huiselijk geweld en echtscheiding, wie heeft er tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 27 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit is geen vraag voor mezelf, maar voor een vriendin van mij. Even geprobeerd in het kort samen te vatten:

Zij woont in R'dam, en zit in een enorme nare situatie, en zit eigenlijk behoorlijk klem. Ze wordt al ondersteund door Arosa, maar krijgt op dit moment geen urgentie voor een ander huis. Zij woont nu dus nog steeds samen met haar man die regelmatig (vooral verbaal en geestelijk, af en toe ook lichamelijk) geweld gebruikt. Zet de kinderen tegen haar op (zegt dus tegen ze dat hun moeder een vieze K hoer is etc) controleert al haar telefoongesprekken etc etc.
    Hij wil zich bijv failliet laten verklaren (en haar dus ook), vragen aan zijn baas om salarishalvering, om haar geen partneralimentatie te betalen (wat niet kan, maar goed, zo gestoord denkt hij)
    Zij krijgt geen huishoudgeld (werkt zelf niet meer, want is al jaren thuisblijfmoeder) van hem, hij doet de boodschappen, maar ze heeft bijv al 2 weken geen groenten op.

Een ander slot op de deur kan niet (want dat mag niet) Zij is wel de hoofdbewoner, maar omdat hij daar ook woont mag dit dus niet. Hij wil niet uit het huis en zij kan nergens terecht, wil ook graag in de buurt blijven wonen, ivm school van de kinderen. De jongste begint volgende week op speciaal onderwijs en taxivergoeding wordt bijna niet meer gegeven in rotterdam, dus moet ze een beetje in de omgeving blijven wonen.

Wijkagent is wel ingeschakeld, maar kan/wil ook niet helpen, als ze wil bellen naar iemand doet zij dit bij de huisarts in de praktijk.

Hoe kan zij aan een urgentie komen, als de politie niet mee wil werken? Lichamelijk geweld gebruikt hij momenteel niet (wel gedaan in het verleden) omdat hij weet dat zij aangifte doet. Een advocaat kan momenteel nu niets omdat het protocol scheiden/huiselijk geweld anders is op het moment dat beide partijen nog samen in 1 huis wonen. Er wordt dus pas ingegrepen op het moment dat ze uit elkaar wonen :x:(

Misschien weet iemand hier nog een woning, of een makelaar die vrije sectorwoningen heeft onder de huurgrens (ivm huursubsidie).

Wie heeft er goede tips, wil misschien mee helpen zoeken?

2. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
  3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik zelf ook, vandaar dat ik haar probeer wat te ondersteunen. Ik weet zelf hoe moeilijk het is om in zo'n situatie een scheiding en huis te regelen. voor mij is het inmiddels al heel wat jaren geleden, maar toen kreeg je wel urgentie, tegenwoordig gaat het een stuk moeilijker.

Dank je wel voor de links!

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kan hij niet weg?

5. Evientje

Evientje Niet meer actief

Kan Arosa niks betekenen om een huisverbod op te leggen?
    Evt maatschappelijk werk van de school/scholen inschakelen.
    En maar dan moet ze sterk in haar schoenen staan contact opnemen samen met Arosa en de huisarts naar jeugdzorg aangezien ook de kinderen er nu de dupe van worden!?

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, dat vertikt hij :x

7. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ja vandaag de dag kun je de urgentie wel vergeten.
    Sterkte voor je vriendin en graag gedaan voor de links.

Hier staan ook nog een paar, via een makelaar.

Huurwoningen Rotterdam | Wonen MVM Makelaars

Ik weet niet hoeveel slaapkamers nodig zijn, maar hier staan een paar met 2 en enkele met 3 slaapkamers en onder de huurtoeslag grens.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, een van de problemen is dat zodra hij fysiek geweld gebruikt, zij Arosa/politie kan bellen en zij en de kinderen per direct worden weggehaald. Maar omdat hij weet dat zij instanties heeft ingeschakeld (via het controleren van de telefoonrekeningen) houdt hij zich fysiek gedeisd. Mondeling geweld is nog steeds dagelijks aan de orde, net zoals hij de kinderen tegen haar op zet.

Dat van BJZ zal ik nog eens met haar bespreken van de week, vandaar dat ik hier zoveel mogelijk tips en ideeen wil.

Overigens: een laptop heeft ze niet nu, want die heeft hij afgepakt en ligt bij zijn ouders :x

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar hoe gaat ze die woning betalen?

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ze heeft 3 slk nodig, liefst in Zevenkamp of Ommoord.

Probleem is ook nog (vergeten in OP te zetten) dat hij express de laatste 2 mnd geen huur heeft betaald, want als je achter loopt krijg je geen urgentie en dus geen huis.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

In eerste instantie door bijstand aan te vragen, plus dat hij partneralimentatie moet betalen, waar hij dus onderuit wil komen. Hij heeft een prima salaris namelijk, maar wil die dus door zijn baas laten halveren (wat niet mag wettelijk, dus heeft hij pech)

Daarna zal zij weer gewoon werk proberen te vinden, ze is na de bevalling van de jongste gestopt met werken, hopelijk vind ze snel weer wat.

12. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Naar een blijf van mijn huis met de kinderen en van daar uit dingen regelen. Is geen fijne oplossing maar denk de beste manier om weg te komen. Sterkte voor je vriendin.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Als zij de hoofdbewoner is kan ze hem gewoon uitschrijven en er dan een ander slot op plaatsen voor tijdelijk, tot ze iets anders heeft.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Plus dat ze gewoon aangifte kan doen van mishandeling, dan kan hij worden aangehouden en dan kan de politie er wel iets mee.

Psychische mishandeling is ook strafbaar.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Echt waar? Tegen haar is gezegd dat dat niet mag omdat hij er tegelijkertijd met haar is gaan wonen. Zijn ze dan niet samen hoofdbewoner?

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Als het huurcontract op haar naam staat is zij de hoofdbewoner. Dan kan je hem gewoon laten uitschrijven.

Als zij aangifte doet kan hij een huisverbod krijgen etc.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar de wijkagent doet er niks mee, welke weg zou ze nu het beste kunnen bewandelen? Want ze wordt van het kastje naar de muur gestuurd!

Advocaat doet nu ook niets, ivm met protocol huiselijk geweld/scheiden/samenwonen!

Ze staat echt met de rug tegen de muur voor haar gevoel.

18. DoubleD

DoubleD Bekend lid

12 okt 2013
    578
    19
    18
    Als het niet lukt om hem uit huis te zetten, of er gaat teveel tijd overheen. Dan inderdaad blijf van mijn lijf huis. Kan dit niet in combinatie met de kinderen, dan kunnen de kinderen eventueel naar een crisisopvang tot moeder duidelijkheid heeft over huisvesting.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Aangifte doen van mishandeling. Dan pas gaat het balletje rollen mbt jeugdzorg etc want dat wordt automatisch opgemaakt als er kinderen in het spel zijn.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Kinderen doet ze echt niet naar de crisisopvang, dat kan ik zo al vertellen. Dan slikt ze wel wat extra beledigingen volgens mij. Vergis je niet he, als je al jaren in zo'n situatie zit, maken die paar maanden voor je gevoel ook niet meer uit. Ja, achteraf wel, maar niet op dat moment.

Deel Deze Pagina