Jaaaa toch helaas daar moeten we nog even op wachten denk ik misschien de toekomst een robot schoonmaker. Of ga ik nu te ver
Mijn routine, als er visite komt doe ik het huishouden van 2 weken binnen een half uur. Verder doe ik maar wat. Ik kijk per dag waar ik tijd voor wil maken en wat er nodig is. Ik vind nu ik weer meer binnen zit het wel makkelijker om het huishouden bij te houden. Maar mijn zoontje is nog klein om alleen naar buiten te gaan, dus dan zit ik vaak uren in de tuin te niksen, dan komt er weinig van het huishouden.
Nee hoor dat gaat zeker niet te ver. Als kind hadden wij een commodore64 als enige vorm van computer in huis. Nu bestuur ik mijn lampen met Google, telefoon en batterijloze knopjes etc Een schoonmaakrobot moet dan toch ook kunnen
Elke dag doe ik een uur lang 10 minuten klusjes: 10 minuten stofzuigen 10 min wc 10 min woonkamer opruimen etc Ik kies dan wat op dat moment het meest nodig is, want het hele huis red ik niet in een uur. De klusjes red ik wel in 10 minuten, ik zit niet met een half gezogen kamer hoor, haha. Maar zo hou ik het goed bij omdat alles elke dag of om de dag wordt schoongemaakt en/of opgeruimd. Op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag doe ik nog 3x 15 min grotere klussen die ik verdeel in zones. Die zones verdeel ik in weken. Week 1: woonkamer, keuken, achtertuin. Ik doe dan in 15 minuten zoveel mogelijk goed schoonmaken in de woonkamer. Dit doe ik ook in de keuken en achtertuin. Dit is dus 45 min per dag, 4 dagen per week. Hierdoor hou ik alles prima bij en is het ook echt schoon. En nog belangrijker: ik blijf niet de hele dag schoonmaken waardoor het goed vol te houden is. Ik maak per week dus 7 uur oppervlakkig schoon en 3 uur uur goed schoon. De was hou ik goed bij, zet het 's ochtends aan en hang het 's avonds op. Het moet bij je passen. Maar persoonlijk vind ik elke dag een uurtje het huishouden en op mijn vrije dagen 3x 15 min erbij niet veel. Het geeft mij ook rust. Ik kan niet ontspannen als ik weet dat ik het huishouden moet doen. Nu kan het wel, omdat ik weet dat ik op andere momenten de klussen heb gepland.
Ik poets op maandagmorgen van boven naar beneden. Ik ga eraan als een malle, maar om 12.30 kan ik lekker een broodje eten en ben ik klaar. Elke week komt het volgende aan bod; - boven alles nat afdoen - bedden verschonen - boven alles stofzuigen - toilet en douche boven goed schoonmaken en dweilen - onder het toilet goed schoonmaken en dweilen - onder alles nat afdoen - alles onder stofzuigen - alles onder dweilen Ondertussen draai ik de wasjes van het beddengoed, gaat in de droger en kan weer lekker fris in de kast. Elke week is er weer een ander extra klusje, de ene week doe ik de badkamertegels met de stoomreiniger, de andere week was ik de ramen, de andere week mest ik de kledingkasten uit, de andere week de keukenkastjes... Elke dag zorg ik voor een opgeruimd huis. Afwas wordt direct in de vaatwasser gezet en de tafels en aanrecht worden direct na het eten afgedaan. Zo blijft dit altijd clean en ziet het er netjes uit. Wassen doe ik daarlangs ongeveer 5/6 wasjes per week. Op donderdagmorgen doe ik altijd strijken. Op dinsdag en donderdagmorgen als de kids op school zijn ga ik altijd naar de supermarkt mijn boodschappen halen... En zo na het eten of spelen of wat dan ook, eens de stofzuiger door de kamer of keuken op... Dit is meestal dagelijks.
Nou komtie van hier: Elke dag: - toiletten, een wasje draaien, droger (ophangen) en/of vouwen., Kattenbak leegscheppen, afwassen en dan gelijk de kastjes van buiten. Om de dag: - Beneden stofzuigen en dweilen en de grote oppervlaktes afnemen (zoals de tafel, bureau, tv meubel en vensterbanken. Maandag: - dagelijkse dingen - Alles extra soppen en stoffen (deuren, stoelen, kastjes etc etc) Dinsdag: - dagelijkse dingen - planten water geven - 1 a 2 keukenkastjes van binnen Woensdag: - dagelijkse dingen - Bovenverdieping stofzuigen - Badkamer Donderdag: - dagelijkse dingen - Boven kamers stoffen en vlug zuigen - Bedden verschonen Vrijdag: - dagelijkse dingen - eventueel de weekboodschappen Zaterdag: - dagelijkse dingen - eventueel wekelijkse boodschappen Zondag: Niks 1x per maand: - ramen zemen - hoezen kussens bank wassen Wanneer nodig: Honden in bad, gordijnen Denk dat ik zo alles wel heb.
FlyLady is wel handig voor als je echt totaal geen schoonmaak prinses bent wel veel reclame mailtjes dus ik deed alleen de 'baby steps' op de site. Hmm... misschien moet ik er maar weer eens mee beginnen Als je al die mailtjes niet erg vind, er staan vaak wel veel tips in en opdrachten voor elke dag. 'Baby steps' is 30 dagen routine om erin te komen. Kleine simpele taakjes van paar minuten, hot spots aanpakken, per kamer aantal minuten wat doen enz
Ja heb het gezien. Heb daar de rest van het gezin bij gezet. Maar ze kunnen dus niet hetzelfde zien op hun eigen apparaat (misschien wel met Premium, dat weet ik niet) Dus vooralsnog houd ik het bij. Zei al tegen man dat ik gewoon elke ochtend een screenshotje naar hem zal appen Kan je ook zien welke taken je hebt afgevinkt? Dat zie ik nergens terug. Ben met een begonnen. Man en ik beide 2 taakjes gedaan. Ik zie ze nu wel op de lijst voor morgen (waren dagelijkse taken). Maar zie nu alleen aantal afgevinkt per persoon, maar niet welke dat waren.
Ik heb sowieso voor de app moeten betalen geld ik. Dus zou kunnen dat het een premium ding is. Dagelijkse taken laat hij eigenlijk gewoon op dezelfde manier staan als je die een dag eerder doet. Bij taken waar meer tijd tussen zit maakt hij ze wel weer groen en vinkt ze af. En als ik taken echt helemaal weg wil hebben uit de lijst tik ik even bovenaan in het grijze bankje en dan ververst hij de lijst en verdwijnen gedane taken. Je kan die taken dan wel weer terug vinden in een ander menu. (Eerste scherm op vinkje onderaan tikken)
Dat heb ik dus ook. Maar dingen zijn te vaak te lang vies. En ik erger me eraan. Dus nu op ziek naar een betere routine/prioritering/verdeling
Wow ik vind het knap en vind mijzelf nu erg vies hahaha. Slaapkamers dweil ik hooguit elke maand een keertje. Badkamer schiet er nu ook vaak bij in omdat ik het lastig vind om met mijn zoontje te doen en door zwangerschap heb ik nu erg weinig energie. Slaapkamer dweil ik elke dag rondom de kinderstoel van mijn zoon en verder ook maar 1x per 2 weken ofzo.
De slaapkamers van ons zijn maar heel klein dus dat scheelt denk ik ook wel. Als ik dus geen schema hebt word het een puinzooi op deze manier blijft alles netjes. tijdens het tandenpoetsen sta ik ook vaak de wastafel schoon te maken met zo een wegwerp doekje
Wow wat een gepoets. Ik heb nu idee dat mijn huis heel vies is. Ik ben alleenstaand. Ik werk maandag t/m woensdag. s Avonds na werk doe ik niks. Dan ben ik te moe. Op donderdag worden de boodschappen bezorgd, ruim ik de ontploffing op van de afgelopen 3 dagen, haal een doekje met franse slag door huis, en stofzuig ik de hut. Als ik puf heb doe ik zondag nog een keer de stofzuiger door de hut en probeer 1x in de week te dweilen. Bedden verschonen doe ik 1x in de 2 weken. Was draaien doe ik als machine vol is of als ik een bepaald kledingstuk nodig heb. Voor mijn dochter er was was wel een bepaalde routine. Eerste maanden na geboorte huishoudelijke hulp gehad maar die stopte er mee. En door corona en andere omstandigheden niet op zoek naar een ander geweest. Ik zou wel willen dat het opgeruimder en schoner is, maar weet niet hoe en waar te beginnen.