Zou jij wat geven?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kaala, 13 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Laatst kwam er een man op mij af,"Heb je geld voor mij, al is het maar 2 pond! Ik wil geen eten, ik wil warmte, het station moet je voor betalen, alsjeblieft.."

Hij geeft dus duidelijk aan geen eten te willen: alleen warmte. En blijkbaar moet je betalen om in de stationshal te zitten?

Hij ziet er opzicht niet al te slecht uit..Maar ik heb bijna nooit losgeld bij. "nee, sorry, ik heb geen geld bij" zeg ik dan ook. Dan wordt ie een beetje..tja, boos? "Niemand wilt me geld geven, ik wil het gewoon warm hebben!" En dan loopt ie nog even met je mee "heb je echt niks, alsjeblieft!!" om na 5 minuten naar iemand anders te lopen. Dat meelopen vond ik wel wat...eng.

Maar goed, zou jij wat geven als je het bij had?

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ja uit angst zeg ik heel eerlijk

3. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Nee, geef ook geen antwoord... Sorry klinkt mss bot, maar ze kunnen ook naar shelters

4. Avsuma

Avsuma Niet meer actief

Nee, echt niet.

5. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tja, dat geen antwoord geven wou ik in eerste instantie ook, maar hij begon me al gelijk te volgen, mee te lopen.

Er was ook bijna niemand op straat verder en donker :)

6. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik geef bedelaars nooit wat. Weet niet hoe dat in Engeland zit maar hier hoef je helemaal niet op straat te leven door het prachtige verzorgingsstelsel. Sommigen hebben gewoon inkomen en dal boven hun hoofd en de bedelprakijken zijn zodanig lucratief dat ze flink centje bij verdienen.

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Toen ik nog in de regio Rotterdam woonde, had ik meestal een euro in mijn jaszak voor dit soort gevallen. Ik zou nooit mijn portemonnee uit mijn tas halen. Soms gaf ik ook wat te eten, geld wordt meestal gebruikt voor drugs en alcohol.

8. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Nee, ik negeer ze altijd keihard.
    Ooit zag ik op Jaarbeursplein (Utrecht) een zwerver in de prullenbak graaien. Ik vond het echt zo heftig om te zien, dat ik bijna mijn eigen brood aan hem wilde geven.. Ik ben ZO blij dat ik dat niet gedaan heb.. Hoorde daarna echt de vervelendste verhalen over achtervolgingen etc. en als tienermeisje ben je dan echt zo kwetsbaar!

Hier op het station kom ik nog weleens duistere types tegen, maar ik loop gewoon keihard door en zeg niks. Zelfs niet als je beledigingen naar je hoofd gegooid krijgt omdat je 'te gierig' bent.

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Voor de slaapplekken moet een klein bedrag betaald worden, tenzij het min 15 vriest. Iedereen zou een bijstandsuitkering moeten krijgen, maar daar heb je vaak een woonadres en een bankrekening voor nodig. Minderjarigen hebben nergens recht op en die zwerven op straat nadat ze zijn weggelopen. En als ze een uitkering krijgen, gaat dat op aan drugs..

Er was 1 geval dat een zwerver een flinke bankrekening had, hij kreeg elke mnd bijstand. Maar die man was zo in de war, dat ie nooit geld opnam. Hij leefde van eten uit de vuilnisbakken en sliep op straat al meer dan 30 jaar.

10. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of ze hier wel echt geholpen worden, soms lees ik over een heel gezin die op straat wordt gegooid en niemand die ze echt helpt.

Hier in de stad waar ik werk ben ik al aardig wat zwervers tegengekomen. Ik weet dat ze jobseekers allowance KUNNEN krijgen (dit is hooguit 50 pond per week) en dat ze, als ze een hond hebben, ook daar een toeslag voor krijgen. Maar ja, onderdak krijg je niet meer zomaar en heb nog nooit gehoord van een dakloze opvang hier. Hoop dat de meeste ook wel wat warm waren deze winter ):

11. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Nee, ik geef ze ook nooit iets. Maar dat is ook omdat ik nooit kleingeld heb.

Wel een heel gênant momentje in de trein gehad. Zat samen met man in de trein en het was al vrij laat. Coupé was helemaal leeg. Totdat er iemand ons voorbij liep, en even later weer terug kwam. Hij begon in het engels te praten, waarop mijn man zei: No sorry, I don't have any money with me. Waarop die man weer zei: Excuse me? I was about to ask at which station I had to step out. Hmmmm, oeps :p

12. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Brrr, meid, denk aan je meldingsplicht iedere avond he...

Ik denk dat ik hem zou negeren, maar zou zeker niks geven als hij aangeeft dat het niet voor eten is.

13. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hahah awkward! Ik had eens een zwerver die dronken was, hij kwam op mij af (ik was samen met een vriend) en hij begon hele verhalen te vertellen over..van alles en nog wat :p

En ja, Nijntje..Brr..Niet fijn

14. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat is adje

15. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Ik zou het geven. Vaak moet je inderdaad betalen voor de nachtopvang (iig in Nederland wel) en soms zijn ze ook nog eens vol en kun je er niet eens in. Ik heb zelf stage gelopen in een opvang voor daklozen/drugsverslaafden (de toenmalige Pauluskerk) en de meeste mensen waren echt lieverds!! Ik kan het vaak niet over mijn hart verkrijgen voorbij te lopen, maar ben daar misschien een softie in :p

16. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Ik doe dat wel. Nieuwjaarsdag liepen wij smorgens rond een uur of tien naar ons werk, in Amsterdam. Mijn vriend was sigaretten halen en ik stond buiten het winkeltje. Komt er een zwerver aan lopen, blikje bier in zn hand en joint achter zijn oor. Hij was erg vrolijk (rara..), wenste me een gelukkig nieuwjaar en vroeg me een kwartje. M'n vriend kwam naar buiten en gaf hem vijf euro. De beste man riep'wow, gehelemaal te geeeeeek', wenste ons een fijne dag en liep verder. Nou, mijn hele dag was goed omdat iemand daar zo blij mee kan zijn. Waarschijnlijk koopt hij drank of drugs, maar ach. Dat maakt me niet eens uit.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Ik geef nooit geld. Wellicht andere dingen, zoals eten, maar van geld wordt vaak toch wel drugs/alcohol/tabak gekocht... En je kan toch nooit controleren wat ze ermee doen. Dit soort mensen zijn vaak goed in prachtige verhalen ophangen over wat ze met gekregen geld van plan zijn (in het buitenland ook eens gehoord: mijn vrouw kan geen borstvoeding geven en ik moet kunstvoeding kopen, als je vervolgens met ze naar de apotheek loopt voor kunstvoeding dan hoeft het ineens niet meer?!).

18. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Hier doe ik dat nooit. Een keer gedaan wel op eindhoven station trouwens, maar dat ligt echt aan de persoon zelf.

In engeland ook nooit gedaan, kende een stel die op straat woonde en die zouden nooit om geld vragen. Nooit. Woonde in een steegje met dekens en dozen en een karretje.. Super aardige mensen..

Wel rare mensen..

19. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, helemaal niet dat ik weet dat zwervers ook n uitkering aan kunnen vragen.

20. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier in de stad doe ik het wel die man verkoopt het krantje en dan geef ik hem 5 euro en een tasje met boodschappen. Brood kaas fles drinken en wat lekkers. Het is gewoon een lieverd. Ja hij leeft opstraat en het verhaal erachter ken ik niet maar als ik hem zo een beetje kan helpen

Deel Deze Pagina