Huisarts heeft nooit geen tijd

Discussie in 'De lounge' gestart door soovi, 30 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.992
    6.742
    113
    zuid-holland zuid
    een week is wel lang, maar ik zit ook bij een heeel drukke praktijk waarbij de assistentes zelf zo'n beetje telefonisch alles proberen af te handelen om te voorkomen dat het spreekuur te vol loopt. Zo kreeg ik telefonisch middeltjes voor krentenbaard en oogontsteking voorgeschreven en mocht ik zelfs telefonisch een anticonceptiepil uitkiezen.. !! Dat laatste vond ik wel echt heel ver gaan hoor. Ik vind het ook erg jammer dat ze zo druk zijn, maar het is de dichtstbijzijnde praktijk en de eerstvolgende is een stuk verder lopen.

2. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Hier ook zo.msoms zelfs als ik om 11 uur bel.en anders direct de volgende dag.nooit een week later.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier kan ik altijd dezelfde dag óf de dag erna komen. Kleine kinderen willen ze altijd dezelfde dag zien. En zelfs bij ernstige drukte hebben ze bij spoed nog steeds tijd. Mijn schoonmoeder is 2 weken geleden overleden en de laatste dagen erg slecht. Maar de huisarts kwam wel 4 a 5 x per dag en nacht kijken.

4. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik vind een week wachten ook wel heel erg lang moet ik zeggen.

Als ik bel kan ik vrijwel altijd dezelfde dag nog terecht en op zijn laatst de volgende dag.

5. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Ik woonde enkele jaren geleden in Amsterdam en de huisartsenpraktijk waar ik zat was ook iedere dag stampvol, maar je kon er wel altijd terecht (wel lange wachttijden pff).

Nu woon ik in een andere woonplaats en de telefoon word altijd snel opgenomen (zelden in de wachttijd) en ik kan altijd kiezen (als ik voor 10 uur bel) of ik die dag kan komen of de volgende dag ondanks dat het voor iets kleins is of spoed.. heel fijn is dat..

ik zou gewoon na een andere huisarts gaan.. je kan niet eeuwig op ze blijven wachten, helemaal omdat je daarnaast nog kinderen hebt.. succes!

6. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier kan je over het algemeen wel dezelfde week terecht. Iets voor kinderen meestal dezelfde of volgende dag nog.

7. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Absoluut niet normaal. Als dit een consequent probleem is bij jou huisarts zou ik niet twijfelen en gewoon een andere zoeken. Hier heb je niks aan.
    Kanttekening; er zijn erg veel mensen die bij kleine dingen direct de huisarts bellen en ook zo spoedig mogelijk terecht willen kunnen. Mensen zijn soms wat te assertief. Daarentegen slaan assistentes nog wel eens door in het afwimpelen van mensen.

Ik herken het wel. Ik kom eigenlijk nooit bij een huisarts. Maar als ik mijn vorige huisarts aan het begin van de week belde, was het niet ongewoon dat ik dan pas halverwege die volgende week terecht kon en dan vaak ook nog bij een vervanger (niet dat mij dat uitmaakt). Daar waren de assistentes echt te fanatiek in het afwimpelen van mensen etc. Met de juiste 'trucjes' kon je daar echter wel doorheen komen en kon je vaak binnen twee dagen wel terecht, maar dat duurt soms natuurlijk nog lang.
    Sinds een jaar of drie een andere huisarts waar ik eigenlijk ook bij à nooit kom voor mezelf of voor mijn kinderen, maar als ik een keer bel voor de kinderen kan ik dezelfde dag terecht, of als ik later in de middag bel direct de volgende ochtend. Ook voor mezelf kan ik dan vrijwel direct terecht. D.w.z. gewoon dezelfde dag. Sommige dingen handelen ze zelfs telefonisch af. Echt een wereld van verschil en een enorme verademing. Nooit geweten dat het ook zo kon.

Het zou fijn zijn als mensen geen verkeerd gebruik zouden maken van de beschikbare zorg hier in Nederland. De zorg is duur en tijd van kostbaar. Op die manier kunnen de mensen die de zorg echt nodig hebben die ook krijgen. Er zijn zat mensen die voor elke scheet die dwars zit een dokter raadplegen. Daarnaast gaat er voor dokters ook veel tijd zitten in 'niet zieke mensen' in de zin van een lichamelijke ziekte, maar is het meer psychische problematiek.

8. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Een week is wel erg lang... Hier kan je, als je tussen 8 en 10 uur 's ochtends belt, meestal dezelfde dag nog terecht.

9. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Een stille meelezer maar deze opmerking viel niet helemaal lekker bij mij. Mensen die psychisch iets mankeren zijn ook ziek, al zie je dat niet aan de buitenkant.. Helaas heeft de regering dusdanig gesneden in de geestelijke gezondheidszorg dat mensen psychisch steeds verder in de problemen raken en bijna nergens terecht kunnen. Het GGZ staat met de rug tegen de muur..

OT: ben het met vele eens dat een week wachten wel erg lang is. Jammer genoeg proef ik wel een beetje in sommige reacties dat de assistente alleen maar een vervelende dame is die patiënten buiten de deur wil houden. Dat is niet wat het vak doktersassistente inhoudt...

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geen idee hoe het in de praktijk werkt, maar volgens de theorie zoals die beschreven staat op de site van mijn huisarts kun je als je 's ochtends voor een bepaalde tijd belt in principe nog op dezelfde dag terecht. Anders de dag erna. Toevallig moest ik laatst zelf en toen wilde ik eigenlijk later omdat dat in mijn agenda beter uit kwam. Maar zij waren die week erna op vakantie. Toen kon ik de dag nadat ik belde terecht. Terwijl je toch zou verwachten dat een week voor de vakantie voor hun een drukke periode is.

Ik zou niet bij een huisarts willen zitten waar ik standaard een week moet wachten. Maar ik weet wel dat er -zeker in bepaalde regio's- een te kort aan huisartsen is. Het is dus maar de vraag of je bij een andere huisarts in dezelfde stad wèl snel terecht zou kunnen. Waarschijnlijk zijn dan alle praktijken onderbezet??

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik weet niet of dat bedoeld wordt Baukje. Ik denk meer aan bv eenzame ouderen, die zo veel tijd hebben dat ze bv heel lang aan hun grote teen denken, waardoor hij vanzelf pijn gaat doen.
    Of bv een collega van mij laatst. Haar zoontje had een pukkeltje op de arm. Ze is er drie keer mee naar de huisarts geweest! Achteraf waarschijnlijk gewoon een muggenbult.

12. Bl0empje

Bl0empje Bekend lid

9 mei 2012
    763
    0
    16
    Hier precies zo! Heb zelfs al vaker laat op de middag nog gebeld (voor dochter met koorts) en ben altijd dezelfde dag nog langs mogen gaan. Zelfs een keer om 17:00 uur nog, terwijl de praktijk dan normaliter sluit.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier juist iets anders.

De assistente bepaalt of je langs mag komen of niet.
    En je kunt alleen een afspraak voor dezelfde dag maken en niet voor de volgende dag of volgende week. "Want dat wil niet met hun computersysteem" (raar systeem dan in mijn ogen....)

Vorig jaar ging het helemaal raar. Toen hadden ze blijkbaar nog een ander computersysteem. Mijn vader moest langskomen vanwege controle voor onder andere zijn cholesterol. Had hij met de huisarts besproken. De assistente echter weigerde mee te werken aan een afspraak? Hij wilde eerst voor dezelfde dag een afspraak maken. Dat kon niet, want ze zaten vol. Dan maar voor de volgende dag. Zaten ze ook vol. Toen vroeg mijn vader (uit sarcasme) of het wellicht ook voor de volgende maand kon. Dat kon niet, want dan zaten ze ook al vol!!! :( Mijn vader heeft toen aangegeven dat hij van de huisarts zelf toch echt een afspraak moest maken en vroeg of hij de huisarts zelf dan kon spreken. En toen kon hij plots wel een afspraak voor dezelfde dag maken!

Ik trof een keer een haaibaai van een assistente overigens. Finley was toen 9 maanden, had sinds vrijdag al hoge koorts, huilen, hangerig en slecht slapen. Dus maandagochtend gelijk gebeld.
    Volgens de assistente moest ik hem maar een zetpil geven. Waar hij dus al lang een paar van had gehad, maar wat dus niks hielp!
    Heb werkelijk een kwartier lang met haar aan de telefoon gediscussieerd en werd steeds bozer. Want naar haar mening was er niks aan de hand. Kon ze zo door de telefoon diagnosticeren. Nadat ik haar had medegedeeld dat ze een 9 maanden oude baby niet moest vergelijken met een volwassene die het best nog een paar dagen kon aanzien, mocht ik toch langskomen. Resultaat: fikse dubbele oorontsteking en een antibioticumkuur.
    Ik wil haar niet meer aan de telefoon hebben, dus mocht ik op een maandag de huisarts nodig hebben, dan laat ik mijn vriend tegenwoordig maar bellen......

14. mamak82

mamak82 Actief lid

6 nov 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    ja zo huisarts had ik ook. Of dan werd ik altijd bij huisarts in opleiding geplaatst. Ik ben uiteindelijk overgestapt en beste keuze ooit!! nu een huisarts die zeker met kinderen altijd tijd maakt! Dus het kan echt wel! Ik zou vooraf wel gaan kennismaken.

15. Anoniempje007

Anoniempje007 Actief lid

18 mrt 2015
    285
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook zo'n huisarts gehad met bijbehorende chagrijnige assistentes. Maar tot 12.00 uur bereikbaar en pas over een week terecht kunnen. Heel snel klaar mee. Nu zit ik bij een hele lieve huisarts, bellen vóór 10.00 uur is dezelfde dag terecht. En gewoon bereikbaar tot 17.00 uur!

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik vind het zó absurd dat ik mij afvraag of je bij de ha (al dan niet terecht) te boek staat als een hypochonder? Wimpelen ze je daarom misschien zo vaak af? 😳

Zo niet dan zou ik vandaag nog een andere huisarts zoeken, idioot gewoon zó lang wachten. Alhoewel wat al eerder gezegd is, spruw en eczeem normaal gesproken niet als spoed gezien worden natuurlijk. Wij konden altijd dezelfde dag terecht, maar ik moet zeggen dat alleen mijn jongste welgeteld 1x de huisarts heeft gezien en ikzelf en overige gezinsleden nog nooit in de afgelopen 8 jaar.....😅

17. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dat is wel erg! Als ik twijfel of ik moet gaan bel ik op en vraag ik het gewoon! Soms heeft de assistente voldoende kennis om me te helpen en soms moet ik toch langskomen. Dat werkt wel goed vind ik.

Mijn vader wilde trouwens ooit naar de hap met een blaar op zijn voet :D

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nou...ik werd net gebeld door de huisarts...voor bloeduitslagen. Gisteren om half 4 geprikt en normaal duurt het 3 werkdagen...

Ze belt...ik heb ze binnen en ik dacht...dan ga jij fijn het weekend in als je het vast voor het weekend weet.

Super lief...echt top.

Zo kan het dus ook.

Sorry moet het even kwijt en dit topic leende zich daarvoor

19. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Mijn man en ik zitten beide bij een andere huisarts. Mijn man heeft ene huisarts dicht bij huis en ik ben bij mijn oude huisarts gebleven omdat ik zo tevreden ben.
    Huisarts zelf is regelmatig afwezig maar altijd dezelfde vervanger die ook heel fijn is.
    Vandaag bellen is meestal vandaag nog terecht. Assistentes proberen meestal e.e.a. op te vangen maar 9 van de 10 keer zeggen ze juist: we willen liever dat je even langs komt i.p.v. telefonisch te gaan zitten gissen.
    Heb al enkele malen moeten bloedprikken en ik kreeg altijd de dag later de uitslag. (Ligt er wel aan waar ze voor prikken vermoed ik)

Bij mijn man..... ander verhaal. Die kan soms pas een paar dagen later terecht. Wordt er echt als een nummertje behandeld enz. Maarja omdat hij bijna nooit naar de huisarts hoeft blijft hij gewoon daar.

20. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Nou ik vind persoonlijk spruw bij een opstartende borstvoeding, mijn zoontje is nog geen twee weken oud eigenlijk niet iets wat wel een week kan wachten.
    En ook accuut exceem bij een kind met een nierafwijking die door stress opnieuw op kan komen vind ik ook niet iets waar ze volgende week wel naar kunnen kijken.. Dat vond het ziekenhuis waar hij voor zijn nierafwijking bekend is overigens ook en hebben me dezelfde dag nog geholpen..
    Vandaag bij de hulp huisarts of hoe dat dan ook heel geweest en ze vond dat de assistente een grote inschattingsfout gemaakt had en was blij dat ik toch even was gekomen.

En ik kom bijna nooit bij de huisarts dus denk eigenlijk niet dat ze me kennen en anderen klagen er ook over kwam ik vandaag achter.

Deel Deze Pagina