Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. Per december dit jaar zal ik met verlof gaan, hierbij loopt dan meteen mijn arbeidscontract af. Opsich lijkt het geen ramp aangezien ik zoals iedereen recht heb op 16 wekenzwangerschapsverlof + vergoeding vanuit het UWV, en daarna gewoon de WW in kan voor circa 7-8 maanden. Maar wanneer ik in de WW kom, ga ik natuurlijk 30% van mijn loon inleveren. Ik weet niet zo goed wanneer ik moet gaan beginnen met solliciteren aangezien ik ook gewoon van de kleine wil gaan genieten zonder dat ik een solliciteer-druk voel. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er mensen bewust langere tijd thuis gebleven? hoe hebben jullie dat financieel kunnen compenseren? heeft iemand andere tips? Ik wil graag een plan hebben vooraf.. en het niet op dat moment bekijken.. dat lijkt me nog meer stres!
Zodra je in de ww zit heb je een sollicitatieplicht, dus na je zwangerschapsverlof moet je minstens vier sollicitatie activiteiten per maand bij het UWV insturen. Een vriendin is net bevallen en zit in de ww. Zij krijgt 70%, maar ze redden het omdat haar man fulltime werkt. Ze besparen zoveel mogelijk zodat hun uitgaven laag blijven.
Ik zit in zo'n beetje precies dezelfde situatie als jij. Omdat mijn functie niet parttime te beoefenen is, zal ik na mijn verlof moeten gaan solliciteren. Financieel is het voor mij juist gunstig, een uitkering is 75% van je fulltime salaris, en als ik wel parttime had kunnen werken zou ik op 60% uitkomen. Maar weet niet hoe dit voor jou zit. Hoe dan ook, hoewel ik zeker gebruik zal maken van de extra tijd met mijn kindje, ga ik wel zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe baan. Dit omdat ik weet dat ik zelf wat kritischer zal zijn, maar ook omdat ik vermoed dat niet iedere werkgever zit te wachten op een 'verse moeder'. Het zou dus goed kunnen dat het even duurt voor ik iets vind. ik denk dus dat die extra tijd met de kleine die ik voorzie niet zozeer komt omdat ik zelf niet actief zoek, maar omdat ik die tijd ook gewoon hard nodig zal hebben om iets geschikts te vinden. En omdat ik natuurlijk niet voor zomaar een baan mijn kleintje naar het kdv zal brengen
Mijn contract liep 4 weken voor mijn verlof af. De 4 weken voor mijn verlof had ik voor 36 uur (mijn oude contract) sollicitatieplicht en kreeg dus (eerst 75% en daarna 70%) van 36 uur. Daarna kreeg ij mijn verlof weer 100% van 36 uur. Ik ben toen mijn zoontje 8 weken was weer gaan solliciteren maar officieel heb je pas weere plicht na je verlof. Ik wist wel dat ik 32 uur wilde gaan werken en wilde ook niet verplicht worden om weer fulltime te gaan werken dus ik heb na mijn verlof ww op basis van 32 uur gehad. Ik had echter tijdens mijn verlof al een baan gevonden dus heb uiteindelijk nog 3 weken ww gehad. Hier ging dat financieel prima overigens.
Ik denk dat de grootste vraag is hoe hoog de financiële druk is. Dat zou voor mij het zwaarst wegen. Heb je een salaris nodig om rond te komen of verdient je partner voldoende om het even een tijdje zonder jouw loon uit te zingen? Heb je je salaris echt nodig, dan zou ik toch al redelijk snel om meteen gaan kijken voor wat nieuws. Zo niet, heb je gewoon meer lucht om het solliciteren wat rustiger aan te pakken. Uiteraard moet je wel natuurlijk aan je minimale sollicitatieplicht voldoen zodra je ww gestart is 😉. Succes!
Ik zou meteen beginnen te solliciteren zodra je er zelf klaar voor bent. Ik heb zelf nooit in die situatie gezeten maar was na 8 weken verlof helemaal klaar met thuiszitten. Ik werd er knettergek en telde de dagen af dat ik weer aan het werk mocht. Met 8 weken is de kleine voor het eerst naar de opvang gegaan zodat ik naar een congres kon. Ik was zo blij om weer eens bij te praten over iets anders dan poepluiers en babyhuiltjes.
het bedrijf waar ik werkte ging failliet en kwam ik met 28 weken zw werkloos thuis, eerst een ww uitkering gehad met sollicitatieplicht en daarna 16 weken verlof, ik ben in mijn verlof al wel weer gaan solliciteren maar het mocht niet baten. ik heb uiteindelijk een baan aan moeten nemen voor minimumloon waardoor ik nu nog minder krijg als mijn uitkering destijds, ik had een goed salaris dus kon met 70% redelijk uit de voeten en mijn man is toen iets meer gaan verdienen. het is nu nog lastiger dan toen ik destijds een uitkering had (minder geld en meer kosten oa kinderopvang). maar nu de economie weer aantrekt zou ik als ik jou was wel al zodra je je goed genoeg voelt gaan solliciteren dan is de kans groter dat je weer een baan op je zelfde niveau vindt en niet te lang met minder inkomsten hoef te doen.