ik zou voor de cavia gaan. ook omdat hij nu (voor hem eindelijk) een huusddier mag en hij zelf een cavia wil. We hebben zelf ook cavia's gehad en vond die zelf altijd erg leuk vroeger.
ik zou ook geen diertje doen voor die leeftijd, tenzij je het ook voor jezelf doet. maargoed anders zou ik voor een cavia gaan, ik vind ze erg stoer! ik heb zelf jaren cavia's gehad en ze zijn erg lief! maar wel gevoelig en breekbaar! succes met je beslissing
ik zou ook voor de cavia's gaan, vooral omdat die niet zo'n handig handvat (lees staart) hebben als ratten. Zelf ook cavia's gehad, altijd per 2 kopen en bij een fokker! diertjes uit de dierenwinkel zijn bijna altijd doorgefokt en hebben dus heel veel kans op kanker en andere aangeboren afwijkingen die je in eerste instantie niet meteen ziet. Mijn caavjes zijn trouwens 5 en 7 geworden. Nu trotse eigenaar van 2 konijnen die beide wel zo verschrikkelijk knuffelig zijn! zo lang je die niet oppakt en ze lekker hun eigen gang lat gaan komen ze bedelen om aandacht (Berta is tegenwoordig zo verliefd op me dat ze me begint te likken zodra ze de kans krijgt) Dat deden mijn cavia's ook altijd.
Waarom geen konijn? Of een kat die je binnen houdt? Het ligt er aan hoe oud je zoontje is, maar cavia's en hamsters (van ratten weet ik niets) gaan nogal gauw dood, zeker als ze te stevig worden vastgepakt. Ons konijn is 12 geworden (maar dat is wel extreem) en is niet zo breekbaar.... ook een konijn kun je handtam maken. Echt heel leuk. Een kat is natuurlijk nog veel leuker, daar krijg je echt reactie van. Maar ja, dat is natuurlijk iets heel anders.
Dan moet je geen huisdier voor HEM kopen maar voor jezelf vind ik met 7 jaar kan je een kooi verschonen, elke dag eten geven als je die verantwoordelijkheid niet kan leren aan je kind dan verdiend hij nog geen huisdier. Met 7 jaar kan dat makkelijk, onze kinderen zijn 2 en 4 jaar en geven de cavias eten en helpen met schoonmaken als ze 7 zijn mogen ze dan echt zelf doen hoor..
Met 7 jaar de complete verantwoordelijkheid over een diertje vind ik wel erg jong hoor! En natuurlijk moet hij eten en water geven, maar een kooi in zijn eentje verschonen vind ik wel erg veel gevraagd. En een kind van 7 kan ook heel speels en vlug afgeleid zijn, dus ik zal toch in de gaten moeten houden of de diertjes eten en drinken hebben gekregen. Buiten dat wordt dit zijn eerste huisdier en hij zal het dus ook nog allemaal moeten leren...
Ik ga uiteraard voor de cavia Niet alleen omdat ik het zelf fantastische beestjes vind, maar ook omdat een hamster véél te snel is voor een kindje (en ik regelmatig bijtende hamsters gehad heb) en ratten enorm stinken (heb ze ook gehad, maar zelfs met 3x in de week de hokken verschonen en uitsoppen, stonk m'n huis er nog verschrikkelijk naar) en ook erg snel zijn. Een cavia is lekker rustig, kan heerlijk op schoot blijven zitten en ik heb nog nooit een bijtende cavia gehad! Ze kunnen we een beetje knabbelen, maar nooit hard. Zorg wel dat je minimaal 2 cavia's neemt, een cavia is een groepsdier, dus het zou zielig zijn als hij alleen zou zitten.
Cavia's gauw dood?? Bij mij is de jongste nu 4 en de oudste 7. Ratten worden gemiddeld 2 en hamsters ook dacht ik?
Ik heb je eigen woorden gebruikt dat het MEESTE werk op jouw schouders terecht zal komen en dat hoeft met 7 jaar echt niet, begeleiding echter wel maar jij mag hem wel leren dat ie ergens verantwoordelijk voor is zeker als hij dat diertje graag zelf wilt dat leert hem iets anders niet.
Ja en ze zijn vooral heel erg gezellig in de woonkamer, ze piepen bij elk kraakje haha (het zijn echt een stel varkens want ze eten alles haha) maar ook heel erg sociaal. Ratten vond ik ook grappig maar vereisen vind ik wat meer zorg (schoonmaak) en hebben meer lichamelijke problemen zoals gezwellen e.d. en de leeftijd is zeer beperkt. Een hamster is gewoon geen hol aan (voor een kind dan) het slaapt overdag en snachts is ie actief, leuk maar niet voor je kindje. Konijnen vind ik ook leuk maar kunnen flink trappen en bijten dus vind ik niet erg geschikt voor kleinere kinderen, al vind ik 7 niet meer echt klein dus is ook nog een overweging waard.
trappen en bijten doen ze als ze bang of gefrustreerd zijn... frustratie voorkom je door er 2 te nemen, gecastreerd mannetje en gewoon vrouwtje, zo op te halen bij een konijnenopvang voor vaak minder geld dan ze in de dierenwinkel kosten en bang zijn voorkom je door ze niet op te pakken en ze vooral veel uit de hand te voeren.
ikzelf was 9...en moest dus ook alles zelf doen..in het begin gign dat heel netjes en alles...maar op den duur was ik het evrschonen ook zat!...en "vergat" ik wel es..mn moeder ging het nooit doen...dus ik moest wel...dat ging wel tegen zitten, toen het diertje na 2 jaar doodging, heeft het me zeker veel tranen gekost..maar geen trauma oid....en vond het daarna ook wel even lekker om niet elke dag wat te verzorgen... paar jaar later later nam ik een chinchilla...toen wa sik dus alweer 12 Dus ik vind 7 ook best jong om ehct de hele verantwoordlijkheid te geven...en dan kan ej een cavia nemen omdat ie ouder wordt...maar kinderen hebben ook fases...kan best zo zijn dat ze over 2 of 3 jaar ineens een hamster willen of een katje Dus als eerste huisdier, zou ik klein beginnen (dus ook kort)
Ik zou voor de hamster gaan. Ik hou niet van beesten (val me niet aan, kan er ook niks aan doen) Een rat vind ik vies. Een cavia tja... Een hamster is klein en die slaapt lekker overdag
Hoi Ik heb zelf drie mannetjes ratten ,ze zijn tam ,lief,slim en stinken niet. En voor hamsters ben ik bang die bijten snel vindt ik. Succes met je keuze.
hihihi hier ook 1 hoor... cavias vind ik ook vies. ten eerste al die viezige pootjes en dan nog van die rare keutels die ze schijten.... heb es een keer op zon beest moeten passen van een collega. ding zag er niet uit. die haren stonden alle kanten op en voelden ook stug aan bah. en dan dat gepiep... pino stond al heel snel in de schuur en daar heeft ie 2 weken gestaan tot collega hem weer kwam halen. snel weer in de huiskamer gezet. pino heeft netjes 2 weken zijn natje en droogje gekregen en 2x een schoon kooitje. maar wat was ik blij dat pino weer opgehoepeld was. ratten vind ik ook vies. nee een konijn das het enige wat ik nog leuk vind. voor de rest bij mij geen beesten in de buurt
Konijnen zijn over het algemeen veel minder knuffelig dan cavia's. Ze vinden het minder fijn om opgepakt te worden en maaien dan snel met hun achterpoten. Ik wil niet zeggen dat ze minder sociaal zijn, want aandacht vinden ze heerlijk, maar het oppakken een stuk minder. Denk dat een cavia geschikter is dan een konijn voor een jong kind.
Haha respect dat je op een cavia gepast hebt Vroeger heb ik een hamster gehad, vond dit als kind wel erg leuk (op het verschonen na...) 1x een beestje gekocht en vergeten drinken te geven, gossie, snapte niet waarom ie na een week al dood was. (dat vond/vind ik wel erg hoor). Dus nee ik zou er niet voor kiezen, maar als het moest dan een hamster
Eerlijk gezegd vind ik alledrie de opties leuk. Het nadeel van een hamster is idd wel dat die overdag slaapt en 's nachts actief is, dus die is niet zo geschikt voor een jong kind. Zelf heb ik nu drie cavia's en die zijn heel erg gezellig en knuffelig, maar dat hangt natuurlijk ook maar net van het beestje af en hoeveel aandacht het krijgt. Wat je ook besluit, voordat je gaat kopen in een dierenwinkel of bij een fokker - kijk eerst eens op marktplaats of in een opvang. Er zijn bergen met afgedankte diertjes op zoek naar een goed thuis en als je perse jonge diertjes wilt: ook die kan je vinden in een opvang of op marktplaats. Oh, en als je er enigszins ruimte voor hebt: koop (of maak!) een zo groot mogelijke kooi. Hoeveel aandacht de diertjes ook gaan krijgen, ze zullen toch zeker 22 uur per dag in hun kooi door moeten brengen. Dit is de kooi van mijn cavia's, lekker ruim en met ruimte om te rennen:
Ratjes! We hebben ze zelf ook gehad. Ratten kunnen goed tegen een stootje, zijn heel slim en kunnen heel tam worden.
Ik mis de optie geen. Een kindje van 1 jaar weet nog niet goed hoe om te gaan met zulke kleine diertjes. Je moet zelf maar eens denken dat er een megagrote hand komt en jou (om je nekje) oppakt. Daar zou je ook van schrikken. Ik zou het voorlopig gewoon even houden op langslopen bij de dierenwinkel en mogen kijken bij de dieren. Als je dan echt zou moeten kiezen, zou ik kiezen voor een cavia, goed tam te krijgen en groter als een hamster, dus de hand die hem oppakt is minder groot.