Van volledige borstvoeding naar gedeeltelijk borstvoeding/kunstvoeding? Hoe?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door juulzon, 29 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Hallo,

Graag gooi ik even een heeeele uitgebreide vraag in de groep en ben benieuwd naar ervaringen en tips en adviezen.

Ik worstel een beetje met het gaan afbouwen... De borstvoeding gaat erg goed, maar straks gaat onze dochter (12-10-2013, ze woog met 8 weken 5,2kg en was 56,5cm) naar het kinderdagverblijf en ga ik weer werken (4 dagen, woe mamadag, 2 dagen kinderdagverblijf, do.dag opa en oma en vrij.of kinderdagverblijf of mijn vriend of ik werk(t) thuis.

Nu krijgt ze ongeveer om 23u, om 5u30, om 10u, om 13u, om 16u30, om 20u. Kan afwijken 😉.... Soms ook 7x..

Wil (denk ik) de voeding in de middag en de ochtend om 10u dus maar afbouwen, dus 3 voedingen.. Dit ivm kinderdagverblijf waar ze naar toe gaat.
    Ik werk zelf van 08.30 tm 18.00 - dan ben ik ongeveer van huis, incl reistijd)

Maar hoe kan ik dit het beste doen, zonder dat de avondvoeding hierdoor minder zal worden?
    En hoe begin ik?
    Hoeveel kunstvoeding begin ik te geven?
    Weet immers niet hoeveel ze nu precies drinkt?
    Het liefst hou ik de borstvoeding dus nog wel even vol..

Was in principe geen voorstander van electrisch kolven (gevoel) maar twijfel nu toch, omdat ik 'bang' ben dat het mijn melk productie beïnvloedt als ik het niet doe... Maar blijf er niet happig op...

Heb wel gehandkolft, en die heb ik ook in huis...
    Of moet ik (nu, strx op werk?) een beetje afkolven met de handkolf?
    En zo ja, hoe vaak en hoeveel?
    Of volledig?

Wat adviseren de ervaringsdeskundigen?
    Hoe zouden jullie dit aanpakken/hoe hebben jullie dit aangepakt?
    Hoe is de kans het grootst dat mijn productie blijft?

Oh ja... Eind februari ben ik voor 4 dagen ih buitenland voor mijn werk...

Zouden jullie me de diverse mogelijkheden / scenario's kunnen schetsen? Liefst met schema's, vind ik zelf nl erg lastig...
    Plus uitleg en toelichting?
    Vind deels kunstvoeding/ deels borstvoeding ook een optie...

Dus scenario's/ opties, Inclusief uitleg met hoeveel en hoe vaak een flesje met hoeveel erin?
    (Zowel van kunstvoeding of evt afgekolfde borstvoeding, want heb niets opgebouwd...)...

Waarbij mijn ideale scenario zou zijn dat ik eind februari (25-2) ben afgebouwd ben en ons meisje gewoon gewend is aan kv.

Oh ja, 31 dec heeft ze proefdagje bij kinderdagverblijf van 10.30 tm 14.00. Hoe doe ik dat dan?

Op 6 jan gaat ze ook, maar ben de rest vd week wel thuis (behalve 10 jan id ochtend). Hoe doe ik die dag?

Op 13 jan begin ik weer met werken. Hoe ga ik het dan doen?
    Oh ja 3, ze heeft al eerder de fles gehad en dat is geen probleem! Ook heeft ze al eens kunstvoeding gehad, drinkt ze prima!

Kijk uit naar jullie advies, want weet het echt niet en zie op tegen de afbouw en hoe ik dit moet aanpakken en hoe ik het 31 dec, haar proefuurtjes bij kinderdagverblijf, moet gaan doen...

Hartelijk bedankt en wacht jullie reactie met smart af!

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb het gelezen, maar ik begrijp niet goed, waarom je wil afbouwen? Je ziet er zelf ook tegenop. Kun je niet kolven en de gekolfde melk meegeven naar het kinderdagverblijf?

Ik heb bij de eerste aan moeten vullen met kv, op dagen dat ik niet genoeg gekolfd had en mijn vriezervoorraad op was. Met mijn tweede heb ik alles op eigen melk gedaan. Ik werkte 4 dagen in de week, 8 uur per dag, waarvan ik in twee keer een half uur bezig was met kolven. De eerste heeft bijna 9 maanden borstvoeding gehad, met af en toe een flesje kunstvoeding. Bij de tweede was ik het kolven helemaal beu rond 10 maanden. Ik zat te denken aan stoppen. Gelukkig was het voor mij toen mogelijk om 2x per dag naar de opvang te rijden en live te voeden. Toen hij 1 werd, ben ik ook daar mee opgehouden. Hij kreeg water of slappe thee overdag en dronk 's ochtends, 's avonds en op dagen dat ik thuis was gewoon live van mij. En dat is nog steeds zo.

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Eum, niet afbouwen als je twijfelt. Afbouwen naar drie voedingen op de leeftijd van jouw kindje betekent al snel einde borstvoeding. Wil je dat? Als het antwoord Nee is, dan doe je het volgende:

Je regelt een prettige kolfruimte op het werk. En kolft de eerste maanden drie keer per dag. Ga op zoek naar een kolf die voor jou prettig is. Voor een vierdaagse werkweek, zou ik uitkijken naar een dubbelzijdige. Ik kolf zelf met de handkolf van Avent en ben trouwens ook klaar in 20 minuten (wel ervaring ivm derde kindje en oxyticinespray).

Koop een koeltasje met koelelementen om de gekolfde melk thuis te krijgen. Kolf je onvoldoende op een werkdag dan kan kunstvoeding uitkomst geven.

Over wel afbouwen kan ik je geen tips geven.
    Probeer het uit en ga het kolven ervaren. Zeker niet gaan afbouwen als je twijfels hebt. Daarvoor biedt borstvoeding teveel voordelen qua gezondheid, is het te tijdelijk dat je het kan geven aan je kind en is het gewoon te kostbaar emotioneel gezien.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Waarom staat elektrisch kolven je zo tegen? Ik vond het zelf ook 3x niks hoor, maar het was gewoon essentieel om mijn productie op peil te houden, anders hield het gewoon op en dat wou ik helemaal niet.
    Overigens was mijn kolfopbrengst handmatig even goed als elektrisch, dus je zou het ook handmatig kunnen proberen..
    Stel voor jezelf een proeftermijn in waarin je gaat kolven en als je het echt gruwelijk vind na een week of 3 kun je altijd nog stoppen....

Ik zou proberen 2x p dag te blijven kolven op werkdagen, dat op verzoek de volgende dag aan te bieden en bij meer honger als het echt niet te rekken is aanvullen met klein flesje kv. (Irritant als jij met volle borsten uit je werk komt en kdv heeft net je kind een dikke fles gegeven, kun je weer aan de kolf!) Zelf kolfde ik op m'n vrije dagen nog extra om meer melk mee te kunnen geven, maar ik ga dat straks bij de 2e niet meer doen, dan maar gewoon de poedertoren mee als het niet genoeg is...

5. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Hoi Line,

Dankjewel voor je reactie. Je hebt denk ik wel gelijk. Maar ik heb dus nog helemaal geen voorraad melk opgebouwd, dus 'vrees' dat ik voor de proefuurtjes op het KDV as dinsdag niets kan meegeven... Kan de afgekolfde melk van die dag natuurlijk wel bewaren (invriezen) voor het KDV....

Hoe werkte dat bij jouw KDV, hoe lever je de borstvoeding aan? En hoeveel dronk jullie kleine uit het flesje gedurende de dag?

Wat je schrijft over het intieme van borstvoeding klopt ook. We hebben heel lang op ons meisje moeten wachten en als een wonder is ze gekomen. Dat mijn lichaam nu in staat is om haar te voeden, haar te doen groeien, beschouw ik als heel bijzonder en wil het daarom graag nog even volhouden.

Overigens - even iets anders - ben sinds de bevalling (inmiddels 11 weken en een dag geleden) nog niet ongesteld geweest, geen cyclus gehad. Is dat 'normaal' bij bv? En nee, zwanger kan ik niet zijn, de benodigde activiteitem daarvoor hebben we nog niet uitgeprobeerd :)
    Hoe lang duurde dat bij jullie?

6. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Cowgirl, ons meisje krijgt nu idd ook op verzoek, dat bevalt mij wel goed en ze geeft prima aan wanneer ze honger heeft. Drie keer per dag kolven vind ik ook wel erg veel.
    En het elektrisch kolven, tja... Gevoelsmatig... Maar, kolven überhaupt... Als je mij dat voor mijn zwangerschap had gevraagd...!! Maar het was meer de angst voor tepelkloven en borstontstekingen en andere doemscenario's die me een negatief beeld van kolven en bv gaven. Maar het gaat eigenlijk hartstikke goed, dus ik verleg mijn grenzen telkens weer... Door bv te geven, door een handkolf te proberen... En nu dus door evt een elektrische kolf te willen proberen...

Wat jullie schrijven, ik zie de voordelen steeds meer en het meest bijzondere blijft voor mij dat mijn lichaam dit kan doen, ons eigen kindje voeden en het is zo een intiem moment... Daar kan ik nog geen afstand van doen...

Voor die 4/5 dagen weg in februari ivm werk moet ik nog maar even kijken hoe ik het ga doen...
    En van 1 tm 9 april ben ik ook al weg... Dan wordt het denk ik wel lastig.
    Maar goed, alles wat nu lukt is mooi meegenomen!

Dank voor de reacties, fijn!

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Je kunt nog toch nog wat afkolven om mee te geven? En morgen? Dan is het ook meteen wennen voor jou :) En dan wel aan de kolf als je kindje aan het wennen is natuurlijk!
    Soms loopt het schema op het kdv ineens heel anders hoor, slapen ze veel meer of hebben ze juist veel meer honger door de nieuwe indrukken.. Of juist minder honger omdat ze dat liever bewaren voor live aan de borst bij mama... Het is echt even aankijken hoe het gaat. Maar daar is het wennen ook voor bedoeld hè.

Je kunt gewoon zo'n bewaarflesje voor moedermelk meegeven, met een naam en een datum erop geschreven (afplaktape is heel handig daarvoor) en een lege fles om de voeding in te geven. De melk gaat daar in de koelkast tussen de andere flesjes bv van de andere moeders :) (mogelijk gaat het op jouw kdv iets anders maar dat vertellen ze daar dan wel)

Mijn kindje dronk in principe wat ik afkolfde op een werkdag, maar het kwam regelmatig voor dat dat niet genoeg was , omdat ik een slechte kolver was.

8. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Cowgirl, met afkolven red ik het niet om nog 2 volle voedingen te krijgen voor dinsdag...ze drinkt me aardig leeg!
    Dus vrees dat wil ik voorraad opbouwen, ik toch echt een keer door kv moet vervangen...
    Doen anderen di ook?
    Of hoe deden jullie dat?

9. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik geef nu een half jaar bv en ik ben nog niet weer ongesteld geweest.

Ik heb samen met mijn man een eigen bedrijf, dus werk aan huis, meestal zonder oppas.
    Ik zag het eerst totaal niet zitten, die hele bv niet. Toen ik zwanger werd en aan het eind liep zei ik ach, ik ga het proberen en zie wel. Maar als er iets mis gaat, dan stop ik, heb geen zin in gedoe. Natuurlijk ging het de eerste dagen niet meteen van een leien dakje, maar met een week ging het zo goed dat ik dacht. Oke, ik kijk wel, misschien kan ik wel 6 weken bv geven, dat zou een mooie start zijn voor ons meisje.
    Toen waren de 6 weken om en ging het steeds beter en beter eigenlijk en stelde ik dat maar weer bij. Ik ga voor de 3 maanden. Met 3 maanden zag ik het af en toe niet meer zitten en zei ik tegen mijn man, ik stop ermee. Mijn man zei, geef het nog een week de kans, en na die week had ik er weer helemaal zin in. Het idee dat ik echt ging stoppen maakte me zelfs aan het huilen lol.

Mijn dochter is wel een heel gemakkelijke drinker. Ze drinkt lekker door en ik ben met een voeding in maximaal 15 minuten klaar. Ook heeft ze er zelf een schema ingegooid.
    Met 3 maanden was dit: 7-11-14-17-20-23. Ik werk van 9 tot 17.30. Wat zou betekenen 3 keer voeden tijdens werktijd. Vooral de voeding van 17 uur vond/vind ik een lastige. Dan is het hier vaak hectisch. Ik sluit meestal zelf af, er moeten rond die vaak nog snel even wat klanten gebeld worden, vervolgens eten koken etc.
    Dus na 4 maand heb ik besloten dat die voeding eraf moet en kv moest worden.
    Ik heb die voeding er kolvend afgehaald. Dus ze kreeg eerst half kv, half bv die voeding. En nu volledig kv. (Ze moest ook wennen en kreeg krampjes van de kv)
    Nu heeft ze met 5 maand zelf nog een voeding eraf gehaald en nu zitten we op 7-11-14-17-20, waarvan de 17 kv is.
    Ik heb in het begin erge overproductie gehad en heb nog een klein voorraadje in de vriezer liggen. Als ze wat verkouden is of iets dergelijks krijgt ze die voeding bv in plaats van kv.
    Maar het handige is dat als ik weg moet er zo een fles gemaakt kan worden en ze daar nu ook gewoon goed tegen kan.
    Als ik s middags weg moet dan geeft mijn man of de oppas gewoon om 14 uur de fles en zorg ik dat ik rond 17.30 maximaal terug ben en dat red ze eigenlijk altijd wel.

Of je gaat stoppen of niet, waak er in elk geval voor dat je geen borstontsteking krijgt. Dus let goed op harde plekken e.d.

Ik zou beginnen met 2 keer kolven op een dag, kijken hoe het gaat, en anders met 4 maand terug gaan naar 1 keer kolven op een dag.
    Als je haar nog even aanlegt voordat je de deur uit gaat en weer aanlegt als je terug bent. Kijken hoe het gaat. Je weet pas hoe het gaat als het zo ver is is mijn ervaring. Je bedenkt van alles, maar in de praktijk gaat het toch weer anders.
    Het ligt heel erg aan je kindje, aan je borsten, aan hoe moe je bent, hoeveel steun je krijgt etc. Maar mijn motto is nu wel, stoppen kan altijd nog ;)

10. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik kolfde trouwens in het begin na de ochtendvoeding af. Dan had ik de meeste voeding.

11. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Voor in februari kan je nu toch al sparen dan kan ze gewoon jou melk geven. Tussen twee voedingen in even kolven of als je dat lastig vind na de voeding maar dan heb je wel minder waardoor je mogelijk twee x per dag moet. Als je dat vanaf nu elke dag even doet dat heb je 55 voedingen en dat is ruim voldoende voor je 4 dagen weg. Sterker nog dan kan je nog wel langer weg :) na 1,5 uur ongeveer zijn je borsten weer gevuld dus als je het om half 10 zou doen s avonds dan kan je mooi sparen. Je kindje kan er overigens altijd nog wel uithalen! Ik was ook nooit zo gecharmeerd van kolven, maar moet zeggen dat als ik dubbelzijdig kolf ik na 10 minuutjes ongeveer klaar ben en ik heb dan ook wel makkelijk vind om een voorraadkelder op te bouwen. Ik doe het trouwens niet op een vast tijdstip maar gewoon wanneer het mij uitkomt tussen twee voedingen dat vinden mijn borsten fijner, maar dat moet je gewoon zelf even kijken!:)

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik raad aan om eerst een kolf te huren, om te kijken of die jou bevalt. Je huurt alleen de motor, dus de slangetjes en borstschelpen enzo, die koop je wel (i.v.m. hygiëne).
    Ik had de Ameda Lactaline, die kun je hier huren (en houden, als hij je bevalt).

Voor het oefenuurtje zou ik vlak van tevoren kolven en dat gewoon meegeven. Dan hoeft het ook niet gekoeld of zo te worden. Ik merk dat je nog niet veel weet van moedermelk bewaren en meegeven. Daarom de tip om dit te lezen:
    Bewaren van moedermelk
    Opwarmen van moedermelk
    Print die tweede ook uit voor het kinderdagverblijf. Dat zijn de richtlijnen, waar ze zich aan dienen te houden.
    De meeste kinderdagverblijf's eisen, dat je de volgende informatie op het flesje zet (bijvoorbeeld met een sticker of briefje):
    - Naam kindje
    - Dag en tijdstip, dat de melk gekolfd is
    - Dag dat de melk gegeven moet worden
    - Aantal cc

Hier nog meer informatie over kolven:
    Borstvoeding.com: Afkolven van moedermelk

Ik zou wel al beginnen met het aanleggen van een voorraadje. Dat doe je bijvoorbeeld, door te kolven als je kindje klaar is met drinken (genoeg heeft gehad), of ca. een uur later. Wees niet bang, dat als je gekolfd hebt, je kindje niet meer genoeg heeft de volgende voeding. Het wordt in ca. 45 minuten weer aangevuld. :D

13. Melissa20

Melissa20 Lid

3 nov 2012
    24
    0
    0
    Vanaf 8 weken zat ik op 5 voedingen per dag. Op de dagen dat ik werkte ga ( van 9-5) kolfde ik 2 x. Elektrisch ivm tijd. Kolfde dan 200 cc of meer per keer,. Voedingstijden thuis waren dan 8-12-15-18-21. J drinkt 180-200 cc per keer. Thuis dus gewoon aan de borst en dat ging prima.ik kolfde op de voedings tijden die ik normaal ook had.

Je kan vanaf nu gewoon 1 x extra kolfden na de ochtend voeding. Borstvoeding is namelijk vraag en aanbod. Dus hoe meer aan de borst of kolf hoe meer borstvoeding je aanmaakt.

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Juulzon, je kan het beste kolven na een ochtendvoeding. S'ochtends heb je de meeste voeding. Ik heb zelf een Avent handkolf en Aventbekers die ik aan de kolf bevestig. Deze bekers en deksels kan je bij de drogist kopen, da of Etos. In de bekers bewaar ik mijn voeding.
    Mijn ervaring, bij alledrie, is dat je bij de start geen grote voedingen hoeft mee te geven. Ga uit van 100 - 120 cc per voeding. Dit kan je misschien bij elkaar sprokkelen door twee ochtenden te kolven.
    Bij de drogist verkopen ze van het merk Nutrilon een kleine verpakking kv. Hierin zitten drie zakjes kv, waarmee je drie keer 100cc kunt maken. Deze heb ik achter de hand als ik niet genoeg kolf.
    Bij mijn jongste dochter heb ik dit regelmatig gebruikt. Voordeel van deze kleine verpakking is dat het niet op hoeft. Een grote verpakking kv is maar een maand houdbaar.

Geef jezelf de tijd om het kolven te leren. Als het toeschietreflex moeizaam komt, vraag dan om de oxyticinespray bij je huisarts. Helpt echt super!

Vraag maar raak hoor! Heel handig zo'n forum met ervaren bv- en kolfmama's.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kom nou, gewoon elke ochtend, uurtje na de eerste keer drinken, even flink de kolf er op, en je zult zien dat je genoeg hebt om die dinsdag door te komen. En die dinsdag kun je de hele dag kolven, omdat je dochter niet bij je is. Mocht je te weinig gekolfd hebben voor dinsdag, dan breng je gewoon halverwege de dag even wat je dan gekolfd hebt naar het kdv.

Je melkproductie hangt op vraag en aanbod. Als de vraag meer wordt, omdat jij nu, om voorraad op te bouwen, elke ochtend kolft, dan ga je vanzelf meer melk produceren.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je zou willen afbouwen, aangezien je in Nederland tot je kind 9 maanden is, voedrecht hebt en je maximaal 25% van je werktijd mag besteden aan kolven. Nou en dat is echt veel tijd hoor, ik heb zoveel tijd nooit nodig gehad.
    De eerste weken dat ik aan het werk was kolfde ik 3x op een werkdag, gewoon omdat ik zelf onzeker was over of ik wel genoeg kon kolven. Nou, dat zorgde dus voor een aardige voorraad in de vriezer, waardoor ik al snel overging op 2x kolven per dag.

Als jij nu begint met voorraad opbouwen, en gewoon op je werk gaat kolven (je kind mag ook naar je toekomen, dan hoef je niet te kolven, maar alleen maar aan te leggen), en op die manier een kleine overproductie creeert, dan heb je waarschijnlijk straks eind februari voldoende melk om je kind de tijd zonder jou gewoon te overbrugggen met jouw melk en de bijvoeding die het dan waarschijnlijk al eet.

16. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Allereerst, bij twijfel nu nog niet afbouwen. Afbouwen is zo gebeurd, terwijl productie opvoeren een stuk lastiger is.

Voor a.s. Dinsdag zou ik morgenochtend en misschien na de laatste voeding vandaag en morgen nog een keer kolven.
    Als dat niet genoeg is, kan je dinsdagochtend als je kindje op het kinderdagverblijf is ook kolven en dit eventueel brengen.

Het kolven op het werk is even wennen, maar zodra je daar een ritme in hebt gevonden, wordt het een vast onderdeel van de werkdag.
    Ik plande het enigszins in mijn agenda en tijdens mijn lunchpauze. Eerst 3 keer per dag, later 2 x per dag. Het viel me een lange tijd erg mee. Het kostte me ongeveer 15 minuten per keer incl schoonmaken van de kolf. Daarna was ik er wel klaar mee en brak het me op, maar toen kon mijn zoon mee eten en kreeg voldoende zuivel binnen op andere momenten.

Wat betreft het buitenland. Moet je gaan? Kan je kindje mee?
    Zo niet, dan raad ik je aan als je aan het kolven bent, dit vol te houden. Gewoon de minimale 5 of 6 keer per dag kolven en helaas weggooien. Tot die tijd kan je een voorraad opbouwen door een extra kolfmoment op de dag in te lassen. Tot februari heb je dan aardig wat tijd voor een voorraadje.

Ik zou het een kans geven. Elke keer als ik naar onze kindjes kijk en ik zie hoe ze zijn gegroeid op mijn melk en als ik mijn babytje voed, voel ik me dankbaar en bijzonder dat ik over de moeilijke momenten heen ben gekomen en door ben gegaan. Het wordt steeds makkelijker!
    En als ik het gezoek met flessen en voeding zie, lijkt me dat ook niet perse makkelijker.

Succes! Het komt vast goed!

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Vooral het simpel houden.Het lijkt heel ingewikkeld allemaal maar dat is het niet hoor! Van te voren kan het een hele opgave lijken maar eigenlijkis het heel simpel!

Nu elke dag wat kolven.
    Op je werk 3 kolfmomenten inbouwen.
    Als je thuis bent:eek:nbeperkt borst.

Echt,het lijkt ingewikkeld maar dat is het niet. Kolven.....niet het meest leuke tijdsverdrijf.Maar met een kopje thee en blaadje of mobiel er bij is het
    zo gepiept!:p

18. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    Dank voor de fijne reacties!
    Ongetwijfeld hebben jullie gelijk, ga het proberen...
    Wat je schrijft Zoe, het is gewoon heel bijzonder en dankbaar.

En Dirksmama, vermoedelijk ben ik echt een nitwit als het gaat om bv, want het leek (lijkt) me heel lastig om voldoende bv te hebben voor morgen... Ga zo gewoon nog even kolven (ben weer wakker) en ons meisje slaapt meestal tot 05.30, dus kunnen mijn borsten straks weer opladen :)

19. juulzon

juulzon Fanatiek lid

29 apr 2009
    4.486
    57
    48
    (Tijd klopt niet, is nu 01:25?!)

20. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    #20 Jessie80, 30 dec 2013
    Laatst bewerkt: 30 dec 2013
    Allereerst, ik begrijp dat steeds grenzen verleggen qua borstvoeding heel goed. Kon me voor de geboorte ook echt niet voorstellen dat ik op het werk zou gaan kolven en dit dan zou volhouden tot de 9 maanden :)

Ik denk dat je al een heleboel goede tips hebt gekregen. Wat betreft dat weg moeten voor je werk... Ik ben toen onze zoon 4,5 maand was voor 3,5 dag naar het buitenland geweest voor mijn werk. Ik had op de site gekeken van de luchtvaartmaatschappij en uiteindelijk gewoon de gok genomen door een gedeelte van de gekolfde melk in mijn ruimbagage (dus niet handbagage, want dan zit je met maximale volumes enzovoort) te stoppen. Prima gegaan! Ik had bij het hotel mijn koelelementen in de vriezer laten leggen (misschien scheelt het dat ik in een Scandinavisch land was waar ze sowieso niet snapte dat ik alweer aan het werk was en dus alle medewerking verleend werd wat betreft het kolven) en de laatste dagen ook de afgekolfde melk daar in de koeling gezet. Gekoeld is de melk 5 dagen houdbaar en een gedeelte kon dus weer mee naar het kinderdagverblijf na terugkomst. De melk van de laatste 24 uur heb ik thuis meteen ingevroren (was nog goed koud om dat koelelementen dus echt goed bevroren waren), vond het zo zonde om alles weg te moeten gooien.

Ik had ongeveer een maand de tijd om een voorraad voor die dagen op te bouwen. Dit heb ik gedaan door op mijn niet-werkdagen in de ochtend na te kolven. Ik had op zich het geluk dat ik redelijk makkelijk kolfde, op het werk kolfde ik 2x per dag en dan had ik eigenlijk altijd net ietsje meer dan onze zoon dronk, dus ook daarmee werd de voorraad langzaam iets groter.

Succes en wat de anderen ook zeggen, bij twijfel niet afbouwen en geef jezelf een paar weken om te ervaren hoe het kolven op het werk gaat. De eerste dagen werken zijn waarschijnlijk sowieso vreemd, dus baseer daar je uiteindelijke beslissing niet meteen op..

Deel Deze Pagina