Open sollicitatiebrief, wat vinden jullie ervan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sunshine09, 24 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    Ik heb besloten om verder te gaan kijken naar een andere baan en heb een open sollicitatiebrief geschreven. Willen jullie eens kijken wat jullie ervan vinden?

Geachte.......,

Na het lezen van uw website ben ik geïnteresseerd geraakt in uw organisatie. Graag zou ik voor een functie binnen uw bedrijf in aanmerking komen.

De afgelopen jaren heb ik gewerkt in de makelaardij en heb ik veel ervaring opgedaan als binnendienst medewerker. Alle voorkomende werkzaamheden zoals telefonisch- en persoonlijk contact met verkopers en kopers, het opmaken van de verkoopdocumentatie, koopaktes, taxatierapporten en facturen behoren onder andere tot mijn dagelijks werk.

Ik ben op zoek naar een baan voor 24 uur per werk en dit is bij mijn huidige werkgever niet mogelijk.

Kernwoorden: Flexibel, accuraat, gedreven, leergierig, communicatief vaardig, goede computervaardigheden en ik heb geen negen-tot-vijf mentaliteit. Ik ben ervan overtuigd dat mijn persoonlijkheid, werkervaring en inzet de juiste basis vormen voor een functie binnen uw organisatie.

Graag kom ik tijdens een persoonlijk gesprek mijn sollicitatie mondeling toelichten. Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hartstikke netjes. vergeet alleen niet je cv mee te sturen. vinden ze vaak nog veeeeel belangrijker

oh ja alleen de laatste zin; Graag KOM ik, zou ik van maken graag WIL ik.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

#3 Be Happy, 24 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 aug 2009
    Hoi collega! Ik doe hetzelfde werk :D.

Ik zou de zin van die kenmerken weglaten. Dit kun je in je curriculum vitae zetten.

Een sollicitatiebrief moet je eigenlijk zo kort mogelijk houden. Tegelijkertijd moet het wel je aandacht vasthouden.

Belangrijke informatie zoals ervaring e.d. zou ik in je C.V. zetten en als bijlage bijvoegen.

Voor de rest vind ik je brief wel goed eigenlijk. Maar misschien is hier iemand met goede ervaring in sollicitatiebrieven?

Succes trouwens met het zoeken naar een passende baan!

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Lijkt mij een hele goede brief, hoor!
    Had eigenlijk maar bij 1 stukje een opmerking :)
    Ik neem aan dat dit gaat over je huidige baan (misschien kun je dan beter schrijven 'sinds x jaar werk ik in de makelaardij....etc), maar ik lees de woorden 'zoals' en 'onder andere' een beetje als hetzelfde. Ik zou dus 1 van de twee weglaten. Maar goed, dat is natuurlijk enorm muggenziften van mijn kant, hahaha!

Heel veel succes! Ik hoop dat je word uitgenodigd.

5. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dit is op zich wel waar, maar aan de andere kant laat je met een iets langere brief (want deze is nog steeds heel acceptabel qua lengte) ook iets zien over je taalvaardigheid. Ik weet niet wat voor functie je precies ambieert, maar als brieven opstellen e.d. ook onderdeel van je werkzaamheden kan uitmaken, dan zou ik zeker de brief niet korter maken. :D

6. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

misschien zo ? of niet, ik heb er niet zoveel verstand van.. maar ik dacht dat dat woordje ertussen mist?

7. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik zou de zin waarin staat dat je voor 24 uur beschikbaar bent en dat dat bij je huidige werkgever niet mogelijk is weglaten.

Vooral dat het bij je huidige werkgever niet mogelijk is. Dit kan je bij een eventuele gesprek melden maar niet in de brief, nu lijk je helemaal niet zo flexibel zoals verder in je brief staat, vind ik dan ;)

8. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    Bedankt voor de reacties!

@elmo ja daar zat ik ook al over te twijfelen.
    @mvs ja dat had ik ook al opgemerkt, haal ik weg.
    @fairylaughs pas ik ook aan bedankt!

Zit nog te twijfelen over de zin van 24 uur. Wil dit wel vermelden heeft iemand nog een suggestie?

9. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    #9 MvS, 24 aug 2009
    Laatst bewerkt: 24 aug 2009
    Ik weet eigenlijk niet of ik het wel of niet zou vermelden... Het lijkt me wel fijn dat ze bij voorbaat weten hoeveel uur je beschikbaar bent.
    Ik vind het zelf altijd ook wel fijn om aan te geven waarom ik op zoek ben naar ander werk. Op die manier kun je voorkomen dat je gezien wordt als een enorme job-hopper (mijn cv spreekt wat dat betreft niet echt voor me, helaas, hahaha).

Als je het echt graag wilt vermelden, kan dat natuurlijk ook altijd nog op je cv..?

EDIT over de opmerking van FairyLaughs: ik zou dat willen er juist niet tussen zetten. Volgens mij is 'ik zou graag in aanmerking komen' prima Nederlands taalgebruik, namelijk.

10. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    WIl het aantal uur wel vermelden maar dan vind ik de zin zo kort en krom in de brief staan.

Toch wel goed nederlands he, tja heb de brief al zo vaak door gelezen dat ik het allemaal even niet meer zie ;).

11. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ja ik wist het ook niet zeker.. maar ik denk zet het er toch maar bij voorals het wel mooier geschreven staat... iemand zal mij er dan toch in gecorrigeerd hebben :)

12. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Rest loopt lekker, veel succes!

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Niet vergeten dit te veranderen:

Ik ben op zoek naar een baan voor 24 uur per werk en dit is bij mijn huidige werkgever niet mogelijk.

14. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    Ook nog twee suggesties:

- streepje achter 'telefonisch' weglaten. Dat streepje hoeft er alleen te staan, als het vervolgwoord er aan vast wordt geplakt. Voorbeeld: thee- en koffiekan
    - een gesprek is al mondeling, dus dat is dubbelop. Ik zou iets zeggen als "Graag kom ik mijn sollicitatie in een persoonlijk gesprek toelichten"

Succes!!

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind hem erg kort. Ik vind je brief er niet uitspringen en zou je op basis hiervan niet uitnodigen (tenzij ik heel toevallig NET op dat moment op zoek was naar iemand en verder nog niets had liggen). Waar uit blijken jouw goede kanten? Wat heb je geleerd van je vorige banen? WAT trekt je precies aan van dit bedrijf?

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Precies wat je zegt. Maar een sollicitatiebrief moet je zo kort mogelijk houden binnen een bepaalde marge. Een brief zou minimaal 1 a4 moeten zijn (inclusief aanhef en dergelijke) en max 1,5 a4. Opsommingen als werkervaring is niet nodig, dat is terug te vinden op je CV. Alles wat in de brief staat, is een toevoeging op je CV. Maar motivatie is heel erg belangrijk en dat mis ik in deze korte brief. Een brief moet prikkelend zijn. Je moet ze overtuigen waarom ze nou juist jou zouden moeten uitnodigen en niet iemand anders. Waarom ben jij een toegevoegde waarde voor het bedrijf?

17. Wennos

Wennos Actief lid

16 feb 2009
    103
    0
    0
    Hallo,

Bij het schrijven van brieven maak ik veel gebruik van deze website:
    Sollicitatiebrief en cv

Hierop staan echt hele handige tips die je in je brief kunt verwerken. Ik zou nog wel even goed kijken naar de inhoud van de brief, zoals iemand eerder opmerkte, vond ik hem niet prikkelend genoeg om je ook uit te nodigen voor een gesprek. Daarnaast zou ik in de brief ook aangeven waarom je juist bij hun solliciteert (wat spreekt je aan in hun bedrijf - bijv. hun visie op makelaardij)

Houd er wel rekening mee dat bij een open sollicitatie de kans niet groot is om uitgenodigd te worden. Wellicht dat je eerst met werkgevers kunt bellen om te vragen of ze mensen kunnen gebruiken, dat je op zoek bent naar een andere baan, of er vacatures zijn en of ze open sollicitaties in behandeling nemen (veel bedrijven nemen geen open sollicitaties in behandeling). Als je vervolgens een brief stuurt, kun je in de brief verwijzen naar dit gesprek (hiermee laat je tevens zien ook daadwerkelijk interesse te hebben in hun organisatie). Je brief met CV wordt dan waarschijnlijk intensiever gelezen/bekeken.

Heel veel succes in ieder geval met je sollicitaties.

18. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik zat er ook een beetje mee dat het niet prikkelend genoeg is. Ga er nog eens goed naar kijken.

Bedankt voor jullie hulp!

Deel Deze Pagina