Verdriet & Omgaan met bezorgde omgeving, hoe doe je dat?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Eef16, 30 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    Hallo, allemaal,

ik weet niet of er al een topic hierover is, maar ik zit er erg mee. Wij zijn nu 26 mnd bezig en staan op de wachtlijst voor ivf.
    Zowel mijn eigen als mijn schoonmoeder zijn erg bezorgd en willen vaak vragen hoe het met alles gaat, de gesprekken, met ons, met mij.

Maar ik zit nu in een fase waarin ik me voor mijn gevoel nog net staande houd door gewoon naar mijn werk te gaan, te sporten en met mijn vriend te zijn. Veel meer doe ik niet, en wil ik ook even niet.
    Ik vermijd momenteel mijn vriendinnen (allemaal zwanger of maken opmerkingen als: ja maar wij weten wel hoe jij je voelt, wij hebben het toch ook allemaal meegemaakt...HOEZO? iedereen is binnen 6mnd zwanger, houd je mond denk ik dan...)

Maar ik vermijd ook mijn familie, ik weet dat ik ze ermee kwets, ik bel niet terug op voicemails, want ik heb geen zin. Ik ben bang dat ze weer vragen hoe het met mij gaat en dat ik dan weer moet huilen en weer alles oprakel wat ik voor mijn gevoel net een beeeetje onder controle heb door me af te sluiten. Of dat er heel krampachtig geprobeerd wordt om het over 'andere dingen' te hebben.

Alleen nu vindt mijn vriend dat ik het a) niet kan maken naar de bezorgde lieve familie toe en b) dat ik het anders moet pakken voor mezelf en voor ons, want hij wil niet erussen komen te staan.

Wat moet ik nu? Ik weet het even niet meer.... :(

2. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Pfoe, wat een moeilijke situatie. Ik kan me voorstellen dat je je nu liever even afsluit. Ik heb die periodes ook gehad, ook wij zijn ruim twee jaar bezig geweest (en twee miskramen gehad) voordat ik nu weer zwanger werd. Soms wil je gewoon in je eigen cocon zitten, met je eigen verdriet, zonder bemoeienis van anderen met goedbedoelde maar vaak pijnlijke opmerkingen. En vooral zonder die dikke buiken van vriendinnen collega's die zo makkelijk zwanger raken.

Aan de andere kant lucht het natuurlijk ook wel op om erover te praten. Juist door er veel over te praten kun je dingen beter een plek geven. Misschien kun je dit eens met je huisarts bespreken? Die kan je misschien doorverwijzen naar een andere hulpverlener. Die staat er wat neutraler in dan je vriendinnen en familie die steeds je verdriet oprakelen. En die kan je misschien helpen ermee om te gaan. Op zich kan even afsluiten voor de buitenwereld geen kwaad, maar als je dit te lang doet is het denk ik niet gezond.

Het is natuurlijk moeilijk, maar misschien moet je even doorbijten en de familie uitleggen dat je het heel fijn vindt dat ze bezorgd zijn, maar dat je het niet prettig vindt als ze telkens vragen hoe het gaat. Je kunt dat in een brief of op een kaartje doen als je het mondeling moeilijk vindt. Je kunt dan tegen ze zeggen dat je als je erover wilt praten of nieuws hebt, er zelf over zult beginnen en dat je er verdrietig van wordt om er steeds mee bezig te zijn en er gewoon niet altijd mee wil worden geconfronteerd.
    Je kunt er dan nog bij zeggen dat je het contact juist wel op prijs stelt en het des te jammerder zou vinden als het contact juist wat stroever zou gaan verlopen terwijl zij het juist goed bedoelen, maar dat je dat nu gewoon even niet trekt. En dat je merkt dat je daardoor de neiging krijgt om ze te vermijden om zo het lastige onderwerp te vermijden en dat dat toch ook niet de bedoeling kan zijn.

Wees gewoon eerlijk en duidelijk en kies voor jezelf. Als je vriend vindt dat je het niet kunt maken om niet te reageren, laat hem dan zelf reageren op de voicemailtjes. Als hij wel contact wil met de familie, moet hij dat gewoon doen lijkt me. Als jij dat nu even niet trekt, zal men daar respect voor moeten hebben. Iedereen gaat op zijn eigen manier met dit soort dingen om.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heel veel sterkte!

3. EvaZ

EvaZ Actief lid

21 mrt 2008
    386
    0
    0
    Hallo Eef16, ik herken veel in je verhaal. Volgens mij heb je dat af en toe een periode nodig, je afsluiten en bezig houden met je werk, sport, liefst leuke dingen met je vriend of man en vooral even geen babies en zwangere buiken... Ik kan daar ook af en toe helemaal niet meer tegen, hoezeer ik het anderen ook gun, maar te confronterend. Al mijn vriendinnen zijn zwanger of net bevallen, zus, schoonzus ook. Elke maand belt er weer een op om het te vertellen. Dat heb ik nu al 30 keer meegemaakt. Wij zijn inmiddels bijna 3 jaar en een vreselijke miskraam verder en wachten nu ook op IVF. Ik heb afgelopen maand een email gestuurd naar vrienden en familie dat ze maar moeten begrijpen dat ze af en toe niks van me horen, en dat ik niet meer erover wil praten, tenzij ik het zelf aangeef. En dat ik alleen nog maar open sta voor leuke dingen doen, dus als ze een voorstel hebben om iets te doen, dan graag, maar of ze er wel begrip voor willen hebben als ik soms afbel. Is dat een idee voor jou? Je moet volgens mij heel duidelijk zijn in wat je wel en niet nodig hebt, want mensen doen het vaak uit liefde voor jou, en voordat je het weet gaat het dan weer het hele gesprek over IVF/IUI/verdriet en teleurstelling. Ik stik er af en toe in en wil gewoon leuke gesprekken over andere dingen. Maar de zwangere vriendinnen zijn het ergst: die kunnen gewoon over niks anders praten, zelfs als ze het proberen voor mij gaat het binnen 2 minuten weer daarover. Ik neem het ze niet kwalijk, het is een heel groot en mooi iets in hun leven, maar ik wil en kan er even niet intensief deel van uit maken zoals vroeger. Ik maak me zelf daarover wel verwijten, maar anders ga ik er aan onderdoor, daar schiet niemand wat mee op. Weet niet of je hier wat aan hebt, maar weet dat je hier begrepen wordt! Het is een eenzaam gevoel, want inderdaad: zij weten echt niet waar ze het over hebben! Ik voel alleen bij lotgenoten begrip, en behalve hier, heb ik die in mijn omgeving weinig. Sterkte meis, doe lekker wat goed is voor jou!

4. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    Robina2 en EvaZ,

heel erg bedankt voor jullie uitgebreide antwoord, ik heb daar zeker wat aan. Ik heb vannacht de halve nacht liggen draaien en woelen en heb ook bedacht dat ik misschien toch maar hulp moet gaan vragen via of mijn huisarts of de IVF-poli.

Het was gewoon een hele vervelende situatie gisteren, mijn vriend was nl voor zaken in het buitenland toen dit -onverwacht- ter sprake kwam aan de telefoon nota bene... en ik dus in mijn 1tje thuis zat... dikke tranen en niet slapen dus. Gelukkig ben ik vrij vandaag... ;)

Dank voor jullie tips, ook de email of kaart naar naasten zal ik denk ik gaan doen.

Verder denk ik ook wel dat mijn familie respect en begrip kan opbrengen, maar ik merk dat ik zelf degene ben die het moeilijk vind om open te zeggen dat ik niet wil praten als het me gevraagd wordt en dat ik het dus tot nu toe wel steeds doe, de vragen beantwoorden bedoel ik. En dat ik daarom maar niet terugbel op voicemails, dan weet ik tenminste zeker dat me ook niets gevraagd wordt... :(
    En dat is dus wat ik anders wil leren doen.

Eef

5. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Fijn topic, sluit me helemaal bij je aan Eef, was net of ik mijn eigen verhaal op dit moment las.

Ik zit er ook aan te denk bij het volgende gesprek met de arts mijn probleem aan te kaarten. Op dit moment gaat het wel weer maar soms denk wat als het allemaal bij de 1e ronde IVF mis gaat, volgens mij ga ik dan in zo'n zwart gat vallen! Mijn vriende en ik hebben de afgelopen zoveel ruzie gehad, beide vanuit frustratie, verdriet en helemaal op zijn. Gelukkig vallen we snel weer in elkaars armen maar hoe lang houden we dit vol?

Op dit moment bezoeken we weinig mijn schoonouders, zij zijn sinds een klein jaar opa en oma van het kindje van zijn (notabene jongere) broertje. Mijn vriend heeft het daar heel erg moeilijk mee en ik begin me steeds meer schuldig te voelen.

Wat wij samen wel als afspraak hebben is dat als 1 van de 2 het moeilijk heeft met een bepaalde situatie dan dan de ander dat direect begrijpt. Zo wilde mijn vriend laatst gaan eten bij vrienden met een kleintje terwijl we net weer slecht nieuws hadden gehad. Omdat ik niet wilde zijn we niet gegaan. Mijn vriend was een keer helemaal down op een (halve papa&mama) verjaardag en toen zijn we eerder naar huis gegaan.

Soms denk ik ook aan praten met iemand anders (professioneel) want samen lukt ook wel maar je hebt beide verdriet. Ik zie mezelf alleen niet bij een vreemde zitten........

6. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Eef, wat je ook besluit, blijf praten met je vriend, zodat jullie elkaar blijven begrijpen. Dat belangrijk. In ieder geval heel veel sterkte.

@Linda, jij zit ook in hetzelfde schuitje zie ik. Moeilijk hoor. Het kan wel juist heel bevrijdend zijn om te praten met een ' vreemde' want die heeft geen belangen in de zaak en kan neutraal advies geven.
    Ik zie dat je een fantastische reis in het vooruitzicht hebt. Geniet er lekker van, laat alles even van jullie af glijden, zodat je er daarna met hernieuwde energie weer tegenaan kunt.

En houd allebei de moed erin!

7. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Lief berichtje Robina! Ja we gaan zeker lekker genieten, we zijn zo blij dat we dit geboekt hebben (kunnen). We zijn letterlijk de dagen aan het aftellen!

8. diana26

diana26 Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    Ik zou het uitleggen aan familie en goede vrienden, of je vriend uit laten leggen als je het zelf te moeilijk vind.
    Als ze echt met jullie meeleven dan snappen ze dat toch?Als je vriend nou eens zelf zijn familie bv. opbelt als er "nieuws" te vertellen is, bv fm, punctiedatum ect ect.Dan weten ze toch wat jullie meemaken zonder dat jij je rotter gaat voelen.

Ik ben er zelf inmiddels achter gekomen dat je heeeel soms eerst een beetje "ruzie" moet maken met familie voor ze het begrijpen, maar dat we er samen (dus ook met familie) weer sterker uitkwamen.

9. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi dames,

Wij hebben geen ervaring hiermee, omdat wij nog niemand hebben verteld dat we bezig zijn met zwanger worden.. wij zullen het pas vertellen als ik de kijkoperatie ga krijgen. Langer zullen we het dan niet verbergen, zij hebben ook wel het recht om het te weten (ouders).

Maar ik wil jullie allemaal een dikke knuffel geven! Jullie zijn onwijs sterk! En soms gaat het even niet, dan hebben jullie het recht om dit te laten blijken. Je kan niet altijd doen alsof er niks aan de hand is, zelfs tegen je eigen familie vindt ik dat je dat best mag zeggen. Waar heb je anders familie voor?

Nogmaals allemaal een dikke knuffel!

10. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Hoi Eef,

Ik ken je situatie. Wij zijn ook al zo twee en half jaar bezig en onze omgeving is eigelijk ook allemaal op de hoogte. Je krijgt op een gegeven moment toch ook lastige vragen en daarin wilden wij ook eerlijk zijn. Dus hebben we besloten om de familie en vrienden (en collega's) te vertellen dat we nu in het medische circuit bezig zijn.
    Toen kregen we opeens allemaal vragen over hoe het nu ging enz. Elke keer na een ziekenhuisbezoek had ik het gevoel verantwoording af te moeten leggen bij hen (vooral ook bij collega's, aangezien ik vaak onder werktijd weg moest).
    Ik heb dat opgelost door hen en mijn familie en vrienden een e-mail te sturen met de boodschap dat ik hun medeleven erg waardeer en dat soms ook nodig heb. Maar met het verzoek of ze mij er niet rechtstreeks naar wilde vragen. Kinderen krijgen is iets wat normaal gesproken ook nogal privé gebeurt, dus dat wil ik nu ookzoveel mogelijk zo houden. Ik heb gezegd dat wanneer ík iets wil vertellen, dan horen ze het wel.
    En wat ikook heel belangrijk vond is dat ze me bleven zien als Marieke en niet als 'die vrouw die graag kinderen wil, maar ze nu even niet krijgt'... Ik merkte bij sommige mensen namelijk dat ze me zo zagen en dat wil ik niet. Ik ben niet zielig! Tuurlijk doet het soms pijn, heb ik ook gezegd, maar medelijden wil ik niet. Meeleven, dat is genoeg en dat kan ook prima in de vorm van bijvoorbeeld een kaartje af en toe.

Succes ermee.

Groetjes,
    Marieke

11. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    Lieve meiden,
    dankjewel voor de lieve woorden!

Ik denk inderdaad dat het helpt om te praten, ook met een vreemde, rationeel gezien dan. Want emotioneel vind ik het nogal een drempel... gek he, ik werk nota bene zelf in de zorg en help de hele dag mensen... Toch voelt het anders als je zelf ingaat zien dat je het deze keer misschien wel niet helemaal alleen redt...
    Want we doen dit toch al bijn 2,5 jaar alleen?

En ja, de familie is op de hoogte, de werkgevers ook, en ja dan voel je je wel verplicht om mensen op de hoogte te houden. Maar dat maakt het juist zo moeilijk, ik ben toch al geen echte prater, meer dan mijn vriend dat wel. Samen praten we goed, zeker sinds we op de wachtlijst voor de ivf staan. En soms wil je dus niet met anderen praten dan je vriend.

Inderdaad, wat Marieke zegt; normaal is het ook prive, als mensen bij wie het wel gemakkelijk gaat zwanger zijn, hoor je het toch ook pas als het gelukt is, waarom moet ik dan al mijn prive ellende op tafel leggen bij de familie? Ik wil dat dit ONS ding blijft, het voelt al zo dat iedereen maar naar binnen gluurt.

Hoe goed bedoeld ook; en ook al kwets ik misschien mijn (schoon)moeder, ik vind ook dat ze het maar moetenbegrijpen als ik even niet wil praten. Maar voel me er toch lullig over...

Heb mijn schoonmodere ge-smst dat ik hoop op haar begrip, omdat ik niet terug had gebeld en dat dat komt omdat ik niet lekker in mijn vel zit..

Ik vind het trouwens wel echt super fijn hier mijn verhaal kwijt te kunnen, met meiden die echt begrijpen hoe ik mij voel!

Tenks meiden!

12. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Ik vraag me dus ook af: (ik duim dat het allemaal goed gaat en het straks tot een punctie en terugplaatsing komt). Dan gaat natuurlijk iedereen twee weken later vragen stellen............ lijkt me dus vreselijk, het kan mis gaan, goed gaan (misschien durf je nog niet al te blij te zijn) of je wordt niet direct ongi.............

Ook hier gaat het om een aantal dagen die je 'normaal' samen meemaakt, hoe ga je daar dan mee om richting mensen die met je meeleven? Moet je dan IEDEREEN weer vertellen dat het niet gelukt is?

13. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Hoi hoi,

Heel herkenbaar allemaal. Bij mij weten ons thuis en op mijn werk het, omdat ik vaak moet voor de behandelingen en controles. Soms zou ik graag willen dat ze op het werk van niks wisten, dan vragen ze er ook niet altijd naar. Ik heb niet altijd de behoefte om mijn verhaal daar te deponeren.
    Nu zijn er twee zwanger, waar ik blij voor ben. Nu hadden beide veel moeite met het vertellen tegen mij van hun zwangerschap. Dat vind ik best wel vervelend. Ik snap hun ook wel, maar voor mij is dit ook best lastig. Omdat ik het hun van harte gun.
    En als ik een keer niet TE enthousiast reageer, ben ik meteen bang dat ze denken dat het mij dwars zit, terwijl ik gewoon moe ben ofzo....ppfff maakt het allemaal niet makkelijker op. Maar afleiding op mijn werk en thuis heb ik helaas niet! Daar baal ik wel van!

Liefs Nikkie

14. Pooltje

Pooltje Actief lid

28 mei 2007
    325
    0
    0
    Hoi dames,

Nou hier nog eentje die zich helemaal kan aansluiten bij jullie verhalen. Wij naderen de drie jaar streven naar een kleintje, 3x MK en veel verdriet meegemaakt in die tijd. En hoe goed iedereen het ook bedoeld, familie en vrienden, soms mijd ik ze een tijd omdat ik het even niet aan kan. Het gaat met vlagen, soms heb ik veel energie en spreek ik weer met vrienden af, maar soms is het me allemaal te veel en trek ik me terug. Iedereen in onze omgeving weet dat inmiddels en respecteert dat ook, al heeft de een meer moeite met het laten van de goed bedoelde interesse als de ander.
    Maar ik wil ook niet dat het leven stil gaat staan, want zo voelde het op een gegeven moment toen ik me lange tijd had teruggetrokken. Of dat iedereen verder leeft en verder komt in het leven en ons leven al drie jaar lang stilstaat... Dus ik heb de knop omgezet en ben nu op dit moment weer redelijk de oude meid, die probeert te genieten van de mooie momenten in het leven. De veerkracht is gelukkig nog niet verloren en we houden de moed erin, hoe zwaar het soms ook is.

Heel veel sterkte allemaal en zorg goed voor jullie zelf!
    Pooltje

15. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    Hoi hoi,
    ik voel me ietsje beter, oftewel ik heb al zeker 4 dagen niet gehuild, goed he?

Ik heb mijn vriendinnen die ik vrijdag zou zien, afgezegd en uitgelegd waarom. Zij hebben allemaal kinderen of zijn zwanger. Tegen mijn verwachting in (door de laatste keren) warend e reacties ontzettend lief en begripvol!

Daarna heb ik mijn vriend uit eten gevraagd, alsof we weer eens een 'date' hadden. Ik trakteerde en het was helemaal gezellig, heerlijk gekletst over van alles en nog wat en een flesje wijn erbij.
    (Quality time heet dat!)

Voel me weer wat beter, straks gaan we even bij mijn schoonouders langs dat is dan wel weer spannend voor mij, want heb haar een sms gestuurd dat ik niet zo lekker in mijn velletje zit. Heb er niets op gehoord....ben benieuwd hoe die visite gaat.

Dag allemaal,
    Eef

16. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    En voor de andere meiden die gereageerd hebben en zich (soms) net zo voelen: ik vind het fijn om te lezen dat ik niet alleen sta, en ik hoop dat ook jullie een manier gaan vinden om hier mee om te gaan.
    Makkelijk zal het wel nooit worden...maar als jij zelf en je man/vriend maar op 1 lijn blijven staan, blijf je sterker, dus inderdaad, blijf praten.
    Ook af en toe ruzie is denk ik niet erg, dan komt er een keer uit wat opgepot zit bij allebei...als je maar afsluit met een knuffel!

Liefs Eef

17. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Succes eef vanmiddag, ben benieuwd, in ieder geval fijn dat je (jullie) nu wat fijner in je vel zit!

18. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    Hoi , dankje Linda..
    het ging toch niet zo goed met mij, want we zijn uiteindelijk niet gegaan naar mijn schoonouders, omdat we om iets totaal onbenulligs woorden kregen en ik een jankgezicht had en niet meer wilde. Wel hebben we weer een goed gesprek gehad over dat het niet goed met me gaat en ik ga vanmiddag een afspraak maken bij een psycholoog....

Eef

19. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    ... wij hebben afgesproken dat ik aan ga geven bij de arts (12-8) dat ik misschien bij de verwerking van alles wat hulp nodig heb...

trouwens zo'n onbenullige ruzie is heel herkenbaar...vervolgens na veel drama alles uitpraten... zo zijn we vorige week op het balkon 's nachts om 2.00 met een fles wijn geeindigd (en de andere dag om 6 uur eruit...)

succes met alles!

20. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    Hoi Linda,
    kijk dat is dan weer het goeie van zo'n ruzie he, het einde: op het balkon met een fles wijn, dat klinkt goed en erg romantisch!

Ik ben inmiddels voor de 1e keer bij de psycholoog geweest, was even wennen maar wel oke denk ik. Ik ga over 1week weer.

En hoe ging het bij jou bij de arts, heb je aangegeven dat je hulp wilde en wat zei hij/zij?

Eef

Deel Deze Pagina