Huis verkopen?

Discussion in 'De lounge' started by Minke24, Mar 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Chrisje, ergens hierboven heb ik hier een stuk over geschreven. In deze omgeving gaan de meeste mensen vanuit hun ouderlijk huis juíst kopen, omdat er voor huren een hele lange wachtlijst is. Volgens mij las ik ergens dat je 39 bent? Als starter op de woningmarkt ben je in deze omgeving dan ongeveer al bejaard ;) Voor jou zou ons appartement niet aantrekkelijk zijn denk ik, maar voor mensen die vanuit hun ouderlijk huis door willen stromen is ons huis juist wel aantrekkelijk, want: lagere lasten dan bij een huurhuis, groter huis en niet lang wachten.

2. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Ik ben ook al bejaard :D
    En ik moet er idd niet aan denken om in een app. te wonen, wij zoeken een huis met een flinke tuin, 5 slaapkamers en een garage die groter is als standaard. Niet echt een prijsklasse dus waar de meeste starters in zoeken volgens mij.
    Ondanks de lange wachtlijsten gaan hier de meeste toch eerst huren. Zodra je 18 wordt moet je je snel inschrijven en dan ongeveer 4 a 5 jaar wachten. Ook wordt hier veel particulier gehuurd.

3. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Precies, maar voor ons als begin twintigers die toch altijd van huis waren, was dit natuurlijk een ideale starterswoning. Tuin kostte alleen maar tijd, dus daar hadden we helemaal geen behoefte aan. Nu we een dochter hebben lijkt een tuin ons wel leuk, een extra slaapkamer zou ook handig zijn, want dan hebben we wat ruimte om de was te laten staan als we geen zin hebben om 't gelijk weg te werken. Hoeft dus niet zo uitgebreid als wat jij hierboven beschrijft, want dat kost hier toch gauw zo'n 3 ton en dat is inderdaad niet de prijsklasse waar starters in zoeken (iets wat wij nu wel kunnen betalen, maar omdat we ook nog leuke dingen willen doen, gaan we waarschijnlijk niet zo hoog zitten). Ons huidige huis zit ongeveer op de helft daarvan, dus dat scheelt een heel stuk.

Hier is de wachtlijst 8 jaar voor een klein huurappartement en tja, als je dan op je 18e inschrijft ben je op je 26e aan de beurt. Dat was voor ons toch echt te lang om thuis te wonen... Met die 4 jaar bij jullie ben je op je 22e al aan de beurt, de leeftijd waarop wij inderdaad dit huis kochten. Daarna mag je weer opnieuw op de wachtlijst voor een eengezinswoning... En E 800 pm betalen voor een particulier 2-kamerappartement vonden we toch ook echt teveel.

Mag ik vragen waarom jij op deze leeftijd nog (pas) een huis wil gaan kopen? Als je al zolang huurt is de overstap (financieel) naar een koopwoning wel enorm denk ik. Ook je verzekeringen etc. zijn dan een stuk duurder omdat de kans dat je de looptijd van je hypotheek vol gaat maken veel kleiner wordt. Gewoon nieuwsgierigheid hoor!

4. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    8 jaar :confused: :confused:
    Dat is idd absurd lang.
    En als je zo jong bent stel je idd andere eisen. Zo woonde ik vroeger op kruipafstsand van DE stapstraat in Eindhoven :D Moet er niet aan denken om daar nu te wonen.

Ja hoor, mag je vragen, alles mag aan mij gevraagd worden, als ik geen antwoord wil geven zeg ik dat gewoon.
    Ik heb wel ooit n huis gehad, met mijn ex.
    2 jaar na de scheiding nieuwe relatie maar ik had nog n flinke schuld van mn huwelijk, dus kun je kopen wel vergeten.
    Vervolgens na 8 jaar scheiding n langdurige rechtzaak met mn ex waar al ons geld naar toe ging (Daar had ik wel een mega luxe grote keuken en badkamer van kunnen kopen).
    Toen is mn partner een eigen bedrijf begonnen en dan kun je pas kopen als je van 3 jaar cijfers hebt. Wordt dus 4 jaar eer de boekhouder zover is..Wij waren dus druk aan zoeken en 1 huis is net voor ons huis weg gekaapt, dus verder zoeken en toen begon de crisis overal.
    Wij hebben geen glazen bol en weten niet wat voor invloed dat gaat hebben op de zaak, tot nu toe is er amper wat te merken, maar blijft dat zo?
    En ja, t is maandelijks veel duurder, 4x zoveel om precies te zijn. Maar we kunnen het betalen dus waarom niet. Moeten nu ff de crisis afwachten of dat ook zo blijft.

5. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Haha, ja, alles heeft z'n charme als 't op dat moment in je leven past hè!

Maar, pfff, wat een verhaal! En dan maak ik me druk of we misschien een paar duizend euro verlies gaan maken op ons huis... Nou, ik hoop echt dat jullie je droomhuis gaan vinden en dat 't goed blijft gaan met de eigen zaak van je partner! Wat heerlijk dat je na zo'n rottijd dan nu opnieuw hebt kunnen beginnen zeg!

Wij hebben ook al best wel leuke huizen gezien, maar we willen echt niet met dubbele lasten komen te zitten, dus voorlopig moet 't echt even blijven bij dromen ;)

6. jazy

jazy Actief lid

wij zijn starters! en wij hebben een huis gekocht! we hebben eerst 1,5 jaar een flat gehuurd en nu gaan we dus in een gezinswoning wonen.

xxx jazy

7. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    ehm...dus als je op je 39ste een huisje gaat kopen is de kans veel kleiner dat je de looptijd van je hypotheek vol kan maken? ehm....

8. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Zo ziet de bank dat wel... 39 + 30 (looptijd van de meeste hypotheken) is 69 en veel mensen die die leeftijd niet halen, waardoor de bank z'n geld niet krijgt. Daarom betaal je vaak extra aan bijv. de levensverzekering die je aan je hypotheek koppelt.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik merk dat er juist weinig huizen op de markt komen en we daarom minder keuze hebben als "starters"

10. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Dat klopt wel ja. Bank loopt iets meer risico.
    Overigens is het niet slim om je levensverzekering samen met je hypotheek af te sluiten. Slimmer is om die helemaal apart af te sluiten. Het preciese ervan weet ik niet meer, maar dit staat mij nog bij.

Nu vraag ik mij wel af hoe een bank dan reageert als je al jaren een levens verzekering hebt? (ivm die eigen zaak)

Share This Page