Huishoud "lijstje" gezocht.

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 22 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Zijn daar lijstjes voor ?:oops:
    Ik kijk gewoon wat nodig is... nu met een newborn is het niet weg te werken de was haha. Nu nog verlof dus ik doe elke dag wel wat in het huishouden. De standaard dingen gebeuren wel wekelijks. Maar bijv bovenop kasten afstoffen vergeet ik vaak.. moet daar wat vaker aan denken haha.
    Ik heb ook een grote hekel aan het huishouden, maar goed, ik hou van een opgeruimd en schoon huis dus ik doe het wel.
     
  2. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Maak het jezelf niet te moeilijk. Begin klein en probeer het op te bouwen. Waar een wil is, is een weg, je moet er geestelijk ook aan toe zijn. Nogmaals ik werk niet buitenshuis en vind het leuk om mijn huis bij te houden. Het werkt voor mij therapeutisch dus voelt niet als een last of verplichting. Als ik dat gevoel niet zou hebben dan zou ik het lastig vinden denk ik.

    Wat betreft de glazenwasser, een tip daarvoor.
    Maak de eerste keer een afspraak en laat hem dan in het vervolg zelf komen om de zoveel tijd zonder dat jij dit hoeft te plannen.
    onze glazenwasser komt 1x in de 2 maanden en stuurt me de avond ervoor een appje wanneer hij komt. Zo hoef ik alleen rekening te houden met het openen van de tuinschutting en betaling klaar te leggen. Als ik eenmaal zie dat ze van buiten lekker schoon zijn dan krijg ik vanzelf zin om binnen ook te doen.
     
  3. sejh1988

    sejh1988 Bekend lid

    28 jun 2016
    763
    458
    63
    Taalvrijwilliger, activiteitenbegeleider (vrijwill
    Ik heb niet alles gelezen :oops:

    Ik volg sinds een half jaar het FLY (FINALLY loving yourself) Lady systeem en dat werkt voor mij als een tierelier! Je begint eigenlijk met een 30 stappenplan, wat voor mij wel heel fijn was, maar niet perse noodzakelijke
    Het systeem leert mij om mijn taken goed te kunnen verdelen, qua hoeveelheid maar ook qua tijd. En vooral mezrlf niet voorbij te lopen. Vaak blijven zaken liggen en dan ga ik er keihard tegenaan en ben ik zo kapot dat ik er een dag van moet bijkomen. Dankzij dit systeem werk ik met zones en timers en is alles netjes bij en kan ik het ook bijhouden.

    Op YouTube staan heel veel filmpjes, er is een Facebook groep en een app voor de iPhone.
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ultieme tip is gewoon bijhouden.
    Elke dag na het koken het aanrecht, plaat en micro. Elke ochtend toilet met een vochtig doekje (2x in de week grote beurt). Elke dag beneden de vloer ff als de kinderen op bed liggen. Vloer boven elke week want we lopen nooit met schoenen binnen en als we 1x per week dweilen is het water nog brandschoon.
    Koelkast doe ik regelmatig van binnen en dingen als gordijnen en ramen enzo; daar heb je toch geen lijstje voor nodig? Gewoon wanneer nodig. keukenkastjes van binnen doen we sowieso elk voorjaar en najaar (dit is echt genoeg, het is nooit smerig) en de was doen we dagelijks. Straks met 3 kindjes elke dag wel denk ik.

    elke dag hier dus resumerend:
    - toiletten vochtig doekje
    - stoffen
    - aanrecht, micro en kookplaat
    - beneden zuigen en dweilen
    - vaatwasser en (was)

    2 x per week:
    - toiletten grote beurt
    - boven zuigen
    - elk weekend boven dweilen

    indien nodig maar met regelmaat:
    - sopje oppervlakken
    - trap
    - houtwerk
    - koelkast
    - diepvries
     
  5. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik doe zo maar wat, de dagelijkse standaard dingen gaan prima en de grote klussen blijven wel eens liggen. Inmiddels maak ik me er niet meer druk om, ik word dit jaar 44 jaar en moet maar eens accepteren dat ik er een gruwelijke hekel aan heb. Ik werk tenslotte ook nog 30 uur in de week. Mijn man doet inmiddels ook best wel iets maar soms heb ik daarna er nog meer werk aan.:rolleyes:
    Huis is schoon en ik raak niet in de stress als alle badkamertegeltjes al 2 maanden niet zijn opgepoetst.
     
    MinnieMouse94 en Mamafiets vinden dit leuk.
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Nee hoor. Kan zat erger.
    Hier totaal geen energie, maar wel 7 dagen per week met 3 mannen en 2 katten binnen zitten. Dat geeft veel rommel. Dus we doen hier echt alleen het hoogst noodzakelijke en op de laagst mogelijke frequentie.

    Dagelijks: kattenbakken scheppen, aanrecht en afwasmachine.

    2 keer per week: beneden stofzuigen. Wasje draaien (blijft vaak schoon maar opgevouwen in de schone wasmand op zolder tot iemand het nodig heeft. Tussendoor vouw ik wel af en toe wat en neem het mee. Strijken doe ik niet meer).

    1 keer per week de wc's schoonmaken.
    Én elke zaterdag een ander klusje erbij, zoals badkamer een snelle beurt, boven stofzuigen en/of de werkkamer stofzuigen en opruimen.

    Grote klussen moeten maar even wachten tot we weer wat energie hebben of vakantie. We werken er ook allebei bij.

    Én nee. Ik vind dit niet het juiste moment voor poetshulp te zoeken. Ik wil geen extra persoon in huis als we er allemaal zijn. Wanneer we weer af en toe naar kantoor kunnen ga ik wel weer op zoek. Onze oude hulp is gestopt helaas.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  7. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik doe dagelijks;

    Stofzuigen
    De keukenkastjes afnemen en 1 kastje binnenin
    Doekje over de wc
    Iedere dag 1 wasje, meteen weg vouwen. Als je het op moet hangen, hetgeen afhalen wat er hangt en dat direct opruimen.
    Bedden opmaken
    Deuren en klinken afnemen

    Wekelijks ( extra er bovenop )

    Woensdag: afstoffen en de badkamer
    Vrijdag: bovenverdieping
    Maandagavond; koelkast uitzoeken en schoonmaken zodat de bezorgde boodschappen dinsdag er in kunnen
    Paar keer in de week loop ik wel een rondje langs mijn plantjes.

    1x in de maand de badkamer goed ( dus alle tegels ect )
    1x in de 6 weken de ramen binnen en buiten en de jaloezieën ( dit plan ik ergens in die week erbij wanneer het uit komt )
    1x per maand de administratie opbergen
    1x in de 3 maanden de vriezer opruimen ( wanneer er vanuit de slager weer nieuw vlees komt )

    En dan de tijd die ik over heb gebruik ik voor extra dingen zoals een keer al het speelgoed schoonmaken, de kasten opruimen ect ect.

    Verder is het vooral bijhouden, direct netjes opruimen scheelt echt.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ik heb nog wel lijsten van de thuiszorg, Kan je wel in een PB sturen allicht kan je daar wat mee? Zijn wel van heeeeeel wat jaren geleden (toen ik nog in de thuiszorg zat) maar heb ze bewaard destijds.

    Ik gebruik de app: our home daar kan je een familie in aanmaken en dan kan je alles inplannen met herhalende taken en dingen toewijzen. Ben je klaar schrap je t af. Boodschappen zijn er ook in te zetten, hij houd dan ook past puchases bij dus je zet ze makkelijk weer terug. De mijne is geordend op afdelingen, schuif alles er in en je hebt gelijk de route. Afd.1 is conserven, Afd 2 groente en fruit, Afd 3 pasta spul etc.
     

Deel Deze Pagina