Ervaringen studie op latere leeftijd en baanperspectief

Discussion in 'De lounge' started by Lils, Mar 25, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lils

Lils Bekend lid

Sep 11, 2017
    614
    648
    93
    Female
    Hallo,
    Ik zou graag jullie meningen en ervaringen willen weten over het volgende.
    Ik heb vroeger door omstandigheden mijn studie niet kunnen afmaken. Hierdoor heb ik nu een 'ongeschoolde' baan. Het verdient aardig maar ja, het is wel 'dom' werk. De laatste tijd stoort het mij steeds meer en ik zie mezelf dit werk echt niet nog 10 jaar doen.
    Ik ben er dus over aan het nadenken om nu alsnog een studie te gaan doen.

Mijn man denkt echter dat ik geen baan ga vinden na mijn studie, omdat ik te oud ben. (Ik zou 39 zijn als ik klaar ben).
    Hierdoor ben ik heel erg aan het twijfelen.. wat denken jullie/wat zijn jullie ervaringen qua baanperspectief op latere leeftijd?

2. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Denk dat dit wel meevalt hoor, maar verschilt per sector / baan. Bijv verzorgende of verpleging oid kun je echt wel werk in vinden dan lijkt me. Wat wil je studeren?

3. Lils

Lils Bekend lid

Sep 11, 2017
    614
    648
    93
    Female
    Ja klopt, in de zorg denk ik dat het altijd wel lukt haha. Ik wil graag business studies gaan studeren. Dit was vroeger personeel en arbeid. Dus HR medewerker, intercedente dat soort banen:).

4. LesGra

LesGra Bekend lid

Jun 2, 2017
    529
    350
    63
    Female
    Mijn schoonmoeder is mijn voorbeeld. Zij heeft op haar 50e nog een studie gedaan tot arbeidsdeskundige. Ze heeft een poosje voor zichzelf gewerkt en daarnaast in loondienst. Ze vond voor zichzelf erg leuk, maar had het veel te druk. Nu werkt ze alleen nog maar in loondienst om haar grenzen te bewaken bij een bedrijf waar ze echt goud geld binnensleept. Ze zit in een super goede positie en kan eigenlijk overal terecht waar ze zou willen en kan vragen wat ze wilt.

Het is zo lastig. Sluit het aan bij het werk wat je nu doet? Ik denk dat er best wel veel HR-medewerkers zijn en wat ik gezien heb, gaan ze vaak voor de jongeren die ze vaak nog een beetje kunnen vormen. Maar dat is mijn point of view.
    Aan de andere kant, biedt een afgeronde HBO-studie sowieso meer baanperspectief.

5. Lils

Lils Bekend lid

Sep 11, 2017
    614
    648
    93
    Female
    Oh wauw, wat goed van je schoonmoeder!
    Het werk wat ik nu heb sluit helaas totaal niet aan bij de studie:(.
    Wat jij zegt over HR medewerkers is dus ook een beetje waar ik bang voor ben...
    Maar aan de andere kant denk ik idd ook, met een hbo diploma heb ik altijd wat meer kans op een beter baan dan zonder diploma. Althans, dat hoop ik:oops:

6. Wien046

Wien046 Bekend lid

Jul 1, 2013
    894
    404
    63
    Met 39 ben je echt nog niet te oud hoor. Lekker doen en je hart volgen! Jouw leven, je kan het niet nog een keer overdoen.

Kanarie likes this.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Ligt misschien ook een beetje aan de studie, maar in principe lijkt me het geen enkel probleem. Zo oud is 39 niet en je moet dan nog zo lang werken dat je maar beter iets kunt doen wat je leuk vindt!

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik sluit me aan bij @Wien046 ! 39 is nog niet oud. Mijn zus is op haar 37ste begonnen aan een HEAO MER opleiding, afgemaakt. Het was pittig maar ze zei dat ze na ongeveer een jaar helemaal gewend was aan het ritme met studeren erbij en toen ging het prima.

Als je HR interessant vindt zou ik ook hier een opleiding in doen. Tegenwoordig moet je zo lang werken en is arbeidsmobiliteit zo gewoon dat ik er niets raars in zie. 39 is nog piepjong. Ter vergelijking, ik ben 2 jaar geleden op mijn 43ste opnieuw van baan veranderd en ben eigenlijk van plan op dat nog wel een paar keer te doen voor mijn pensioen. Geen zitvlees en het werkend leven is wat mij betreft te lang om altijd op dezelfde plek te blijven ;)

Wien046 likes this.
  9. Novi

Novi Niet meer actief

Ik heb hrm gestudeerd en ben werkzaam binnen dit vakgebied. Qua werk merk ik wel dat het een populair vakgebied is vooral onder de vrouwen. Die concurrentie maakt het eerlijk gezegd wel lastiger denk ik als je dan op latere leeftijd in wilt stromen. Maar als je bij je huidige werkgever of een ander bedrijf wellicht al richting de hr administratie kan gaan, dan kun je die ervaring weer op je cv toevoegen voor na de studie. Dat concurreer je niet meer met een pas afgestudeerde van 22, maar kun je op wat zwaardere vacatures reageren.

Mapje likes this.
  10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,255
    6,153
    113
    Ik denk erover om te gaan studeren en dan ben ik net 39 ;) dus tel daar dan nog maar 4 jaar bij op. Ik kan dan nog minimaal 25 jaar aan de slag. Plus dat ik het sowieso een meerwaarde voor mezelf vind.
    Als jij het wil en de financiële mogelijkheden hebt, waarom zou je het dan niet doen?

11. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

Mar 14, 2014
    1,524
    1,570
    113
    Zuid-Holland
    Ligt er een beetje aan wat, maar in mijn omgeving zijn er veel mensen die na hun 40/50e zich helemaal omscholen, vind ik zo stoer!

Maar ik heb ook op mijn 39e een baan gekregen na 9 jaar thuis te zijn geweest en geen diploma te hebben behaald, het kan gewoon hoor!

Daarbij heb je met 40 jaar nog een 27 jaar te gaan qua werk ;)

Louloute likes this.
  12. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Ik ben ook net begonnen met omscholen en hoop voor mijn 40e er mee klaar te zijn.
    Voor mij was het niet helemaal eigen keuze (arbeidsongeschikt geworden voor mijn eigen werk), maar ik heb er wel zin in en heb plannen om voor mezelf te beginnen in mijn nieuwe richting. We kunnen nog lang genoeg werken. :cool:

Zeebra likes this.
  13. LesGra

LesGra Bekend lid

Jun 2, 2017
    529
    350
    63
    Female
    Dat is jammer dat het niet aansluit op het werk wat je nu doet. Maar als dit is was jij wilt doen, waarom niet. 39 is niet oud als je klaar bent! Ja, de concurrenten zullen allemaal vaak jonger zijn. Maar dat zal gelden voor iedere studie die je op zou pakken toch?!
    Ik heb zelf ook geen HBO-diploma. Wel het diploma wat nodig is voor mijn werk.
    Voor nu, zit ik heerlijk op mijn plek, maar ik kan mij totaal vinden in wat anderen zeggen. Ik zou ook wel een keer een studie op willen pakken, maar ik ben 27. Dus alle tijd en heel eerlijk, zou ik voor nu nog niet eens weten wat het dan zou moeten zijn. Dus ik wacht lekker af.

14. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik ben in maart 47 geworden en ben in februari gestart met een hbo social work. Afgelopen juni haalde ik mijn MBO 4 diploma sociaal maatschappelijk dienstverlener. Daar is prima werk in te vinden, maar ik ben HBO gaan doen, omdat de meeste functies die ik leuk vind, ook HBO vragen.

Ik heb als jongere nooit wat gedaan op school en ging van havo/vwo gewoon naar een LTS. Bizar dat het überhaupt kon, maar daardoor heb ik een hoop gemist. Een hoop basisvaardigheden. Deze studie gaat me qua leerstof prima af. Het is een hele berg werk en heb met mezelf afgesproken om het per jaar te bekijken. Eerst mijn propedeuse halen en dan weer een volgend jaar. Dan blijft het overzichtelijk voor mij, want ik ben wel weer vier jaar onderweg. Ik ben alleenstaande ouder, mantelzorger en heb een baan en een hond.. en vrienden.. en hobbies.. en een huishouden.. een mega tuin... Het vliegt me wel eens aan. Maar toch; als je de kans krijgt, doen! Je kunt er nooit dommer van worden.

Lill, bluedrake, Queen and 3 others like this.
  15. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Mijn moeder is een hele nieuwe carrière begonnen op haar 41e. Eerder was ze sportlerares en later ambtenaar bij verschillende gemeenten.
    Ze is zelfs erg gewild want ze heeft wel een specifieke kennis.

Dus voor haar was het zeker niet te laat.

Je kunt inmiddels er wel vanuit gaan dat we tot ons 68e ( misschien wel later) nog moeten doorwerken.

Dan heb je met 39 zelfs nog bijna 30 jaar te gaan :eek::thumup:

16. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,478
    6,092
    113
    Female
    Precies al het bovenstaande! Maar snap heel goed hoe je denkt, ik ben 29 en heb hetzelfde. Wil een hele andere richting op, maar ik vind mezelf nu al oud. Dat is echt onzin, ik denk dat het zo in ons brein gestampt is dat alleen 18 jarige gaan studeren en je dan iets moet kiezen wat je de rest van je leven gaat doen. Gelukkig zijn we in een tijd dat we onszelf weer opnieuw kunnen opleiden.

Heb je er motivatie voor, tijd en geld, dan zeker doen. Baanperspectief kan je even checken, zie je leuke vacatures? Hoe zie jij jezelf dan bij een soortgelijk bedrijf of wil je een eigen bedrijf. Je gaat dat ook allemaal ervaren tijdens een opleiding, maar wel goed om vooraf een beeld ervan te hebben denk ik. Juist omdat je geen 18 meer bent en het ook geen verloren uren wil laten zijn.

17. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,880
    2,882
    113
    Noord-Holland
    Ik ben klaar met omscholen als ik 39 ben :) ik neem altijd maar aan dat ik pas met 70 met pensioen mag dus die jaren spendeer ik graag aan een leuke baan.

Voor mij gaf de doorslag wat ik mijn kinderen als voorbeeld wil geven. Is werk stom en alleen goed om geld te verdienen om van te leven.. of wil ik dat mijn kind straks haar hart volgt en kiest wat ze leuk vindt om te doen, dan kan ik daar maar beter mee beginnen :)

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Ik ben met 35 van baan gewisseld door studie in een andere richting. Geen probleem mee gehad. Lekker doen joh!

19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,279
    36,139
    113
    Ik denk er ook over en ben 37. En zelfs als ik er niks mee doe, is het niet voor niks

Ysabella and Eppo82 like this.
  20. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,515
    13,801
    113
    Female
    Noord- Holland
    Hier sluit ik me bij aan.

Van HR/intercedente heb ik te weinig verstand om te kunnen zeggen of dat wel of niet genoeg perspectief biedt.
    Marktonderzoek loont wel daarin en er zijn vast wel mensen (al dan niet op andere fora) te vinden die je daar meer over kunnen vertellen @TO.

Share This Page