Huisarts: beetje betrokkenheid te veel gevraagd?

Discussie in 'De lounge' gestart door Astrid1974, 3 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dat je het 'bizar' vindt en dat je aangeeft dat ts het 'niet goed genoeg vindt'. Beetje overtrokken. En een huisarts die gewoon zijn werk doet (precies wat jij aangeeft: aanhoren en doorverwijzen) is niet per definitie betrokken.

Astrid1974 vindt dit leuk.
  2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Nah, ik citeer een ander bericht en nu staat het oorspronkelijke bericht erboven. Ook apart...

3. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik vind het inderdaad bizar.

4. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Dat is inmiddels meer dan duidelijk, dankjewel :p....

5. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ja sorry, het gaat niet om jou persoonlijk.
    Wilde gewoon antwoord geven op de vraag.
    Het is niet erg als we het niet met elkaar eens zijn toch ;)

6. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Hier ook een hele betrokken huisarts. Als ze bijv weet dat het met mijn moeder/dochter/broer niet goed gaat, belt ze even hoe het met mij gaat.

Ze vraagt áltijd hoe het gaat, of ze ergens mee kan helpen en kunnen we ook over andere dingen spreken zoals bijv haar kinderen of het werk zelf. Maar goed ik ben dus de afgelopen jaren regelmatig geweest, en ook met (vnm) mijn moeder gaat het vaak slecht. Ik ben erg blij met haar :)

Mocht ik er al een jaar niet meer geweest zijn verwacht ik niet dat ze nog op de hoogte is. Dat is een beetje ver gezocht om te verwachten van een arts.

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik begrijp dat je het fijn had gevonden. Ik weet niet hoe je ha normaal is?

Heel fijn dat je je weer beter voelt trouwens.

8. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Persoonlijk ben ik blij als ik eens even niet hoef te vertellen over de rompslomp van de afgelopen 3.5 jaar met onze kleine man.
    ik kom voor ( klacht) aanhoren en oplossen cq verwijzen en klaar.
    Kom ik voor mezelf dan kom ik voor mij.
    In het verleden werd dan altijd naar de kleine gevraagd, aardig maar niet relevant met als gevolg dat de 10 min zo voorbij waren.
    Ik zit bij een maatschappelijk van 6 ha. 4 dames en 2 heren.
    Ondertussen iedereen wel een keer gehad en ieder heeft voor en nadelen.
    Enigste gekke was wel de laatse keer had ik een nieuwe (vrouwlijke) arts die kon gelijk een uitstrijkje maken :roflmao: dat is wel een vreemde eerste kennismaking. :confused:

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.878
    113
    Hier een huisarts die tegen zijn pensioen aan zit en vaak wel even vraagt of dat waarvoor ik de laatste keer kwam goed genezen is o.i.d.
    Geen uitgebreide gesprekken, maar elkaar even op de hoogte stellen.

10. jupke

jupke Niet meer actief

Dit vind ik pas gek. En schending van privacy.

Wie zegt dat jou broer/moeder of wie dan ook met jou heeft gedeeld dat het niet goed gaat?!

Ze mag officieel niet eens zeggen dat zij ook patiënt bij dezelfde arts zijn.
    In een gezin is dat vaak wel duidelijk natuurlijk.

Maar als de huisarts jou belt als het, met je broer, niet goed gaat. Laat ze dus wel weten dat je broer op het spreekuur geweest is.

Dit valt echt onder beroepsgeheim.

11. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    @TS
    Ik denk dat het wel duidelijk is dat er dus zowel door arts als cliënt verschillend over gedacht wordt.

Het maakt verder ook niet uit of wij vinden dat je te veel verwachtte, het is jouw HA en jouw verwachting.
    Je zou er eens over kunnen nadenken of jij het desondanks prima vind zo. Zo niet dan kun je imo het ofwel bespreekbaar maken ofwel een andere HA zoeken.

Persoonlijk:
    Ervaring met beiden.
    Onze vorige HA had heel veel oog voor het totaalplaatje. Fijn meestal soms niet.
    Onze huidige HA heeft dat minder maar desondanks ervaar ik dat niet als minder betrokken want er is tijd en aandacht voor datgene waar ik voor kom en daar word ik ook serieus en adequaat mee geholpen.
    Maar misschien komt er eens een momentje dat ik de zeer alles-meelevende HA van eerder ga missen. Dat kan mogelijk, afhankelijk van omstandigheden en mijn gemoedstoestand, vast gebeuren

12. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    #52 Insomniac, 5 sep 2017
    Laatst bewerkt: 5 sep 2017
    We hebben allemaal al minstens 27 jaar dezelfde huisarts, ze weet echt wel hoe het zit hoor. Ze zal niet spontaan iemand bellen om het over mij te hebben. Daarbij deelt ze verder niks, ze vraagt alleen hoe het met mij gaat. Dus beetje overtrokken reactie lijkt me. Ze belt niet op met: goh je broer was hier, vervelend he dat hij voetschimmel heeft? Maar als mijn moeder op de intensive care ligt, of juist weer thuis is belt ze wel even ja.

Ik ervaar het juist als super prettig dat ze de belangstelling toont om mij ook even te bellen. Datzelfde doet ze ook als ze leest dat dochter op de hap is geweest en een hersenschudding/gebroken sleutelbeen heeft. Dan belt ze in de loop van de week hoe het gaat en of ze iets voor me kan betekenen. En ik vind dat oprecht geweldig aan mijn huisarts.

Jo79 vindt dit leuk.
  13. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Mijn huisarts is ontzettend lief en betrokken, maar weet echt niet wat er verder allemaal speelde de afgelopen jaren, ondanks dat ik daar meerdere keren heb gezeten. Er zijn gewoon te veel patiënten om dat allemaal bij te houden.

Het speelt wel mee dat mijn vriend bijvoorbeeld een andere huisarts heeft dan ik, dat zou het al anders maken.

Wat jij verwacht herken ik alleen van de regio waar ik vandaan kom. Daar stond je ook gewoon naast de ha in de rij bij de supermarkt een praatje te maken.

Deel Deze Pagina