Huishouden bijhouden, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Edith1987, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

8 okt 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Wij hebben alles gelijkvloers dus ik zet bijv. de kinderstoel bij me in de badkamer als ik veel was ed. heb of ik zet hem in het lege bad. Als ik de woonkamer ed. schoonmaak kruipt hij vrolijk langs me heen. Of hij gaat in de draagdoek. Dweilen en zuigen tijdens het slapen.

2. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Mee eens :) ik heb "maar" een kind en het is prima te doen. In het begin stofzuigen/dweilen als ze slaapt. Nu als ze haar middagdutje doet. Gisteren haar op bed BabyTV laten kijken dan kon ik dweilen (gelijkvloerse woning). Ideaal :D
    Ik snap niet waarom mensen "niet uitkomen" met 1 kind en het hh. Zoals Rozemarijke aangeeft dat je zelfs met een draagdoek veel kan doen.

3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je kunt toch ook veel doen als je kindje gewoon wakker is? Doe ik ook. Was opvouwen met haar, ondertussen een beetje gek doen tegen haar ;). Stoffen en opruimen terwijl zij zit te spelen op de grond op een speelkleed of in haar swing. Heb ook wel eens gekookt en haar in de kinderstoel erbij in de keuken gezet. Ik heb een dochter die weinig slaapt dus dan ga ik echt niet de hele dag bij haar zitten hoor. af en toe alleen spelen (met een oogje in het zeil natuurlijk) is helemaal niet verkeerd.

4. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Ik doe elke dag iets van het hh: de ene dag doe ik stoffen, de andere dag de badkamer enz. Zo kan ik het prima bijhouden.
    Vaak als hij slaapt doe ik klusjes maar ook als hij wakker is.
    Idd zoals al gezegd is hem iets geven en ik ondertussen aan de poets.
    Ideaal!

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Precies.. niet teveel gefocused zijn op je kind want het moet gewoon leren zichzelf te vermaken. Wanneer ze vallen in de box moeten ze op een gegeven moment toch zelf uitvinden dat dit pijn doet en beter op gaan letten.Hier is net de vierde geboren en de kinderen hebben nog vakntie dus willen ook aandacht.. mijn idee is gewoon doen en veel doen tussen de bedrijven door. Ben ondertussen een ster geworden om klusjes te doen in alle vrije momenten en houd genoeg tijd over om een kopje thee te drinken op de bank. Verder niks uitstellen maar direct schoonmaken of opruimen.

6. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    De eerste weken was voor mij best wel zwaar zoontje die alleen maar huilde en bij mij op de arm wilde achteraf bleek dat hij koemelkallergie had. Het huishouden deed ik met hem op me arm of in de draagzak behalve afwassen en koken vond dat best eng. Nu gaat het stukken beter met hem en speelt hij wel zelfstandig in de box of wipstoel en tuurlijk houd hij van aandacht. Het slapen doet ie op mijn arm dus als hij wakker is doe ik het huishouden.
    Heb dan wel maar 1 kindje en die is best wel jong maar je kan toch gewoon je huishouden doen desnoods een speelkleed of iets bij je als je bezig bent. Of idd iemand langs laten komen die zich met de kleine bezig houd.

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ja hoor. Nu zit ze nog steeds "stil" in bad met een speeltje. Maar als je kindje zo beweeglijk is, is het voor jou misschien niet zo'N goed idee.

8. Tannetje

Tannetje Actief lid

12 jul 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik neem de oudste mee naar de ruimte die ik wil poetsen.
    Zij zit net in een fase dat ze alles uitprobeert.

9. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Snap het wel hoor ts!
    Jammer weer de bepaalde reacties hier ;)
    Niet iedereen gaat het allemaal zo makkelijk af!

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat het voor een groot gedeelte maar net je instelling is.

Vorige week hebben onze jongens ook samen beneden gezeten, terwijl ze elkaar regelmatig in de haren vliegen. Tegen de oudste gezegd dat als er wat was dat hij mij moest roepen of naar boven moest komen. Ben zelf toen boven gaan stofzuigen en de ramen gedaan.
    Tja je moet toch stofzuigen boven (op hun kamer) en het is onmogelijk als ze slapen. Ben wel een paar keer gaan kijken hoe het ging ;) Dus gaat het iets langzamer.

Een kindje wat in de box kan is veel makkelijker dan een kindje dat los loopt of kan staan en alles wil ontdekken.
    Was opvouwen doe ik of beneden als ze wakker zijn of boven als ze slapen. En sommige dingen gebeuren in het weekend als we samen zijn. Ik werk nl toch ook nog.

Accepteren, slim plannen en creatief met oplossingen zijn. Dat zijn hier de sleutelwoorden.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar er worden toch ook veel tips gegeven?

In bad zetten als je de badkamer schoonmaakt en je kindje stil genoeg hiervoor zit. In de badkamer op de grond laten spelen.
    Knijpers geven bij het ophangen van de was. Sokken geven bij het was opvouwen.
    Draagdoek/draagzak. etc.

Je kunt het jezelf zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wilt. Als je alles als moeilijk ziet ga je dit ook zo ervaren. En wellicht soms iets minder perfectionistisch te werk gaan?

12. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    +1! Wat een onnodig onsympathieke reacties. TS, ik hoop dat je iets aan de andere tips hebt! :)

Hier was een hulp tot voor kort de oplossing, nu ga ik het weer zelf doen. Dus ik ben benieuwd... ;)

13. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Heb een hele lieve papa en mama die zoonlief af en toe een paar uurtjes ophalen. (Oke oke, vier keer gebeurt, zoon nu bijna 16 maanden.
    Maar dan kon ik even grote dingen aanpakken zonder 'op te letten'
    Mijn moeder bood me pas ook aan om een poosje te komen ( woont 20 autominuten verderop) en met zoonlief te spelen/wandelen etc zodat ik ook wat extra kan doen.

Verder, ehm wees niet te streng voor je zelf! Dan maar stof boven op de kasten en rommel in de kasten. Probeer in ieder gevalmt zichtwerk te doen. Toen mn zoon op zn knietjes ging vond hij t ook heerlijk om op een groot kleed op demgrond te spelen. Ik mn emmertje sop op tafel en dan dingen nat afnemen.
    Zoon ging ook weleens mee eten 'koken' in de maxi cosi/kinderwagen,zitzak/kinderstoel.
    Op de slaapkamer op bed met't voedingskussen, totdat hij erg begon te bewegen, lekker op de vloer.
    Badkamer doe ik vaak als mn man thuis is. S avonds of t weekend...met de douchebeurt ook een fles schoonmaakmiddel mee, twee vliegen in 1 klap ( let wel op dat je de goede fles gebruikt ;). )

14. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik vind het makkelijk om altijd achter me te kijken wanneer ik een ruimte verlaat. Speelgoed laat ik liggen, maar onze eigen rommel ga ik meteen opruimen. Dat oogt al netter.
    Verder.. Wat de anderen zeggen: laat je kindje lekker om je heen keutelen. Als het zichzelf dan verplaatst bedoel ik. Anders schuif de box mee door de kamer of leg een speelkleed in de ruimte waar je bent. En dat vallen in de box: ik ben van het 'laat maar gaan'. Hierdoor leren ze het snelst om te gaan met hoe je jezelf bijvoorbeeld laat zitten. Als je dat steeds voor ze doet, duurt het veel langer voordat het kwartje valt.
    Zorg wel dat de ruimte veilig is. Geen keukentrapjes in de buurt waar ze op kunnen klimmen (heb ik helaas geleerd een week of wat terug), stopcontacten onbeschermd of dingen die ze van tafel kunnen trekken. En dan is het ontdekken geblazen. Zo leuk om toe te kijken en zo kun je ondertussen het huishouden doen.
    Ik doe de ene helft van zn slaapje een paar dingen, maar de andere helft zit ik zoals nu lekker met de beentjes hoog met een bakkie. Terwijl ik ook best wel 10 dingen kan bedenken die ik nu kan doen. Maar deze momentjes heb ik gewoon nodig.
    Mijn opa zei altijd: "Glanzende vloeren, doffe harten". Is natuurlijk niet altijd zo, maar ik vind het wel een mooie.

15. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad

Precies mijn gedachte :)

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik probeer in elk geval elke dag even de beneden verdieping te stoffen en stofzuigen en de wc's maar dat lukt prima als hij op de grond loopt, hij helpt zelfs op zijn manier.

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    ik vind het gewoon veel te leuk om dingen met mijn kindjes te doen als ik thuis ben.. ben helemaal geen poetsfan. Kleine dingen doe ik tussendoor in de kamer als ze even zelf spelen, de vaatwasser in en uitruimen, even de bank stofzuigen. Grote dingen als badkamer poesten en strijken doe ik savonds.
    Echt langdurige klussen zoals kasten uitmesten schuif ik gewoon voor me uit als er een lastige fase is. Ik denk dat ik toen mijn oudste tussen de 1 en de 2 was ik geen enkele kast heb uitgeruimd ;) Ik vind het te onbelangrijk en we komen vanzelf wel weer in een fase dat dat wel makkelijk gaat met kindje erbij.

18. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Herkenbaar! Onze dochter is nu 1 en al vanaf geboorte een pinnige tante. Eist veel aandacht op als ze wakker is en is net een duracell-konijn:D Ik probeer haar wel te leren dat ze zichzelf ook vermaakt, het lukt al aardig, maar ja, ze is pas 1. Huishouden doe ik tegenwoordig ook maar wanneer het uitkomt. Was opvouwen vaak savonds voor de tv als kleine dame slaapt, badkamer en wc schoonmaken en dweilen doe ik onder haar middagslaapje. Afstoffen enzo doe ik wel als ze wakker is. Ook stofzuigen, doe ik meteen smorgens, zij in de box, tv aan.
    Moet er wel bij zeggen dat ik mijn dochter soms even bij papa "dump", we hebben een boerderij, dus mevrouw gaat regelmatig mee met papa. Op de trekker, mee naar de stal, ze vind het allemaal prima, zo heb ik even mijn handen vrij of even een uurtje voor mezelf. Maarja, papa is ook druk, dus dat kan niet altijd. Maar een voordeel is het wel, waar ik steeds meer gebruik van maak sinds onze dochter wat makkelijker mee te nemen is.

19. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hihi, ja, herkenbaar, geen grote opruimklussen doen omdat kindje in lastige fase zit:D. Soms doe ik het weleens, maar dan komt het net precies zo uit. Heerlijk gevoel als er dan weer van die zooi is opgeruimd!

20. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Gewoon even van profiteren, zulke ouders heb ik ook. Je hoeft het niet allemaal in je eentje op te knappen als moeder, soms moet je gewoon even hulp hebben! En zo lang het voor beide partijen geen verplichting is, dan is iedereen blij.

Deel Deze Pagina