Mijn zoontje wil al jaren een huisdier en nu mag hij dan beestjes. Hij heeft het over cavia's, ik ben meer voor de tamme ratjes. Optie 3 is een hamster. Wat zouden jullie doen en waarom?
Ik zou dan voor ratten gaan, maar wel meer als 1! Kunnen heel tam worden en zijn speels. Hamsters slapen overdag en worden niet zo tam. Cavia's vind ik altijd zo schichtig en breekbaar... Ratten stinken trouwens wel
Ratten stinken idd. En laat je kindje eerst even een keer een rat aaien. Ik ben namelijk allergisch voor ratten en heb dat bij geen enkel ander dier. Maar zodra ik een rat aangeraakt of geaaid heb, zit ik onder de rode vlekken. Ik kies voor cavia. Ik heb er zelf ook 1 gehad en die was heel erg tam en lief. Helaas na 5 jaar is ie overleden, maar het was echt een schatje. Ook bij kinderen. Een hamster is schattig, maar zo klein en breekbaar. Daarbij leven ze 's nachts, dus als jouw kindje slaapt. En overdag slaapt hij lekker, terwijl jouw kindje dan juist wilt spelen. Nee, cavia's vind ik absoluut de leukste kleine huisdiertjes voor kinderen.
Rat zal ik dan doen. maar die moet je wel goed tam maken. En opzich is een cavia ook leuk, die zijn heerlijk knuffelig
Tamme ratten!!!! Maar wel kopen bij een fokker. Die weten het echte geslacht, je hebt geen rat die achteraf zwanger blijkt te zijn, ze worden groter maar ook liever, zachter en tammer. En nooit op zaagsel houden (dan gaat het stinken) maar op houtsnippers. Hun longen kunnen ook niet goed tegen zaagsel. Bij normaal verschonen stinken ze echt niet meer dan een cavia of konijn. En het zijn de schoonste knaagdieren die er zijn. Oh ja, net als een cavia niet maar 1 kopen. Dan worden ze eenzaam. 2 kunnen supergoed samen. Even googlen naar Rattery, er zit er overal wel 1 (ik heb het zelf ook gedaan) en daar zie je ook foto's enzo. Je kan ook gewoon komen kijken en daar heb je echt goede tips, niet zoals in de dierenwinkel want over het algemeen hebben ze daar nauwelijks verstand van de dieren. Enkel de basisdingen (die ze ook nog vaak fout hebben).
Ik heb zelf vier cavia's en een rat gehad en vond ze allebei heel leuk. Maar denk dat ik toch eerder voor een cavia zal gaan. Maken zulke leuke geluidjes en zijn lekker zacht. Ik had mijn cavia's altijd veel bij me op de bank en op bed enzo. En zat het liefste onder m'n trui. Wel altijd een handdoekje eronder want ze poepen en plassen meer dan je denkt.
ik ga ook voor de tamme rat! Ik vind cavia's maar domme diertjes... sorry baasjes die cavia's hebben.. Maar met een rat kun je veel meer en ze bijten ook nooit. Ik heb 2 muizen en sem is er helemaal weg van en demi vind ze ook super. Dan laat ik eentje over zijn handje lopen en dan giert ie t uit. Verder heb ik nog 2 fretten, maar daar heb je ontzettend veel werk van, dus dat is echt iets waar je goed overna moet denken. Ik heb ze al heel lang, maar als deze overlijden dan geen fretjes meer, in ieder geval niet nu maar pas als ze er zelf voor kunnen zorgen.
Ik vind ratten erg leuk omdat ze zo nieuwschierig zijn en je er echt wat mee kan doen en op je schouder ronddragen enzo. Caafjes zijn weer leuk omdat je dr op je schoot heerlijk mee kan knuffelen. Hamster zou ik niet zo snel doen, die zijn minder snel tam en slapen overdag. Konijn ben ik ook niet zon fan van dat zijn lang niet altijd knuffel dieren... Wel geld zowel voor een cavia als ene ratje dat ze graag samen met een soort genootje zitten Ik heb zelf altijd in een dierenwinkel gewerkt en heb op het moment ook caafjes en heb ratten gehad. Heb je nog vragen Stel ze gerust!!!
Ik zou voor cavia's gaan. Ratten stinken zo enorm en hamsters zijn met een jaar of 2 alweer dood.... Hadden vroeger cavia's en dat zijn echt leuke dieren om mee te spelen, en als ze jonkies krijgen, zijn dat ook geweldig schattige pluizebolletjes
Ik heb voor mijn oudste 2 konijntjes gekozen. De rede dat het er 2 zijn is omdat ik het dood en dood zielig vind 1 zo'n beestje in een hok. Ze zijn echt ontzttend lief en leuk. Overdag zitten ze buiten in de ren (met mooi weer) tot afgelopen week in de nacht in hun buitenhok en nu de winter eraan komt gezellig binnen. Ze zijn zo makkelijk, zindelijk, lief en knuffelig!
Ik blijf erbij dat ALS je voor ratten gaat deze niet in een dierenwinkel te kopen. Ik heb er ooit een paar gehad vanuit de dierenwinkel 1 vond ik zo zielig dat ik hem mee heb genomen. Nou hij heeft mooi mijn andere ratjes (jonkies) half op zitten vreten (letterlijk). Bah bah, ratje gelijk weer terug gebracht. Mijn 1e ratten kwamen ook uit de dierenwinkel. Waren 2 mannetjes... Jaaaa hoor, binnen notime 2 hoogzwangere ratjes (hmm.. waren toch mannen??) en dus een heel hok vol met ratjes. En voor een paar euro meer heb je ratten van een fokker die er zoveel beter en gezonder uit zien. Zoveel tammer en liever zijn! Die worden vanaf het begin handtam gemaakt. Lopen heerlijk over je heen. Ik nam ze gerust een dagje mee in mijn jaszak (open uiteraard) en zo nu en dan maakten ze een rondje over de schouders enzo. Als je eenmaal ratten van een fokker vandaan hebt (met stamboom dus he) dan merk je het ENORME verschil met de doorgefokte en schuwe ratjes van een dierenwinkel. Als je die al tam vind dan vind je ze van een fokker helemaal geweldig! Echte knuffelbeestjes. Oh en ratten zijn ook zindelijk te maken. Supermakkelijk . En scheelt een hoop stank en verschonen want je doet alleen de 'wc' elke dag en dan kan je een week met de houtsnippers doen zonder dat het stinkt.
mag ik vragen waarom je perse knaagdieren wil. dieren die in een kooitje zitten. is een poes niets? wij hebben 2 of 3 weken geleden een pup gekocht. natuurlijk omdat wij dat zelf graag wilden maar we hebben hem wel Jamie's huisdier genoemd ik persoonlijk vind dat er aan ratten, cavia's, hamsters en konijnen ed veel meer onderhoud en tijd in gestoken moet worden als in een poes die gaat en staat waar ze wil. geen hokken die moeten worden schoongemaakt, geen tandjes die genipt of geveild moeten worden,... maaarrrr ieder zijn ding natuurlijk he!
Bedankt voor alle reacties zover. Ik ben zelf niet zo van de cavia's, ik vind ze altijd een beetje saai (sorry voor de liefhebbers), maar zoonlief is er helemaal weg van en het worden zijn diertjes... Hamster gaat het niet worden hier, denk dat die ook niet zo leuk zijn voor een kind ivm het overdag slapen. Ik vind zelf ratjes helemaal leuk, heb ze vroeger zelf ook gehad en als je ze op tijd verschoont, stinken ze helemaal niet. Ik had ze wel uit de dierenwinkel, twee vrouwtjes en een paar weken later had ik er 11. De ene was dus al zwanger toen ik haar kocht. Ik ga mijn zoontje even meenemen naar een buurman die ze fokt, dan kan hij daar even kijken en dan hoop ik dat hij toch daar voor gaat ipv een cavia. En in beide gevallen zouden het er 2 worden...
Poezen zijn zowel mijn zoon als ik allergisch voor. Hondjes vind ik erg leuk, maar voor bij iemand anders....
Kan dat ja dat een allergie alleen voor katten is? Mijn vriend is allergisch voor katten (sinds een paar jaar) maar nu durven we helemaal geen huisdieren meer te nemen met haren. Zelf zou ik wel weer ratjes willen voor de kids over een paar jaar (ivm financieen nu nog niet mogelijk).
ow, allergie jep das een goed excuus dan zou ik inderdaad geen poezen nemen... of je moet zo'n naaktkat mooi vinden lijkt ook een beetje op een rat dan heb je een grote, makkelijke, niet stinkende rat hihi ja hoor. je kan zeker allergisch zijn voor poezen en bij andere dieren totaal geen last hebben!
Ik heb het bij katten en bij sommige rassen honden, mijn zoontje heeft het echt alleen met katten... Ik heb zelf een paar jaar ratjes gehad, nooit last van gehad... En een naaktkat, nee bedankt