoper gemaild dat ik een vergissing had begaan en wenste hem nog veel succes met de verkoop.
    Vervolgens krijg ik een mail van hem terug met het volgende:Ik kijk even in hoeverre je de spullen hebt gekocht aangezien we een deal hebben.

In hoeverre kan hij gelijk hebben? Ik was ervan overtuigd dat een bieding niet een verplichte aankoop is, net zoals bij ebay. Toch ben ik niet helemaal gerust hierop. Wie kan mij helpen?

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Volgens mij is dat het risico van de koper. Ik meen dat je zelfs met tweedehands aankopen enkele dagen hebt om iets terug te brengen wanneer het niet aan je eisen voldoet. Ik weet dit niet helemaal zeker dus ik hoop dat iemand hier nog reageert die juridisch meer onderlegt is. Ik kan me, hoe vervelend ook voor de verkoper, niet voorstellen dat je eraan vast zit.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Je hebt in principe via mail (schriftelijk dus) toegezegd met de koop. Daarbij heeft de aanbieder jou de goede maten doorgegeven, dus het is geen fout van hem, maar jij hebt niet goed gekeken.

De meeste aanbieders zullen hier niet moeilijk over doen, maar als hij er ver voor wil gaan, dan staat hij volgens mij in z'n recht. Kijk anders even op marktplaats.nl zelf om er achter te komen in hoeverre je echt verplicht bent.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... op_is_koop

5. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Dit staat letterlijk op mp:
    Marktplaats.nl is geen veilingsite, maar een advertentiesite met de mogelijkheid tot bieden. Een bod is niet bindend en verplicht u niet tot aan- of verkoop.

Maar als ik verder lees op 't forum van mp, dan lees ik verscheidene malen dat een verkoper toch in z'n recht kan staan, vandaar dat ik 't niet meer weet. Heb zelf wel een mailtje naar mp gestuurd, maar dit kan 4 werkdagen duren eer ik hierover antwoord krijg.

Ik heb overigens niet letterlijk in mijn mailtjes gezet dat ik het geheel ga kopen. Alleen dat ik blij was dat hij akkoord ging met mijn bod.
    Maar bij iets groots als meubels, dan ga je toch eerst kijken en besluit je ter plekke of je het wel of niet koopt. Het lijkt me toch raar dat je, als je de meubels in 't echt niet mooi vindt, dat je dan alsnog verplicht bent om het te kopen. Of zie ik het nou verkeerd?

6. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Nou ik vind het nogal ver gaan van zon verkoper moet ik zeggen.
    Zal best wel zo zijn dat hij in zijn recht staat, maar dan nog....t is marktplaats maar!
    Als ik zo zou moeten reageren, dan had ik nogal wat valse kopers moeten aanklagen denk ik haha

7. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Het gaat om koop op afstand.
    Mocht hij echt moeilijk doen, dan kan jij binnen 7 dagen een aangetekende brief sturen waarin je schrijft dat je van de koop afziet.
    Sta jij volledig in je recht en heeft hij niets meer om op te staan.

Het lijkt mij niet dat het echt bindend is, want jij weet niet of zijn informatie klopt.
    Daarbij kunnen foto's vertekenen waardoor het product in het echt heel anders kan zijn.

Ik hoop voor je dat hij niet te moeilijk gaat doen.
    (anders is het wel een mierenn**ker zeg!)

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Zie mijn eerdere bericht.

Koop op afstand heeft een termijn van 7 dagen.

Je hebt dus geen koopverplichting.

9. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    De verkoper heeft 7 mei een mail gestuurd dat hij me feliciteerde met de aankoop. Echter zijn we de week erop op vakantie gegaan.Er is tussentijds wel mailcontact geweest. Er zit dus meer dan 7 dagen tussen, dus heeft het ook geen zin om een aangetekende brief te sturen lijkt mij.

10. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hoi,
    ik dacht ook dat je eraan verbonden bent (behalve dan die 7 dagen)... Ik weet dat ze er bij Ebay heel moeilijk over doen, maar de meeste verkopers zijn echt wel redelijk en begrijpen het wel (20 cm te lang, is toch een redelijk argument vind ik)
    Hopelijk komt de verkoper nog tot inkeer!
    Jammer dat je te laat bent voor het aangetekend schrijven... heb je MP zelf al gecontacteerd en je probleem uitgelegd?

11. danip

danip Niet meer actief

Nee hoor, je hebt 7 dagen na ontvangst van de goederen. Colporteursrecht heet dat volgens mij. Je kunt immers op internet de producten niet goed beoordelen. Als je er naar toe geweest was om het op te halen, en het viel tegen dan kon je ook gewoon zeggen dat je het niet wilde. Ik zou me nergens druk om maken, hij heeft echt geen poot om op te staan.

12. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hmm..ik heb meerdere dingen angeschaft via MP en altijd gezegd dat ik pas daadwerkelijk overging tot koop als de spullen in het echt OOK aan de verwachtingen voldeden. ik heb daar nooit moeilijkheden mee gehad.

13. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ik heb ook mensen gehad die dingen wilde kopen van mij en er toch opeens vanaf zagen heb is erg balen maar ja jammer dan. hoop dat je de verkoper mee hebt en dat ie niet moeilijk doet.

14. R1lana

R1lana Fanatiek lid

24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    nee hoor al heb je geboden dan kan je het zo laten vallen
    je kan ook naar de ad gaan en je bieding verwijderen en dan heeft
    hij geen bewijs meer
    het is wek met e-bay dan MOET je het artikel ook echt aanschaffen
    je bent dus tot niks verplicht :D

15. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Nou gewoon lekker niet kopen hoor als het toch niet iets voor jou blijkt te zijn!
    Die man mag blij zijn dat je nog netjes hebt laten weten dat je er toch vanaf ziet.
    Hoeveel mensen komen gewoon weg niet opdagen na het maken van een afspraak?....of mailen nooit meer enz...

Ik zou me er geen tel druk over maken.
    Gewoon niet op zijn mailtjes reageren.
    Jij hebt jezelf uitgelgd...klaar.
    Die man die baalt gewoon omdat er zo ontzettend veel meubels op mp staan en hij bang is dat hij z'n spullen niet kwijt raakt...maar dat is niet jou probleem!

16. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ik heb zo vaak mensen gehad die op het laatste moment van een koop afzagen. Jammer voor de verkoper maar je hebt geen poot om op te staan!

Niet gte veel druk om maken dus :)

17. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Mocht je nog iets anders zoeken. Ik heb ook nog wel een eettafel met stoelen, salontafel en tv.kastje te koop. Hihihi! ;)

18. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    idd wat een onzin. Ik zie mp ook als een digitale rommelmarkt. Hij heeft verder geen gevens van jou toch? dus, laat waaien. Adres bij ongewenste mail toevoegen. Kortom niet reageren.

19. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik snap best dat die man het vervelend vind hoe het gegaan is. Hij heeft netjes alles vermeld in de advertentie, jij hebt geboden, hij is akkoord gegaan, je stond op het punt de boel op te gaan halen, en dan krijgt hij ineens te horen dat je het toch niet wilt omdat het te groot is, terwijl de maten gewoon in de advertentie stonden.
    Je bent misschien niet verplicht tot de koop, maar het is voor hem natuurlijk wel een beetje lullig.
    Ik zou er als verkoper ook niet al te moeilijk over doen, maar de reacties hier dat hij niet zo moet zeuren snap ik niet helemaal.
    Ik hoop dat jullie er gewoon goed uit komen, maar de volgende keer kan je misschien beter erbij zeggen dat je het eerst even wilt bekijken (doe ik ook altijd, werkt goed)

20. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Ik snap ook best dat hij niet blij is, dat heb ik ook in de mail naar hem toe gezet. Alleen dat hij daardoor zo vervelend wordt, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan. Ik heb zelf ook regelmatig 'deals' gesloten via mp, maar vervolgens niks gehoord. Dan baal ik ook, maar zet 't weer snel naast me neer.
    Het gekke alleen is dat ik normaal gesproken écht heel goed advertenties lees, daarom snap ik ook niet dat ik bij deze advertentie 'fout' heb gelezen.
    Maar het is een goede tip om voortaan te zeggen dat we eerst komen kijken. Ik denk overigens dat ik door dit voorval ff wacht met de zoektocht naar een nieuwe eethoek :( .

Deel Deze Pagina