Op latere leeftijd pfeifer

Discussie in 'De lounge' gestart door Fleur1, 29 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik was helemaal blij want tja al super lang overtijd wel 2 dagen ietsje piete bloedverlies maar dat kon makkelijk inneselings bloeding zijn. Ik bloed laten prikken op zwangerschap hormonen enz. en ze had veel meer aangestreept.

Krijg ik vandaag de uitslag ben ik niet zwanger nee ik heb de ziekte van pfeifer.

Wie heeft dit ook gehad toen je wat ouder was en pfeifer gekregen ik dacht dat het gewwon een kinderziekte was en ik de dans was ontsprongen.

En heeft iemand het gehad met kleine kids?

2. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Een collega van mij had na haar 40ste Pfeiffer pas gehad en ik weet wel hoe ouder je wordt hoe heftiger het is. Je kan misschien eerder Pfeiffer hebben gehad zonder dat je het wist en nu is misschien je weerstand wat lager waardoor je het weer hebt gekregen.

Pfeiffer krijg je via speeksel. Ik heb het gekregen toen ik 15 was en op mijn 20ste cytomegalievirus (zusje van pfeiffer). Ik heb meer dan 10 jaar moeten herstellen, ik kon soms amper lopen zo moe was ik.

iig heel goed uitrusten wat is de enige middel om te herstellen.

Beterschap

3. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

mijn vader heeft eerder dit jaar nog pfeiffer gehad, hij is 54... dus het kan best op oudere leeftijd nog toeslaan! Voor zover ik weet, kun je het op elke leeftijd krijgen als je er aan bloot gesteld wordt en het zelf nog niet eerder gehad hebt. Misschien dat kinderen er nog net iets gevoeliger voor zijn, maar ik heb zelf nog nooit gehoord dat het een kinderziekte zou zijn.

Mijn vader heeft het trouwens -denk ik- gekregen van mijn halfzusje van 3. Of het moet andersom zijn gegaan, maar bij m'n halfzusje is het in elk geval wel eerder vastgesteld. Mijn 2-jarige halfbroertje heeft bij mijn weten overigens nergens last van gehad en mijn 9-jarige stiefzusje ook niet.

4. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Wat een tegenvaller voor je!

Ik heb ook op latere leeftijd Pfeiffer gekregen en ben er toen goed ziek van geweest. Bij mij begon het met ernstige keelontsteking, opgezette lympfklieren, maar ook erge bloedarmoede en een ontstoken lever.
    Ben bijna een jaar uit de running geweest!

Rust is idd heel erg belangrijk. Goed toegeven aan het feit dat je moe bent. Het is niet anders. Heeft de arts nog gez. in welke fase je van Pfeiffer bent? (begin of al een tijdje ziek..verder?)

Veel sterkte en beterschap!

Mirre

5. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Er waren al wel iets van antistoffen gevonden maar ze zei dat me lever en mikt wel vergroot waren toen ze ging voelen en dat ik voor Daan altijd wel een back up heb voor de dagen dat het vtniet zal gaan.
    Ik heb direct antibiotica mee naar huis gekregen voor als ik evt keel ontsteking krijg en daarvoor niet naar de HAP hoeven. Over 2 maanden moet ik opnieuw bloed laten prikken. Hoe het ervoor staat

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb het zelf (gelukkig ) niet gehad maar ken wel twee mensen die het op latere leeftijd kregen.

Op latere leeftijd zijn de symptomen vaak erger en duurt het ook langer.
    1 kennis kreeg het op zijn 16de en heeft het hele eindexamenjaar over moeten doen omdat hij meer dan een half jaar thuis is geweest.

Een collega van me had het vorig jaar en was ongeveer 3 maanden uit de running. Heeft ze later weer opgebouwd met halve dagen werken.

Succes! en hoop dat het bij jou meevalt

7. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hier nog een die het gehad heeft op latere leeftijd. Ik was 27 en heb er nu nog steeds last van al kan dat volgens 'de medici' niet....Het gekke is dat bij mij twee maal een test is gedaan via de huisarts waar niets uitkwam maar ik was en bleef dood en doodmoe en ook opgezette klieren en steeds verkouden en grieperig e.d. Pas anderhalf(!) jaar later werd bij de internist in het ziekenhuis vastgesteld dat ik toen Pfeiffer had gehad maar dat het al op z'n retour was...Ze zeggen tegenwoordig dat je met Pfeiffer niet meer zonodig hoeft te rusten maar ik heb dus niet gerust (ik werktte fulltime en sportte flink, ben zelfs op wereldreis geweest) en mijn energie is niet meer wat het is geweest. Inmiddels hebben 'ze' maar een etiketje opgeplakt bij mijn klachten: ME/CVS...en werk ik zelfs helemaal niet meer....
    Dus meid, wees voorzichtig, pak je rust als dat nodig is en luister naar je lichaam! Sterkte en beterschap, ik hoop dat je er snel weer bovenop bent (want die mensen zijn er ook, niet wanhopen na mijn verhaal ;) )

8. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik heb rond mijn 21/22ste pfeiffer gehad en ben er goed ziek van geweest. Ik kon niets anders dan rusten eigenlijk, want was zo verschrikkelijk moe. Ik kon geen sigaretje roken zonder dat er iemand bij was, want viel gewoon in slaap met de brandende peuk in mn hand.
    Idd heb je er op latere leeftijd veel meer last van.

9. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    ik viel in slaap onder de douche, tijdens schoollessen, na 1 rondje bij gym, als de zon scheen kon ik mijn ogen niet eens open houden zo moeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee was ik. Pff wat een rottijd was. Ik heb er echt 10 jaar last van gehad, internist zei ook dat ik chronisch vermoeid was maar hij geloofde daar niet eens in. Ik had toen ook niet uitgerust omdadt mijn ha zei dat het niet meer nodig was. Nou echt wel doen meid.

10. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Nou ik hoop voor je dat je er niet zo ziek van zal worden als ik.

Toen ik 14 was heb ik het gehad. Ben enorm ziek geweest. In twee weken tijd 10 kilo afgevallen. Woog op gegeven moment nog maar 40 kilo. Ik was heel erg slap en kon niet eens zelf naar het toilet lopen of laat staan, douchen.
    Eten en drinken kon ik ook erg moeilijk binnen houden. Iedere week werd er bloed geprikt en werd ik onderzocht. Geleidelijk aan ging het wat beter met me. Jaren lang heb ik er nog last van gehad. Heel erg moe en snel vatbaar voor griep en verkoudheid e.d. (nog steeds eigenlijk)

Pfeiffer kan op iedere leeftijd toeslaan. Het is overdraagbaar via de slijmvliezen; zoenen, hoesten, proesten.... De een is er vatbaarder voor dan een ander en ook hoe hevig het uitpakt is zeer wisselend en per persoon verschillend. De een merkt er eigenlijk niks van en een ander is doodziek...

Beterschap en sterkte!
    groeten,
    Aleida

11. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    Ik heb het op mijn 18e gehad, ik was er zo ziek van dat ik opgenomen ben in het ziekenhuis omdat ik door de opgezette klieren niet kon eten en drinken.

Je voelt je niet echt moe, maar wel slap als je gewoon moet fietsen lijkt het bijvoorbeeld net of je 4kante wielen hebt zo zwaar is het ineens.

pfeiffer kan je maar 1 keer krijgen, maar het heeft veel broers en zussen en nichtjes en neefjes. Daar ben je niet imuum voor.

Voel er btw nog steeds de naasleep van

12. Gina

Gina Fanatiek lid

20 dec 2005
    1.755
    0
    0
    Ik heb pfeiffer gehad toen ik 17 was in mijn examenjaar. Ik ben er behoorlijk ziek van geweest. De eerste twee weken heb ik bijna niet kunnen eten door opgezette klieren en de eerste 6 weken heb ik alleen maar in bed gelegen en geslapen. Zo ontzettend moe was ik. Ik heb er nog maanden last van gehad.
    Ik geloof dat het het meeste voorkomt (vatbaar bent) in je pubertijd.
    Sterkte, ik hoop dat het bij jou meevalt.

13. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik kreeg het 2 jaar geleden.

Ook tegen mij werd gezegd dat rust niet echt nodig was en na 6 weken zou het ook zo weer over zijn. Het gaat met mij een stuk beter maar nog zijn er wel dagen dat ik me voel zoals toen. Ik kan niet tegen te kort slaap en moet echt goed voor mezelf zorgen.

Ik vond de beeldspraak van de vierkante wielen echt de spijker opde kop slaan. Zo is het ook. De trap op lopen, stofzuigen het is allemaal zo zwaar.
    Ik kreeg ook spierpijn van helemaal niks. Bijvoorbeeld dweilen, de emmer met water tillen en dan gelijk spierpijn in je armen krijgen. Terwijl ik werkte in de zorg en echt wel wat gewend was hoor.

Voor zover ik het heb begrepen is het een virus dat wanneer je het als kind krijgt weinig klachten geeft. Maar hoe ouder je word hoe zieker je ervan kunt worden maar volgens mij is er niet echte duidelijkheid.

Er zijn veel mensen die menen na pfeiffer altijd moe te blijven terwijl dokters zeggen dat het niet kan....

Wat betreft je vraag over kindjes.
    In april 2006 werd bij mij pfeiffer geconstateerd en eind juni 2006 was ik zwanger. Hoewel ik volgens mijn ha al van de pfeiffer af had moeten zijn was ik doodmoe. Wat dat betreft was de zwangerschap wel zwaar, vooral de eerste maanden. Later ging het wel beter.

14. poohbear226

poohbear226 VIP lid

12 feb 2007
    9.547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    ik was 18 en heb 2 maanden op bed gelegen. Kon de trap niet op en werd naar de wc geduwd op een bureaustoel.
    Hoge koorts en keelonteking erbij gekregen en opgezette klieren.
    Was net aan de apotheek opleiding begonnen en heb vrij veel gemist. maar dat is gelukkig wel goed gekomen!

15. Schijndelsvolk

Schijndelsvolk Fanatiek lid

30 nov 2006
    2.450
    1
    0
    Beroeps militair & Huisvrouw
    Schijndel
    Hier heb ik het gehad met mijn 12de levensjaar en heb toen der tijd 1,5 jaar op bed gelegen...
    Ze konden bij mij in eerste instantie niks vinden in het bloed, pas na 5 x bloedprikken kwam er dat dus uit... Zoals meerdere hier ook al gezegd hebben... Opgezette klieren, keelontsteking en ga zo maar door... helaas had ik de pech dat ik dus TE heftig reageerde op de antibiotica dat ik helemaal onder de rode dikke vlekken kwam te staan (leken net brandwonden) die gruwelijk jeukte... Alleen kon ik mezelf niet krabben zo moe was is... en ook 14 kilo in 2 weken afgevallen omdat ik dus niks kon eten of drinken!

Meid zorg echt dat je lang genoeg je rust neemt! anders kun je er jaren lang last van blijven houden!
    Kijk idd uit want het gaat over via speeksel... Mijn zus heeft het een tijdje na mij gekregen... waarschijnlijk door een glas wat ze pakte wat dus van mij was...

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb een paar jaar geleden pfeiffer gehad, en heb het eigenlijk niet eens gemerkt. Maar ineens had ik de antistoffen in mijn bloed en dan kan het niet anders, of je hebt die ziekte gehad. Waarschijnlijk heb ik gedacht dat het iets van griep of zo was, of 'gewone' vermoeidheid.

Volgens mijn HA gebeurt dat vaker bij mensen die het op latere leeftijd krijgen (ik was dus begin dertig). Als puber of begin-twintiger kun je er vreselijk veel last van hebben, maar later merk je het soms nauwelijks op.

17. mad

mad Fanatiek lid

31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    pffff jeetje meid! naar hoor!

ik heb nu een na sleep van de ziekte! weet het ook pas sinds de zomer :( ik heb er niet te veel bij stil gestaan want het schijnt ook zo te zijn hoe meer je er aan toe geeft hoe erger het kan worden!
    m vriend heeft zich vorige week laten testen en we zitten in t zelfde schuitje :(

nou meid jij heeel veel sterkte de komende tijd he?!

weet je wat t ook is; het is een ziekte die niet aan de buitenkant te zien is waardoor mensen je er niet ziek uit ziet oid en daardoor is er ook veel onbegrip en wordt er slecht rekening mee gehouden is mijn ervaring....

18. tom78

tom78 Fanatiek lid

30 nov 2007
    3.176
    0
    0
    Bij mijn man is het afgelopen zomer geconstateerd.
    Hji is 32 en heeft zijn eigen eenmanszaak. Hij is wel goed verzekerd maar kon er absoluut niet tussenuit, hij probeerde zoveel mogelijk smiddags te rusten.
    Hij had enorme last van zijn klieren en lever en milt.
    Het was echt wel een ramp. Hij kon iemand inhuren maar de juiste persoon was daarvoor niet te vinden, dus hij is zelf zo goed en zo kwaad het kon maar wat door gegaan.
    Na wat rekenen heeft hij het waarschijnlijk begin dit jaar al gehad.
    Met pfeiffer is het vaak zo dat de periodes van moeheid steeds kleiner worden, en dit is dus ook bij mijn man het geval. Na d zomervakantie viel het ons op dat ons zoontje van acht helemaal niet meer mee kon komen met het voetbalteam. Eerst gooiden we het op de conditie, maar de huisarts wilde hem wel testen. En hij bleek ook pfeiffer te hebben.
    Ze gaan nu samen naar een homeopaat, daar ehbben ze heel veel baat bij.
    Het gaat heel goed, alleen is de wens voor ons om zwanger te worden van de derde een beetje bemoeilijkt. Het schijnt dat pfeiffer wel invleod kan hebben op de kwaliteit van het zaad.
    En daarbij dacht mijn man savonds alleen maar aan slapen en niet aan vrijen :( Ik hoop dat je waqt aan het verhaal hebt!

19. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Hoi,

Wat een tegenslag voor je. Ik heb ook geen opbeurend verhaal. Afgelopen januari met bepaalde klachten die ziektewet ingegaan. In februari bleek ik Pfeiffer te hebben. Gisteren de uitslag gekregen van mijn bloed en ik heb nog steeds actieve Pfeiffer.

Ik heb twee kids, 4 en 5,5 en moet zeggen dat het heel pittig is. Ik werk 3 keer 2 uurtjes en dat voelt alsof ik elke keer 8 uur gewerkt heb.
    Voorlopig ben ik er nog niet vanaf. Ook mijn B12 is gezakt en daarom mag ik door naar de internist.

Ook wil ik je zeggen om de antibiotica niet in te nemen. Er was al iemand die zij dat ze er veel last van had. Jeuk en uitslag is het gevolg. Antibiotica is volgens mij ook voor een bactieriele infectie en Pfeiffer is een virusinfectie. Ook is het voor je lever niet zo leuk, die heeft het al moeilijk en dan geven ze je ook nog zo'n zwaar medicijn.
    Tik op de volgende link bij zoeken antibiotica in en je leest er nog meer over. Er staat nog veel meer info op. Ik heb er een hoop aan gehad.

http://forum.ziektevanpfeiffer.nl/index.php

Heel veel sterkte en luister naar je lichaam !

Groetjes Monique

PS Sweetvienna, heb je je al eens laten testen op je B12 ?

Deel Deze Pagina