Mijn man is super allergisch, kinderen bij een go met huisdieren zou echt geen optie zijn, dus ik zou een go er ook bewust op uitzoeken; huisdier- en rookvrij. Als de go dan een hond wil, prima natuurlijk, maar niet zo leuk als die hond er ineens plots zit bij ophalen zonder dat er iets over is aangekondigd. Ik zou dan dus ook een andere go zoeken.
Wij hebben zelf een hond en ik ben er in basis van overtuigd dat huisdieren heel goed zijn om mee op te groeien. Maar als je bewust kiest voor een gastouder zonder huisdieren, dan vind ik het niet raar dat je dus nu een andere gastouder zoekt.
Ik zou het inderdaad wel erg op prijs stellen als ze de ouders eerst had geinformeerd voordat ze de hond had genomen. Neem toch aan dat het een beslissing is waar ze eerst over na heeft gedacht en dus voldoende tijd had om de ouders hierover te informeren. Zelf ben ik echt een hondenvriend, maar denk toch dat ik het niet fijn zou vinden als de GO een hond heeft. Juist vooral omdat ze toch onvoorspelbaar kunnen reageren en dat kan ik me best voorstellen als hij veel kinderen om zich heen heeft, ze hebben daar niet altijd even veel zin in. Zeker als dan de GO even buiten beeld is, bv bij een kind naar bed brengen vind ik dat geen fijn idee. Mijn schoonouders hebben ook 2 honden en die passen 1 dag per week op mijn dochter. Ze vind het geweldig met die honden, echte speelmaatjes, maar ook dan komt het voor dat de honden weleens genoeg van haar energie hebben. En in dit geval zijn mijn schoonouders gewoon de gehele dag in beeld om dat in de gaten te houden (en natuurlijk kan ook bij een onbewaakt momentje iets gebeuren), maar dat vind ik anders dan bij een GO waar waarschijnlijk nog meerdere kinderen lopen.
Wat een rare gang van zaken! Dat had ze wel even kunnen laten weten. Het is misschien haar huis enz enz maar ze heeft haar 'bedrijf' ook thuis, dus zal ze ook met andere mensen rekening moeten houden! Onze gastouder heeft ook pas later een hond genomen maar wij kregen daar ruim van te voren al informatie over! Wel zo normaal lijkt me!
snap dat je het niet leuk vind. ze had van tevoren kunnen informeren. maar aan de andere kant, wil jij jouw angst overbrengen op je kind? en het punt van de hygiene.. kinderen die opgroeien met honden/katten hebben een betere weerstand.. het is natuurlijk je goed recht om een andere go te zoeken maar in je op zeg je dat je bewust gekozen hebt voor een go die geen dieren heeft en nu een puppy en later zeg je dat ze al een kat en konijnen had.. dat lijken mij toch ook huisdieren. zou me persoonlijk drukker maken om de scherpe klauwen van de kat dan een stoeiende pup
Ik snap je punt wel. Als je bewust een gastouder kiest zonder hond en er is er dan ineens wel één dan is dat natuurlijk niet fijn. De gastouder had dit van tevoren aan moeten geven maar verder staat het haar natuurlijk vrij om een hond te nemen. Je brengt je kind onder in iemands eigen huishouden en daar mogen zij natuurlijk dit soort beslissingen nemen. Als je dat niet wilt kun je beter voor een kinderdagverblijf kiezen. Wij hebben zelf een kat en ik ben sowieso een dierenvriend maar wij laten onze zoon al niet alleen bij onze eigen kat laat staan bij een vreemde kat of hond. Bij een gastouder kun je er niet van op aan dat dit nooit gebeurt. Er is gewoon te weinig toezicht. Daarom is gastouderopvang ook echt niet mijn ding.
Ik vind het vreemd dat jullie niet eerder geïnformeerd zijn. Wanneer je via websites een gastouder zoekt is het hebben van huisdieren en welke huisdieren dat zijn een zoekcriterium. Dus mag zij ervan uitgaan dat dit een punt kan zijn voor ouders. Niet professioneel dus. Maar dat is eigenlijk precies de reden dat ik voor een kdv gekozen heb. Het is toch altijd een spanningsveld, het privé leven van een gastouder waarin ze uiteraard precies mag doen wat ze zelf wilt en haar professionele leven, wat zich weer binnen dat privé domein afspeelt. Mijn vriend en mijn oudste zoon reageren allergisch op honden, voor mij zou het dus echt een probleem zijn als er in ene een hond op de opvang zou zitten. Daarnaast ben ik ook eens gebeten door een hond die echt heel lief was (volgens de eigenaar dan toch), dus vind ik dat je als vraagouder echt wel eisen mag stellen aan zo'n hond, bijvoorbeeld dat het dier succesvol een puppycursus heeft afgerond of in het geval van een puppy, dat het daar naar toe gaat.
Nou dit is wel een uitzondering neem ik aan. Ik ken geen enkele go die zomaar een hond neemt zonder dat te melden. Ik geloof niet dat mijn prive leven een spanningsveld oplevert tov de vraagouders. Klein beetje overdreven denk ik
Voor mij komt het helaas niet als uitzondering over. Misschien heb ik hele erge pech gehad, maar we mochten mijn zoon destijds direct komen ophalen, omdat de dochter van de gastouder zijn chronische snotneus te vies vond en niet wilde dat haar kinderen dan nog bij hun oma verbleven. Het gastouderbureau vond dit allemaal best, die vingen geld voor niets doen vanwege de opzegtermijn die we daarnaast nog bij hen hadden.
nou dan heb je idd pech gehad en ik vind het wel naief om te denken dat deze 2 gevallen model staan voor hoe het bij een go staan...rare gedachte. zal ik je even wat verhalen over kdv 's uit de doeken doen??? Dan haal je ze morgen weg daar denk. Prima dat je kiest voor een kdv ipv een go maar het is niet netjes om te doen alsof het allemaal een onprofessionele bende is
Je bedoelt dat kdv dat mijn zoon van 1 jaar oud kwijt was en een volle emmer met water kwijt was en dat die 2 samen gekomen zijn toen er niemand bij was en dat ze zich pas realiseerden wat er gebeurd was nadat ze mijn zoon kletsnat terug vonden? Ik zeg nergens dat het bij alle go's een onprofessionele bende is. Ik ken ook goede, maar ik ken ook slechte en die verknallen het voor de rest.
Er zijn heel veel goede gastouders. Ik snap alleen denk ik wel wat Berte met dat spanningsveld bedoelt. De gastouder van de kinderen van mijn zus is een schat van een vrouw maar zij zag vooral in het begin haar gastkindjes meer als "leuk om erbij te hebben". Als zij naar de markt wilde moesten de kindjes mee. Zonder overleg ging de dochter van mijn zus op het stuurstoeltje op de fiets. Op de terugweg een wit broodje in de hand, dan had ze ook weer gegeten. Dit was niet bepaald hoe mijn zus het wilde hebben. Nu gaat dat een stuk beter maar ik hoor wel vaker dit soort verhalen. Op zich goed dat de kinderen mee gaan in een normale gezinsstructuur maar als je als ouder specifieke verwachtingen hebt wordt het wel lastiger. Daarom moet gastouderopvang gewoon bij je passen. Maar er zijn ook genoeg gastouders die volop activiteiten met de kinderen doen en waar je nauwelijks verschil ziet met een kdv op dat gebied. En minder leuke/goede leidsters zijn er op een kdv ook maar daar lopen dan wel meer mensen rond die zo iemand kunnen wijzen op wat er mis gaat. Met name dat vind ik een prettig idee.
nou typisch, geen enkele van de go die ik ken via ons go werkt op die manier. Tenminste "leuk om erbij te hebben". Want als ik naar de markt ga gaan ze mee, kan ze moeilijk thuislaten. Ik vind dat soort uitstapjes niet zo vreemd. Maar verder doe ik veel in overleg en doe ik activiteiten en uitstapjes waarvan ik vind dat het een verrijking voor de kinderen is.
Als ik jouw reacties in andere topics lees verwacht ik dat jij ook heel bewust bent in wat je doet dus om jou als gastouder zou ik me zover ik nu kan beoordelen geen zorgen maken. 😊 Maar over dat naar de markt moeten. Op een kdv gaan de kindjes ook wel eens mee naar de markt of de winkel. Maar dit gaat dan wel om boodschappen voor het kdv of die gebonden zijn aan een activiteit. Mag een gastouder dan gewoon privé-boodschappen gaan doen onder werktijd? Want dat moeten kdv-leidsters ook in hun eigen tijd doen. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat normaal is op dat gebied.
Ja heb het direct aangegeven en ze snapte het helemaal. Ze heeft haar excuus aangeboden. Ik ga alsnog weg daar. En ze krijgt nog een ggd bezoekje denk ik!
Ik vraag ook niet inspraak! Met het is wel zo fijn als ze het van te voren meld. Blijkbaar wilde ze al langer een hond en als ze dat fijntjes van te voren had aangeven was ik daar nooit gekomen. De konijnen zitten buiten en de kat is ook grotendeels buiten. Vind een kat en een hond ook een vergelijking van heb ik jou daar. Mijn man is Surinaams en daar zijn honden bedoeld voor buiten als bewaking. Die moet er dus ook niks van hebben, bovendien is hij allergisch. En dat beest loopt dus gewoon binnen. Het is mijn ervaring en ik heb gewoon een hekel aan honden. Maar goed.. Ik heb meteen nadat ik het wist al opgezegd
Natuurlijk "mag" dat, een go is op dat gebied toch helemaal niet te vergelijken met een kdv leidster?? Die mogen nl ook niet weg om hun kinderen naar school te brengen tussendoor, maar ik kan de mijne moeilijk alleen laten gaan. De bedoeling bij een go is dat het kleinschalig en persoonlijk is en dat het kindje meedraait in het gezin...althans zo zien mijn vraagouders dat. Dus als ik een kind op school of sport moet afzetten dan gaan ze mee, en ook als ik langs de ah moet.
Gelukkig vinden mijn vraagouders het juist een verrijking dat hun kindje mee mag naar bijv de supermarkt,de markt of bijvoorbeeld de kringloopwinkel. Ik neem uiteraard geen bak vol kinderen mee als ik de weekboodschappen ga doen maar als ik wat kleine dingen nodig heb maken we er een uitstapje van. De grotere peuters mogen een kinderkarretje, ze helpen me met de juiste spullen pakken enz. Juist leuk toch? Ik doe oprecht veel meer met de kinderen dan toen ik op een kdv werkte. Toen ging 1/3 van de tijd naar administratieve rompslomp, 1/3 naar schoonmaken, wassen, weektaken die de baas verzon enz en de rest naar verzorgen van de kinderen. Ot: gastouder had dit natuurlijk wel moeten vermelden. Ik heb ook een hondje, die had ik al toen ik begon met dit werk en ze is gelukkig heel lief voor de kindjes. Maar het blijft een hond, dus als ik de kamer uit ga gaat de hond in de keuken waar de kindjes niet komen. Ook als ik even naar de wc moet of een kindje uit bed moet halen. En dat is best wel eens sneu voor de hond ook, die word continue gestoord in zijn slaap. Dus als er ooit iets met de hond gebeurd komt er geen nieuwe. Voor de kindjes vind ik het wel een enorme verrijking maar voor de hond niet.
Vind dat ook prima als de kindjes lekker meegaan! Moeten ze thuis toch ook... En als je die hond al had ja dan kies je als vraagouder daar bewust voor natuurlijk. Wel goed dat je geen risico loopt en de hond altijd in de bench stopt. En ik vind ook nog wel verschil in een klein hondje of een hond dat gewoon bijna een pony is😂 Dat is dus het geval bij mijn gastouder. Ook het hele huis stinkt naar hond bah....
Ik snap heel goed dat je op zoek gaat naar een andere go als je kiest voor iemand zonder dieren. Ik persoonlijk zou er geen problemen mee hebben. Wij hebben zelf honden (en meer haha) En ook onze go heeft een hond (en konijnen buiten)