Bv en werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door clauzoe, 14 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. clauzoe

clauzoe Actief lid

10 okt 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vroeg me af hoe jullie dit hebben aangepakt.
    ik ben nu zwanger van de 3e en bij de vorige 2 x heb ik kv genomen vanaf dag 1.
    en nu wil ik dus bv gaan proberen.
    maar hoe regel je dat nou met je werk??
    Wanneer moet je dit doorgeven en hoe ga ik daar subtiel over beginnen ?
    en ik weet nu al dat er gewoon weerstand gaat komen als het allemaal gaat lukken, en daar zie ik nu al tegenop.
    want wij werken heel vaak de middagen met z'n 2e dus een optie van thuis kolven zou er al niet zijn, en we moeten vaak al blij zijn als we een kwartiertje koffiepauze hebben omdat het gewoon flink aanpoten is ( bij de aldi )
    en nu heb ik al te horen gekregen dat we nog meer in de uren moeten korten en dus nog krapper moeten lopen.
    en nog een vraagje ik heb dus gelezen dat je een kwart van je werktijd voor kolven/voeden heb maar is dat dan je eigen tijd of krijg je deze uren van je baas?
    en wat valt onder goede ruimte want het enige wat wij hebben is een kleine kantine namelijk.

jullie hebben het al door denk ik ben een echte leek, dus meer info is altijd welkom

2. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Kwart van je werktijd is baastijd. Als jij altijd 8 uur per dag werkt, mag je (tot je kindje 9 maanden oud is) 2 uur per dag besteden aan kolven of voeden (is het kdv in de buurt van je werk?). Dit gaat dus niet van je pauze af.
    Ruimte is vaak lastig inderdaad. Je hebt recht op een ruimte zonder inkijk die op slot kan. Er zijn geloof ik nog meer eisen aan, maar die weet ik niet precies. Ik kolf zelf altijd op het invalidetoilet. Niet ideaal, maar er is geen andere, geschikte ruimte.
    Ik hoop dat je een beetje begrip krijgt op je werk, want kolven is van de meeste vrouwen toch al geen hobby (ik voed veeeeeel liever live :) ).

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Je hebt inderdaad recht op tijd om te voeden of te kolven. Dit is dus in de baas zijn tijd. Een kwart van de werktijd is wel een max, dus als je minder nodig hebt, moet je het met minder doen. Een kantine zou kunnen volstaan, mits je deze op slot kunt doen en ramen afdekken etc. Het belangrijkste is eigenlijk dat er een koelkast is. Vaak is het behelpen op werk met afkolven. Er is zelden een echt goede ruimte...l

Maar ik zou hier pas met je baas over praten als je weer bijna aan het werk gaat. Ik zou eerst kijken hoe het gaat met de borstvoeding zelf en het kolven. Als dat allemaal goed gaat en je wil ermee doorgaan na je verlof, zou ik het gewoon mededelen aan je baas. Hij zoekt maar een oplossing voor als jullie echt maar met z'n 2en zijn.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt het beste voor je op verlof gaat melden dat de kans bestaat dat je gebruik wilt gaan maken van je voedrecht. Dan geef je je baas ruim de tijd om over oplossingen te denken.

Een week of drie voor je weer begint kun je dan contact opnemen met je werk, je weet dan ook beter of het wel of niet nodig is.

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik werk ook altijd met 1 collega en spreek van te voren een tijd af waneer ik ga kolven
    we werken op afroep dus als een client belt gaan we er naar toe , nu zit er bij ons een bepaalde regelmaat in en hebben we piek en daluren .
    ik kies dus een tijd tussen 19:00 en 20;30 want dat is het meest rustige moment.
    de oproepen die dan komen zijn voor mijn collega zullen er hooguit 2 zijn .
    waneer ik nachtdienst heb zijn er 2 clienten die de hele nacht wakker zijn met hun spreek ik af dat ik tussen 2 en half3 snachts niet kan komen of beantwoorden ,
    ik heb er tot nu toe nog geen negatieve reacties op gehad
    duidelijkheid is voor iedereen fijn dus kort voor je gaat werken zou ik de baas laten weten of je wel of niet gaat kolven op je werk .

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dit is theoretisch wel het beste, maar als je weerstand verwacht zou ik er de voorkeur aan geven eerst lekker te gaan voeden en er zelf aan wennen.

Tegen de tijd dat je moet gaan werken heb je zelf ook al meer een idee over hoe en wat je het wilt gaan doen met voeden/kolven onder werktijd, kun je meedenken over oplossingen en wat voor jou haalbaar zou zijn, en sta je wat sterker in je schoenen om het door te zetten, want dan geniet je hopelijk al 3 mnd van je kleintje en het voeden ;)

Mijn ervaring is ook dat je best wel voor jezelf op moet komen, zeker in werk situaties waar het niet gebruikelijk is. Het is echter wel gewoon jouw wettelijk recht! En dat is niet voor niets, de overheid wil dat vrouwen en kindjes de gelegenheid hebben om bv te geven/krijgen, omdat dat gewoon super goed is voor je kind.

Misschien kun je wel eens vooraf informeren of men er vanaf weet, bijv via P&O (is er een soort hoofdkantoor waar ook een P&O afdeling is oid?), en wat het "beleid" is. Dan weet je een beetje of P&O je hierin steunt en kunnen zijn evt ook je directe baas informeren over de regels etc.

7. clauzoe

clauzoe Actief lid

10 okt 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik heb het gemeld op me werk dat ik van plan ben om bv te gaan geven en heb ook gevraagt hoe de aldi daar mee om gaat.
    ze zei ook dat ze wettelijk zullen moeten meewerken.
    en vervolgens kwam er achteraan een zinnetje dat ze niet verwachte dat ik dat na me verlof ook nog ging doen omdat de vrouwen die bij de aldi werken meestal wel inzien dat dat niet echt werkt binnen het bedrijf.
    dus ik gaf eigenlijk al meteen een opmerking van ja dat de meeste vrouwen er voor kiezen om het niet door te zetten wil niet zeggen dat als het mij lukt dat ik ga stoppen omdat ik dan weer werken moet.
    en over geschikte plek gaf ze zelf ook al een beetje aan van dat dat er niet echt is bij ons we hebben een kantine en een wc en houd het wel op.
    dus ik zei ook ik woon 2 min van me werk af dus ik kan het ook gewoon thuis doen.toen kreeg ik meteen van nee dat kan niet want dat brengt onveilige situaties mee.
    dus tja of ik nou echt medewerking krijg ???

ik heb zoiets van ik heb het gemeld en voor mij is het onderwerp nu klaar op het werk....
    en ze merken het wel

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.221
    35.996
    113
    Sjonge, lekker vriendelijke vestigingsmanager zeg. (heb zelf ook bij de aldi gewerkt en daar waren ze een stuk meewerkender, maar is al aantal jaar geleden).

Als jij 2 minuten van je huis woont zou ik gewoon lekker thuis gaan kolven. Een kantine waar iedereen kan komen is geen geschikte kolfruimte.

9. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Als je zo dichtbij woont, mag je gewoon naar huis toe om te kolven. Waarom zou de situatie onveiliger maken dan wanneer je ergens in een hokje zit te kolven? In dat laatste geval kan je namelijk ook niet bijspringen als er iets gebeurt...

10. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Is inderdaad lastig zeg, vooral met die reactie die je kreeg. Wat een raar argument zeg, dat de meeste vrouwen niet doorzetten.
    Ik zou het voor nu even zo laten, en tegen die tijd 'gewoon' melden dat je het gaat doen. En als ze geen geschikte ruimte ervoor hebben, dan mag jij gewoon thuis gaan kolven hoor.
    Die onveilige situatie waar ze het over had, dat is níet jouw probleem, maar dat van haar!

Ik werk zelf ook in een supermarkt waar ook geen geschikte kolfruimte is. Gelukkig woon ik ook dichtbij, ik heb ook een tijd thuis gekolfd. Heb nooit de complete 25% benut.

Ik zou tegen de tijd dat je verlof bijna voorbij is, nog eens met haar om de tafel gaan zitten, en het opnieuw voorleggen. Maar dan wel op een manier dat zij met een oplossing komt ipv jij. Jij hebt er gewoon recht op en het is haar taak om daar een oplossing voor te vinden. Desnoods gaat ze zelf die uurtjes in de winkel staan als jij er niet bent, dat is echt niet jouw probleem om op te lossen.

Geen enkele werkgever is er (zakelijk gezien natuurlijk) blij mee als een werknemer besluit te willen kolven. Maar dat is wel iets wat hij/zij moet incalculeren en moet het er gewoon maar mee doen.

Succes ermee, en geniet er vooral van! (van het bv geven dan, niet het kolven :D) :)

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat de dames hiervoor ook al zeggen, gewoon gaan doen. Ik werk ook in een bedrijf met alleen maar mannen, geen kolfruimte te bekennen, en heb alleen mee gedeeld dat ik ging kolven en liever niet op de WC wilde zitten, of ze even een plekje voor me konden regelen. Dat hebben ze gedaan, geen probleem.

Als je vestigingsmanager zo moeilijk doet zou ik niet al te veel eisen aan de kolfruimte en zo stellen, en gewoon wanneer je begint te werken het kolven in overleg met je collega's doen. Als iedereen ziet dat je rekening houdt met de anderen komt het meestal wel goed. Hebben jullie in het magazijn niet een plekje dat afgesloten kan worden, of heeft de vestigingsmanager geen kantoor dat afgesloten kan worden? Dan kan je daar iets rustiger zitten.

12. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    jeetje dat is allemaal niet vriendelijk meid! gewoon er voor gaan en als ze geen geschikte plek hebben ( toilet mag je weigeren) dan ga je gewoon naar huis die kwart van je werktijd heb je gewoon gelukkig reageerde mijn baas een stuk leuker ik mag in zijn kantoor kolfen, ik mag een half uur eerder naar huis om mijn kindje zelf te voeden t was allemaal prima, t werd allemaal wel geregeld zij hij. hij had er heel veel respect voor zijn vrouw had ook een jaar bv gegeven dus hij heeft er ervaring maa! ik was dolblij met zijn rectie.

13. prettymum

prettymum Niet meer actief

Ik vind het wel erg dat ze je op die manier zo onder druk zetten! Geen beste reclame voor de Aldi hoor!

Helaas is er een heel verschil tussen ergens recht op hebben en het ook krijgen. Ik werk op een kinderdagverblijf en maakte me hier ook erge zorgen over. Want ik mag dan wel twee keer een half uur weg van de groep, maar als dat betekent dat mijn collega dan in haar eentje voor al het werk opdraait? Daar had ik de nacht voor mijn eerste werkdag echt buikpijn over. Maar er bleek meer begrip en hulp te zijn dan ik vooraf verwacht had. Het viel dus mee.

Als je de eerste bent binnen je bedrijf die wil gaan kolven moet He echt de weg vrij maken en ervoor knokken. Bedenk wel, als jij het toch voor elkaar krijgt baan je wel de weg vrij voor collegamoeders die na jou komen! Misschien is dat een motivatie voor je om toch tegen de stroom in te gaan? Alhoewel het echt geen leuke situatie is.

Je zegt dat je twee minuten van je werk woont. Als je er toch voor wilt gaan en er is geen kolfruimte dan heb je er recht op om even naar huis te gaan hoor! De reistijd valt ook binnen die 25% van je werktijd.

En even een andere gedachte: zijn er geen andere werkgevers/supermarkten die groter zijn, meer personeel hebben en waar dit makkelijker zou gaan? Dan kun je overwegen om te gaan solliciteren. Misschien kun je nog een topic starten waarin je vraagt of er hier meiden zijn die bij een supermarkt werken en waar loodrecht beter geregeld is, wat hun ervaringen zijn?

Andere gedachte:

Deel Deze Pagina