Ik heb geen idee waar ze de lijst op hebben gebaseerd, maar dat zal ook met europeesche wetgeving te maken hebben, misschien dat een waterbuffel niet verboden mag worden omdat dat vlees/melk en werkvee is? Misschien klinkt het onlogisch dat bv muizen wel mogen, en russische hamsters niet, maar het kan best dat er een overschot aan muizen is die niet geschikt als proefdier waren en anders vernietigd werden bv? (noem maar wat hoor, ik weet dat niet.) Als alleen al de impulsaankopen werden beperkt dan scheelt dat al enorm veel dierenleed. Durf bijna wel te stellen dat het meeste dierenleed onder huisdieren daar uit voort komt.
Ik weet niet of die lijst dierenleed gaat veroorzaken of voorkomen. Er worden zoveel dieren verkeerd gehouden. Juist ook de konijntjes e.d. Ik zou liefst zien dat dierenwinkels geen dieren meer verkopen. Als je soms ziet hoe de knaagdieren en vissen erbij zitten....(of zwemmen). Ook vaak met heel verkeerde voorlichting. Kijk alleen al na hoeveel goudvissen er binnen een jaar door de plee worden gespoeld. Terwijl die beestjes ontzettend oud kunnen worden! Beter je diertjes bij een goede fokker halen of opvang. En inlezen. Of dat nou een hamster is of een konijn of een chinchilla of een lama.
@Blike1987 Inderdaad, laat de gewone dierenwinkels maar eens wat meer kennis op doen.. Wat er al gezegd is, hoevaak gebeurd het niet dat een jong konijntje verkocht wordt als dwerg en idd uitgroeit tot iets veel groters.. Hier moet meer controle op komen.. Dat winkels alleen iets mogen verkopen als ze daartoe ook de juiste kennis hebben en kunnen overbrengen
Helemaal mee eens. Ik ben het niet eens met dieren in gevangenschap maar maak me er zelf ook schuldig aan want ik heb goudvissen. (Wel in een aquarium) Ik ben het gedeeltelijk met die lijst eens maar dat er staat dat er meerdere dieren tot portemonees of laarzen worden verwerkt vind ik dan wel weer heel erg. En wat iemand al zei: meer voorlichting over schildpadden. Die kleine rakkers in de dierenwinkel worden zo groot als soepborden,iets waar niemand rekening mee houdt! Tropische vissen die verkocht worden worden vaak in een (te) klein aquarium gestopt,slangen en andere dieren ook. En ik vind dat het houden van roofvogels voor shows e.d verboden moet worden.
Ik heb weer een glimlach op m'n gezicht na dit topic. Tijd om m'n steppezebra een schone waterbak te brengen
Vind het een behoorlijke kortzichtige lijst en ga dan ook zeker niet voor of tegen stemmen. Op de lijst met toegestaane dieren zonder voorwaarden staan maar 4 dieren. Als je er even op googled kan je lezen dat er tot nu iets van 60 soorten onderzocht zijn. Terwijl er naar schatting honderden diersoorten gehouden worden in nl (waarvan niet alles een zoogdier is natuurlijk)
Uiteindelijk zal het er echt wel door komen, net als een aantal jaar geleden de cites lijst voor vogels kwam dat gaf ook heel veel stress bij de vogelaars en uiteindelijk viel het allemaal nog wel zoveel mee, alleen je administratie werd wat groter want voor sommige vogels had je ene papiertje nodig dus dat was goed te doen. Maar ben het er zeker mee eens dat de kennis in veel winkels wel wat beter mag, maar ook bij bepaalde fokkers, want wat daar gebeurt is soms ook schrijnend, een konijnhok op een vierkante meter met 2 konijnen erin en jongen maakt je nog geen (goede) fokker. En van mij hoeft er geen verbod op exotische dieren te komen, die dieren worden vaak erg goed verzorgt, brrr. Zou ze zelf nooit willen hebben maar vind het erg mooi om te zien hoe goed er vaak voor die dieren gezorgd wordt en dat ze echt hun levenlang bij dezelfde eigenaar blijven, iets wat je tegenwoordig van de gemiddelde hond, kat en konijn vaak niet kunt zeggen vooral niet nu de vakantie weer begint .
Dat geldt voor practische alle dieren die worden verkocht in een normale dierenwinkel. In een exotische dierenwinkel wordt er echter meestal wel gevraagd waar je van plan bent het dier in te gaan houden, krijg je informatie over wat je juist niet of wel moet doen. Welk voer en welke lampen je het beste kunt kopen... En ik heb zelfs weleens iemand zien weigeren een schildpad te verkopen omdat diegene de indruk wekte dat z'n 5-jarige er helemaal zelf voor mocht/moest gaan zorgen. Een kleinblijvende landschildpad overigens... Die doen het prima in een goed terrarium. Maar het is gewoon niet echt een huisdier voor kleine kinderen. (Sterker nog.. Ik durf te zeggen dat alle huisdieren onder supervisie van een volwassene moeten staan... En dan bij voorkeur een volwassene die zich heeft ingelezen en het geen probleem vindt om de complete verzorging op zich te nemen indien nodig. Want die kans is toch wel groot met kleine kinderen uiteindelijk.) Ik heb overigens ook weleens iemand een hagedis zien verkopen aan ouders met een kind in de buggy. Dochter wilde zoooo graag huisdieren en ze hadden geen zin in haren en dergelijke rommel. Dus heeft de beste man ze een hagedis verkocht die levend voer eet? Mensen vinden haren al te vies om aan te raken hoe kun je ze dan dat ooit adviseren? Was overigens niet in een exotische dierenwinkel maar in een hele grote dierenzaak waar ze alles verkopen.. Van konijntjes en hamsters tot uilen, eekhoorns, hagedissen en alles daartussen.
Dat geloof ik niet, want de dierenwinkel hier staat ZO onwijs vol, dat er geen eens plek is om zieke konijntjes tegen de muur aan te gooien Ze zullen zieke konijntjes ongetwijfeld op een andere manier om het leven brengen, maar HIER gaan ze er niet mee tegen de muur aan gooien. Misschien stoppen ze ze wel bij de slangen in het hok of draaien ze simpelweg hun nek om, maar niet tegen de muur. Verder vind ik dat je ongeacht het dier wat je graag zou willen 'hebben' de juiste correcte zorg moet kunnen geven.
Yes, want in het magazijn erachter kun je je derrière niet keren Nee even zonder gein, de zieke konijntjes zullen ongetwijfeld wel verdwijnen. Maar dat gebeurt bij een fokker van speciale paars gestreepte bora-bora-konijntjes nét zo goed. Die is daar heus niet anders in.
Nouja.. Vogels gaan ook dood als je ze op de grond gooit.. En een vloer hebben ze vaak nog wel. En ik snap het ook nog wel als het zou gebeuren. Net als de nek omdraaien. Het is nog altijd diervriendelijker dan een langzame en wellicht pijnlijke dood. De manier waarop verdient wellicht geen schoonheidsprijs maar een baby-konijn laten inslapen dmv injecties is ook geen optie. Hoe kleiner het dier hoe moeilijker dat is om goed te doen.. En als je het verkeerd doet is het heel wat vervelender dan meteen dood gaan. En om elke dierenwinkel nou te verplichten een gasinstallatie neer te laten zetten.. Dat gaat ook heus niet gebeuren. Waar ik met een dierenwinkel meer mee zit is dat ze er op los fokken.. (Familiebanden geen probleem... En erfelijke problemen? Tja.. Die komen toch pas na de verkoop aan het licht) en de manier waarop veel (dus zeker niet alle) dierenwinkels hun dieren houden. Natuurlijk, die mensen moeten ook eten... Maar ik betaal dan toch liever net ietsje meer voor m'n huisdieren. Maarja.. Ik koop ook geen impulshuisdieren Dus wellicht is mijn mening niet representatief...
Ow jee... het ene topic is nog niet afgekoeld of het andere topic wordt alweer verhit ..... Jullie reageren slecht op zomerse temperaturen dames!
Haha ik zit anders heerlijk relaxt in de tuin met een grote schaal kersen van de markt. Enjoying the good life
Ik vind het op zich goed dat ze een lijst maken en dat ze iets aan dierenleed doen. Maar de lijst op zich slaat nergens op. Exotische dieren vind ik niet in een huiskamer horen. Paar weken terug was bijv een huid vol dieren op tv met een paar dat alligators in huis hadden die hun kont niet konden keren in het badje waar ze zaten. DAAR mogen ze wat aan doen. En inderdaad de dierenwinkels en tuincentra s aan banden leggen die konijntjes als broodjes verkopen. Kleine kooitjes verbieden enz. Net nog op tv dat er ik weet niet hoeveel konijnen in de opvang zitten omdat ze in een opwelling bij de dierenwinkel gekocht zijn. Of samen met een bosje rozen bij het tuincentrum. Dieren die thuis alleen zitten in binnenhokjes, nooit los komen enz. Het lijkt wel of die lijst lukraak gemaakt is. Waarom wel een russische hamster niet maar een andere hamster of konijn wel? Waarom mag een lama (of was het een alpaca) niet meer? De mensen die die dieren hier in de wei hebben staan zijn er super goed voor. Veel ruimte enz. Hetzelfde met chinchilla's. Die staan ook op zo'n lijst. Tuurlijk zijn er mensen die ze alleen houden, in van die lagenkooien in de woonkamer. Mawr waarom die mensen niet begeleiden of aanpakken? Er zijn genoeg mensen die WEL goed met hun chins omgaan. Goede huisvesting en voeding hebben, weten dat het nachtdieren zijn enz. Wat gebeurd er nu? Als dit door gaat en 1 van je chins gaat dood dan mag je dus geen nieuwe kopen. Terwijl het voor de overgebleven chin juist belangrijk is dat deze een maatje heeft om niet kapot te gaan van eenzaamheid. Nee, dat kan dan niet. Dus dan word je min of meer gedwongen om je over gebleven chin, die je misschien al jaaaren hebt, af te staan aan een opvang of iemand die er ook 1 alleen heeft. Opvangen die vol komen te zitten enz.