Het ligt er ook wel aan wat voor huishouden je hebt natuurlijk. Wij hebben een hond, die afgelopen zomer extreem is gaan haren. Aangezien dochterlief er gek op is en ik heb niet heel de dag buiten wil sluiten resulteert dit dus in minstens 3x op een dag stofzuigen, dweilen en alles afdoen. Haren worden meegenomen naar boven en dus ben ik boven ook 3x zoveel bezig. Dus nee, hier lukt het ook niet. Ik zorg dat de vloer schoon is als ze aan het spelen is, haar bed schoon en haar kleren schoon en verder maak ik me niet meer zo druk.
Hier helpt zoon met aardappels schillen. Ik schil, hij gooit ze in de pan. Daarna ligt er meteen (meer dan) genoeg water op de grond om de keuken te dweilen. 's avonds een was aanzetten, 's ochtends ophangen en 's middags opvouwen. Kan rustig met spelend kind om me heen. Badkamer schoonmaken als hij in bad zit. Kleding in de kast pakken als hij boven aan het spelen is (of andersom, ik laat hem boven spelen als ik de kasten in wil pakken).
hier lukt het me wel, wat ik doe is punt 1 geen dingen opleggen als dit MOET gedaan worden of dat MOET nu.. Ik geef onze kleine man gewoon een doekje en neem dan zelf alles even af, Stofzuigen idem hij heeft een speelgoedstofzuiger waarmee hij stofzuigd en ik erachter aan Dingen als de badkamer die pak ik aan als hij onder de douche staat en s ávonds doe ik de vloer en tegels alsdat nodig is of als ik onder de douche sta.. Wassen: zodra ik wakker ben en een kop koffie op heb of dochter naar school gebracht heb zet ik gleijk de eerste was aan, de vaatwasser ruim ik dan ook gelijk in zodat die 2 al draaien, daarna de was nog buiten hangen of in de droger en weer wat gedaan En iedere dag pak ik een beetje meer mee, of ik pak de keuken aan of de wc grondig.. En die van mij slaapt niet meer overdag , kan dus prima
Ik doe (bijna) alles met mijn zoontje erbij. Ik probeer hem bezig te houden met iets, zodat ik iets huishoudelijks kan doen. Sommige dingen gaan natuurlijk niet (zoals idd de badkamer schrobben) dus dit doe ik als mijn vriend thuis is, en hij even op kan passen. Alle andere dingen doe ik met hem samen. Ik gebruik alleen groene zeep, dus geen agressieve schoonmaakmiddelen. Als ik ga dweilen zet ik hem even in zijn kinderstoeltje. Stoffen doe ik gewoon terwijl ik tegen hem praat, liedjes zing of wat dan ook. Hij loopt me dan gewoon achterna terwijl ik stof en ik blijf gewoon aan één stuk door babbelen. Stofzuigen is ook geen probleem, ik maak er een spelletje van door hem bijvoorbeeld met de stofzuigervoet een beetje achterna te zitten. Vindt hij geweldig Als ik moet dweilen zet ik hem in zijn kinderstoel en doe ik soms kiekeboe! wat hij ook weer erg leuk vindt. Als ik ga koken, zet ik hem bij het aanrecht met zijn stoel en laat ik hem kijken naar wat ik doe. Ik geef hem wat te spelen of hij krijgt bijv. een stukje komkommer om op te knabbelen. Zoiets... En verder raad ik je aan om vooral dingen een beetje te plannen, dat brengt ook rust. (bijv. zaterdag doe ik de badkamer, dan hoef ik me daar doordeweeks geen zorgen over te maken). WC bijvoorbeeld heb je in 2 minuten gedaan (als je dit elke dag bijhoudt). En één keer in de maand (6 weken) ongeveer, blijft hij bij opa en oma slapen en kan ik de grote schoonmaak houden
Hier deels herkenbaar. Man werkt 40 uur, ik 32. Stoffen, stofzuigen, vaatwasser, was opruimen en dat soort 'kleine' klusjes doe ik gewoon als onze dochter om me heen dartelt. Ik laat haar mee helpen: geef haar ook een doekje om te stoffen, laat haar was in de mand gooien, dat soort dingen. Maar de badkamer, wc en dweilen dat lukt echt niet met haar om me heen. Ze kan zich nog niet lang genoeg in haar eentje vermaken. Onze oplossing is hier ook een hulp in de huishouding. Ze komt eens in de twee weken 4 uur en doet dan alle grote klussen. Als je je het kunt veroorloven is dit echt een hele fijne oplossing. Ik kan er niet meer zonder in ieder geval
Ik herken het ook niet. Man werkt 40 uur (waarvan 8 uur thuis), ik werk 32 uur (waarvan gemiddeld 8 uur thuis), we hebben geen hulp en we hebben drie kinderen (6, 4 en bijna 1) We hebben de boeld verdeeld en dat doen we zoveel mogelijk overdag als het lukt (tijdens slaapjes, met de baby naast ons of 's avonds). In verband met mijn reuma hanteer ik geen strakke weekplanning maar doe ik dingen wanneer ze me goed (fysiek) uitkomen. De ene dag heb ik meer fut voor de badkamer dan de andere en dan doe ik gewoon wat anders. Wat hier enorm helpt: - we ruimen op (de kinderen dus ook) - houden het allemaal netjes bij - hebben goeie slapers - hebben vanaf dag 1 (bij wijze van spreken) jezelf amuseren gestimuleerd (en dat kunnen ze dus ook alle drie heel prima)
Als ik echt iets moest gingen ze in de box, in de kinderstoel en gewoon ook boven aan het rommelen met traphekje uiteraard bij trap terwijl ik boven aan het rommelen was. maar sowieso de lat lager leggen, boven deed ik meestal als man er was of hij even 1 meenam naar de winkel en 1 te bed was of mee ging te spelen. bedenk je dat et echt makkelijker word als ze wat ouder zijn. Overigens ben ik nooit stil geweest tijdens slapen.
Traphekje naar de zolder gisteren gemonteerd, geeft mij veel rust. Net even boven kunnen stofzuigen terwijl zij rond liep te scharrelen. Eerste keren is het nog even uitproberen, volgende keer zal ik zorgen voor wat speelgoed in haar kamer. Eerste begin is er.
Ik vind het zelf makkelijker werken zonder kinderen om me heen. Ik zorg dat ik doordeweeks steeds alles achter ons opruim en stofzuig elke dag even snel wanneer de jongste slaapt. Verder zorg ik dat de keuken netjes blijft en draai ik om de dag 1/2 wassen, ook wanneer de jongste slaapt. Wanneer we wakker worden, doe ik meteen alle gordijnen open, even luchten en laat ik de slaapkamers netjes achter, gewoon met kinderen erbij. Verder doe ik alles in het weekend wanneer mijn man er is. Hij is dan bij de kinderen en ik ga even in een flink tempo door het huis. Wat ik dan doe: Stofzuigen en dweilen (boven en beneden) + alles afnemen Bedden verschonen en meteen was aanzetten Doekje over de badkamer en grondig wc's reinigen (man doet de douche voor hij doucht). Dit kost me bij elkaar ongeveer 2 uurtjes en dat is het weekend 's Avonds wanneer de kinderen slapen (19/19:30) maken man en ik de keuken netjes, vaatwasser draaien en uitruimen, om de dag wc's en eventueel rommel opruimen. Vuilnis gaat ook meteen weg. Kost ons beiden 20 min ongeveer, niet veel dus. Grote klussen doe ik 1x per maand. Keukenkastjes, ramen en de tegels van badkamer etc. Dat plan ik een keer tussendoor of doe ik wanneer mijn oudste bij oma speelt. Ze gaat daar 1x per week een dag naartoe en dan heb ik redelijk wat tijd wanneer de jongste slaapt.