Inmiddels 12 weken zwanger, al 2 echo's gehad (laatste was met 10w4d) en alles zag er super uit. Kindje was perfect op schema gegroeid, en was super actief! Hebben heerlijk kunnen genieten van een draaiende, schoppende en zwaaiende mini baby. Helemaal top dus! Maar inmiddels zit de onzekerheid er al weer flink in.. De symptomen nemen af (logisch, ben ook 12 weken dus dan schijnt het ook minder te worden) maar dit maakt me alleen maar onzekerder. Er is geen duidelijke aanleiding dat het nog goed zit! Oke ik bloed niet, en heb geen extreme krampen of steken dus dat is fijn.. Aangezien ik in april een miskraam heb gehad blijft ik toch huiverig! De volgende echo is ook pas weer met 20 weken.. Heb over 2 weken wel weer een afspraak voor de uitslag van het bloedprikken en dan gaan ze ook naar het hartje luisteren als het goed is. Maar hoe kom ik die tijd door? Probeer me zelf maar duidelijk te maken, geen bloed is goed. Maar bij m'n miskraam heb ik ook geen bloed/krampen gehad.. Toen kwamen we er pas achter met de echo dat het fout zat. Hoe houden jullie jezelf een beetje rustig?
Als je onzeker bent, is er waarschijnlijk niks dat je op andere gedachten kan brengen, maar probeer het toch zo positief mogelijk in te zien: - probeer het af en toe met je verstand te benaderen in plaats van je gevoel (is moeilijk, dat geef ik toe). - symptomen zeggen niets over de zwangerschap (mijn eerste zwangerschap verliep zonder symptomen) - bedenk dat de kans dat het na 3 maanden fout kan gaan erg klein is en als het dan fout gaat is er vaak een reden voor
herkenbaar hoor, probeer toch de tijd ertussen ervan te genieten en te denken geen veranderingen is goed. Ik heb zeker tot een week of 20 elke keer als ik naar de wc ging gecheckt of ik geen bloed zag. Hier is het beter gegaan sinds de 20 wekenecho, toen kwam het vertrouwen wel echt terug. Ik heb geen betere tips, snap precies hoe je je voelt.
die schrik zit er nu bij mij ook in!! ik weet niet of het in mijn hoofd zit of ik het echt voel kan er niet meer aan uit! maar ik heb steeds het gevoel dat ik ongi moet worden heb ook buikpijn! maar ja geen bloed geeft moed zeker!
Kun je anders niet zelf een echo laten maken bij een pretechocentrum? Ik snap je angst, het is moeilijk om vertrouwen in je lichaam te hebben als het je al eens in de steek gelaten heeft.. Maar de kans op een miskraam is nu nog maar zo klein, probeer je daar aan vast te houden, hoe moeilijk het ook is! Ik zou voor die echo gaan, dat geeft rust.
@ niksespits - vooral het feit dat het na de 3 maanden bijna niet meer fout kan gaan blijf ik maar herhalen in m'n hoofd. Maar helaas maat het weinig verschil.. Probeer positief te blijven, maar dat is soms zo lastig! Zei de baby maar af en toe gewoon even, ja hoor mam alles gaat goed! @Tulip - ja precies dat doe ik ook Elk wc bezoekje even checken! En als ik wat krampen heb (wat ik regelmatig heb omdat m'n darmen hun werk even niet zo goed meer doen) zit ik om de 2 tellen op de wc omdat ik bang ben dat het fout is gegaan. Gek wordt ik er van! Hoop dat ik na de 20 weken ook iets meer rust heb.. @koesterhoop-idd geen bloed geeft moet! Vreselijk om zo onzeker te zijn he? @Zara- eerst wouden we de 20 weken echo afwachten,maar we hebben idd besloten voor een pret echo te gaan.We pas met 18 weken (ook gelijk voor het geslacht) Duurt alsnog wel 5,5 week, maar is toch al iets sneller gelukkig!
Ik herken het wel een beetje hoor. Ik ben nu 15 weken en ook nog met tijden onzeker. Gisteren op controle geweest en alles goed, hartje geluisterd , dus nu ben ik weer even gerustgesteld. Maar over een paar dagen begin ik weer te piekeren. Ik heb af en toe wat rozeverlies na het plassen en hoewel de vk me verzekerd heeft dat een beetje roze echt geen kwaad kan, ben ik op zo'n moment alweer onzeker en bang dat het fout is. Ik mag op zulke momenten bellen en langskomen om naar het hartje te luisteren, maar ik wil ook geen zeur zijn die daar elke week op de stoep staat. Denk dat ik maar een angelsound ga aanschaffen zodat ik zelf kan luisteren als ik onzeker ben.
Ik ken dit gevoel helaas ook. En kon ook niks anders doen dan de tijd uitzitten. En die ging erg langzaam. Zelf voor gekozen om met 15,5 wk een 2d echo te laten maken Na deze echo kon ik t loslaten en pas een beetje genieten. Ben blij dat ik dat gedaan heb
Onzekerheid is ook een symptoom zeg ik altijd tegen mezelf... Ben nu 7 weken zwanger. 3e zwangerschap, de 1e ging ook mis. Ik had verwacht dat ik na een goede zwangerschap minder onzeker zou zijn, maar niets is minder waar... Morgen heb ik de eerste echo en ik ben echt enorm zenuwachtig. Sinds afgelopen weekend ben ik nl bijna niet meer misselijk. En als ik wel misselijk ben dan weet ik zelf niet meer of het van de zenuwen is of gewoon van de zwangerschap... Het hoort dus bij die onzekerheid. Nu ben je dat over de zwangerschap, straks als je kindje er is ben je misschien onzeker over jezelf als moeder. Wat hierboven al gezegd wordt, als je inmiddels al 12 weken zwanger bent dan is de kans dat het nu nog misgaat zó ontzettend klein! Dat is gewoon een feit. Probeer daaraan vast te houden. En je kunt er zeker vanuit gaan dat er bij de volgende controle naar het hartje geluisterd gaat worden, dan heb je weer even een bevestiging (en dat is héérlijk!).
@ Lotje - ja kan me goed voorstellen dat je dan bang en onzeker ben! Ik heb ook zitten twijfelen over een angelsound, maar denk dat ik mezelf alleen maar gek maak ermee.. De VK zei ook dat je het hartje niet altijd hoort, en stel je hoort het een keer niet raak je helemaal in paniek terwijl de uk oke is, maar net even verkeerd ligt oid... @ Kell- ja wij gaan dat nu ook doen, maar dan met 17w6d. Doen we gelijk een geslachts bepaling Hoop dat ik daarna ook wat meer rust heb. @ Ago - gelukkig ga ik volgende week al voor het eerst naar het hartje luisteren! Vind het zo spannend! Alleen moet ik er rekening mee houden dat ik misschien niks hoor, want bij de echo zagen ze dat de baby tegen m'n ruggegraat aan ligt, waardoor we ook een inwendige echo hebben gedaan voor een beter beeld.. Maar hoop gewoon heel hard dat ik gelijk wat hoor!