Huishoud routine

Discussie in 'De lounge' gestart door Luchia, 4 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweety28

Sweety28 Bekend lid

25 jun 2014
    808
    285
    63
    #61 Sweety28, 6 okt 2020
    Laatst bewerkt: 6 okt 2020
    Heerlijk om alle schoonmaakroutines te lezen. Hier wisselende werkdagen (28 uur, ene week werk ik 24 uur en andere week 32 uur) dus best een gepuzzel geweest wanneer ik nou wat het beste kon doen. Ik heb daarom een dagroutine wat ik iedere dag doe.. soms sla ik iets over maar over het algemeen doe ik het meeste wel iedere dag waardoor het wel schoon/opgeruimd blijft. De grote huishoudelijke klussen bekijk ik dan per week. Tegenwoordig heb ik 1x in de 2 weken dat ik vrij ben en zoon naar kdv is. Op deze dag heb ik dus van 0900-1700 mn handen vrij en doe ik ontzettend veel in huis zodat ik de andere dagen als ik vrij ben en zoon thuis is zo min mogelijk met huishouden bezig hoef te zijn. Dit geeft mij zoveel rust!

Mijn dagelijkse routine
    1. Ochtendrondje: Bedden opmaken, gordijnen en ramen open, slingerende kleding opruimen, katten eten/water geven.
    2. Was: Iedere dag 1 was draaien
    3. Badkamerswipe: doekje over wastafel, kraan en spiegel en toilet schoonmaken (snelle beurt) (vaak doe ik dit even snel als zoon savonds in bad zit)
    4. Keuken: eettafel opruimen, kinderstoel schoon, vaatwasser inruimen, aanrecht opruimen en schoon, fornuis schoon, kastdeurtjes schoon, vuilniszak weggooien
    5. Avondrondje: speelgoed opruimen, beneden stofzuigen (+ dweilen indien nodig), toilet beneden schoon (snelle beurt)
    6. Vaatwasser: uitruimen in de avond zodat volgende ochtend ontbijtspullen meteen in vaatwasser kunnen

Voor de strijk hebben wij hulp, de buitenramen een glazenwasser en boodschappen bestellen wij online.

Wekelijks:
    -Bedden verschonen
    -Was vouwen
    -Schone was opruimen
    -Benedenverdieping stoffen
    -Bovenverdieping stoffen
    -Bovenverdieping stofzuigen en dweilen
    -Toilet beneden uitgebreid schoonmaken
    -Badkamer uitgebreid schoonmaken (douchecabine, muren/voegen, toilet, wastafel en vloer)
    -Planten water geven
    -Ramen binnen bovenverdieping
    -Ramen binnen benedenverdieping
    -Prullenbakken/luieremmer leeg
    -Glas/luiers wegbrengen
    -Keuken uitgebreid schoonmaken (oven, magnetron, koelkast, afzuigkap, buitenkant kastjes en binnenkant kastjes)

Zowel voor de dagroutine als de wekelijkse klusjes heb ik een schema in mijn agenda waarop ik alles afstreep.

En als laatste opruimen en weggooien! Wanneer ik tijd heb pak ik regelmatig een kast of la aan en gooi dan alle rommel weg en ruim het overige op. Of ik pak de voorraadkast of keukenkastjes aan. Zo blijft het ook opgeruimd en hoef ik niet eens in de zoveel tijd echt puin te gaan ruimen. Ik maak dan ook veel gebruik van mandjes en vaste plekken. :D

Nu klinkt het misschien alsof het huis hier altijd schoon en opgeruimd is maar dat is ook niet zo hoor! Met een zoon van 3 jaar, een rommelkont van een man en 2 katten word er echt wel geleefd in huis en is de boel regelmatig ontploft. Maar met mijn schoonmaakroutine lukt het me om het naast m’n werk goed bij te houden én tijd over te houden om echt met m’n zoontje bezig te zijn. Een goede balans dus.

Marsepein vindt dit leuk.
  2. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Bij mij ziet het er ongeveer zo uit,en blijft het bij mij netjes en schoon

Maandag

Opruimrondje
    Was draaien/ophangen/vouwen
    Keuken opruimen/vaatwasser
    Stofzuigen

Dinsdag
    Opruimrondje
    Stofzuigen

Woensdag
    Opruimrondje
    Stofzuigen
    Wc schoonmaken
    Trap afnemen

Donderdag
    Opruimrondje
    Stofzuigen

Vrijdag
    Opruimrondje
    Stofzuigen
    Wc schoonmaken
    Beneden alles nat afnemen/stoffen.
    Dweilen
    Trap afnemen
    Gasfornuis schoonmaken
    Wasbakken ontkalken

Zaterdag
    Opruimrondje
    Stofzuigen
    Badkamer schoonmaken

Zondag

Opruimrondje
    Stofzuigen
    Bedden verschonen en opmaken
    Boven stofzuigen

Wekelijks/Maandelijks
    Boven dweilen
    Apparatuur ontkalken
    Ramen wassen
    boven schoonmaken

Marsepein vindt dit leuk.
  3. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Elke dag maak ik beneden alles schoon; keuken, vloer (stofzuigen en meestal ook dweilen), tafels en snel overal een doekje langs. Ook de wc's loop ik dagelijks na.
    De badkamer, direct na het douchen overal de handdoek even overheen. Dus hij is eigenlijk nooit echt vies. Boven ruim ik ook alles op en maak de bedden netjes op.

Eens in de 2 weken komt de schoonmaakster, die pakt boven alles beet. Badkamer, stofzuigen en mijn strijkwerk. Vouwen hou ik zelf bij. De was is niet mijn sterkste kant en daar loop ik altijd een beetje tegenop. Tegenwoordig gaat het al wat beter en probeer ik het echt bij te houden.

De andere week doe ik de 1e en 2e etage nog even met de Franse slag.

Ik ben wat dat betreft lichtelijk autistisch en wil gewoon de deur niet uit als het huis niet schoon en netjes is. Dat is weleens behoorlijk vermoeiend. Voel me daar dan echt niet fijn bij. Het is maar goed dat ik pas om 9.30 de deur uit hoef.

4. Luchia

Luchia Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.683
    711
    113
    Wauw zat alles nog door te lezen wat ik nu nog niet had gelezen maar krijg direct zin om schoon te maken hahaha :roflmao:

Ook respect voor de dames met bi en die hoog zwanger zijn en toch nog zo hun best doen op hun huishouden :)

5. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Doe je die dingen overdag dan met je kinderen erbij? Die van mij zijn van dezelfde leeftijd maar die kan ik niet alleen laten spelen/mee laten helpen schiet het niet op.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik voel me een slons al na de eerste pagina :oops:

Luna86, flipflop, Mamafiets en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Luchia

Luchia Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.683
    711
    113
    Ik ook :roflmao:

Juul75 vindt dit leuk.
  8. Neilia

Neilia Niet meer actief

als L ligt te slapen.
    N speelt heel goed zelfstandig met zijn playmobil dus daar heb ik dan geen last van.
    Die roept hooguit dat is een ander poppetje heeft gevonden oid.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oh vreselijk, zo'n schema waar zelfs een vaste dag per maand voor iets is ingeruimd..... niks voor mij, haha. Ik zou me er uit pure baldadigheid al niet eens aan houden, denk ik. Wat nou schema, ik bepaal het zelf wel, ja!
    Oh vreselijk, zo'n schema waar zelfs een vaste dag per maand voor iets is ingeruimd..... niks voor mij, haha. Ik zou me er uit pure baldadigheid al niet eens aan houden, denk ik. Wat nou schema, ik bepaal het zelf wel, ja! ;)

Toch heb ik wel een soort van routine.
    Woensdag:
    Goed opruimen, beneden stofzuigen en dweilen, wc's extra goed doen.
    Wassen draaien en de gedroogde was van de vorige keer opvouwen en opruimen.
    Boodschappen doen

Donderdag:
    Badkamer soppen (doet mijn man op zijn vrije dag)

Zaterdag
    Hele huis opruimen, stoffen, zuigen en dweilen, wc's extra goed doen.
    Wassen draaien en de gedroogde was van de vorige keer opvouwen en opruimen.
    Boodschappen doen

Verder zorg ik wel dat elke ochtend voor we naar werk/school gaan de keuken en woonkamer enigszins zijn opgeruimd, want ik vind het vervelend om in een rommelig huis thuis te komen. En als het nodig is stofzuig ik 's avonds na het eten nog een rondje beneden. En ik probeer elke dag zo'n vochtig doekje over de toiletten en kranen te halen en een scheut bleek erin te gooien.

De was doe ik echt alleen op woensdag en zaterdag, de rest van de week gooi ik wel dingen in de wasmand, maar ik breng het niet eens naar zolder. Voorheen deed ik elke dag wel een wasje, maar dan ben je ook elke avond aan het vouwen en opruimen. Ik had het gevoel dat mijn hele leven draaide om die wasmachine. Nu is dat maar 2 dagen per week en dat bevalt me een stuk beter.

Af en toe dingen, zoals de ramen zemen en de koelkast schoonmaken doe ik gewoon tussendoor als ik vind dat het nodig is. De koelkast wel redelijk vaak, de ramen zo min mogelijk, haha.
    Tuin, auto en fietsen zijn voor mijn man, daar bemoei ik me niet mee.

Luchia vindt dit leuk.
  10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik heb geen routine. Ik ga mezelf niet gek maken met schoonmaak deadlines. Als iets vandaag niet lukt, dan doe ik het morgen.
    Ik kijk gewoon wanneer ik ergens tijd voor heb. Mijn huis is gewoon netjes en ik hou het heus wel bij. Dus het is niet zo dat ik de wc 2 weken niet schoonmaak, maar ik heb geen vaste dagen waarop ik iets doe.
    Ik heb een regel voor mezelf: wanneer de kinderen op bed liggen doe ik niks meer. (Behalve even stofzuigen/dweilen)
    Ik ben alleen, ik vind het al druk en lastig genoeg om alles alleen te doen.
    Ik kreeg van de week een compliment dat mijn huis netjes is, van mijn vriendin die wel schoonmaak gek is. Dus ik vind het prima.

11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    nee joh. De meeste dingen gaan toch automatisch. even stofzuigen tussendoor of wat dan ook. Ik vraag me wel af of mensen die ook werken echt zoveel tijd hebben om alles altijd te doen als op het ‘lijstje’.
    Vaak genoeg dat ik op een vrije dag wil schoonmaken maar weer ergens een afspraak heb of spontaan ergens koffie drink waardoor het er niet van komt.

Juul75 vindt dit leuk.
  12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.387
    30.701
    113
    Vrouw
    Ik vind het vooral zo knap van mensen die op 1 dag het hele huis doen.
    En mensen die s avonds na een werkdag als de kinderen op bed liggen nog van alles gaan aanpakken.

Voor mij is 1 verdieping meer dan genoeg werk op een dag dat ik niks anders heb.
    En de avond is er voor ontspanning. Dus op werkdagen die ik alleen de dagelijkse dingen.

13. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Man werkt 40 uur en ikzelf 36 uur en doen samen alle klusjes in huis.

Alle dagen wordt het bed netjes opengeslagen, ramen opengezet en kleding netjes opgeborgen of over de dressboy gehangen. Verder als we iets gebruiken (badkamer/keuken) wordt het direct netjes opgeruimd en/of schoongemaakt (douchespullen, handdoeken, aanrecht, vaatwasser, etc.) dus alles is dagelijks gewoon netjes en fris. Iedere dag gaat er een doekje over het toilet. Wassen doen we als we een machine vol hebben. Alles was hang ik op (enkel in de winter gaat het beddengoed in de droger) en zodra het droog is ruim ik het op.

Op vrijdagochtend doe ik de boodschappen en ruim deze op en op zaterdagochtend poetsen mijn man en ik samen het hele huis. Ik poetsen, hij stofzuigen en dweilen. Wekelijks neem ik iets groots mee zoals de hele badkamer (inclusief muren) poetsen, alle jaloezien schoonmaken, koelkast en vriezer ontdooien en schoonmaken, keukenkastjes poetsen, ramen binnen zemen, etc. Voor de buiten beglazing hebben we een glazenwasser die iedere 6 weken komt.

Verder hebben we een robotstofzuiger die 2x per week aangezet wordt. Zijn met z'n tweeën, geen huisdieren en lopen niet met schoenen binnen. De tuin doen we als we tijd en zin hebben en als het nodig is.

Eigenlijk kan je ieder moment van de dag/week hier binnen vallen en het is altijd netjes, opgeruimd en schoon zonder dat we iedere dag een hele waslijst met klusjes uitvoeren.

14. Patatje1982

Patatje1982 Actief lid

31 dec 2014
    449
    229
    43
    Vrouw
    Wij werken allebei 32 uur. We hebben een schoonmaakster die elke week komt voor de badkamer en toiletten, vloer boven en beneden, afstoffen, ramen en alles waar ze nog tijd voor heeft. Dit kan o.a. de was/oven/koelkast zijn.

Op de dag dat man of ik thuis zijn doen wel allebei de vloer beneden, de toiletten, de was en koken voor 2 dagen.

Man doet de tuin (700 m2) en auto wassen wanneer nodig. Ik doe de bedden in het weekend en de boodschappen 2x per week.

Opruimen doen we elke dag, we kunnen beide niet tegen zooi in huis.

15. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Ik hou van routine, ik werk 8,5/13 uur per week.(thuiszorg 2/3uur per cliënt)

Elke dag worden tafels afgenomen, aanrecht na elke afwas schoonmaken, stofzuigen om de dag met de gewone of de steelstofzuiger. Opruimen elke dag ik hou niet van slingerde kleding, boeken, speelgoed etc.

Maandag: alle beddengoed wassen (1 was gedraaid en opgehangen voor dat ik ga werken) beneden nat/droog, 2 uur werken en dan de 2e was in de droger, boven schoonmaken nat/droog en het hele huis stofzuigen. Evt. Was opvouwen

Dinsdag: (werken) om half 2 thuis en dan zo nodig extra's beneden schoonmaken en evt een was opvouwen.

Woensdag: (werken), wassen, weekboodschappen

Donderdag: werken

Vrijdag: sanitair schoonmaken, was strijken en opvouwen, boven stofzuigen.

Zaterdag: 1 of 2 wassen draaien en die liggen er maandag om op te vouwen.

De ramen, deuren en plinten worden 1x p.mnd. gedaan. En extra als het nodig is.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, ik niet hoor! Ik verbaas me juist over hoeveel mensen doen in het huishouden. Ik heb van die vriendinnen, en dan zeggen dat ze zo weinig tijd voor zichzelf hebben. Tja, je hoeft niet elke dag de boel te stoffen he, zeg ik dan. :roflmao:

Strandbal, Gewooniemand en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, en ook een glazenwasser voor de buitenramen. En we hebben James, de robotstofzuiger. En ik heb een partner die de was doet. Ik strijk wat nodig is. En hij kookt altijd.
    Ik doe het dagelijkse opruimen, vaatwasser, vuilnis en dat soort dingen.

18. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Mijn beste tip allertijden: zorg dat je niet teveel spul (troep) hebt.
    Hoe minder spullen, hoe beter je schoon kunt maken.

Een opgeruimd maar beetje stoffig huis ziet er al aantrekkelijker uit, dan een schoon rommelig huis.

Plus bijvoorbeeld de vensterbanken maak je sneller schoon met 4 dingen erin dan helemaal vol met tierelantijntjes.

Gewooniemand vindt dit leuk.
  19. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Lig je op je 90e op je sterfbed en dan herinner je je elke dag 2u schoonmaken... o_O zonde van je tijd ;)

Liekje81 vindt dit leuk.
  20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.387
    30.701
    113
    Vrouw
    Haha.
    Zo had ik ooit een vriendin. Zij was tbm. Ik werk 4 dagen.
    Vroeg ik haar om een kop koffie te komen drinken op woensdag ochtend. Letterlijk de enige ochtend in de week die ik voor mezelf heb.
    Kon niet. Ze moest haar keuken dweilen. Dat deed ze elke woensdagochtend.

Eh ok... dan niet.

Gewooniemand en Liekje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina