Huishoudenlijke hulp en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Gism0w, 23 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Hallo Dames!

Ik vroeg mij af of hier ook dames zijn die werkzaam zijn als huishoudenlijke hulp. Hoeveel uren werkte je dan en hoelang hebben jullie dit volgehouden? Zijn er ook bijzonderheden waar jullie extra op gingen letten/oppassen?

Zelf werk ik 8 uurtjes per week. Bij 24wk kan ik toch wel merken dat het zwaarder wordt. Als ik thuis het huishouden doe dan kan ik alles op eigen tempo doen en is dus minder belastend.

Hoe was/is dit bij jullie?

2. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Niemand die in de of ook in de schoonmaak werkt??:(

3. tappie

tappie Lid

19 mrt 2008
    99
    0
    0
    Ik werk ook als huishoudelijke hulp bij de thuiszorg.

Het ging eigenlijk heel erg goed tot ik met ongeveer 25 weken een bloeding kreeg en de placenta laag bleek te liggen en er een hematoom achter placenta lag.
    Moest per direct stoppen met tillen en bukken. Dat betekende 100% eruit. Dat wilde ik niet en heb om vervangend werk verzocht. Op kantoor hadden ze dat niet voor me maar na wat telefoontjes kon ik s morgens op een huiskamer project terecht (PG) daar help ik met de mensen ontbijt te geven, koffie drinken, activiteiten enz enz. Is op arbeidstherapeutische basis.

Ik ben nu 29 weken en had het als ik geen complicaties had gehad dat echt niet meer getrokken. Als het echt te zwaar wordt zou je er bijv halve dagen kunnen gaan werken of verzoeken om vervangend werk.

4. coon

coon Bekend lid

18 apr 2011
    931
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben ook hulp in de huishouding bij de thuiszorg.ik werkte 27 uur maar op een gegeven moment ben ik 15 uur gaan werken.omdat ik last kreeg van me bekken. was wel zwaar maar goed te doen me clienten waren erg aardig als ik me goed voelde kon ik extra dingen doen en anders lieten we het gewoon zitten.

5. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Toen ik zwanger was werkte ik ook als huishoudelijke hulp bij de thuiszorg. Ik werkte ongeveer 15 uur per week. Met 31 weken ben ik toen gestopt omdat het toen echt te zwaar werd. Tot die tijd kon ik het nog redelijk volhouden door buiten werktijd om me heel rustig te houden en niet veel te doen in huis. Dit nam mijn man toen gedeeltelijk over.

6. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Het is inderdaad ook nog wel te doen maar zit inderdaad nu ook met wanneer ik me goed voel dat er dan wat extra's kan gebeuren. Als je in 3 uur een groot huis in 1x moet doen dan is het nogal aanpoten en dat vind ik soms wat minder. Ben nu ook wel ontzettend snel moe. Ik hoop dat ik het zolang mogelijk tot aan mijn verlof kan uithouden.

7. raldaellen

raldaellen Niet meer actief

Ik werk 17,5 uur in de hhv, en ben met 30 weken in de zw gegaan ivm te veel harde buiken, Tot die tijd was het best zwaar werken :) En heb ik echt wel rustiger aan gedaan.

8. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik heb normaal een huishoudelijke hulp, zij zit nu thuis ivm zwangerschapsverlof.
    Voor zover ik weet werkt ze 4 ochtenden (ma-di-do-vr) voor 3 uur per ochtend. Dus 12 uur per week. De week voor ze 36 weken zwanger was, is de laatste werkweek geweest.

Normaal doet ze de bovenetages (stofzuigen, afstoffen, badkamer) en het toilet beneden en af en toe de ramen zemen. Vanaf 30 weken is ze gestopt ramen zemen en wilde ze niet meer te zwaar tillen, de stofzuiger zette ik dan voor haar boven klaar. Met het strijken ging ze meestal op het rand van het bed zitten, zodat ze niet de hele tijd hoefde te staan.
    Nu had verder geen klachten (geen harde buiken, geen hoge bloeddruk, geen bekkenklachten) vandaar dat ze het tot bijna 36 weken volgehouden heeft met die kleine aanpassingen.

9. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Toen ik 25 weken in blijde verwachting was moest ik van de verloskundige direct stoppen met werken. Rond de 23 weken kreeg ik echt last van mijn rug, billen veel harde buiken. Ik werkte 3 ochtenden en 1 middag, dus ongeveer 11 of 12 uurtjes in de week bij oudere mensen in huis. Ik had bij de andere 2 zwangerschappen nooit last van deze klachten gehad dus dacht eerst toen ik last kreeg, ach gaat wel over. Maar kreeg er echt enorm last van. Als ik een ochtend gewerkt had, kon ik s'middags helemaal niets meer thuis. De verloskundige zei dat als ik niet direct stopte met werken ik straks de rest van mijn zwangerschap plat op bed kon uitzingen (en wie zorgt er dan voor jou gezin..)
    Heb de volgende dag werkgever gebeld, ziek gemeld, kreeg toen nog 1 telefoontje van uwv, verhaal uitgelegd, was duidelijk voor hun. Kreeg gewoon een zwangerschaps of ziektewet uitkering (noem je dat zo?) Heb verder van het uwv niets meer gehoord. Brief gekregen toen mijn uitkering afliep.
    Na de zwangerschap merkte ik wel dat het herstel van mijn rug wel een tijd in beslag nam. Maar ben thuisblijfmama dus hoefde niet verplicht weer aan het werk naar mijn verlof. Ik heb nu nog snel last van mijn rug, is toch een zwakke plek gebleven.

Als ik jou was zou ik goed naar mijn eigen lichaam luisteren, anders eens overleggen met je verloskundige wat zij vindt

10. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    hier ook een hulp in de huishouding voor 12 uur per week, ik ben nu 17 weken zwanger en begin last te krijgen van mn billen (de spieren/botten misschien mn bekken ofzo?) ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden maar mn baas heeft gezegd dat wanneer het niet meer gaat gelijk dat moet melden en dan moet ik de ziektewet in. ook wanneer mn buik in de weg gaat zitten

mn baas is gelukkig wel aardig in dit geval

11. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Dat je het zo lang mogelijk vol wilt houden, dat siert je natuurlijk. Dat deed ik ook, ik dacht, ik werk maar een paar uurtjes s'middags kan ik weer bijkomen. Maar ik had na 2 weken doorwerken met pijn in mijn billen en bekken,en heel veel harde buiken, zo'n last van mijn rug! Ik ben blij dat mijn verloskundige zei dat ik niet meer mocht werken en moest stoppen. Zelf had ik nml die keus niet zo makkelijk kunnen maken. Ik ben nooit ziek genoeg om ziek te zijn vind ik zelf. Dat is dom dat weet ik, maar ik loop altijd maar door :)
    Luister goed naar je lichaam! succes

12. lilfay

lilfay Lid

29 nov 2010
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

Ook ik werk in de huishoudelijke hulp, alle ochtenden.
    Ben 22 weken zwanger van een eeneiige tweeling.
    Bij week 8 had ik met vlagen al ontzettend last in mn bil en onderrug. Nu is het echt heel mijn rug, en is het niet meer te houden.

Ook ik vind het erg moeilijk om ziek te melden (in mn hoofd voel ik me topfit).
    Jammer genoeg is de gyn niet duidelijk.
    Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik erge last van mijn rug heb, en dat het icm dit zware werk best lastig vind.
    Waarop hij zegt; 'Neem je toch een paracetamol, je mag er 4 op een dag.'
    En ik kon weer gaan...

Nu zijn er wel 'regels' voor tweelingzwangerschappen maar onze gyn heeft daar nooit een woord over gerapt.

Dus erg moeilijk, want al de kindjes goed groeien.. Waar ligt dan de grens?

Herkennen jullie dit ook?

Liefs

13. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    Ik ben nu nog pril zwanger, maar werk ook als Hh.
    24 uur per week, ik ben benieuwd hoeland alles goed zal gaan.
    Sowieso maak ik het voorlopig nog niet bekend op het werk.
    Ik heb 2 januari pas de eerste echo, en daarna zal ik het ook pas vertellen, eerst tegen mn vaste clienten, en vervolgens tegen mijn leidinggevende.

Mn contract loopt 18 december af, maar gelukkig heeft ze al gezegd dat dit verlengd word.
    Nu hopen dat ik niet te misselijk enz. word.
    Mijn moeder en zus hebben allebei doorgewerkt tm week 34..
    Ik hoop dat ik het ook red:p

Lilfay, hoeveel uur werk je? Als je er zon last van hebt is het dan niet raadzaam om je uren wat af te bouwen?

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bij mij persoonlijk ligt de grens bij: Als ik (bijna) al mijn privé tijd nodig heb om bij te komen van mijn werk. Dat had ik in mijn eerste zwangerschap. Flinke rugklachten, elke ochtend om 7.00 beginnen in de zorg. Dan om 16.00 thuis komen, op de bank ploffen, in slaap vallen, geen puf en teveel pijn hebben om eten te koken. "s avonds op de bank in slaap vallen en dan om 23.00 wakker worden om naar bed te gaan. Op mijn vrije dagen moest ik me ook echt dwingen om in beweging te blijven en om wat te doen, maar het ging me echt slecht af.

Dat dat een paar weken duurt is op zich niet erg en ik ben geen pieperd, maar na een week of 4 zat er geen verbetering in. Toen ben ik, in overleg met mijn leidinggevende, toch maar 50% ziekgemeld. Wel gewoon mijn uren gewerkt, maar meer kantoor werk en administratie. Toen was ik 20 weken zwanger.

Ik was blij dat ik dat gedaan heb, nu had ik weer wat energie om buiten het werk om ook wat te doen.

15. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant

dank je, ik heb thuis ook afgesproken dat we het per week eff bekijken. vanaf de 24 weken moet ik ook om de week naar het ziekenhuis voor controle dus tegen die tijd lig ik er wel uit ben ik bang:(

16. coon

coon Bekend lid

18 apr 2011
    931
    0
    0
    NULL
    NULL
    denk echt aan je zelf ik heb echt die 15 uur op het einde vol gehouden om thuis zo min mogelijk te doen.me man heeft het meeste over genomen en jammer genoeg waren sommige dingen verwaarloost.maar dat is na de hand gedaan.

17. coon

coon Bekend lid

18 apr 2011
    931
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik was dan niet zwanger van een tweeling.maar had al last met 1 baby in me buik laat staan met twee.denk erg aan je lichaam je kan messchien dan langs je huisarts gaan om een verwijzing te vragen voor een fysio die gespecialeerst is in bekken problemen ben ik ook geweest en de tip hielpen bij mij.maar kan je dit niet bespreken met je teamleider.vragen of je doorgestuurd kan worden naar de bedrijfsarts en bespreek dit met haar vaak zijn ze erg meegaand met zwangerschap als je minder gaat werken of helemaal de ziekte wet in gaan want voor het bedrijf kost het geen geld want ze krijgen het terug van het uwv ivm zwangerschap.doen ze wel moeilijk moet je echt op een geven moment aan je zelf denken me fysio en de bedrijfsarts zeiden ook je kan beter optijd ingrijpen dan herstel je vaak sneller na je bevalling als dat je te lang door loopt

18. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Ik had vrijdag de VK even gevraagd tot wanneer de meeste vrouwen in de schoonmaak door werkten. De meeste dames hadden het met 30wk wel gezien en hielden dan ook op. Kreeg iss als tip mee: Luister naar je lichaam.
    Ik ben al blij wanneer ik de december maand ben doorgekomen. Dan zien we in januarie wel weer. Tegen die tijd ben ik ook 30wk. Kan nu wel werken dat het al snel zwaarder word. Ben echt super blij dat we een wondertje verwachten maar baal er enorm van dat ik mijn eigen lichaam niet meer onder controle heb :(

19. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant

helemaal mee eens.;)

ik krijg om 12.30 te horen of ik een vast contract krijg, maar ben er bang voor ivm de zwangerschap.:(

20. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Ben benieuwd! Hier zouden de personen die geen verlenging kregen voor 1 dec. bericht krijgen. Ik vreesde ook even voor mijn contract maar heb geen enkel bericht gehad dus mag er van uit gaan dat ik door mag naar de volgende ronde :)

Zit nu wel even in twijfel of ik deze week nou thuis ga blijven of niet. Heb momenteel last van mijn buik en van mijn rug. Volgens mij zit ik in een groeispurt ofzo. Maar even later op de dag kijken hoe het gaat. Kan vanmiddag altijd nog even bellen :)

Deel Deze Pagina