Beste Dames, Zo rustig ik onder de hele zwangerschap ben, zo ontzettend akelig vind ik het idee dat er dadelijk iemand de hele dag door mijn huis loopt. Deze week wordt er een afspraak gemaakt voor het intake gesprek en als ik dan voor mezelf op een rijtje zet wat ik prettig zou vinden en niet.. voel ik me werkelijk het meest vervelende, rottige mens wat er rondloopt. Begrijp me niet verkeerd: ik ben juist iemand die altijd rekening met anderen wilt houden, mensen op het gemak stelt en iemand zoveel mogelijk in zijn waarde wilt laten, maar mijn huis is mijn veilige haven. Het idee dat er iemand de hele dag in mijn huis is(die ik niet ken) vind ik gewoon zo verschrikkelijk. Mijn man vindt het juist erg prettig dat er iemand in de buurt is die verstand van kinderen heeft en tips kan geven. Aangezien het onze eerste is, wil ik hem dit ook zeker niet ontzeggen. Hoeveel uren op de dag was het werkelijk prettig om iemand over de vloer te hebben? Zelf wilde ik vragen of ze een no-nonsens type willen sturen, en aangeven dat het mij enorm moeilijk lijkt, is dat verstandig? Hebben jullie bepaalde tips? Het voordeel is wel, dat ik er zo erg tegenop zie, dat het alleen maar mee kan vallen! (laten we er maar een beetje mee lachen.)
Hoi Klaver85, Dat is helemaal niet zo gek hoor, dat had ik in m'n vorige zwangerschap ook namelijk, zag er echt tegenop. En het is me zo ontzettend meegevallen. Sterker nog, vond het gewoon niet leuk toen het erop zat en ze weer ging 😊. We hadden zo'n leuke kraamverzorgster en ze heeft ons echt dingen uit handen genomen, wat je ook zelf kunt aangeven. Ook konden wij aangeven wat voor een type wij graag wilde hebben en hier houden ze inderdaad rekening mee. Geef gewoon aan bij de intake waar je mee zit en waar je bang voor bent, onthoud dat ze er voor jou zijn, het loopt echt wel los 😉.
Ik hou ook niet zo van vreemde mensen in mijn huis maar ik heb het absoluut niet als vervelend ervaren. Ze kwam rond een uur of 08.00 en dan ging ik douchen en aankleden terwijl zij ondertussen ging poetsen en de was doen of de visite van beschuitjes voorzien, we bespraken hoe de nacht verlopen was en ze zette alvast alles klaar voor het avondeten.. dat was het eigenlijk wel. 1 keer geholpen met het badje maar dat had ik ook in het ziekenhuis al gedaan. Het is echt niet zo dat er de hele dag iemand in je huis loopt. En natuurlijk kun jij aangeven dat je het erg moeilijk vindt!
Herkenbaar! Ik zie er nu al tegenop. Heb er ook een hekel aan als er vreemde mensen in mijn huis zijn. Van sommige niet vreemde mensen kan ik het ook niet hebben dat ze ongevraagd in de koelkast zitten bijvoorbeeld. Niet jouw huis, dus je blijft overal met je tengels vanaf. Misschien heel ongastvrij van mij, maar ik zorg er wel voor dat jij nog een glaasje sap krijgt. Dusja dan moet je dat uit handen geven... Lastig!
Ik zag er ook zo tegenop. Maar we hadden echt een leuke kraamverzorgster, maakte ontbijt en een gezellig praatje en hielp ons zo goed! Was erg blij dat ze er was en ook wat dingen in huis deed, er komt na de geboorte van een eerste kindje zoveel op je af. .. Wat heb ik zitten huilen de avond voor ze de laatste dag kwam
Ik zie er ook zo tegen op! Ben vooral bang dat het een kraamzorgster is die ik ken van vroeger. Die heeft ook bij een ander iemand die ik ken gekraamd en heeft toen op de markt (waar ze ook werkt) lopen rondbazuinen dat die vrouw net bevallen was, terwijl ze zelf nog niks had kunnen zeggen tegen haar familie en vrienden. Ik ga ook aangeven dat ik haar niet wil! Verder vind ik het een vervelend idee dat ze in mijn spullen gaat neuzen ofzo. Ik weet eigenlijk wel dat dit nergens op slaat, maar af en toe hoor je van die gekke verhalen. Ik hoop dat zoals de meesten hier beschrijven het heel erg gaat meevallen. Gelukkig heb ik nog even om me voor te bereiden
Ja, ook ik zag er tegenop. Dat idee van je huis als veilige haven, waar je helemaal jezelf kan zijn, zag ik ook bedreigd en dan nog in een tijd waarin je daar (leek mij) juist zoveel behoefte aan hebt. Mijn man is erg praktisch ingesteld en wilde juist heel graag iemand die hem alles zou leren over babyverzorging. Wij kwamen na 4 dagen uit het ziekenhuis. Daar is het altijd druk en word je geleefd, steeds verschillende adviezen, steeds andere gezichten. Daardoor had ik helemaal geen probleem met iemand in mijn huis. Bovendien had ik net een ks gehad, dus ik was zelf niet in staat alle dingen te doen en ook niet om het uit te leggen aan mijn man. Het was een heel vriendelijke vrouw, maar ze praatte nogal veel en soms moest ik me echt inhouden om niet 'ssssssst', te doen. Ik had er dan ook geen probleem mee toen we er alleen voor stonden. Heerlijk. Maak je niet al te druk, je hoeft niks te doen wat je niet wil en als je je ergens niet prettig bij voelt kun je dat overleggen met de kraamhulp, of gewoon om een ander vragen bij de organisatie.
Ik vond de kraam erg fijn, het huis was aan kant ik lag lekker en de baby kreeg alle aandacht. Heb er wel weer zin in eigenlijk. Heb wel duidelijk bij de intake aangegeven wat ik wel/niet wou. Ik werk iets verderop op een basisschool en wil dus echt geen ouder van school als kraamhulp. Ook heb ik een hekel aan roken, dat mag dan wel niet onder werktijd maar er hangt altijd zo'n lucht om rokers heen. Schreef ze allemaal op en ging ze rekening mee houden. Dus gewoon duidelijk aangeven wat je wil bij de intake en idd vragen om een no-nonsense type
Heel begrijpelijk,ik had het ook altijd. Gewoon je wensen kenbaar maken bij het kraamburo,als het je eerste kindje is,is het fijn om iemand in huis te hebben die er 'verstand van heeft' want dan sta je nog met 2 linker handen en je weet ook nog niet hoe je bevalling gaat verlopen. Dus zou het zeker kenbaar maken,succes!
Ik vind zelf bij een eerste dat kraamzorg nuttig KAN zijn, Zelf had ik bij de eerste een tut hola en ik heb het lef niet gehad er wat van te zeggen ook bij de tweede en derde voelde ik me niet op mijn gemak, bij de vierde waren we er met 22 weken pas over uit dat we voor de zekerheid toch maar het minimale aantal uren namen, Door dat we met onze met spoed naar Nijmegen moesten en hij daar twee weken heeft moeten blijven heb ik geen kraamzorg gehad
Precies om die reden hebben wij voor halve dagen kraamzorg gekozen . Geen eerdere ervaringen maar moet er ook niet aan denken continue iemand om me heen te hebben. Mijn man neemt een aantal weken vakantie vanaf de geboorte dus die is ook thuis, dat scheelt natuurlijk wel.
het lijkt mij ook lastig . ik wil dingen ook niet uit handen geven. moet er niet aan denken dat ze mijn gore lakens en onderbroeken gaat wassen. ben ook vooruit aan het koken want ik wil niet dat zij kookt. vind ik niet nodig. ze mag van mij beschuiten smeren, mij en de baby verzorgen, stofzuigen, toilet en visite erin en eruit.
ik zou als ik jou was alles aangeven eerlijk wat jij voelt, het is jou huis, en jouw kindje, en jij bepaalt hoe de dingen lopen en niet iemand anders, dus durf je open te stellen en geef alles eerlijk aan, en écht mocht de kraamhulp niet bevalen bel op en laat ze een ander sturen, je heb maar 1 x een eerste kraamtijd en die mag niemand verknallen hier neem ik zelf kraamzorg bezoeken, deze komt dan enkel op bezoek om de controles te doen en gaat weer weg, het huishouden en de andere kids kan mijn man prima regelen met hulp van familie komen we er wel, ik vind de kraamzorg bezoeken wel belangrijk omdat ze voelt of mijn baarmoeder goed zakt, en het bloedverlies in de gaten houdt.
Ik keek zelf ook tegen de kraamzorg op, terwijl ik zelf kraamverzorgster ben Toch was ik zo blij dat ze er was.. kon niet zitten of lopen van de hechtingen en mijn stuitje. En mijn man was gebroken van de nachten om mij te helpen. Zij hield mijn huishouden en ons draaiende. Super fijn! Ik vraag zelf altijd de eerste dag bij de gezinnen wat ze van mij verwachten en wat ze willen of niet willen. Leg mijn taken uit enz. De 1 wilt graag alleen de begeleiding en t huishouden op de achtergrond. De andere andersom. Weer een ander wilt graag dat ik de visite buiten de deur houd en rust creëert. Noem maar op. Ik doe wat de mensen wensen, zodat ze onvergetelijke kraamtijd hebben! Eindstand staan ze te huilen als je weg gaat heerlijk
Haha erzi, jammer dat je in zuid Holland woont. Ik maak ook flink wat eten voor de bevalling en vries dat in. Lekker makkelijk. Ik vind het huishouden erg belangrijk, dat dat goed gebeurt. En mijn man neemt ook 3 weken vrij. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je mag verwachten. Bazige meiden houden het hier niet lang vol. Maar ik hou wel van iemand met een eigen mening. Ik zoek graag dingen zelf uit, dus als ik vooral met mijn vragen er terecht kan en zelf een beetje de dingen kan proberen. . Dan ben ik een gelukkig mens.
Ik keer er ook enorm tegen op, en heb ook het minst aantal uren genomen. 3u per dag van 8.00 tot 12.00 . Wat ze dan deed is de kleine controleren en bij mij me temp. opnemen . Verder smeerde ze een boterham voor me als ik daar behoefte aan had, baby wassen en de badkamer en toilet schoonmaken. De vuile was liet ik door mijn vriend in de wasmachine en de droger doen. En de kraamverzorgster deed het dan netjes vouwen. veel heeft ze hier niet moeten doen en is het me uit eindelijk meegevallen.
Ik was ook zo iemand die er enorm tegen op zag! Ik ben een pietje precies en zag het ook echt niet zitten dat iemand anders mijn huishouden moest gaan doen. Maar eerlijk? Ik vond het heeeeerlijk! 😊 Wie had dat gedacht? We hadden een super lieve meid en als ik me ergens niet mee bezig hield was dat het huishouden. En alles was spik en span en rook fris! Wat ik wel heb gedaan is vooraf opgeschreven wat ik van te voren verwacht en wat ik wel en niet wilde. Ook mbt de baby. Ons kraamhulp vond dat fijn en het was gelijk duidelijk. Natuurlijk moet je geluk hebben dat je een kraamhulp hebt waar het mee klinkt maar ik heb het als heel positief ervaren!
Het leek mij ook raar dat iemand in je huis rondliep, maar ohh wat een fantastische kraamverzorgster hadden wij. Een rot in het vaak maar het tegenovergestelde van een ouwe taart ofzo. Ik zou het supertof vinden als we dezelfde krijgen. Ik kon het prima loslaten, het interesseerde me echt niet als iets op een andere manier gebeurde. Ik kon me heerlijk bezighouden emt mn dochter. Mn man toen ook thuis maar die kon dan boodschapje doen, wat benodigdheden halen voor de baby enz Nu zie ik er naar uit hoor, lekker me laten verzorgen en de eerste week lekker genieten van mn tijd met de kids. Als het in de kerstperiode komt dan zal dit keer wederom thuis zijn, bedrijf is 2wk dicht.
Bij de oudste hadden we nog twee dagen verlengde kraamzorg, omdat we pas een week na de geboorte uit het zh kwamen. Wat een maf mens zeg. Was blij dat het maar voor twee dagen was. Bij de tweede hadden we een geweldige vrouw. Jaar of 50, lekker nuchter en heeeeel veel ervaring. Deed precies wat we wilden en bemoeide zich nergens mee, behalve met mij en de baby. Mijn man werd ook verzorgd (fruit, mocht gerust even meerkosten in de middag, kon blijven zitten als er visite kwam etc). Heerlijk. Heeft goed naar mij geluisterd en drong nergens op aan. Wat een verschil zeg. Op de laatste ochtend hebben we haar verzorgd met koffie, lekkers en een klein cadeautje. Nu weer aangegeven dat ik een nuchter type wil en geen zweverig gedoe. Lekker down to earth. Wel minder uren gevraagd, omdat mijn man niet hoeft te werken in de eerste week na de bevalling. Je kan gerust je wensen aangeven en als het niet klikt, gewoon bellen naar het kraambureau. Een goede kraamverzorgster luistert naar je wensen en doet niks wat jij niet wil. Ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat ze de gezondheid van jezelf en de baby in de gaten houdt.
Dag meiden! Een kraamverzorgster is belangrijk voor de controles voor jou en de baby. En mocht je borstvoeding willen geven, dit gaat vaak ook niet vanzelf, en dan heb je daar goede begeleiding bij nodig. Een kraamverzorgster zal er (vaak ), alles aan doen om je kraamweek de mooiste week van je leven te maken. Sommige mensen vinden het inderdaad niet nodig dat hun huishouden van top tot geen gedaan word, prima, geef dit gewoon aan. Mijn advies is; ga niet van te voren zeggen dat je de minimale aantal uren wilt, maar ga voor alles wat er geïndiceerd is. Denk je in de kraamweek toch het is echt niet nodig, kunnen de uren altijd nog worden teruggeschroefd. Het zou zonde zijn mocht je de uren dan wel nodig hebben. En mocht de kraamverzorgster niet bevallen (gekke verwoording.. ). Geef dit aan!! En als het moeilijk is om dat tegen de kraamverzorgster te zeggen, dat de klik er niet is, bel de organisatie en je krijgt een ander. De kraamweek is zo belangrijk! Daar moet je van kunnen genieten. Ik zou graag al jullie twijfels willen wegnemen, ja ik ben zelf kraamverzorgster, en het is zo'n mooi beroep. Ik wil van de kraamweek een feestje maken.