huisarts vind 5min aanleggen genoeg en vraagje over het buikje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wolkjuh, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Beste mama's,

Mijn zoontje is alweer bijna 3 weken, heb een vraagje over zijn buikje en hoe lang ik nu precies mag aanleggen met BV.

Vandaag was ik bij de huisarts omdat die zo verkouden is, blijkt dat zijn neusje helemaal vol zit. Terwijl ze in zijn neusje keek, luisterde ze ook naar zijn longetjes en die waren ook schoon maar toen viel haar zijn buikje op. Ze vond dat zijn buikje zo groot (vol) is. En vroeg mij of mij dat ook opgevallen is, nou ik heb er op gelet en dacht dat het normaal is. Iemand van het CB was hier ook van de week en die heeft er niets over gezegd of het was misschien toen nog niet zo bol/groot.

Kan het door de borstvoeding komen omdat die misschien teveel drinkt, want hij drinkt heel goed en gulzig. De huisarts zei me dat 5min genoeg is voor hem om te drinken, keek haar met grote ogen aan. 5min is toch veelste weinig, en weet zeker dat hij dan echt
    honger gaat lijden. :$ Hij drinkt nu namelijk zeker in totaal 20minuutjes, ik doe een ongeveer 45min in totaal met voeden en verschonen en boertje laten en ik en mijn baby genieten daar enorm van.

Moet ik me nu zorgen maken om zijn buikje, is dat normaal dat het gezwollen is? En moet ik hem minder gaan aanleggen? Hij is voor de rest gezond, drinkt goed en plast/poept goed.

Ben nu gewoon verdrietig na wat de ha heeft gezegd en maak me ontzettend zorgen.:(

2. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Vijf minuten lijkt mij ook wel erg kort. Ik was eerder ook 30-45 min bezig met een voeding. Het ene kindje drinkt sneller dan het andere kindje. Als ik mijn zoontje na tien minuten van de borst haalde zette hij het geheid op een brullen.
    Nu hij wat ouder is ben ik nog max een half uur bezig met voeden.
    Als jullie happy zijn zoals het nu gaat, zou ik het echt niet gaan veranderen.
    Ik was in het begin ook erg onzeker over de borstvoeding. Heb het toen gevraagd aan het CB. Die zeiden dat een voeding tot ong. 45 min mag duren. Nou, daar zit jij ruim binnen met verschonen en al. Ik zou gewoon zo doorgaan.

Met borstvoeding mag een baby in principe zoveel en vaak drinken als het wil. En een baby zal niet snel teveel drinken. Die stopt wel als het verzadigd is.

3. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent, klinkt als een hele tevreden baby. :) Ik weet niet waar je huisarts die 5 minuten op baseert, waarschijnlijk heeft ze niet veel verstand van borstvoeding.

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi!

Apart! 5 minuten lijkt me ook wat weinig, zeker als jullie allebei tevreden zijn zo. Mijn lactatiekundige heeft me ooit verteld dat de echte drinktijd ong. maximaal 25 minuten zou 'moeten' zijn. Dat is dus exclusief sabbelen, tuttelen, verschonen, vaker aanhappen, enzo, dus dat zou prima kloppen met jullie 20 minuten.

Zij vertelde dat dat te maken had met de kwaliteit van je voeding, als je kind echt veel langer dan 25 minuten nodig had om zijn voeding tot je te nemen, zou het kunnen dat de voeding minder van kwaliteit zou zijn. Maar dit lijkt me in jullie geval niet aan de orde!

En dat buikje, baby's hebben toch wel vaker een bolle buik? Heeft je HA ook gezegd waarom ze dat zorgelijk vond? Lijkt me dat als je kindje goed plast en poept en gezellig aanwezig is, dat geen probleem hoeft te zijn, toch?

Zo te horen doen jullie het hartstikke goed!
    Liefs!

5. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Nou ja!

Je kindje mag gewoon drinken hoeveel het wil, en de tijden die jij aangeeft zijn echt prima!
    Wat een ontzettende onzin!
    En weet even niet wie het schreef, maar kwaliteit van je voeding heeft er niets mee te maken, borsvoeding is altijd goed!

Ga maar weer lekker verder genieten hoor, en misschien dat je de volgende keer dat je bij je huisarts bent eens kan zeggen dat deze je nogal onzeker maakt en beter zijn mond kan houden als hij geen verstand van zaken heeft... Wat een flauwekul.

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Absoluut onzin wat die huisarts vertelde over dat drinken! Niet naar luisteren hoor. Ze hebben absoluut geen opleiding op het gebied van babyvoeding en als je onzeker bent hierover kan je bij een lk of een vrijwilliger van LLL of VBN bellen. Die zal je vertellen dat je het nu prima doet!!

7. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Wat een onzin iedereen die ik ken en bv geeft is gemiddeld tussen de 15 min en de 45 min bezig met voeden. En van het buikje ik weet natuurlijk niet hoe zijn buikje er uitzag. Maar baby's tot en met basischool kinderen kunnen een opgeblazen buikje hebben doordat ze net hebben gegeten en de buik spieren nog niet geheel zijn ontwikkeld. Waardoor de buik wat uit puilt na de voeding.

8. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik sluit me bij de vorige berichten aan. Je doet het hartstikke goed!!!!
    Baby's die borstvoeding krijgen, kunnen niet tet veel drinken!!!
    Stom he...dat artsen je zo onzeker kunnen maken. Ik heb dat nu ook, maar dan met de opmerking dat haar rechterarm te ver naar achteren draait!!! Ook gelijk ongerust!!! Luister naar je gevoel, jij bent zijn moeder.
    Oja, Julia had ook een heerlijk dikke buik, daar is nooit iets over gezegd.

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Alsof een baby die een fles krijgt, ook in 5 minuten die fles leeg moet hebben? Kan je garanderen dat er geen één kind van een maand is die een fles leeg heeft met 5 minuten, dus waarom zou een BV-baby dit wel moeten?
    Wat een onzin zeg, kan zo kwaad worden over dat soort opmerkingen van artsen,waar zit hun verstand?

Gelukkig luister jij naar je moeder gevoel, en laat je je kindje net zolang drinken als het wil, zoals het hoort.

10. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nee joh 5 minuten drinken is veel te kort, waar haalt die HA het vandaan?? 20 minuten is echt heel normaal hoor en een wat ronder buikje na de voeding ook ('hij eet zijn buikje rond'is de uitdrukking toch niet voor niks). Als je kindje goed poep, plast en groeit en lekker tevreden is dan is er niks aan de hand hoor!

Trouwens met borstvoeding kun je je kindje niet overvoeren in principe, ze mogen gewoon naar behoefte drinken zonder een maximum zoals bij flessen wel is.

11. appeltje

appeltje Niet meer actief

Maar kan je je voorstellen hoeveel moeders dit advies wel zouden opvolgen???? :( Dat is toch erg?

12. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    447
    83
    Limburg
    Zeer slecht advies, idd bv kindjes mogen drinken wat ze willen. Daarbij als ze maar 5 min mag drinken dan kan ze nooit en tenimmer aan haar zuigbehoefte voldoen.
    De eerste weken duurt het voeden echt wel een half uur tot 3 kwartier. Als je kindje ouder wordt wordt dat vanzelf wat korter althans hier wel.

13. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    nu drinkt mijn dochter een minuut of 5 maar toen ze zo klein was veel langer. ik denk dat je ha in de war is.

als je je onzeker voelt over de bv zou ik een afspraak maken met een lactatiekundige. heeft mij goed geholpen, alleen al om je zekerder te voelen over hoe je het doet.
    bij mij werd het ook vergoed door de verzekering.

succes en gewoon lekker zo doorgaan hoor! bolle buikjes horen bij baby's!

14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.310
    2.593
    113
    kan me alleen maar aansluiten bij wat hier al geschreven is.

Wat een flauwekul. als je kleintje teveel zou drinken dan komt dat er echt weer uit.
    Bij Emma spoot het soms echt veel te hard naar binnen en dan kwam het er met dezelfde vaart weer uit.

Als je nu je kindje maar 5 minuten zou voeden kreeg het niet genoeg binnen, je productie keldert waardoor je kindje nog slechter groeit en als je dan bij je ha zou komen zou die vast zeggen dat je melk niet voedzaam genoeg was en zit je binnen no-time aan de fles.

Dus niet luisteren, lekker doorgaan met voeden je doet het harstikke goed!

15. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

#15 Wolkjuh, 7 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2010
    Bedankt voor alle lieve reacties meiden, heeft me heel goed gedaan!! Twijfelde zo erg aan mezelf nadat ik thuis kwam van de HA.
    Ik zal haar advies zeker niet opvolgen wat betreft het 5min aanleggen, mijn kleintje heeft minstens 15min a 20 min behoefte om te drinken, en daarna is die helemaal tevreden. Soms biedt ik hem zelfs even de andere borst om er even aan te sabbelen daar heeft hij dan nog behoefte aan om dan heerlijk in slaap te vallen.

Wat betreft zijn buikje, snap ook niet waarvoor de HA mij daarvoor bang heeft zitten maken, zoals iemand eerder beschreef is zijn buikje inderdaad na een voeding iets dikker is, maar bijvoorbeeld na een slaapje zie je er niets meer van, dus komt gewoon van een voeding!

Ps : mijn moeder heb ik even gebeld om te komen kijken en die was er ook heel boos over de opmerkingen over het aanleggen en buikje. Ze zegt dat er niets mis is met zijn buikje en dat het gewoon een normaal buikje en dat ik mijn baby zo lang moest aanleggen als de baby zelf wilt/om vraagt. (ze is een mama die 5kindjes heeft
    gevoed met BV :D)

Liefs en bedankt voor de geruststelling allemaal.

16. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Helemaal gek die huisarts!

Mijn mannetje drinkt wel maar erg kort.. maar die laat zelf los en wil dan ook niks meer.. maar zelf afkoppelen.. mooi niet.. dat moet hij zelf bepalen.

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Mijn dochter deed er altijd 20 minuten over per voeding.
    Ik legde haar gewoon aan en liet haar drinken tot ze zelf los liet.

Meisje als je kindje tevreden is en goede luiers heeft dan gaat het echt allemaal super.
    Die arts is niet goed snik.
    Over een buik kan ik weinig zeggen behalve dan dat die van mijn dochter als ze ligt ook wat vreemd lijkt.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Je huisarts kletst uit de nek en heeft vast niet vaak genoeg een baby van 3 weken gezien!
    5 minuten is voor het merendeel van babies VEEL te kort. Je legt je kind aan en laat drinken tot je kind uit zichzelf stopt. Babybuikjes HOREN bol te zijn!

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

JUUUUUUIST!!!

Mijn zoontje dronk tot een half jaar drie kwartier per keer (twee borsten); mijn heerlijk Hollands Welvaren!

20. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn zoon deed vaak minstens 3 kwartier over zijn volledige voeding, hoor! Hij was gewoon niet sneller :D Ik heb er nooit moeite mee gehad, hoor.

Hier begon de CB-mevrouw over zijn buikje; hij had ook een bolle buik. Later hoorde ik van de CB-arts dat sommige kindjes dat gewoon hebben. Trekt weg als ze 'n jaar of twee zijn, schijnt. Prima, dus :)

Deel Deze Pagina