Huishouden

Discussion in 'De lounge' started by bereke, May 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,190
    823
    113
    Hier echt routine, doe nooit de grote schoonmaak want dat is echt niet nodig.

Maandag: werken, als ik thuis kom: was aanzetten en onder het koken de vaatwasser uitruimen en tafel dekken. Na het eten kleine naar bed en opruimen en dan op de bank zitten. Dinsdag precies hetzelfde. Plus de wc
    Woensdag: bedden afhalen en in de was, 1 kastje opruimen en schoonmaken, 1 was draaien
    Donderdag: badkamer en wc, 1 kastje opruimen en schoonmaken, 1 was draaien.
    Vrijdag: hele huis stoffen en de keuken grote schoonmaakbeurt, 1 was draaien en 1 kastje opruimen en schoonmaken.
    Zaterdag: 1 was draaien en iets extra's als daar tijd voor is

Dus elke dag een was (behalve zondag), elke dag onder het koken de vaatwasser. Elke dag na het avondeten opruimen. En elke vrije dag 1 kastje schoonmaken en opruimen, soms is dit bijvoorbeeld de koelkast of een plank van de kledingkast of de boekenkast op zolder of een gedeelte van de schuur. Elke dag stofzuigen (hele begane grond) en verder een vaste dag voor de badkamer, de slaapkamers enz. Zo heb ik eigenlijk altijd alles schoon en netjes en is de grote schoonmaak niet nodig. En toch is er dan ook elke dag tijd om op de bank te zitten of samen wat leuks te doen, ideaal!

(nu moet ik zeggen dat ik altijd lekker doorpak en niet treuzel, goed schoon maar wel lekker op tempo, muziekje erbij, de kleine ook een stofdoek in de handen en hopla, zo gepiept!)

2. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik ben zelf schoonmaakster, werk bij mensen thuis en werk 19 uur per week verdeeld in 4 dagen en als ik thuis kom van mijn werk heb ik geen zin meer om zelf iets thuis te doen. Maar het moet toch wel.. Ik denk en hoop dat ik begin met poetsen aan zon maandschema van huishoudplaza. Dandoe ik elke dag wel iets en niet te veel.

3. Samama

Samama Niet meer actief

Iedere dag:
    Stofzuigen
    Toiletten schoonmaken
    Aanrecht schoonmaken
    Vaatwasser in/uitruimen
    Vochtig doekje door de benedenverdieping (ja, echt iedere dag stoffen)
    En de standaard dingen zoals opruimen

Iedere week:
    Beneden alles grondig
    Ramen zemen
    Badkamer grondig
    Slaapkamers
    Bedden verschonen
    Keukenkasten

En om de dag een wasje draaien en dweilen
    Daarbij werk ik ook 3 dagen in de week.

Wordt soms wel eens moe van mezelf maar heb echt geen rust in m'n kont voordat ik mijn lijstje heb afgewerkt ;)

4. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb niet echt een routine.. Ik doe wel dagelijks iets.. Op maandag werk ik de was weg en tussendoor haal ik een doekje over de meubeltjes etc... Om de dag stofzuigen en 2/3 x per week.. Ramen zemen doen we wanneer het uitkomt, vind dat zo'n kutklus...

5. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

Aug 14, 2006
    594
    0
    16
    Wekelijks ramen zemen? ik doe de woonkamer eens in de 3 maanden, en de slaapkamers eens in de 6 maanden. Ik kom door de dagelijkse en wekelijkse dingen daar echt niet aan toe (mijn lijstje komt aardig overeen met die van jou)

6. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

Jul 8, 2009
    7,504
    139
    63
    Dit dus, zo doe ik het ook ongeveer....
    Soms sla ik keer iets over, maar omdat je alles goed bijhoud kan dit wel n keer, ;)
    Oh ja, ik werk 12 uur, man 45-60 uur, ukkie van 2, en zwanger.....

7. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,044
    0
    0
    Wat hier elke dag gebeurd is;

Stofzuigen,
    vaatwasser in of uit ruimen
    wasjes draaien
    droger leeghalen
    schone lap over de tafels + spiegel waar mijn dochter veel met dr handjes over gaat.
    Wc schoonmaken

Dweilen doe ik hier 2 keer in de week beneden.

en dan 1 keer in de week boven dweilen en stofzuigen.
    En dan de tafeltjes afnemen met een doek.
    Ook maak ik meteen de badkamer schoon

Het beddengoed word hier regelmatig verschoond.
    Van dochter iets meer aangezien ze in bed plast de laatste tijd.
    (2a3 keer in de week)

Ramen lappen etc doe ik wel minder, dit zijn echt van die klusjes die ik ook wel eens oversla ;)

Maar op zich is er hier wel een vast ritme qua schoonmaken.

Ik ben wel echt een miep daarin, want ik wil dat het gewoon elke dag weer schoon is. Aangezien ik er nu ook de tijd voor heb vind ik het zeker niet erg om te doen.

8. bereke

bereke Niet meer actief

Bedankt voor alle tips! Ik ga nu beginnen met een schema proberen uit te werken. Wish me luck!

9. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Bereke succes!

10. BellaDS

BellaDS Lid

May 2, 2014
    92
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier komt mijn lijst!

Dagelijks:
    - Toilet boven en beneden
    - Vaatwasser in en uitruimen (keuken schoonhouden)
    - Stofzuigen boven en beneden en trap
    - Afstoffen en spiegels schoonmaken
    - Vloer dweilen plus trap
    - Wasmachine/droger aanzetten
    - Deuren/ramen openen om te luchten'

Wekelijks:
    - Strijken/vouwen
    - Beddengoed/lakens verwisselen
    - badkamer schoonmaken
    - Deuren poetsen
    - Boven dweilen
    - Kasten ordenen (keuken, inloopkast en dressoir)
    - Waterkoker met azijn uitkoken
    - koelkast schoonmaken indien nodig

Maandelijks:
    - Alle ramen van binnen schoonmaken
    - Glazenwasser doet dit aan de buitenkant
    - Tuin opruimen (onkruid, vegen enz)

Bij ons thuis heeft alles een plekje, ik ben een perfectionist dus alles moet en zal op de plek staan waar het stond..
    Mijn partner houd gelukkig ook het huis netjes en helpt mee...

11. bereke

bereke Niet meer actief

De basis is er :). Straks eens kijken wat ml er van vindt ;). Moet wel zeggen dat ik aan het opkrabbelen van een depressie en ik zo'n schema ineens wel veel vind. Maar goed, ik moet er eens terug in geraken en bijsturen kan altijd toch...

12. Hestia12

Hestia12 Actief lid

Jan 14, 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Bereke, ik ben benieuwd of je schema bevalt!

Ik had een fijne routine, maar door wisselingen in werkdagen, mooi weer (een paar weken geleden dan hè), ziek-zijn en andere smoesjes is het hele ritme er uit geraakt :(

13. Chaos

Chaos Actief lid

Apr 5, 2014
    269
    0
    0
    Ik ben mijn schoonmaak ritme al jaren kwijt, oh wacht, misschien heb ik wel nooit een ritme gehad ;).

Maar heel kort komt het hier op neer; doordeweeks niets behalve om de dag stofzuigen. En om het weekend, als dochter bij haar vader is, doe ik de grote schoonmaak; keuken, badkamer etc etc.

ps. Er gaat wel elke dag even een lapje over de wc's, afwas gewoon elke dag en wassen doe ik eigenlijk ook vrijwel elke dag in de avonden. Strijken doe ik om de twee avonden. Mijn bed verschoon ik elke zaterdag en het bed van dochter als ze bij haar vader is (om de week dus).

Momenteel bezig met een grote schoonmaak wat inhoud dat de inhoud van alle kasten (huis, slaapkamer, keuken, badkamer) eruit gaat de binnenkant een sopje krijgt en opnieuw ingericht gaat worden. Morgen gaan de tafels en kasten in de olie en worden de hoezen van de stoelen gewassen. Als ik dan nog een beetje puf heb doe ik nog even de ramen binnen.

Mijn moederdag bestaat dus uit schoonmaken ;) maar ja, dochter is toch bij haar vader.

14. FB1984

FB1984 VIP lid

Jul 17, 2010
    7,586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hier totaal geen vast ritme... ben blij al ik ergens aan toe kom!
    Nu de kids steeds wat "ouder" worden en samen spelen kan ik wat doen op dezelfde verdieping...
    Meeste doe ik s'avonds als ze op bed liggen!

Share This Page