Huisarts heeft nooit geen tijd

Discussie in 'De lounge' gestart door soovi, 30 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. froetie1

froetie1 Lid

18 okt 2010
    60
    1
    8
    NULL
    NULL

Mijn dochter had ook asd alleen dan asd 2. Moet je dochtertje geopereerd worden?

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Even een klein zeurdingetje: "nooit geen tijd" betekent dat ie dus altijd tijd heeft en dat lijkt me geen probleem ;)

Maar ik herken je verhaal wel een beetje. Hier geen problemen met tijd, maar met assistentes die vinden dat je nergens voor langs hoeft te komen. Altijd als ik bel krijg ik te horen: "oh, daar hoefje niet voor langs te komen. Neem maar rust/warme douche/goed slapen/paracetamol, dan gaat het vanzelf over."
    Eerst toen ik altijd last had van mijn blaas en al een keer of 3 à 4 urine had ingeleverd en daar nooit een blaasontsteking in werd gevonden. Ik wilde dus op een gegeven moment een afspraak bij de huisarts voor doorverwijzing naar een uroloog. Aan de telefoon: "Nee, kom maar gewoon je urine inleveren, dan kijken we het even na." Ja, dat had ik dus de drie weken ervoor al een aantal keer gedaan, was niets mis mee en toch hielden de problemen aan. Toen ik de dag erna opnieuw belde en zei dat ik mijn klachten liever persoonlijk met de arts wilde bespreken kon ik wel gewoon langskomen.

En een andere keer vorige week. Ik had zo'n zware keelontsteking dat ik zelfs geen water kon drinken of ijsjes kon eten. Had al drie dagen niets gegeten en in 24 uur tijd met moeite 200 ml water weggekregen. Het was vrijdagochtend en ik durfde zo niet het weekend in. Maar nee, hiervoor hoefde ik echt niet te komen. Het is natuurlijk heel normaal dat een zwangere vrouw al 3 dagen niet eet en drinkt.

Soms zijn assistentes hele fijne en behulpzame mensen. Maar soms kan ik ze wel in de hoogste boom zetten... De truc lijkt te zijn om te zeggen dat je je klacht privé vindt en dat enkel aan de huisarts wil vertellen. Dan kan er ineens heel veel.

3. misa

misa Niet meer actief

Ik vind het niet normaal hoor. Hier ook vaak druk hoor, maar zeker met kleintjes kan ik eigenlijk altijd dezelfde dag terecht. Ik zou dus ook zeker kijken om over te stappen.

Wat er gezegd wordt over dat een ha het ook niet fijn werken vind en dat het vervelend voor hen is, snap ik zeker. Lijkt me ook niet fijn. Maar heel eerlijk gezegd heb je daar als patiënt op dat moment geen enkele boodschap aan. De ha heeft dan een te volle praktijk en de patiënt betaald nog eens klauwen met geld voor zorg ook nog. Dus ook al begrijp ik dat vanuit artsen en assistentes, we hoeven het daarom niet normaal te vinden.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier is het normaal dezelfde dag als je belt dat je kunt komen..

Nu het vakantie is werd het bij mij een dag erna...

5. beccie

beccie Niet meer actief

Ik vind het ook niet normaal,
    mijn huisarts heeft smorgens en smiddags inloopspreekuur kan je zonder afspraak heen, handig als je voor of na school even langs wil,
    tussendoor kan je bellen voor een afspraak overdag, en ik heb nog nooit gehad dat we niet dezelfde dag nog kunnen komen, meestal kan ik meteen langskomen,

bij de vorige huisarts ook altijd dezelfde dag langskomen.

het is echt niet normaal als je een week moet wachten. vooral bij babys kan dat echt niet.

6. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Hier kun je online zelf een afspraak maken in de agenda van de huisarts.
    Is er iets met onze zoon dan kunnen we altijd dezelfde dag nog terecht!
    Hier fungeren de assistentes niet als semi huisartsen, beoordelen niet of je een afspraak nodig hebt maar maken een afspraak als je daarvoor belt.
    En het loopt als een trein.
    Woon wel in Belgie.

7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind dat niet normaal hoor. Soms gebeurd het wel dat er geen plek is maar dat komt bijna niet voor en als ik voor mijn kinderen bel hebben ze altijd plek. Zo kan je bij onze praktijk tot half 11 bellen voor een afspraak, alleen 1x was mijn zoontje ziek en ben ik laat in de middag langsgegaan (HA is 100m lopen) voor advies omdat ik niet meer kon bellen voor een afspraak (hij was later die dag helemaal niet lekker geworden). Toen mocht ik accuut langskomen en dat was ook echt nodig want moest pufjes geven en kreeg een antibioticakuur.
    Dus ik zou gewoon een andere huisarts zoeken.

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Dat kun jij toch niet bepalen wat een wissewasje is? De huisarts/assistent is er voor om te filteren wat ernstig is en niet. Dat kan niet iedere doorsnee Nederlander en gaan daarom naar een huisarts. Een goede assistent neemt de huisarts vaak veel werk uit handen door een goede triage.

En als je niet terecht kan, dan maar de HAP bellen, vind ik echt een hele slechte instelling! Dan kun je beter op zoek naar een huisarts die wel tijd voor je heeft.

TS: ik denk dat er zeker nog wel huisartsen zijn waar je binnen 48 uur een afspraak kan krijgen. Zelfs in een drukke vakantieperiode kan ik in onze praktijk altijd snel terecht. En zo hoort het ook.

9. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    +1 (ook BE); ik heb wel gehoord dat het systeem hier erg verschilt met NL wat dat betreft, ook rol van assistentes en welke medicatie vrij van voorschrift is etc. In BE is de huisarts 1elijnshulp, in NL is dat de assistente. Hier is een assistente puur administratief. Wij hebben ook geen "HAP" maar een soort wachtsysteem bij de gewone huisartsen in de streek.
    Edit: bij ons kan het ook wel gebeuren dat mijn ha doorverwijst naar een collega waar hij mee samenwerkt (in hetzelfde dorp) wanneer er echt geen plaats is, ik heb nl een druk bezette (maar goede en vlak achter de hoek bij ons). Vroeger kon je soms tot kot in de nacht moeten wachten als je niet vroeg genoeg in de wachtzaal zat, nu werkt hij enkel op afspraak en loopt het zelden echt uit. Kinderen neemt (en nam) hij altijd tussen de andere afspraken door - ik veronderstel ook tot een bepaalde leeftijd, hoewel ik ook bij mezelf wel merk dat ik minder snel naar de ha ga nu de oudste beter kan aangeven wat hem mankeert.

10. Moli

Moli Niet meer actief

Ik bel dan ook pas als het "spoed" is;) ik bel niet voor de lol en ben echt nog wel "van de oude stempel" om het eerst eens aan te kijken enz maar als ik dan bel wil ik geholpen worden, nemen ze mij niet serieus dan ja ben ik de hap.

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Een week wachten voor een afspraak is wel erg lang, ik heb bij meerdere huisartsen gezeten (door verhuizing) bij kindjes proberen ze je vaak dezelfde dag nog wel te helpen, zeker bij kleintjes onder de 1 jaar. Echter kun je niet altijd je eigen huisarts hebben, veel huisartsen werken ook parttime.
    Bij volwassenen zijn ze meestal iets moeilijker, als je iets hebt kun je afhankelijk van de ernst van de klacht geholpen worden, meestal moest ik een dag en soms 2 dagen wachten, soms met extra aandringen kon het wel nog dezelfde dag, maar ze proberen die gaatjes voor urgente zaken wel open te houden voor echt urgente dingen.
    In jou geval zal ik kijken hoe het bij een andere praktijk in de buurt geregeld is, en of je daar terecht kunt.

12. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Bij ons hangt het van het probleem af of je wel of niet langs kunt komen dezelfde dag. Voor dringende zaken maken ze altijd wel plek, anders kan ik de volgende dag vaak wel terecht. Alleen laatst toen ik belde omdat mijn dochter iets met haar voeten had (voetschimmel bleek later) had de praktijk vakantie en heeft de waarnemend arts een zalfje voorgeschreven zonder haar te zien. Dat vond ik wel vervelend.

Een week wachten vind ik wel lang hoor!

13. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Klopt maar soms hoor ik wel eens verhalen van mensen die het dan 'overdrijven' waardoor ze wel mogen komen. Of boos worden als ze niet mogen komen snap je? Allemaal tijd.

Voor de rest zijn we het beide eens☺️

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja een week is te lang - dan zou ik ook een andere huisartspraktijk contacteren.

Hier gelukkig nooit problemen; alhoewel, alleen met de assistente. Ze doet soms hele erge domme dingen. Ik ken haar ook privé en daar maakt ze dezelfde soort fouten. Bij haar denk ik echt: DOE NOU EENS NIET ZO DOM! WHAAAA. Maar goed, daar kan de huisarts ook niks aan doen. Ik klats haar altijd verbaal om de oren als het nodig is en dan kan het ineens wel; dat langs komen. Ze praat ook altijd dingen door; medische dingetjes. En ze is zo nieuwsgierig als wat. Als ik zeg dat het geen spoed is en dat ik de dokter wil spreken moet ik echt tot 8x toe expliciet zeggen dat het haar geen snars aangaat; en dan nog loopt ze te roepen dat zij dat niet kan inschatten of het juiste apparatuur/behandelmethode beschikbaar is. Dat kan me dan geen hol interesseren; maar 'privé' of 'dat wil ik niet zeggen' snapt ze niet.

Bij dingen die geen spoed zijn zeg ik ook gewoon dat ik gerust kan wachten (en dan is het de volgende dag of de dag daarna), maar bij spoed werkt haar filter soms niet. Mijn kind was keihard gevallen op zijn gezicht. Er spoot bloed uit twee neusgaten, zijn lip was kapot en hij reageerde vreemd. Ik was in paniek en wilde gewoon NU een dokter. En de assistente zei: ja, ik weet niet of dit spoed is hoor.

Ik: nou, ik kan je vertellen dat dit wel spoed is HOOR. "Ik ga het even navragen, maar als hij nog gewoon ademt hoef je echt niet langs te komen en dan doe je er maar een koud doekje op, hihi". Dat schoot me echt verkeerd dus ik ben van achteruit mijn tenen tekeer gegaan tegen haar. Ik heb die klap gezien van 40 centimeter hoog keihard op zijn gezicht; de smakkerd was echt niet mis. Het kind zijn neus kan wel gebroken zijn, hersenschudding, nekpijn, etc. En zij was nog te beroerd om even op te staan om het aan iemand te gaan vragen. Maar goed, dat weet ze nu inmiddels; de dokter wilde ons direct zien toen ze het toch maar aankaartte. En ik weet haar werktijden en bel het liefst op de dagen dat zij niet werkt :D De ander doet namelijk wel normaal.

Mijn zus is zelf ook doktersassistente geweest en meestal lossen wij de problemen onderling wel op; op het moment dat ik bel, bel ik ook echt met een reden.

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik werk zelf ook in een drukke huisartsenpraktijk als assistente. Hoewel het bij ons in de vakantieperiode juist veel rustiger is.
    Onze spreekuren puilen vaak ook uit. Wij hanteren de volgende regels:
    - nooit zomaar "nee" verkopen, altijd samen met de patient tot een oplossing komen. Als je puur "nee" zegt dan is het niet vreemd dat patienten naar de HAP gaan of dat ze boos worden. Het kan zijn dat ik iets voor hem navraag aan de arts en de patient terugbel, dat kan zijn dat de huisarts de patient terugbelt. Of dat de patient bij mij in de behandelkamer komt en ik de huisarts er bij vraag. Dan bel ik de arts als ik bv de wond al heb schoongemaakt, de patient al is uitgekleed enz. Zodat de arts alleen maar puur de klacht hoeft te behandelen en niet hoeft te wachten tot de patient uit de wachtkamer is gekomen, uitgekleed enz.

- ongerustheid van patient of ouders is OOK een reden voor een spreekuurafspraak

- als we merken dat er mensen zijn die echt te ver gaan, dagelijks willen komen (ja, die zijn er!), gaan dreigen en onbeschoft worden, dan bespreken we dit met de arts en die spreekt de patient er vervolgens op aan. Als mensen bijna iedere dag bellen en ongerust zijn, dan zit daar vaak meer achter. Onzekerheid, ervaringen uit het verleden of zoiets. Dan is het taak van de arts om dat uit te pluizen. Mensen gaan niet voor de lol iedere week bij de huisarts in de wachtkamer zitten.

16. Jebb

Jebb Niet meer actief

Als ik hier voor 9 uur bel, kan ik nog dezelfde dag terecht.
    Vind dat ook wel belangrijk.
    Moet wel zeggen dat ik niet voor elk wissewasje bel of langs wil gaan. En dat verwacht ik ook van anderen, dus vandaar mijn verwachting om dezelfde dag nog langs te kunnen komen.

17. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Een week is echt te lang..

Bij ons kan je bellen tussen 8.00 en 10.00 en vaak kun je dezelfde dag nog terecht. Zeker als het niet uitmaakt bij welke huisarts uit de praktijk je een afspraak wilt.

18. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Bij ons is het afhankelijk van wie er komt (volwassene of kind/baby) en voor wat...
    Als het niet accuut is bij een volwassene dan vaak week erna afspraak of enkele dagen...
    Met kinderen en baby's ongeacht wat, mogen se eigenlijk altijd dezelfde dag komen...

19. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik woon in Frankrijk en hier kan ik behalve zondag altijd binnenlopen op het open spreekuur wat er minimaal 5 uur per dag is. Nooit een probleem mee gehad. Als ik buiten deze uren iemand nodig heb dan komt er een vervangend arts die binnen 2 uur aan je deur staat. Gaat het om mijn ukkie dan is dat binnen een half uur.

Wat een verschil met NL!

20. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Een week wachten vind ik wel lang!

Wij zijn bij een huisartsenpraktijk met 2 artsen en 1 AIOS.
    Elke morgen is er inloopspreekuur 8-8:30, je mag meestal kiezen welke arts.

Deel Deze Pagina