Tja, het zal aan mij liggen, maar ik heb geen hoge pet op van de kennis en kunde daar. Het kind is net geboren, dus ook weinig relevante achtergrond info. Ik bedoel, ze kijken toch gewoon of het kind doet wat het volgens de boekjes moet doen? Onze dochter had wel een achtergrond. Toen ik de arts vertelde dat ze geboren is met een Choane atresie zei zij: ‘O, dan moeten jullie zeker geregeld op controle naar de cardioloog!’ Eh... ok. Toen wist ik zeker dat ik van haar weinig kon verwachten. Dit werd bevestigd toen ik bij meerdere bezoeken aangaf dat dochter volgens mij scheel keek. Ze is meerdere keren grondig gecheckt, maar nee, de arts kon niets afwijkends ontdekken. Met lood in de schoenen ging ik uiteindelijk naar de huisarts (want ze zou me vast een overbezorgde moeder vinden. Er was immers al door een andere arts vastgesteld dat er niets was). Ik zeg tegen haar: ‘op het cb zeggen ze dat het niet zo is, maar volgens mij kijkt AL scheel’ Ze moest eigenlijk best een beetje lachen: ‘ja, dat kan ik zo ook wel zien!’ Dus...
Als je er geen prettig gevoel bij hebt, snap ik het heel goed dat je afgezegd hebt. Hier alleen maar positieve ervaringen met het cb. De verpleegkundige die bij de 1e en 2e kwam, was er niet meer. Maar ook de nieuwe was een hele leuke vrouw. Ze werkte iemand in en vroeg of het goed was dat ze met z'n tweeen kwamen. Nou prima...hartstikke gezellig. Wegen hebben ze trouwens bij geen van mijn kinderen gedaan. De jongste kwam niet aan in de kraamweek en met haar ben ik toen naar het weeguurtje gegaan, daar was ze ook weer afgevallen (toen was ze bijna 2 weken oud), dus met de verpleegkundige afgesproken dat ik 2 dagen later nog eens zou komen. Toen was ze wel aangekomen. Wij zijn nu verhuisd naar een andere regio en ik hoop dat ik daar net zo tevreden ben. Over 2 weken moet ik er voor het eerst naartoe met de jongste.
Zodat ze weten wat jouw en je baby’s medische voorgeschiedenis is bijv. Ik heb bijvoorbeeld zelf een spreidbroek gehad, als ze dat weten, regelen ze meteen een verwijzing voor echo heupjes ivm verhoogd risico.
Sorry maar ik snap dan niet zo goed waar je moeilijk over doet. Het is toch logisch dat ze de kostbare tijd van een arts liever niet besteden aan het invoeren van gegevens. Laat die toch lekker afnemen door de vpk. Ik vind al dat anti-CB sentiment gewoon een beetje overdreven. Tuurlijk, zoveel heb je niet aan ze als je echt gedegen advies nodig hebt, dat ben ik er wel mee eens. Maar ik zie het gewoon als iets wat er even bij hoort, zoals zoveel dingen in dit leven. Persoonlijk vond ik dat gesprekje van 20 min hier thuis prima en absoluut niet de moeite waard om daar nou eindeloos over na te denken of ik dat wel wil of niet.
Hier vorig jaar ook het cb over de vloer gehad. Ik had er echt geen behoefte aan was 9 dagen na bevalling. Dus nam gewoon de tel niet op.Kraamhulp was net 2 daagjes weg. Dochter en ik zaten heerlijk een filmpje te kijken op netflix m&ms er bij. Zoontje op schoot. Gaat de bel. (Ik in pyjama naar de deur) Oh je bent er gewoon ik had al een paar keer gebeld? Ik zei ja ben druk bezig maar wat is de bedoeling. Ze loopt zo door naar binnen, ziet dochtertje m&ms eten oh lekker mag dat zomaar op maandag... Ik zei ja natuurlijk wij hebben elke dag feest. Town vragen over zoontje. We wisten nog niet dat hij verborgen reflux had, dus hij huilde best wel wat. Ik legde hem in zijn box ze zag een inbaker doek liggen(die had ik die dag gekocht om te proberen, maar vond het zielig eruit zien dus meteen weer uit gedaan.) trekt hem bij hem aan kind krijsen, zegt ze ja hij probeert de baas te zijn moet je echt niet aan toegeven hoor. Die blik die ik haar gaf zei genoeg volgens mij. Ik zit op psm (proud super mommy) op fb. En zie er wel eens topics voorbij komen dat ze dan veilig thuis in schakelen,omdat ze het als weigering van hulp zien of zo.
Oh ja en over het eten begon ze ook nog hij krijgt teveel aan voeding blabla. Waarop ze vervolgens een opmerking richting dochter gaf "nee want we willen niet dat hij ook zo'n suikerbuik krijgt als haar he" Ik heb direct gezegd je komt hier om naar hem te kijken niet naar mijn dochter. Ik wil dit bezoekje nu beëindigen. Ze is gegaan, en bij het eerstvolgende gesprek bij het cb kwam ze naar me toe alsof ze mijn beste vriendin was" oh haaaiiiii wat leuk om jullie weer te zien, hoe gaat het met de 2 knapperdss..
Veilig Thuis heeft echt wel wat beters te doen hoor. Je mag gebruik maken van het consultatiebureau maar het is niet verplicht. Na de geboorte van mijn eerste werd dat ook netjes gevraagd. Maargoed ik ben ook het type dat vindt dat er wel erg negatief over het CB bericht wordt. Wij zijn het ook weleens ergens niet mee eens en dat leggen we dan naast ons neer.
Nee. Ik heb geen positieve ervaringen met deze vrouw, en er is niets verplicht aan het cb. Dus ik wil haar (en haar bemoeienis, want zo heb ik dat dus ervaren, net als sommige anderen in dit topic) helemaal niet bij mij thuis hebben. De gegevens die ze nodig hebben van mij, mijn vriend en ons zoontje, zet je in 5 minuten in de computer. Ik heb aangegeven dat ik het prima vind als zoontje de eerste afspraak nog gewoon op controle komt, dus ook meten en wegen enz, maar dat we daarna gewoon alleen voor de vaccinaties komen. Daarvoor heb je echt niet een hele waslijst aan gegevens nodig. Als ik een fijnere ervaring met ons cb had gehad, zou ik waarschijnlijk niet 'zo moeilijk' doen over dat huisbezoek. Maar nu dus wel. Ik wil dat huisbezoek niet. En die hoeft me dan vervolgens niet worden opgedrongen onder het mom 'hoort er gewoon bij'. Mijn kind, mijn huis, mijn keuze.
Ik heb het ook geweigerd. Ik houd sowieso niet van vreemde mensen in mijn huis, dat alleen al gaf me veel stress. Daarbij vond ik ook dat ik het niet nodig had. Zoals jij ook zei: als ik hulp nodig heb, weet ik ze te vinden. Ik heb toen telefonisch door gegeven dat ik het niet wilde. Ik moet er bij zeggen dat het cb niet erg enthousiast reageerde. Het is niet verplicht maar ze willen het soms wel zo over laten komen (in mijn geval hé) Dus als jij het echt niet wilt, zorg dan dat je een goed verhaal klaar hebt.
Toen ik het topic opende, was ik benieuwd of er meer mensen waren die dat huisbezoek geweigerd hebben. Hoe de ervaringen daarmee waren, hoe erop gereageerd werd enz. Inmiddels heb ik het telefoongesprek dus al gehad en het bezoek afgezegd.
Ik zit ook in die groep en naar mijn idee is er 9 van de 10 keer meer aan de hand dan alleen het afbellen van het cb. Problematische relaties, financiële puinhopen, etc. Waarschijnlijk heeft de kraamverzorgende dan al een overdracht naar het cb gedaan. Een CB doet echt geen melding als je alleen maar geen gebruik maakt van het cb.
Ik denk dat er grofweg 4 factoren meespelen: 1.De persoon die je treft. Sommige zullen aardiger zijn dan anderen, misschien hebben ze net daarvoor een kindje gezien dat mishandeld wordt of waar iets anders mee is waardoor ze extra alert zijn, of juist een leuk gesprek gehad waardoor ze vrolijk zijn, enzovoorts. 2. Je kind. Als je baby zoet slaapt en alles volgens het boekje doet zullen ze relaxter zijn dan als je kind doorlopend huilt 3. Jezelf, de ene persoon krijgt überhaupt stress van bezoek, laat staan bezoek van onbekenden, terwijl de ander het alleen maar leuk vindt om zijn kind te laten zien. En de ene persoon heeft ervaringen gehad waardoor ze sneller achterdochtig zijn dan anderen. 4. De situatie waar je je in bevindt. Als je een mooi huis hebt en overduidelijk genoeg geld en huishoudelijke skills en je hebt een leuke man en er loopt een schattige peuter rond dan zullen ze relaxter zijn dan als je in een flatje woont en alleenstaand bent. Sommige mensen hebben ook meer reden om achterdochtig te zijn hè, niet omdat ze niet goed voor hun kind kunnen zorgen maar enkel omdat ze niet aan het ideale standaardplaatje voldoen.
Ik sta ervan te kijken dat zoveel cb's standaard huisbezoeken doen. Bij ons is er alleen iemand voor de hielprik en gehoorscreening geweest, maar dat was niet iemand die bij "ons cb" werkte maar regionaal. Die kwam binnen, deed de screening en was weer weg. Na 2 weken ben ik zelf naar het bureau gegaan ivm dat onze zoon overdag niet wilde slapen. Maar ook toen geen huisbezoek. Intake kwam pas bij het eerste "echte" consult. En dat terwijl onze kraamhulp 8 dagen lang doormekkerde over mijn adhd en dat ik snel weer aan de medicijnen moest want o wee ik huilde op dag 4 na mijn pittige vacuumbevalling en na 3 slapeloze nachten. Ze zei nog dat ze dat ging communiceren met cb dus ik was voorbereid, vooral na verhalen hier. Zag de bui al hangen. Maar niks daarvan. Pas toen ik er naar vroeg zei het cb "huilen op dag 4 is ontzettend normaal meid, of je nou adhd hebt of niet. En dat je moe bent is ook normaal". Opvallend dat daar zoveel verschil in zit tussen bureaus onderling. Overigens heb ik persoonlijk heel positieve ervaringen met cb. Stevig ouderschap gehad (op mijn vraag ivm onzekerheid) en ik heb in de peutertijd wel op mijn verzoek huisbezoeken gehad ivm zindelijkheidstraining. Maar ik heb nooit meegemaakt dat ze zich opdrongen ofzo
Nou inderdaad. Ik reageer ook nooit op die berichten. Die meiden weten dondersgoed dat er meer aan de hand is maar schuiven graag de schuld naar een ander
Het lijkt wel alsof wij dezelfde wijkverpleegkundige hebben gehad. Wat een onmens was dat zeg. Hier gaf ze als advies - toen M. 2 weken oud was en prematuur - om maar 4/5 voedingen (borstvoeding) op een dag te geven. Ze heeft hier 3 uur gezeten, mens was niet weg te krijgen haha.
Nou dat heeft ze hier allemaal niet gedaan hoor. Ze heeft aan de keukentafel gezeten en daar gewogen en een glas water gedronken die ze op tafel liet staan. En ook niet naar de wc geweest Ik heb geen problemen met het cb, nooit last gehad ook. Maar ik zeg wat ik kwijt wil en anders niet. En ik voel me ook niet snel aangesproken ofzo. Ik vind het wel leuk om ze even te laten wegen, kijken hoe het met de ontwikkeling staat, curves kijken. Maar eigenlijk heb ik nooit vragen ofzo. Prima dames hier, behalve de balie vrouw dat is een sjacho azijnpisser die heel moederlijk doet tegen alle ouders. Maar die negeer ik altijd. Maar verder prima gesprek gehad toch ts. Lijkt mij geen probleem als je niet gaat. Is toch vrijwillige basis! Goed opgelost!