Huishouden en playdates

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Daysleeper, 8 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daysleeper

14 mei 2011
    21
    0
    1
    NULL
    NULL
    Nee niet alleen bij ons hoor haha. En ook niet bij alle boekjes natuurlijk, maar wel van 3 verschillende kindjes. Ik noemde het om aan te geven hoe netjes en geordend de klasgenootjes zijn.

2. Daysleeper

14 mei 2011
    21
    0
    1
    NULL
    NULL
    De aanleiding voor mijn OP was dat ze gisteren een meisje (met een moeder van het type ziplock zakje) mee naar huis had die de gang "wel lekker rommelig" vond. De schoenen stonden niet netjes en de mat was niet gezogen. Toen ze na het verstoppertje spelen boven ook nog met stof op haar broek beneden kwam omdat ze zich onder ons bed had verstopt dacht ik wel even oei!
    Maar zo te lezen ben ik niet de enige en als ik dat wel ben is het voor ouders kennelijk niet zo'n big deal als ik het voor mezelf gemaakt heb :)

3. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Haha dat meen je gewoon niet, dit moet van de ouders afkomen Hihi hebben ze zeker ook handalcohol in de rugzak

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ruim niet op voor andere ouders, maar voor onszelf. Ik heb echt een hekel aan zooi en viezigheid.

Speelgoed is wanneer ze beneden aan het spelen in de hele kamer te vinden, maar dat vind ik geen rommel.
    Rondslingerende spullen, was in de woonkamer e.d. dat zul je hier nooit vinden.
    Het is altijd aan kant.

Dat betekend niet dat er hier niet geleefd of gespeeld wordt, integendeel. Volop gezelligheid en visite hier, maar in een schoon opgeruimd huis.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #25 amdaa, 9 mei 2017
    Laatst bewerkt: 9 mei 2017
    Vriendenboekjes meegeven in gesloten plastic zakjes vind ik niet 'netjes en geordend' maar tegen het zieke aan.

Het horen boekjes te zijn van een kleuter he, geen eigendom van de moeder. Zitten de overige kleurboekjes, knutselboekjes ed ook in gesloten zakjes?
    En zo ja, is DAT niet heel raar?

6. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Ik kan me nog iets voorstellen bij de vriendenboekjes in een zakje vanwege lekkende bekers in de tas...
    on topic; ik probeer het hier ook netjes te houden maar ik denk er zelf niks van als ik in een rommelig huis zou komen om mijn kind op te halen. Als het nou zo goor was dat de kakkerlakken over d muur kropen... ;) das een ander verhaal natuurlijk.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Op maandag ben ik vrij, dus dan ga ik smiddags wel vaak gauw even stofzuigen en de wc extra doen voor ik mn dochter ophaal voor het geval ze een vriendinnetje meeneemt. En soms gaat ze ergens anders spelen, heb ik 'voor niks' het huis netjes....
    Mijn moeder en schoonouders passen elk 1 of 2 dagen op en mijn moeder stofzuigt ook vaak wel even dus op die dagen is het redelijk schoon. Op andere dagen kun je hier een halve maaltijd samenstellen van wat er aan kruimels op de grond ligt.... Tja sorry...
    Onder de bedden boven kom ik niet wekelijks met de stofzuiger dus als ze boven spelen is het niet altijd schoon. Ik let daar bij anderen echt nooit op als ik mijn dochter ergens ophaal maar vind het zelf altijd wel fijn als het een beeeeetje netjes is als hier iemand komt spelen.

8. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Hier is het altijd wel schoon (geen stof of vlekken op de ramen zoals ts haar voorbeeld) maar van mijn dreumes slingert er overdag wel speelgoed rond. Schoenen zul je hier niet uitgetrapt vinden en jassen hangen op de kapstok. Op speelgoed na vind je hier geen rondslingerende spullen. Dus als er een playdate opgehaald word maak ik me daar nooit druk om. Hoogstens check ik de wc nog even voor het geval een kind de boel niet fris achter heeft gelaten :D

Laatst haalde ik mijn zoon ergens op waar het echt een giga bende was en het ook niet al te schoon was. Ik roddelde hierover die avond een beetje tegen mijn moeder die toen zei "joh dan weet je dat D. daar in ieder geval super leuk heeft kunnen spelen. Want die moeder maakt zich vast niet druk als hij met een koekje kruimelt of speelgoed laat slingeren als hij ermee uitgespeeld was" dat had ze natuurlijk volkomen gelijk in. Ik probeer nu dus maar niet meer aan die moeder te denken als die slechte huisvrouw maar als die moeder waar thuis alles mag en kan ;)

9. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik vind vooral iets van de bewoners van huizen die altijd perfect zijn :D Zolang het geen stinkhol is, zou ik er verder niks van vinden. Ik houd wel van redelijk schoon en opgeruimd, maar als een ander dat minder heeft lig ik daar niet wakker van.

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Goh, ik zou me werkelijk géén moment iets afvragen wanneer ik bij iemand thuis kom waar het rommelig is. Zolang het geen extreme vormen aanneemt en gevaarlijk is voor mijn kind vind ik het al snel goed.

Hier is het ook zelden super schoon en opgeruimd. Als ik de ene kamer schoon heb, is de volgende al weer een rommeltje. En ik ga liever met mijn kinderen leuke dingen doen, dan dat ik uren besteed aan het huishouden. ;)

Ik zou dus geen moment oordelen wanneer ik mijn kind zou ophalen, en in dat huis een wasmand in de hal staat, de vaat nog op de aanrecht en wat stof op de boekenkast :D
    Zolang het een leuk vriendje is met aardige ouders, en mijn kind daar een leuke tijd heeft, ben ik tevreden.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Euhm ik doe zelf de vriendenboekjes van andere kindjes ook in plastic zakjes in de rugzak van mijn zoontje... Juist omdat ik bang ben dat er bekers gaan lekken, dat hebben wij nogal regelmatig namelijk. Ik zou dat niet persoonlijk opvatten als ik jou was ☺️

Verder ben ik ook echt een sloddervos. Ik heb wel vaker kinderen over de vloer die zeggen dat het een rommeltje is bij mij. Maar ze vinden het niet echt erg. Het is gezellig rommelig, niet vies. @Zonnebloem ik had juist een moeder die altijd aan het poetsen was de hele dag. Ik heb me altijd voorgenomen veel meer van mijn kinderen te gaan genieten in plaats van altijd maar poetsen. Ze zijn maar een keer klein; ramen lappen kan ik de rest van mijn leven ook nog.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij boekje in ziplockzakje denk ik ook meteen aan mogelijk lekkende bekers, niet aan 'het boekje gaat naar een vies huis' ofzo ;) Dat laatste lijkt me ook niet logisch; hoe helpt een zakje tegen een echt vies huis? Boekje wordt er toch uitgehaald?

Hier is het ook niet altijd opgeruimd en netjes, bij andere ouders ook niet is mijn ervaring. Lekker leven zoals je leeft, prima toch?

13. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Eerlijk gezegd is ons huis ook altijd aan kant. Ik hou van schone ramen, net gedweilde vloeren, schone deurkrukken en stofvrije kastjes. Dus daarom hou ik het netjes. De kids spelen en zodra ze met iets uitgespeeld zijn wordt het weer opgeruimd. Wat we niet meer gebruiken gaat zo snel mogelijk weer terug op zijn plek of wordt netjes bij elkaar gelegd zodat het er georganiseerd uit ziet. Maar dat doe ik niet voor een ander, puur voor onszelf.

Daar tegenover staat wel dat het mij totaal niet interesseert hoe het bij een ander is. En datzelfde geld ook voor mijn kinderen. Sterker nog, als ze ergens gespeeld hebben waar het 'troeperig' is dan zien ze dat niet eens. Het enige wat ze zien is hun vriendje, de lieve ouders en het leuke speelgoed om mee te spelen. Wat voor mij telt is vooral dat ze het naar hun zin hebben én dat het veilig is om er te spelen. Als de vaat dan vanaf het aanrecht tot het plafond opgestapeld is zal mij een worst wezen.

Overigens heb ik toevallig net deze week een vriendenboekje in 2 boterhamzakjes gedaan. Mijn dochter moest 'm teruggeven en aangezien haar bekers wel eens willen lekken wilde ik geen risico's nemen. Dus tsja, op zich vind ik zo'n zakje niet eens zo'n gek idee!

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik lees hier veel over lekkende bekers... zijn dat dan van die bekers met een schroefdop? Ik geef mijn kinderen een drinkbus mee, daar zit een klikdopje op en als ze dat opendoen, moeten ze nog de drinktuit een kwartslag draaien. Als ze dat niet terugdraaien, kan de bus ook niet meer dicht. Heel handig en nooit natte boekentassen.

15. Daysleeper

14 mei 2011
    21
    0
    1
    NULL
    NULL
    Leuk om alle reacties te lezen. Ik had er niet eens over nagedacht dat er ook vrouwen zijn die de hele dag poetsen omdat ze dat zelf willen haha. Doe mij een beetje van dat gen ;)
    Ik probeer mijn niet-opgeruimde-alles-mag-huis maar te omarmen, met een beetje een geruster gevoel omdat ook de nette moeders hun kinderen kennelijk zouden durven brengen :)

16. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik lees ook vooral 'ik doe het boekje in..' , 'ik geef het boekje mee..'

Hier zijn vriendenboekjes 100% eigendom en verantwoordelijkheid van de kinderen. Als ze groot genoeg zijn voor zo'n boekje, hebben ze er ook volledige zeggenschap over.
    Eigenlijk ging het zo bij alle kinderen in de klas.

Ik heb nooit zelf boekjes ergens meegenomen, ingestopt, opgeleukt enz. Voor de kinderen zit de waarde er juist in dat ze met elkaar en zelf mee leren omgaan.
    Toen ze nog niet konden lezen en schrijven heb ik op verzoek van het kind vragen opgelezen en precies opgeschreven wat ze als antwoord gaven.
    Was in kleuterklas juist super leuk, want kinderen zelf geven hele originele antwoorden en vinden het hilarisch om later in groep 3 deze samen terug te lezen. (Ook bijv antwoorden op 'wat is je geboortedatum' in groep 1)
    Hetzelfde met onderling uitwisselen, meenemen enz

17. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Wat een goeie van je moeder zeg. Daar ben ik het wel mee eens.

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    @amdaa mijn zoontje heeft ook altijd zelf mogen zeggen wat ik moest schrijven hoor.... Hier zijn de boekjes eigenlijk al weer uit. Het was vooral in groep 1 een hit. Maar toen was zelf bedenken wat hij wanneer mee moest nemen echt nog een stap te ver. Hij gaat sochtends eerst naar de vso, daarna pas naar school, in de tussentijd gebeurt er vanalles met zn tas. Is toch niks mis mee om te leren dat je goed voor andermans spullen moet zorgen?

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Natuurlijk, maar mijn ervaring is dat ze veel sneller en beter leren door zelf te ervaren en 'verantwoordelijkheid' voor te krijgen.
    Als ik ervoor zorg leert mijn kind niet zoveel, behalve dat mama ervoor zorgt dat het schoon/op tijd/gebracht wordt.

20. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik houd van schoon. In mijn huis zul je dus geen plakplekken of vieze ramen treffen.
    IK vind dat fijn en belangrijk, maar wat een ander doet mag hij/ zij lekker zelf weten.
    Met 4 kinderen hier, slingert er wel altijd troep en speelgoed.
    Daar kan ik mee leven.
    Wat mijn kinderen wel opvalt als ze bij anderen komen, dat een wc bijv vies is.
    Dan zeggen ze wel: ik ga echt niet bij ........ Naar de wc want daar stinkt het en liggen er allemaal haren

Deel Deze Pagina