Vraag: moeders in een rolstoel, hoe vervoer jij je kindje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jummymummy, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mama's die in een rolstoel zitten (handbewogen en elektrische rolstoel ervaringen).

Ik ben nog niet zwanger, maar wil graag gaan werken met een draagdoek of zak. De eerste maanden in een sling of gelijk in een carrier met het gezichtje naar me toe en later van me af. (De stokke carrier lijkt me wel geschikt) Als het kindje oud genoeg is om zelf te zitten, dan misschien in een tuigje op schoot of in een soort stoeltje dat aan mn rolstoel vast zit zodat het gewicht mijn heupen niet uit de kom duwt.. Dit zijn tot nu toe mijn ideeën erover, maar ik ben benieuwd naar praktijk ervaringen.

Ik heb alleen ervaring met de oppaskindjes van mijn moeder, en dat zijn kinderen in de leeftijd van 11 weekjes tot 4 jaar. En bij die kindjes heb ik ze vaak maar even op schoot, bijvoorbeeld binnen of op ons eigen erf. Mijn eigen kindje (wat erg gewenst is, dus ik hoop echt dat we een kindje mogen krijgen) wil/moet ik langere tijden dragen en moet dan ook echt veilig en comfortabel vastzitten voor langere periodes. Verder is mijn ervaring dat peuters vanaf een jaar of 2,5 toch echt gaan begrijpen hoe een elektrische rolstoel werkt en maar al te graag zelf willen rijden :D haha. Dit is natuurlijk aandoenlijk en leuk, maar in het dagelijks leven niet handig.

Dus zijn er moeders (of vaders) in een rolstoel met baby draag ervaringen??

2. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Voor in een rolstoel heb ik geen tips voor je. Maar je noemt een stokke carrier, hier zou ik je kindje niet gelijk vanaf de geboorte indoen. Dit is geen echte goede ergonomische drager. Ik zou eerder kiezen voor bv een bondolino of een draagdoek. Succes!

3. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit in een rolstoel en gebruik ook draagzak. Ik ben gaan kijken in babywinkels, echter verkopen ze daar meestal draagzakken die niet ergonomisch zijn (al zeggen ze van wel). Ik heb daardoor in eerste instantie een Baby bjorn draagzak gebruikt (ook 1 waar kindje van je af kan dragen), maar ondertussen heb ik een draagzak die voor mijn dochter en mij ergonomisch is. In een ergonomische draagzak kan kindje niet met gezicht van je af trouwens. En ergonomische draagzak ondersteunt kindje van knieholte tot knieholte.
    Het is trouwens in een rolstoel ook niet mogelijk om te dragen met niet ergonomisch draagzak al ze groter zijn. In zo'n niet ergonomische draagzak "bungelen" de beentjes naar beneden. En als ze dan ietsje ouder zijn (al vrij snel) dan gaan ze zich afzetten op je schoot omdat je zit. Verder zijn er niet zoveel dingen waar je op moet letten. Ik zou lid worden van draagpraat op facebook of hier http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/415387-show-draagdoek-draagzak-138.html advies vragen voor welke draagzak. Want daar zou ik me goed in verdiepen. Dat had ik te weinig gedaan en daardoor de verkeerde gekocht.

Ik heb zelf de ergobaby draagzak. Super fijn ding maar wel pas vanaf 4 maanden. Ze kunnen met insert vanaf geboorte maar zelf vond ik de insert heel onhandig. Maar wij zijn dus ook pas vanaf later "ergonomisch" gaan dragen. Voor de eerste periode zijn er betere oplossingen, maar daar weten anderen meer van.

4. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar had even je berichten bekeken en ik zie dat jij ook EDS hebt. Ik heb de draagzakken ook getest op hoe zwaar ze vast gingen, ik vond de ergo in het begin best zwaar klikken maar deze is na gebruiken veel lichter geworden. Wel zit er een veiligheidsband achter op die zorgt dat de banden niet van je schouders af kunnen glijden. Ik vind het lastig om deze vast te klikken en luxeer hier soms mijn schouder nog wel eens mee. Maar na wat oefenen met de cesar gaat dit beter. De belasting van de draagzak op mijn schouders e.d. zelf valt me echt reuzemee verder. En in je elektrische rolstoel met beetje kantelen leunt kindje meer op je lijf dan dat het "hangt".
    Mocht je meer vragen hebben of tegen dingen aanlopen stel gerust je vragen. Ik heb gemerkt dat hulpverleners het lastig vinden om hier adviezen te geven en ik heb meer gehad aan tips van lotgenoten.

Ik ben heel blij dat ik door ben gegaan voor ergonomische draagzak i.p.v. baby bjorn of stokke. Ik gebruik de draagzak zo ontzettend veel. Zonder had ik mijn dochter niet kunnen verzorgen. Als ze onrustig was (en dat was ze veel in het begin) dan deed ik haar in draagzak en ging ik rondjes rijden. Ze sliep dan al voordat ik de straat uit was... Mijn man heeft ook veel gedragen. Kinderwagen staat hier meer werkeloos te zijn dan dat hij gebruikt wordt. Dus als je partner ook wil dragen kun je beter investeren in goede draagspullen dan dure kinderwagen...

Sorry heel verhaal hoor... maar ik was altijd op zoek naar deze info en kon het niet vinden dus ik wil je graag helpen.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zou ook even lid worden van draagpraat, als je facebook hebt :)
    Stokke of Babybjorn of Chicco zijn allemaal dragers waarin de beentjes bungelen en bijna recht naar beneden hangen. Is in een rolstoel niet zo handig lijkt me, (zie post Tineke, maar als ik me nog herinner hoe ik met de Chicco probeerde te gaan zitten en dat dat dus niet lukte ;)).

Wat ik er op draagpraat over langs heb zien komen, zijn er ook rolstoel-moeders die met draagdoek dragen, dus ik zou zeker even tips vragen en eens zien of een consulent je verder kan helpen :)

6. Nenanena

Nenanena Actief lid

5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat goed dat je alvast kijkt naar de mogelijkheden en onderzoek doet naar dragen! Neem eens een kijkje op de draagpraatgroep van Facebook of bezoek een draagconsulent of inloopochtend bij een consulent.
    Er is veel informatie over dragen, zo ook over ergonomisch dragen. De meeste dragers in de winkel zijn helaas niet ergonomisch voor jezelf en het kindje (baby Björn, stokke etc). Ook met het gezichtje naar voren (face forward) wordt afgeraden.

7. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb geen ervaring met hoe het is om moeder in een rolstoel te zijn. Maar wel hoe het is om kind te zijn met een moeder die in een rolstoel zat. Mijn moeder deed alles voor ons en was de liefste moeder die ik me wensen kon, maar ik had er wel soms moeite mee dat mijn moeder anders was dan de andere moeders en dat bij ons veel gepland moest worden als we iets wilden ondernemen.
    Daar kon ik als kleuter en als jong schoolkind erg opstandig en dwars en boos van worden. Ik heb echt momenten gehad dat ik tegen die rolstoel aan schopte en niet begreep waarom mijn moeders benen niet goed genoeg waren (en waarom god ze niet genas terwijl ik dat telkens weer vroeg in mijn gebed)
    Mijn tip is dus probeer je kind ook te begrijpen in dat er soms frustraties kunnen zijn naar die rolstoel toe, en twijfel er niet aan dat het aan jou of je liefde ligt!

8. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties! Ik had niet verwacht dat er al zo snel zo veel tips zouden komen :)

Zeker over het ergonomisch dragen is erg belangrijk om te weten. Ik wist wel dat met de beentjes wijd beter was, maar had me niet gerealiseerd dat als een kindje face forward op schoot in de draagdoek zit dit eigenlijk ook niet ergonomisch is (en icm het staan ook niet handig)

Tineke, ik heb heel veel aan jouw berichten. Mag ik je een vriendschapsverzoek sturen? Ik zou graag eens verder praten als je daar voor open staat.
    Ik vroeg me trouwens af hoe jij het in de eerste maanden hebt gedaan kwa dragen?

Ik zal ook lid worden van de facebookgroep! Handig!

Heel erg bedankt allemaal!!

9. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    De ergobaby had ik trouwens ook al even gezien en leek me idd ook wel wat. Vooral vanwege de brede buikband, ziet er erg comfortabel uit :)
    Maar hoe lang kan je je kindje hierin dragen als je zit? Want dan kan het alleen op de buikdraagpositie en zodra de beentjes te lang worden heb je dan een probleem.

Tineke, hoe ga jij dat oplossen als je kindje ouder is? Zet je haar dan gewoon op schoot? Of ga je voor een andere optie?

Oh nog iets: ik heb al eens met een knoopdoek in een rolstoel gezeten, maar dan zit je toch met een lang stuk stof en een knoop op je buik, das dus niet handig. Maar een ring sling die over een schouder gaat is wel weer erg fijn voor de allerkleinsten toch?
    Weet iemand hoe zwaaar dat is voor die ene schouder? Daar maak ik me wat zorgen om..

10. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Stel je vragen maar hoor. Wij wilden ook het liefst alles van te voren uitzoeken.
    Ik heb de eerste tijd nog niet ergonomisch gedragen omdat ik toen niet beter wist nog. Ik zou het nu achteraf anders willen doen, juist omdat onze kleintjes sowieso meer kans hebben op heupproblemen. De ergobaby (ik heb de performance) is echt heerlijk. Dikke draagbanden ook. Ik weet niet tot wanneer ik kan dragen, maar voorlopig zie ik geen problemen dus verwacht ik het nog wel maanden vol te houden. Beentjes te lang worden in ergonomische houding gebeurd ook niet heel snel. En jij kan kantelen dus zwaar wordt het dan ook minder...
    Zoiets als de ergobaby is er ook wel voor kleinere baby's en er zijn volgens mij ook systemen die wel prettige insert hebben dus die je wat langer kunt gebruiken. Volgens mij qua draagcomfort zijn de meeste redelijk hetzelfde. Maar die vragen zou ik stellen aan anderen met meer ervaring.
    Ik krijg straks een lomo van stricker: http://m.youtube.com/watch?v=ZIBX13txMlE&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DZIBX13txMlE
    Zonder stuur en daar gaan ze beugel opmaken en daar komt fietszitje op. Ik heb handbewogen stoel, nu ook tijdelijk nog elektrische want deze heb ik tijdelijk i.v.m. zwangerschap en herstel. Samen met mijn emotion wielen kan ik me met die lomo hier in het dorp wel redden.
    Roam verkoopt ook kid connect (en de opvolger met fietszitjes), maar die krijg ik niet aangekoppeld dus vandaar deze oplossing. Voor elektrische rolstoel is er geen kant en klaar systeem. Ik ben wel plaatje tegen gekomen van bobike fietszitje die bevestigt was aan elektrische rolstoel. Dit wordt dan zelf gemaakt door de leverancier van de gemeente. Niet alle bedrijven doen dit volgens mij, dus hiermee moet je mazzel hebben. En zelf met ideeën komen. Ik ben zelf gekomen met ideeën want men heeft hier weinig ervaring mee. Ik ken ook lotgenoten die geen zitje op elektrische rolstoel kregen maar die hebben fietskar achter. Persoolijk vind ik dit minder prettig maar dat is puur omdat mijn kindje dichtbij wil hebben en ik het wat eng vind....
    Wat ik trouwens heeeeeeeel fijn vond was dat mijn man veel thuis was. Mijn man is pas deze week voor het eerst weer fulltime werken. Hij heeft dagen gespaard. Hij had veel vakantie dagen, adv dagen en heeft zorgverlof opgenomen. Hierdoor heeft hij 5 weken vrij gehad na keizersnede, daarna 4 weken ma, wo, vr gewerkt en daarna de rest van het jaar op woensdag vrij geweest. Ik kon dus langszaam opbouwen. Nu ging mijn herstel echt veel beter dan verwacht maar dat wisten we van te voren niet. Ik vond het heerlijk. Ook hebben wij groot vangnet van familie. Gelukkig heb ik die weinig nodig omdat ik makkelijk meisje heb maar dat weet je van te voren niet. Ik vond het fijn dat manlief pas 4 dagen ging werken toen we eigenlijk de ergste krampjes/andere klachten al hadden gehad en we eigenlijk al ritme hadden. Maar ergens in jouw berichten las ik datje hulp in huis hebt dus misschien is dit voor jouw minder belangrijk. Voor mij heeft het gezorgd dat ik eerst kon herstellen grotendeels van zwangerschap en dat ik er in gegroeid ben.

11. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hej bedankt,

Ik kan niet zo goed typen vandaag dus ff kort bericht.

Tnx voor de info over de draagzakken, ik ga me er nog meer in verdiepen en eens kijken of ik die ergobaby kan uitproberen met een van de oppaskids.

Zo'n voorzet kan bij een elro idd niet. Dat plaatje van het stoeltje op elro heb ik ook gezien. Is erg oud. Ik vraag me af of de WMO verplicht is om deze dingen te verstrekken? Is het niet je eigen taak om je kind te vervoeren? Of krijg je dit vergoed? Anders ga ik eens nadenken over een bevestiging systeem. Ik heb een Alex elro, en de mensen van Alex zijn heel open minded :)

Was vante voren bepaald dat jij een keizer snee ziu krijgen? Was dat ivm de eds? Ik moet vrijdag naar pre conceptionele poli om over dt soort dingen te praten. Ze willen onder andere cardioloog screen.

Fijn van je man!!!

Heb jij ook je box en bedje aangepast of loop je binnen alles?

Zit je op de fb pagina voor EDSsers? Of op een forum? Zou je graag meer spreken hierover als je dat goed vind.

12. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb momenteel ook nog een alex... :D Zover ik weet moet jij je kunnen verplaatsen met je kind want je moet immers deel kunnen nemen aan de maatschappij. Maar misschien is dit ook wel grijs gebied. Ik ken in ieder geval wel meerdere mensen die aanpassingen hierdoor gekregen hebben. Met elro ken ik alleen iemand met fietskar. Maar aanpassingen maken aan je elro mag je niet zelf dus moet gemeente eigenlijk wel doen. De kosten voor het zitje zelf zijn natuurlijk voor eigen rekening maar dat lijkt me logisch.

Bij is van te voren bepaald dat ik keizersnede zou krijgen i.v.m. de EDS. Op stevig aandringen van mijn gyn, maar ik stond hier volledig achter. Ik wil je de afwegingen nog wel keer uitleggen.

In het begin deed ik binnen alles met elro maar ondertussen red ik me weer met trippelstoel en kleine stukjes lopen. Ik heb i.p.v. commode een plank waar ik onder rijd. Bed en box zijn niet aangepast maar dit moet wel binnenkort want als die laag komen te staan, red ik mezelf niet meer denk ik. Dus daar moeten deurtjes in gemaakt worden. Maar gelukkig heb ik hele handige man dus die gaat dat regelen...

Ik zal je even mijn naam pb-en, dan kun je me toevoegen op FB. Ik zit ook op FB pagina maar daar ben ik niet actief. En ik ben moderator op een forum. Dus misschien kennen we elkaar op andere forum ook wel maar daar ben ik onder eigen naam en hier niet...

Mocht je hier in de buurt wonen dan kun je eventueel ook mijn ergo proberen.

Deel Deze Pagina